Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Philou schreef op 18-06-2023 om 12:51:

[..]

Kom op he, het is je vak dus daar denk je over na, lijkt mij. 


Het is niet mijn vak om leuk en origineel te zijn. Het is mijn vak om ervoor te zorgen dat de pubers hun examen halen. En dat doe ik met toewijding en hartstocht.
Dat er veel mensen in Nederland zijn die veel beter dan ik weten hoe ik mijn vak moet uitoefenen neem ik op de koop toe.
En dat er ouders zo als jij zijn die mijn gezag thuis ondermijnen door mij belachelijk te maken, neem ik dus ook maar voor lief. 

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:39:

[..]

Ik weet even niet welk bericht je bedoelt. Kan je mij de tijdmarkering geven?

En daarbij zou het prettig zijn als de verbetenheid die ik in je berichten proef wat minder werd. We zijn het alleen maar niet eens over strafregels. Nou en? So what?

Ik heb zo'n gevoel dat ik geen antwoord ga krijgen op mijn vraag dus inderdaad, ik hou erover op.

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 13:14:

[..]

Het is niet mijn vak om leuk en origineel te zijn. Het is mijn vak om ervoor te zorgen dat de pubers hun examen halen. En dat doe ik met toewijding en hartstocht.
Dat er veel mensen in Nederland zijn die veel beter dan ik weten hoe ik mijn vak moet uitoefenen neem ik op de koop toe.
En dat er ouders zo als jij zijn die mijn gezag thuis ondermijnen door mij belachelijk te maken, neem ik dus ook maar voor lief.

Het lijkt me ook wel vermoeiend/vervelend van die ouders die het altijd beter weten en nog commentaar hebben ook. 

Nick90 schreef op 18-06-2023 om 13:23:

[..]

Het lijkt me ook wel vermoeiend/vervelend van die ouders die het altijd beter weten en nog commentaar hebben ook.

Ach dat is niet het enige beroep waarbij dat zo is en soms moet je gewoon goed luisteren wat er wordt gezegd en doe je er je voordeel mee..of niet.

Philou schreef op 18-06-2023 om 13:03:

[..]

Nee, naar de pubers toe!
Hierboven vertelt Ingridt over straf (geo) en dat het eigenlijk iets waar anderen ook nog het nut van inzien. Geniaal.

Maar Philou….eigenlijk is  het helemaal niet geniaal. Want t schiet z’n doel voorbij. 

Er is ‘ gewoon’ een club leerlingen die iets externs nodig hebben om gedisciplineerd te zijn met huiswerk. In ieder geval tot hun prefrontale cortex uitontwikkeld is.   en ( zie mijn eerdere post) ik heb dat ook nodig. Dat de meerderheid vd klas ‘bij’ is. Omdat ik er ( heel platvloers)  betaald word om ze iets te leren, maar ook ( wederom zie eerdere post) omdat die club leerlingen die niet voorbereid in de les zit anders de effectiviteit van m’n lessen negatief beïnvloedt. Ook voor de rest.


deze discussie focust op sancties, maar wat je dus moet doen is een mix. Maatregelen om het ongewenste gedrag onaantrekkelijker te maken ( dus idd extra ( straf) werk, extra uurtje vroeg melden, dat soort dingen ) maar je kunt ook dingen doen om het gewenste gedrag te stimuleren ( zoals idd beloninkjes bij wel elke keer je werk op orde hebben)


mijn ervaring is alleen dat die positieve beloninkjes ( die ik ook wel eens uitdeel) vooral maken dat de toch al brave leerlingen zich nog harder gaan uitsloven, terwijl de notoire ‘luiaards’ vaak pas in actie komen als de consequenties ECHT vervelend worden.  




Koko67 schreef op 18-06-2023 om 13:14:

[..]

Het is niet mijn vak om leuk en origineel te zijn. Het is mijn vak om ervoor te zorgen dat de pubers hun examen halen. En dat doe ik met toewijding en hartstocht.
Dat er veel mensen in Nederland zijn die veel beter dan ik weten hoe ik mijn vak moet uitoefenen neem ik op de koop toe.
En dat er ouders zo als jij zijn die mijn gezag thuis ondermijnen door mij belachelijk te maken, neem ik dus ook maar voor lief.

Ik zou zulke mensen wel eens een weekje mee willen hebben in  een gemiddelde havo 3 of 4 klas. Iets met beste stuurlui staan aan wal?


( overigens kun je heel strenge en suffe sancties uitdelen terwijl je een prima band hebt en houdt met een klas. In ieder geval aan mijn niveau leerlingen kun je uitstekend uitleggen waarom je dat doet. Dat snappen ze, en dat vatten ze dan ook heel sportief op.   zou idd leuk zijn als de ouders daar dan niet heel ondermijnend overheen duikelen )


( overigens heb ik ook zat collega’s die wel heibel krijgen met klas of ouders over dit soort dingen. Naar mijn idee is dat vaak omdat ze- helemaal te goeder trouw, en in lijn het wat menigeen hier roept- in alle redelijkheid (veel) te lang mbv goede gesprekken hebben geprobeerd bij te sturen. Als dat niet werkt  bouwen de frustraties en ergernis op en dan ‘ontplof’ je op een dag.   wat je dan over die kinderen uitstort is in een opwelling bedacht.  net iets te veel van t goede. Landt slecht, en levert ellende op in de verstandhoudingen. Hakken in t zand aan beide kanten. Escalatie. Ouders die zich er mee gaan bemoeien. Zie ik ook vaak genoeg gebeuren. Jammer en niet nodig. )


ik vind strafwerk behoorlijk kinderachtig en nutteloos. Gelukkig is dat niet iets waar de scholen van mijn kinderen zich mee beziggehouden.  Meer dan een vroegmelden of papierprikken is het meestal niet.  

Max88 schreef op 18-06-2023 om 13:26:

[..]

Ach dat is niet het enige beroep waarbij dat zo is en soms moet je gewoon goed luisteren wat er wordt gezegd en doe je er je voordeel mee..of niet.

Ik denk dat er maar weinig beroepen zijn waar zoveel mensen denken verstand van te hebben.

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 14:04:

[..]

Ik denk dat er maar weinig beroepen zijn waar zoveel mensen denken verstand van te hebben.

Eerlijk? Wat dacht je van patiënten, alle opgestane virologen, de lijst is eindeloos.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

18-06-2023 om 14:24

Philou schreef op 18-06-2023 om 12:51:

[..]

Kom op he, het is je vak dus daar denk je over na, lijkt mij. Kan nog leuk zijn ook, als gedachtenoefening!

Nog een voorbeeld van een suffe “straf”. Zoon gaat altijd vroeg naar school. Hij is bijna altijd wel een van de eersten. Al járen. Dat is de reden dat de directeur hem kent en de docenten waar hij nooit les van heeft gehad. Hij gaat dan naar het lokaal van zijn geschiedenisdocent om te kletsen. Hij versliep zich een dag, daar staat de straf op dat je de volgende dag om 8 uur op school moet zijn. Dat is hij altijd al, dus dat was geen straf. En dat zei hij nog: voor mij is dat toch geen straf! Hij heeft zijn schouders opgehaald en we konden er wel om lachen.

Eigenlijk een hele goede straf, dus. Hij is namelijk makkelijk toe te passen en te handhaven omdat hij hetzelfde is voor iedereen. Voor jouw zoon is het alleen geen strenge straf, en dat hoeft ook niet. Hij is er immers over het algemeen gewoon. Voor iemand die moeite heeft met op tijd komen is het wel een straf met consequenties en helpt het misschien ook nog om het gedrag aan te passen.

IngridT schreef op 18-06-2023 om 13:40:

[..]

Ik zou zulke mensen wel eens een weekje mee willen hebben in een gemiddelde havo 3 of 4 klas. Iets met beste stuurlui staan aan wal?


( overigens kun je heel strenge en suffe sancties uitdelen terwijl je een prima band hebt en houdt met een klas. In ieder geval aan mijn niveau leerlingen kun je uitstekend uitleggen waarom je dat doet. Dat snappen ze, en dat vatten ze dan ook heel sportief op. zou idd leuk zijn als de ouders daar dan niet heel ondermijnend overheen duikelen )


( overigens heb ik ook zat collega’s die wel heibel krijgen met klas of ouders over dit soort dingen. Naar mijn idee is dat vaak omdat ze- helemaal te goeder trouw, en in lijn het wat menigeen hier roept- in alle redelijkheid (veel) te lang mbv goede gesprekken hebben geprobeerd bij te sturen. Als dat niet werkt bouwen de frustraties en ergernis op en dan ‘ontplof’ je op een dag. wat je dan over die kinderen uitstort is in een opwelling bedacht. net iets te veel van t goede. Landt slecht, en levert ellende op in de verstandhoudingen. Hakken in t zand aan beide kanten. Escalatie. Ouders die zich er mee gaan bemoeien. Zie ik ook vaak genoeg gebeuren. Jammer en niet nodig. )


Uit wat ik hier lees en al eerder van je gelezen heb op ouders en via denk ik op te  kunnen maken dat jij een hele goede docent bent.  Die de behoeftes van leerlingen goed herkent en erkent en dat je met passende sancties komt indien nodig. 

Helaas hebben wij in de zoektocht naar passend onderwijs voor onze jongste veel te maken gehad met docenten die straffen zonder het dossier van mijn zoon gelezen te hebben.  Hij heeft recht op aanpassingen en vrijstellingen/privileges. Die moest hij keer op keer verdedigen en uitleggen en heeft ook wel straf ontvangen voor niet meedoen in de les terwijl hij daar niks aan kon doen door zijn handicap. Dom regels schrijven heb ik aangevochten dat vind ik geen passende straf. 

Ps ik heb je inbox gestuurd. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2023 om 12:08:

[..]

Ik wil hem eigenlijk niet noemen, maar praten x200+ kost zoveel tijd.

Dat strafregels controleren en daar een soort administratietje van bijhouden ook trouwens.

Ik ben daar ook nog eens heel slecht in 😅.
Toen ik dit jaar inviel voor een examenklas heb ik wel in SOM bijgehouden wie wel en niet huiswerk maakte (en dan verdorie de vier die het altijd maakten hebben een dikke onvoldoende op het examen). 

Maar ik ben meer van een x-aantal weken geven voor een bepaalde hoeveelheid werk en op die datum niet af is na schooltijd je werk afmaken, geen uitzonderingen. Dat geeft ruimte voor jezelf maar ook voor leerlingen. Dan had ik hoogstens twee leerlingen die het niet in orde hadden (meerdere klassen). En een bonus voor leerlingen die het eerder af hadden of er iets leuks mee gedaan hadden. 

IngridT schreef op 18-06-2023 om 12:50:

[..]

Ik vind sommige van de dingen die ik hier lees hilarisch ( gedicht vol schuttingtaal moeten voordragen), maar je kunt niet altijd en overal origineel en grappig zijn.


ik had laatst als strafwerk voor de leerlingen die geen geo bij zich hadden (we waren met optica bezig) een prachtig A4 blad met daarop een stuk of 10 elkaar random kruisende lijnen. Mochten ze alle hoeken opmeten. Leuk bedacht vond ik. En ook nog nuttig. Tja. Wil een groot deel van ‘ de rest’ van m’n A3 klas ook zo’n blad mee. Even wat extra oefenen…zo fijn mevrouw…….😐😐

🤣 Heb ik ook eens gehad met een opdracht waarbij ze met coördinaten moesten werken. Er kwam een Mario uit. Nou, dat wilde iedereen wel. 

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 14:04:

[..]

Ik denk dat er maar weinig beroepen zijn waar zoveel mensen denken verstand van te hebben.

Beetje overtrokken, niet? Als iets zeggen over een soort straf (als in suf) op wordt gevat als tegen straf zijn, ouder die leerkrachten dwars zit of het moeilijk maakt. Zo zeg! Ik zie de guillotine al aan de horizon. Ik ben absoluut niet tegen straf, wel tegen suffe strafregels. O, ik wist niet dat dat niet mocht. 

Persoonlijk vind ik dat ze op de school van mijn jongste juist ook wel wat meer van dit soort dingen zouden mogen doen. Mijn andere kinderen zijn inmiddels van school af en oudste werkt nu als docent op school van de jongste. Naast de ervaringen van mijn kinderen als leerling, krijg ik nu ook verhalen van mijn oudste als docent over dezelfde school.

Als kind was ik denk ik zelf te pietluttig. Altijd huiswerk af en dat soort dingen, maar dat kwam ook wel door hoe de school toen was. Dat begon al op de basisschool. Wij hadden altijd op een vaste middag in de week topo. We moesten dan bijvoorbeeld voor dinsdag wat leren. De leerkracht merkte dat er kinderen waren die dan pas tussendemiddag gingen leren en daarom gaf hij de overhoring soms expres in de ochtend. Om te zorgen dat we op tijd zouden leren. Op de middelbare scholen waar ik heb gezeten, hadden we vanaf de brugklas soms onverwachte overhoringen. Die telden minder zwaar mee, maar ook al stond er geen toets gepland, we leerden wel ook tussentijds en door de huiswerkcontroles die er regelmatig waren, zorgden ook de meesten wel dat het huiswerk vaak af was.

Mijn kinderen zaten op een basisschool waar ze vrijwel geen huiswerk kregen. In groep 8 was het maximaal 1 keer begrijpend lezen en 1 blad redactiesommen in de week. Topo kregen ze volgens mij maar een keer of 4 per jaar. En dan nog was de overhoring met topo in dezelfde volgorde als ze geleerd hadden. Toen mijn oudste naar het voortgezet onderwijs ging (2012 ofzo) viel het me op dat ze op haar scholen geen onverwachte overhoringen kreeg. Zij en haar klasgenoten leerden dus vaak echt alleen voor de toets en deden naar mijn mening tussendoor te weinig.

Op de scholen van de anderen was het al niet heel anders. Op de school waar de jongste nu zit, geven ze in de onderbouw geen cijfers. Ze krijgen een ‘in ontwikkeling’, ‘beheerst’ of ‘expert’ als beoordeling. Voor kinderen die op hun tenen moeten lopen misschien ideaal. In ontwikkeling klinkt toch anders dan een 2. In de bovenbouw krijgen ze alleen cijfers voor de onderdelen van het PTA. Bij jongste en haar vriendinnen zie in dat ze daardoor zelfs veel toetsen niet eens echt serieus nemen. 

Huiswerk controle is er minimaal en ik heb jongste nog nooit over consequenties gehoord. Als ik hoor hoe ze zich af en toe gedragen in een les, vind ik dat best wel bizar. Ook dat het lijkt alsof het maar normaal is om overal maar een weerwoord op te hebben. En dat ervaart oudste nu dus ook als docent. Er zijn er echt veel die er gewoon een loopje meenemen. En dat terwijl de intenties van de school echt heel goed zijn. Deze school wil juist eerst gewoon in  gesprek enzo. Zij willen kinderen kansen geven en ook het voordeel van de twijfel, maar die pubers buiten dat ook wel uit.

Jongste hoort van haar klasgenoten dat ze het verschil tussen de onderbouw en de bovenbouw zo groot vinden. Opeens zijn er we een paart toetsweken en worden ze soms afgerekend op wat ze niet hebben gedaan, maar wat mij betreft had dat echt wel meer gemogen. Als ze nu bijvoorbeeld niets heeft gedaan voor een vak als geschiedenis, dan kijkt er niemand naar om. Vanuit veel klassen hoor ik dat er enorme achterstanden zijn. Vaak krijgen ze dan toch nog het voordeel van de twijfel, maar uiteindelijk lopen ze vast. Laat mijn dochter maar iets van geschiedenis overschrijven als ze er niet eens naar heeft gekeken. Niet nutteloos, want ze moet er dan naar kijken en doet het de volgende keer misschien wel vanzelf. Plus dat we dan hopelijk wat meer rust en structuur in de klas komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.