Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 13:03

Verplicht om mee te doen?


Decembermamma schreef op 16-02-2022 om 20:23:

[..]

Ja klopt maar mijn zoon heeft 1,5 jaar bij de kleuters gezeten op een plein wat oud en nauwelijks bruikbaar was. De huidige kleuters hebben een prima plein maar willen meer. Groep 3-4 hebben op de locatie een plein waar toen mijn zoon naar groep 5 ging een speeltoestel is geplaatst daarvoor moesten ze zich vermaken met touwen en nu wordt het groep 1/2 plein opgeknapt terwijl er op het groep 5-8 plein echt niets staat zelfs geen bankje ofzo

En wat zegt een ouderraad daar dan van? Kan mij voorstellen dat zij hier ook een mening over hebben. 

Siobhan schreef op 16-02-2022 om 20:58:

[..]

En wat zegt een ouderraad daar dan van? Kan mij voorstellen dat zij hier ook een mening over hebben.

Daar was onenigheid waren flink wat kleuterouders bij gekomen in die ouderraad en die vonden het prima.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-02-2022 om 21:18

Wat veel negatieve reacties.
Bij zo'n sponsorloop zouden wij enkele familieleden contacteren om te sponseren en daarmee zouden we tevreden zijn. Bij ons zijn de meeste acties wel om de school zelf te ondersteunen, dus dan zijn we er altijd wel bij en trommelen we wat mensen op om steun te verlenen. 

Caroline80 schreef op 16-02-2022 om 14:02:

Ik houd ook niet van dit soort actie. In zo'n geval zou ik sponsoren en mijn man. Zijn er in ieder geval twee regels gevuld. Ik stimuleer mijn kinderen niet om langs de deur te gaan of aan de opa's en oma's . Als ze er zelf mee komen mogen ze dat doen.

Bij ons wordt er 1x per jaar door school ingezameld voor de voedselbank en dan komt er altijd een lijstje wat ze nodig hebben. Dat ga ik echt niet speciaal kopen. Ik geef gewoon iets mee dat we thuis hebben staan en zelf niet eten.

Bij de voedselbank actie geef ik de  kinderen meestal een bedrag mee met wat ze uit mogen geven bij de supermarkt. En dan geef ik de opdracht dat ze goed moeten nadenken over wat  kinderen wiens ouders de hulp nodig hebben zouden willen eten en er moest van mij  in ieder geval 1 maaltijd bij zitten. Wij krijgen geen lijst mee.

 Laatste  keer werd er dus van die figuur pasta gekocht, een pot pastasaus, echte Yokidrink, hagelslag met van die figuurtjes erin en crackotes en een pakje thee.

Bijtje82

Bijtje82

16-02-2022 om 21:49

Ik ben sowieso al lang geleden gestopt met het sponsoren van die derde wereld acties. Ben zeker niet te beroerd om iets te geven, maar dan wel lokaal. 
Voor school op zich ook wel, maar vind het plein nog steeds een troosteloos gedoe.
Maar goed, de kinderen vermaken zich even goed wel. 
Wij hadden vroeger toch ook genoeg aan een stuk krijt voor landje pik? Denk dat je meer door de ogen van het kind moet kijken bij zulke dingen. Zij hebben nog fantasie en spel. Wij zijn inmiddels zuur en willen luxe 😜

Bijtje82 schreef op 16-02-2022 om 21:49:


Wij hadden vroeger toch ook genoeg aan een stuk krijt voor landje pik? Denk dat je meer door de ogen van het kind moet kijken bij zulke dingen. Zij hebben nog fantasie en spel. Wij zijn inmiddels zuur en willen luxe 😜

Nou, je haalt me de woorden uit mijn mond. Wat een zure, privileged reacties hier zeg. Lekker denigrerend ook om het over de ‘arme kindjes’ te hebben. Dat je niet verplicht wil worden om langs de deuren te gaan begrijp ik, maar maak er in godsnaam wat gezelligs van voor je kind! Voor kinderen is een sponsorloop een spannend evenement waarbij je familie trots op je hoort te zijn. Het gaat hier ook om de lol en het groepsgevoel van je kind. Leuk hoor, als je ouders zo enthousiast zijn.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-02-2022 om 06:11

Sherlock schreef op 17-02-2022 om 04:18:

[..]

Nou, je haalt me de woorden uit mijn mond. Wat een zure, privileged reacties hier zeg. Lekker denigrerend ook om het over de ‘arme kindjes’ te hebben. Dat je niet verplicht wil worden om langs de deuren te gaan begrijp ik, maar maak er in godsnaam wat gezelligs van voor je kind! Voor kinderen is een sponsorloop een spannend evenement waarbij je familie trots op je hoort te zijn. Het gaat hier ook om de lol en het groepsgevoel van je kind. Leuk hoor, als je ouders zo enthousiast zijn.

Ja we hebben toch geld in de envelop gedaan en we hebben voldoende publiek geregeld dat hem aan komt moedigen maar we gaan niet schooien bij mensen die we niet eens kennen tbv arme kindertjes.

Sherlock schreef op 17-02-2022 om 04:18:

[..]

Nou, je haalt me de woorden uit mijn mond. Wat een zure, privileged reacties hier zeg. Lekker denigrerend ook om het over de ‘arme kindjes’ te hebben. Dat je niet verplicht wil worden om langs de deuren te gaan begrijp ik, maar maak er in godsnaam wat gezelligs van voor je kind! Voor kinderen is een sponsorloop een spannend evenement waarbij je familie trots op je hoort te zijn. Het gaat hier ook om de lol en het groepsgevoel van je kind. Leuk hoor, als je ouders zo enthousiast zijn.

O nou die sponsorloop daar moedigen we ons kind ook wel.voor aan hoor. Maar de doelen daar sta ik dus in veel gevallen niet achter. Maar dat komt ook omdat ik zie hoe ze leuren om geld bij de ouderraad, pitje van de ouderraad is voor leuke dingen maar als je de school.de kans geeft willen ze het besteden aan leerdoelen.

Sherlock schreef op 17-02-2022 om 04:18:

[..]

Nou, je haalt me de woorden uit mijn mond. Wat een zure, privileged reacties hier zeg. Lekker denigrerend ook om het over de ‘arme kindjes’ te hebben. Dat je niet verplicht wil worden om langs de deuren te gaan begrijp ik, maar maak er in godsnaam wat gezelligs van voor je kind! Voor kinderen is een sponsorloop een spannend evenement waarbij je familie trots op je hoort te zijn. Het gaat hier ook om de lol en het groepsgevoel van je kind. Leuk hoor, als je ouders zo enthousiast zijn.

Dus nu ga je zelf ook lopen mopperen? 

Het rondjes rennen vonden ze hier altijd wel leuk hoor. En natuurlijk ging ik ze gezellig aanmoedigen. 

Maar veel kinderen vinden die wedstrijd welke klasgenoot het meeste geld ophaalt, helemaal niets. Die van mij ook niet. Omdat het geen eerlijke wedstrijd is. Geen idee waar jij dat groepsgevoel ziet? Hoe maak jij van dat stuk iets gezelligs voor je kinderen, als ze op school worden beoordeeld naar de inhoud van hun envelop? 

(en dan graag zonder ze te leren liegen door zelf een lijstje namen in te vullen, zoals sommige ouders blijkbaar doen)

Bijtje82

Bijtje82

17-02-2022 om 08:10

yette schreef op 17-02-2022 om 06:41:

[..]

Dus nu ga je zelf ook lopen mopperen?

Het rondjes rennen vonden ze hier altijd wel leuk hoor. En natuurlijk ging ik ze gezellig aanmoedigen.

Maar veel kinderen vinden die wedstrijd welke klasgenoot het meeste geld ophaalt, helemaal niets. Die van mij ook niet. Omdat het geen eerlijke wedstrijd is. Geen idee waar jij dat groepsgevoel ziet? Hoe maak jij van dat stuk iets gezelligs voor je kinderen, als ze op school worden beoordeeld naar de inhoud van hun envelop?

(en dan graag zonder ze te leren liegen door zelf een lijstje namen in te vullen, zoals sommige ouders blijkbaar doen)

Of het iets gezelligs wordt ligt een beetje aan de opzet van school. De school van onze kinderen maakt er altijd een mini evenement van. Wij moesten gewoon rondjes lopen door de wijk zonder enige vorm van aankleding. 

MamaE schreef op 16-02-2022 om 20:31:

[..]

Alles buiten de reguliere schooltijden en alles wat geld kost kan niet verplicht gesteld worden. 

Buiten reguliere schooltijden kan wel verplicht gesteld worden, want in de wet staat alleen iets beschreven over het totaal aantal lesuren dat kinderen moeten ontvangen, niet tijdens welke tijden dat moet zijn. 

Dus als een school bepaald dat een sponsorloop, een kerstuitvoering, of een kerstdiner (zo slim zijn ze wel om aan de urennorm te komen namelijk) in het lesprogramma of onderwijsprogramma staat, dan MOET je kind ook 's avonds meedoen.

Moet mijn kind deelnemen aan onderwijsactiviteiten zoals schoolzwemmen en schoolreisjes? | Rijksoverheid.nl

Schooltijden op de basischool - Ouders & Onderwijs (oudersenonderwijs.nl)
Basisscholen mogen de tijden zelf veranderen. Er zijn namelijk geen wettelijke richtlijnen of regels voor. Er is dan ook geen lijstje van de overheid met tijden waaruit scholen kunnen kiezen. Er is ook ruimte om te variëren met tijden

In de wet op primair onderwijs staat alleen dit:

artikel 8.9C:

de onderwijsactiviteiten evenwichtig over de dag worden verdeeld, tenzij afwijking van deze verdeling van belang is in verband met activiteiten in het kader van het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden.
wetten.nl - Regeling - Wet op het primair onderwijs - BWBR0003420 (overheid.nl)

In de leerplichtwet staat helemaal niets over tijden, alleen verplichtingen van de leerlingen tot het volgen van het onderwijs.

Ysenda schreef op 17-02-2022 om 09:37:

[..]

Buiten reguliere schooltijden kan wel verplicht gesteld worden, want in de wet staat alleen iets beschreven over het totaal aantal lesuren dat kinderen moeten ontvangen, niet tijdens welke tijden dat moet zijn.

Dus als een school bepaald dat een sponsorloop, een kerstuitvoering, of een kerstdiner (zo slim zijn ze wel om aan de urennorm te komen namelijk) in het lesprogramma of onderwijsprogramma staat, dan MOET je kind ook 's avonds meedoen.

Moet mijn kind deelnemen aan onderwijsactiviteiten zoals schoolzwemmen en schoolreisjes? | Rijksoverheid.nl

Schooltijden op de basischool - Ouders & Onderwijs (oudersenonderwijs.nl)
Basisscholen mogen de tijden zelf veranderen. Er zijn namelijk geen wettelijke richtlijnen of regels voor. Er is dan ook geen lijstje van de overheid met tijden waaruit scholen kunnen kiezen. Er is ook ruimte om te variëren met tijden

Het vaste onderwijsprogramma is gratis, voor extra's mag een school wel een bijdrage vragen, maar die is niet verplicht.
School kan wel schooltijden vaststellen en die verschillen per school. Als er school is, moeten kinderen komen. Maar het lijkt me sterk dat een school zomaar kan verplichten om in het weekend of een vakantie kan plannen en dan verwacht dat mensen komen. Net als in de avonden. Mensen hebben dan andere dingen gepland. Ik snap best dat ze bij een schoolreisje verder weg later terug zijn dan de normale eindtijd. Geen probleem. Maar schooltijden kun je niet zomaar per week laten wisselen en dan een middag inruilen voor een avond of weekenddag.
Tuurlijk kun je het vragen, en voor een kerstdiner komen de meeste kinderen ook wel. Maar verplichten lijkt me sterk. Ik denk niet dat ze bij de leerplicht ver komen.

Jammer dat je je er zo makkelijk vanaf hebt gemaakt TO. Wij doen altijd wel mee aan dit soort dingen, vind ook echt dat kindjes er wel iets van leren! Je hoeft niet urenlang aan de deuren gaan staan te bedelen, maar de kids leren om geld op te halen en iets voor het goede doel te doen, ja ik vind het wel een leerzame en verantwoorde les.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-02-2022 om 10:11

Lieveheersbeest schreef op 17-02-2022 om 10:02:

Jammer dat je je er zo makkelijk vanaf hebt gemaakt TO. Wij doen altijd wel mee aan dit soort dingen, vind ook echt dat kindjes er wel iets van leren! Je hoeft niet urenlang aan de deuren gaan staan te bedelen, maar de kids leren om geld op te halen en iets voor het goede doel te doen, ja ik vind het wel een leerzame en verantwoorde les.

Wat leren ze daar dan van? Je kunt ook iets voor het goede doel doen zonder geld op te halen en ik wil graag dat het menneke zelf leert te bepalen voor welke goede doelen hij zich in wil spannen en niet zich inspant voor het goede doel omdat het nou eenmaal moet/zo hoort.

MamaE schreef op 17-02-2022 om 09:58:

[..]

Het vaste onderwijsprogramma is gratis, voor extra's mag een school wel een bijdrage vragen, maar die is niet verplicht.
School kan wel schooltijden vaststellen en die verschillen per school. Als er school is, moeten kinderen komen. Maar het lijkt me sterk dat een school zomaar kan verplichten om in het weekend of een vakantie kan plannen en dan verwacht dat mensen komen. Net als in de avonden. Mensen hebben dan andere dingen gepland. Ik snap best dat ze bij een schoolreisje verder weg later terug zijn dan de normale eindtijd. Geen probleem. Maar schooltijden kun je niet zomaar per week laten wisselen en dan een middag inruilen voor een avond of weekenddag.
Tuurlijk kun je het vragen, en voor een kerstdiner komen de meeste kinderen ook wel. Maar verplichten lijkt me sterk. Ik denk niet dat ze bij de leerplicht ver komen.

De truc die scholen er voor uithalen is het zoals beschreven in het onderwijsprogramma zetten, dat maakt het verplicht ongeacht de tijd. En ja dat kan heel ver komen bij de leerplicht. Komt alleen niet vaak voor.

Het heeft ook helemaal niets met een eigen bijdrage of andere kosten te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.