Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VMBO why not?

Waarom gruwelen zoveel ouders toch zo van het VMBO? Deze week kwam ik al 2 ouders tegen die zeiden: 'als mijn kind maar geen VMBO advies krijgt!'


Jasmijn

Jasmijn

19-11-2013 om 00:41

geen probleem

Zelf heb ik vroeger het traject mavo-havo-hbo gedaan, dus ik vond het niet zo'n punt dat zoon naar VMBO-t ging. (hij had een Havo advies, maar was nogal onzeker van zichzelf) Wij hadden als ouders gewoon het gevoel dat het voor hem beter was om goed te scoren op een VMBO en zich dan prettig te voelen, dan meteen op Havo niveau te moeten leren, wat voor hem waarschijnlijk minder goede resultaten zou opleveren. Zoon zit nu in de examenklas VMBO en het gaat allemaal hartstikke goed. Volgend jaar gaat hij doorstromen naar Havo (zit op een school die doorstromen bevorderd en samen werkt met een Havo school) Dochter ging direct naar VWO en is afgezakt naar Havo, is daar geslaagd en zit nu op een HBO opleiding.
Maar gelijk heeft TS wel hoor, hier wordt ook heel denigrerend gesproken over VMBO en ik moet eerlijk zeggen dat er hier ook een paar VMBO scholen zie waar ik mijn zoon ook niet graag op gehad had (toch meer tuig) (winkeldiefstal, rokers, drank, hangen op straat)

Knurf

Knurf

19-11-2013 om 07:29

klopt Dalarna

'Ja maar die zes kinderen zijn toch niet 100% van alle VMBO'ers'

Klopt, voor mij zou het ook geen probleem zijn. Juist omdat grofweg de helft van alle groep 8 leerlingen VMBO-ers 'worden', geef je je kind een soort schijnveiligheid door net te doen of je ze kunt uitsluiten. Wat doe je na dat gym dan, wonen in een ommmuurde enclave?

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 10:39

Knurf

LOL.... ja een huis kopen voor je kind en zijn goede nette vriendjes zodat ze daar kunnen bivakkeren tijdens hun studie is dan wel vereist ja!

ollie

ollie

19-11-2013 om 12:51

mazzel

Je moet gewoon mazzel hebben. Op alle niveaus kun je "vervelende" klasgenoten hebben, ordeverstorend op allerlei manieren. Dat kan varieren van druk gedrag tot proberen de leraar onderuit te halen door oa de hele tijd hem te verbeteren. En dit kan op allerlei niveaus: de eerste kan je, volgens de meesten, vinden op het vmbo, de laatst op het gymnasium (is ook erg hinderlijk).
Zoon heeft 2 jaar havo gedaan: een hele drukke, ongemotiveerde klas. Hij is afgestroomd en zit nu in 3tl in een rustige klas waar een beter onderwijsklimaat heerst dan in zijn havo klas. Hij zit tussen gemotiveerde leerlingen die ambities hebben: sommigen havo, anderen mts, laboratoriumschool, politie etc. Misschien heeft hij nu mazzel maar hij vindt het rustigere klimaat een stuk prettiger.
Kijk ik naar t verschil tussen havo en tl, dan zijn de docenten op tl meer pedagogen en die op havo meer vakdocenten. En zoon vindt dat op dit moment wel prettig. Wel wil hij na tl terug naar de havo want hij heeft nog geen flauw idee wa hij wil gaan doen en anders is hij pas 15 als hij op het mbo begint. Dat is toch wel erg jong.
Jammer, dat dit door buitenstaanders niet gezien wordt dat dit ook gewoon maar kan op het vmbo. Het zijn lang niet allemaal dealertjes, druktemakers etc. Jammer dat mensen die mijn zoon helemaal niet kennen zo'n etiketje drukken op hem (en zijn schoolgenoten), allen maar omdat hij op het vmbo zit. Die mensen moeten nog heel wat leren.

Monique D*

Monique D*

19-11-2013 om 14:38

VMBO-tl = Mavo

Dat is waarschijnlijk de reden dat veel VMBO-tl-scholen zich geen VMBO maar Mavo noemen. Dat klinkt veel beter dan het VMBO.

chaos

Ook HAVO of VWO kan chaotisch zijn. Op een gegeven moment stroomde op mijn school de MAVOleerlingen in, van buiten, op de bovenbouw van de HAVO. Allemaal 'pretpakketters'. Ik ben nog nooit zo depressief geweest als toen. Overigens zaten er op het VWO grotere ratten, wat een pestkoppen zaten daartussen. Ik ben pas later gaan studeren en niet eerst doorgestroomd naar het VWO omdat ik na mijn HAVOdiploma helemaal klaar was met die chaos. Toch een wat keurige 'christelijke' school. En daar sprak je dus ook niet over met je ouders. Vreemd eigenlijk. Het was zoals het was.
Ik heb dan ook geen bezwaar tegen thuisonderwijs. Het alternatief is namelijk soms weinig sociaal.

Anonymized User

Anonymized User

19-11-2013 om 15:20

enclave

"Wat doe je na dat gym dan, wonen in een ommmuurde enclave?".

Je kunt het leuk vinden of niet, maar ik denk dat het heel goed mogelijk is om als hoogopgeleide in een soort 'bubbel' te leven, alleen maar om te gaan met hoogopgeleide vrienden.

Knurf

Knurf

19-11-2013 om 15:45

tot op zekere hoogte

Anonymized User, dat kan maar tot op zekere hoogte. Natuurlijk kun je elke verjaardag vieren met alleen 'gelijken'. En je vakantiebestemming zo uitkiezen dat arme sloebers en laagopgeleiden er niets te zoeken hebben. Maar je komt toch in een winkel met vakkenvullers en kassieres, bij je ouders in het bejaardenhuis met verzorgenden, op straat met vuilnisophalers. Je huis wordt gebouwd door een bouwvakker, de auto repareer je niet zelf, je koopt een keer bloemen, spreekt met de dierenartsassistente. Je vrouw gaat naar de kapper. Helemaal buitensluiten kun je ze nooit!

Ja maar knurf....

Dat is personéél! Dat is heel wat anders

bertje1

bertje1

19-11-2013 om 16:12

schoolnaam

ben het eens met vorige spreekster: de naam is gewoon een probleem geworden. VMBO was in het begin denk ik ook niet goed georganiseerd. Ik denk dat het goed zou zijn als het oude systeem terug komt: kinderen die minder goed kunnen leren, veel sneller laten werken, dat kunnen ze vaak wel goed. En wat doe je zonder automonteurs, elektrotechnici en mensen in de bouw????
Het moet opgehemeld worden!

@bertje1

Helemaal mee eens, 2 jaar basisopleiding met veel praktijk en daarna een interne opleiding bij een bedrijf onder leiding van een vakman/vrouw.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 16:51

nou jasam en bertje

Er wordt hier juist vooral gezegd dat kinderen nooit zo jong al weten wat ze willen en daarom is basis en kader een prima oplossing. De eerste twee jaar nog veel algemene theorie en praktijkvakken en de laatste 2 jaar kies je al een richting. Daarna kun je toch 1 dag in de week naar school?
Willen jullie werkelijk dat 14 jarigen al gaan werken?

waarom niet?

Met 14 jaar lopen ze dan stage neem ik aan. Bovendien is het voor kinderen die juist wat meer praktisch zijn dan theoretisch juist goed om te werken. Daar kunnen ze veel voldoening uithalen. Ze kunnen zonodig ook weer een andere kant uit naar school gaan. Juist als je werkt kun je goed beoordelen of dit nou de richting is die je wil. Dat is voor sommige hoger opgeleiden nog weleens een koude douche dat het werk zo anders is dan je er van verwacht op grond van je opleiding.
14 is ook de leeftijd dat er aan bijbaantjes begonnen word. Eigenlijk steeds ouder maar dat vind ik zelf helemaal niet zo goed.
Zelf werken en wat verdienen is heel goed voor de motivatie van kinderen voor hun eigen leven op de rails te krijgen en daar zelfstandig van te worden en zelfvertrouwen te krijgen.

Knurf

Knurf

19-11-2013 om 18:24

Jippox

LOL!

@ Dalarna

Zie het verschil niet echt, of ze nu met 2 jaar een richting kiezen, of in die richting een interne praktijkopleiding gaan volgen bij een bedrijf. Sommige kinderen zijn geen studiebollen, sommigen zijn doeners en zijn veel handiger met hun handen.
Wat heeft het voor zin om hen te vermoeien met geschiedenis, aardrijkskunde en andere theoretische vakken, waar ze met een matig cijfertje voor slagen en 2 jaar later totaal zijn vergeten.

Anonymized User

Anonymized User

19-11-2013 om 19:26

bubbel

"Anonymized User, dat kan maar tot op zekere hoogte".

Zeker kan je ze nooit helemaal buitensluiten. Maar ik denk dat je je leven wél zo in kan richten, dat je nooit in wezenlijk contact met deze mensen hoeft te treden.

Het is mijn inziens zeer wel mogelijk om in een bubbel te leven en ze deze mensen alleen maar als personeel te zien. En er zullen best types zijn die écht zo leven.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 21:50

Jasam

Nou ik vind het dus wel belangrijk dat ook zij wat leren over de gewone andere dingen in het leven zoals aardrijkskunde, toch wel handig om een journaal te kunnen volgen en nu volgen ze toch ook praktijkvakken? Ze kunnen al vakken laten vallen na de eerste twee jaar ook. Verder zijn er zat kinderen die theoretisch onderlegd zijn en gek worden van de praktijkvakken die ze moeten volgen, zij ruilen ook het liefste gym in maar zo is het gewoon niet geregeld.

Ik heb begrepen dat het tegenwoordig ook helemaal niet zo makkelijk meer is (door de crisis) om 4 dagen werk te vinden naast 1 dag naar school gaan en dan zou je er nog de 14 en 15 jarigen bij willen hebben? Nogmaals: ik vind 14 jaar echt te jong om te werken, hoe fijn sommigen (!) het ook zouden vinden. Eigenlijk vindt de overheid dat ook, de grens voor een beetje normaal werk ligt gewoon bij 15, daaronder zitten er allemaal haken en ogen aan.

algemene ontwikkeling

Een beetje algemene ontwikkeling kan geen kwaad lijkt me. Daarmee kunnen ze later alles wat om hen heen gebeurt in beter perspectief zien. Het lijkt me inderdaad dat werkgevers niet staan te trappelen om een 14 jarige op te leiden, daar hebben ze nog helemaal niks aan en die kosten alleen maar tijd. Bovendien lijkt me 14 jarige arbeiders een flinke stap terug in de tijd.

Ook zie ik om mij heen 12 jarige neefjes naar het VMBO gaan en voor een opleiding als banketbakker kiezen, om daar 2 jaar later weer vanaf te stappen. Want het is toch niet zo leuk als het lijkt...

Nog een vraagje: iemand zei eerder dat jonge VMBO'ers die via een leer/werktraject hun MBO diploma halen (dus 1 dag naar school/4 dagen werken), sneller meer verdienen vanwege hun werkervaring. Is dit wel zo, vraag ik mij af? Zij halen dan toch geen MBO-4 diploma?

Knurf

Knurf

20-11-2013 om 09:36

bubbel

'Zeker kan je ze nooit helemaal buitensluiten. Maar ik denk dat je je leven wél zo in kan richten, dat je nooit in wezenlijk contact met deze mensen hoeft te treden'

Ja, en dan je hele leven bang zijn dat de hordes VMBO-ers je enclave proberen te verorveren, a la Djengiz Kahn en zijn mannen

Yura

Yura

20-11-2013 om 09:42

Bubbel

Tuurlijk kan dat. Was dat niet Eva Jinek die in de veronderstelling verkeerde dat iets van 130.000 euro een middeninkomen was?

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 10:27

Gonniegans

"Ook zie ik om mij heen 12 jarige neefjes naar het VMBO gaan en voor een opleiding als banketbakker kiezen, om daar 2 jaar later weer vanaf te stappen. Want het is toch niet zo leuk als het lijkt..."

Dat snap ik niet, met 12 word je helemaal nog niet opgeleid in banketbakker en zeker niet tot banketbakker, daarvoor moet je toch een MBO opleiding doen.

"Nog een vraagje: iemand zei eerder dat jonge VMBO'ers die via een leer/werktraject hun MBO diploma halen (dus 1 dag naar school/4 dagen werken), sneller meer verdienen vanwege hun werkervaring. Is dit wel zo, vraag ik mij af? Zij halen dan toch geen MBO-4 diploma?"

Ook een MBO4 opleiding kan een BBL zijn (4 dagen werken en 1 dag naar school): http://www.allebblopleidingen.nl/

pooh bear

pooh bear

20-11-2013 om 11:08

Dalarna

Jawel hoor. Hier os ook een vmbo school waar je op je 12de al voor banketbakker of kok kan leren.
Dit heet een vakopleiding hier krijg je naast de gewone theorie lessen praktijk vakken in koken en bakken. In de derde kies je dan of je de bakkerij of de horeca kant op wil. En daar doe je dan ook examen in.
Op basis nivo kunnen ze ook nog hun mbo 2 diploma in 1 jaar erachter aan doen. En de kinderen op gl en kader nivo kunnen doorstromen naar een mbo 3 of 4.

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 11:23

Pooh bear

Ok, dat is anders dan hier maar dan nog: je word er geen bakker of kok mee daar moet die MBO opleiding achteraan en je kunt dan ook wat anders kiezen.

Ik vind trouwens dat je je keuze wel erg beperkt. Je hebt vijf sectoren en ik weet niet of er VMBO scholen zijn die ze alle vijf aanbieden maar die zijn er hier niet in ieder geval. Ik wil dat mijn zoon gaat kiezen na de tweede voor techniek breed in plaats van alleen electra zoals een school in de buurt. Hij krijgt dan een bredere kennis en kan daarna op het MBO alsnog gewoon kiezen voor electra. Ik vind het prima als hij de electra in wil maar ik weet ook dat wat veel kinderen vanaf hun tiende willen ook wel kan veranderen.

Vroeger wilde hij inderdaad banketbakker worden maar ik zou het niet toejuichen dat hij daar al met 12 zich mee bezig gaat houden, kind mag eerst wel normaal door de puberteit heen en zichzelf leren kennen en leren waar hij goed in is en wat hij wil doen.

Knurf

Knurf

20-11-2013 om 11:52

Yura

'Was dat niet Eva Jinek die in de veronderstelling verkeerde dat iets van 130.000 euro een middeninkomen was?'

Dat wil niet perse zeggen dat je geen VMBO-ers in je leven wilt, het zegt hooguit dat je het salaris van een vuilnisman verkeerd inschat

Katniss

Katniss

20-11-2013 om 11:57

Als we het toch over Eva Jinek hebben...

Die Freek van haar vind ik geen licht Hij schijnt heel intelligent te zijn, gepromoveerd enzo, maar als je hem zo door die jungle ziet springen zou je dat niet zeggen. Ik vind het ook zo'n verschil met Bram, daar is ze vast heel erg op afgeknapt dat ze nu zo'n totaal ander type heeft.

Bakje

Bakje

20-11-2013 om 12:02

Katniss

Het is een kinderprogramma...

Jaina

Jaina

20-11-2013 om 12:34

Katniss

Ik ken Freek niet maar gepromoveerd zijn is niet perse een teken van intelligentie

Jaina

Jaina

20-11-2013 om 12:37

Dalarna

Je zoon moet dus al best vroeg kiezen. Na de tweede kiest hij immers al voor de richting techniek. Een jonge leerling is dan misschien nog maar 13. Dat is toch wat anders dan met 15/15 een vakkenpakket kiezen wat je ook nog door slim te kiezen dusdanig breed kan houden dat je alsnog 90% van de opleidingen kan doen.
Of is het ook mogelijk dat een kind met VMBO techniek doorstroom naar een MBO zorg?

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 12:53

Jaina

Volgens mij is elk MBO 2 diploma voldoende voor de aanname van een MBO 3 opleiding inderdaad, het kan alleen zijn dat als je in dezelfde richting zit je er een jaar korter over mag doen. Zo ook van MBO 3 naar MBO4.

Verder lees ik dat de dochter van Katniss in VWO 3 ook niet echt een lekker breed profiel gaat kiezen waar ze alle kanten mee op kan en nogmaals dat is maar een jaartje later en daarnaast zijn kinderen in de lage regionen van het VMBO nou niet vaak ook nog hele jonge leerlingen en kiezen ze uit vijf sectoren, nou ja eentje meer dus nog dan op de Havo of het VWO.

Dalarna

Dalarna

20-11-2013 om 12:55

Nog iets meer over overstap vmbo naar mbo

Dit zijn de beperkingen

Je kunt natuurlijk niet naar elke sector die je wilt.

Met een diploma Economie of Zorg & Welzijn mag je niet zomaar naar de sector Techniek in het mbo. Daarvoor moet je één sectorvak hebben van techniek, wiskunde of natuur-/scheikunde. Je kunt wel altijd op niveau 1 instappen.
Met een diploma Zorg & Welzijn mag je niet zomaar naar de sector Economie in het mbo. Daarvoor moet je het sectorvak economie hebben gedaan.
Met een diploma Economie of Zorg & Welzijn zonder wiskunde in het pakket kun je niet naar alle mbo opleidingen van je eigen niveau in elke sector. Mét wiskunde mag dat wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.