Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Philou schreef op 18-06-2023 om 12:12:

[..]

Met gestrekt been? Nee, ik val van de ene verbazing in de ander gezien de argumenten die vóór strafregels zouden pleitten.

[..]

Tja, ben niet meteen onder de indruk, sorry.

Zoveel argumenten zie ik helemaal niet voorbij komen om eerlijk te zijn. Jij blijft vooral benadrukken wat je allemaal verkeerd vindt aan strafregels, maar je reageert niet op de feedback die ik gaf op de manier waarop je ermee om zou gaan.

Je noemt de docent kinderachtig, wat hij doet een zwaktebod en je vraagt je af wat ze leren op die opleiding. En je vindt dat meeschrijven en die onzin zinnen een volwassen, verstandige reactie? Goed voorbeeld voor je puber?

OnherkenbaarAnoniem schreef op 18-06-2023 om 12:05:

[..]

Komt bij mij meteen de vraag op of strafwerk werkelijk helpt om orde in het onderwijs terug te brengen.

Halfzacht gepraat ook niet maar een goed gesprek met hoor en wederhoor kan bij pubers denk ik best inzicht geven. Inzicht in hun eigen gedrag en inzicht waarom de docent handelt zoals hij handelt. Pubers voelen zich al zo niet serieus genomen, door hun ouders maar ook door sommige docenten.

En puber die zegt zijn huiswerk een keer niet gemaakt te hebben, omdat de hond moest worden ingeslapen moet gehoord worden. En niet te horen krijgen: ach de hond, schrijf maar 100 regels. Natuurlijk moet er wel even opgelet worden of er geen 20 honden per jaar doodgaan in dat gezin. Maar als dat niet zo is dan kan er best een keer geen huiswerk worden gemaakt zonder dat er direct straf gegeven wordt.

Kom je wel eens opeen middelbare school?


alison noemde het al  ergens. Zeker sinds corona zijn veel leerlingen behoorlijk van t pad. Tuurlijk ben je coulant als de hond dood is. Maar ik heb klassen ( havo 4 bv) waar zonder stevige afspraken ( inclusief sancties) minimaal 1/3 vd klas z’n huiswerk simpelweg niet maakt. Los van t feit dat een redelijk deel van die leerlingen het wsch niet gaan redden ( en dus doubleren of afstromen) heeft t ook een desastreuze invloed op het leerklimaat in je klas als 30 % of meer van de leerlingen niet ‘ bij ‘ is…de helft vd instructie gaat ze boven de pet. Ze missen de tricky dingen die je benoemt bij het bespreken van huiswerkopgaven. Ze worden dus sneller vervelend ( want kunnen maar matig meedoen) en hebben daardoor een negatieve invloed op de hele groep. Ze stellen vragen van  het genre ‘ ik snap er niks van’ waardoor het tempo uit de les verdwijnt. Ook  de hardwerkende en brave leerlingen lijden daaronder. 

Ik doe  sancties met humor. Probeer ik. Wissel nuttig en onzinnig af.. Kondig ze vaak aan. Maar soms ook niet. Leg uit waarom ik het doe. Maar ik probeer het wel te blijven doen. Met een glimlach, maar toch ook een harde hand. Laat ik het even slippen, ( zoals de laatste weken,  geen excuus, maar toch …druk met examens en ander gedoe op school) dan haken een heleboel meteen weer af.   en dat wil je niet. 

AlisonH schreef op 18-06-2023 om 12:21:

[..]

Realiseer je ook dat juist het weigeren van ouders om achter de school te staan zorgt dat klassenmanagement en lesgeven steeds moeilijker wordt. Natuurlijk mag je voor je kind opkomen als er echt absurde dingen gebeuren. Natuurlijk krijgt een kind geen strafwerk als het huiswerk niet gemaakt is vanwege bijzondere omstandigheden. Maar iets van consequenties moet bepaald gedrag wel hebben, en of dat strafwerk is, nablijven of iets anders dat beslist de school. 


We gaan wat kort door de bocht! Ik had niet verwacht dat er op dit onderwerp zo fanatiek gereageerd zou worden. Het lijkt wel een heilig huisje. 🙈

Ik zeg niet dat ik niet achter straf sta en ook niet achter een consequentie. Ik sta niet achter strafregels schrijven. Wij hebben met onze kinderen geen discussies over hoe je je straf ontloopt. Maar als er strafregels zouden worden gegeven, zou ik iets hebben van, hallo, verzin eens iets beters. Als een van mijn kinderen strafregels zouden krijgen, hebben we thuis echt wel een gesprek over de reden ervan. En daarna verzuchten dat het wel heel ouderwets is, strafregels. Niet alleen in mijn ogen nutteloos maar het zegt ook iets over de docent, in mijn ogen. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:35:

[..]


We gaan wat kort door de bocht! Ik had niet verwacht dat er op dit onderwerp zo fanatiek gereageerd zou worden. Het lijkt wel een heilig huisje. 🙈

Ik zeg niet dat ik niet achter straf sta en ook niet achter een consequentie. Ik sta niet achter strafregels schrijven. Wij hebben met onze kinderen geen discussies over hoe je je straf ontloopt. Maar als er strafregels zouden worden gegeven, zou ik iets hebben van, hallo, verzin eens iets beters. Als een van mijn kinderen strafregels zouden krijgen, hebben we thuis echt wel een gesprek over de reden ervan. En daarna verzuchten dat het wel heel ouderwets is, strafregels. Niet alleen in mijn ogen nutteloos maar het zegt ook iets over de docent, in mijn ogen.

Welnee, het zegt alleen dat de docent een maatregel kiest die jij vanuit een hele andere positie niet zou kiezen. 

Moxxie schreef op 18-06-2023 om 12:24:

[..]

Zoveel argumenten zie ik helemaal niet voorbij komen om eerlijk te zijn. Jij blijft vooral benadrukken wat je allemaal verkeerd vindt aan strafregels, maar je reageert niet op de feedback die ik gaf op de manier waarop je ermee om zou gaan.

Je noemt de docent kinderachtig, wat hij doet een zwaktebod en je vraagt je af wat ze leren op die opleiding. En je vindt dat meeschrijven en die onzin zinnen een volwassen, verstandige reactie? Goed voorbeeld voor je puber?

Ik weet even niet welk bericht je bedoelt. Kan je mij de tijdmarkering geven?

En daarbij zou het prettig zijn als de verbetenheid die ik in je berichten proef wat minder werd. We zijn het alleen maar niet eens over strafregels. Nou en? So what?

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:37:

[..]

Welnee, het zegt alleen dat de docent een maatregel kiest die jij vanuit een hele andere positie niet zou kiezen.

Een die ik nutteloos vind én vind getuigen van armoe. Straf origineel.. dàt onthoud je later.

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:40:

[..]

Een die ik nutteloos vind én vind getuigen van armoe. Straf origineel.. dàt onthoud je later.

Tsja, je kan nou niet elk uur van de dag origineel zijn. En in een omgeving waar iets ouderwets nooit gedaan wordt kan ouderwets opeens zomaar origineel zijn. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:40:

[..]

Een die ik nutteloos vind én vind getuigen van armoe. Straf origineel.. dàt onthoud je later.

Ik vind sommige van de dingen die ik hier lees hilarisch ( gedicht vol schuttingtaal moeten voordragen), maar je kunt niet altijd en overal origineel en grappig zijn. 


ik had laatst als strafwerk voor de leerlingen  die geen geo bij zich hadden  (we waren met optica bezig) een prachtig A4 blad met daarop een stuk of 10 elkaar random kruisende lijnen. Mochten ze alle hoeken opmeten. Leuk bedacht vond ik. En ook nog nuttig. Tja. Wil een groot deel van ‘ de rest’  van  m’n A3 klas ook zo’n blad mee. Even wat extra oefenen…zo fijn mevrouw…….😐😐

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:42:

[..]

Tsja, je kan nou niet elk uur van de dag origineel zijn. En in een omgeving waar iets ouderwets nooit gedaan wordt kan ouderwets opeens zomaar origineel zijn.

Kom op he, het is je vak dus daar denk je over na, lijkt mij. Kan nog leuk zijn ook, als gedachtenoefening!

Nog een voorbeeld van een suffe “straf”. Zoon gaat altijd vroeg naar school. Hij is bijna altijd wel een van de eersten. Al járen. Dat is de reden dat de directeur hem kent en de docenten waar hij nooit les van heeft gehad. Hij gaat dan naar het lokaal van zijn geschiedenisdocent om te kletsen. Hij versliep zich een dag, daar staat de straf op dat je de volgende dag om 8 uur op school moet zijn. Dat is hij altijd al, dus dat was geen straf. En dat zei hij nog: voor mij is dat toch geen straf! Hij heeft zijn schouders opgehaald en we konden er wel om lachen.

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:51:

[..]

Kom op he, het is je vak dus daar denk je over na, lijkt mij. Kan nog leuk zijn ook, als gedachtenoefening!

Nog een voorbeeld van een suffe “straf”. Zoon gaat altijd vroeg naar school. Hij is bijna altijd wel een van de eersten. Al járen. Dat is de reden dat de directeur hem kent en de docenten waar hij nooit les van heeft gehad. Hij gaat dan naar het lokaal van zijn geschiedenisdocent om te kletsen. Hij versliep zich een dag, daar staat de straf op dat je de volgende dag om 8 uur op school moet zijn. Dat is hij altijd al, dus dat was geen straf. En dat zei hij nog: voor mij is dat toch geen straf! Hij heeft zijn schouders opgehaald en we konden er wel om lachen.

‘Je vak’ is niet: elk uur origineel en nuttig naar de maatstaven van Philou zijn. 

En die suffe straf is gewoon een standaard maatregel. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 13:01:

[..]

‘Je vak’ is niet: elk uur origineel en nuttig naar de maatstaven van Philou zijn.

Nee, naar de pubers toe! 
Hierboven vertelt Ingridt over straf (geo) en dat het eigenlijk iets waar anderen ook nog het nut van inzien. Geniaal. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 13:03:

[..]

Nee, naar de pubers toe!
Hierboven vertelt Ingridt over straf (geo) en dat het eigenlijk iets waar anderen ook nog het nut van inzien. Geniaal.

Oh, moet nou iedereen iets geniaals in jouw ogen posten? 

Wij hebben in ieder geval één docent die werkt met beloningen in de tweede klas. Je kunt punten krijgen als je je huiswerk serieus hebt gemaakt, als je al je spullen bij je hebt, als je goed omgaat met practicumspullen. Bij genoeg punten kunnen ze een beloning kiezen. Zoals een spiekbriefje bij je toets gebruiken, één (deel)vraag mogen wegstrepen op je toets, grabbelen in de grabbelton met leuke kleine cadeautjes.

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 13:04:

[..]

Oh, moet nou iedereen iets geniaals in jouw ogen posten?

Wat moet je daar nu op zeggen? Volgens mijn zijn de argumenten dan op. 
Het is alsof je daar alleen maar op zou kunnen zeggen: leg jij de lat graag zo laag dat het een no-brainer wordt? Alléén voor jouzelf of ook voor je leerlingen. 

Ik ga zo eens wat anders doen, laterz…

Philou schreef op 18-06-2023 om 13:08:

[..]

Wat moet je daar nu op zeggen? Volgens mijn zijn de argumenten dan op.
Het is alsof je daar alleen maar op zou kunnen zeggen: leg jij de lat graag zo laag dat het een no-brainer wordt? Alléén voor jouzelf of ook voor je leerlingen.

Ik ga zo eens wat anders doen, laterz…

Mijn maatregel is al genoemd hier als briljante oplossing trouwens. Ik vind hem zelf niet héél goed werken en ben aan het zinspelen op een nog beter aanscherpen ervan. So far die lage lat dan maar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.