Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Philou schreef op 18-06-2023 om 16:07:

[..]

Beetje overtrokken, niet? Als iets zeggen over een soort straf (als in suf) op wordt gevat als tegen straf zijn, ouder die leerkrachten dwars zit of het moeilijk maakt. Zo zeg! Ik zie de guillotine al aan de horizon. Ik ben absoluut niet tegen straf, wel tegen suffe strafregels. O, ik wist niet dat dat niet mocht.

Jij mag van mij alles, ik mag daar wat van vinden.
Ik vond het bijzonder dat je schreef dat je niet wist of je daar werk van ging maken. Daar reageerde ik op. Ik ben nog steeds benieuwd welk werk je er dan van zou willen maken. Daarbij schreef je hoe je tegen jouw kind zou reageren als hij/ zij met strafwerk thuis zou komen. Dat noemde ik het belachelijk maken van een docent. 
Je schrijft behoorlijk stellig en dat mag. Om dan spottend de guillotine erbij te halen vind ik een zwaktebod. Het is natuurlijk niet zo dat alleen jij stellig in je reacties mag zijn en anderen daar niet op mogen reageren.




Het vak van docent lijkt me behoorlijk veranderd. 25 jaar geleden begon ik op een gymnasium als docent klassieke talen, wat ik tien jaar heb gedaan. Ik had weinig negatief contact met ouders, fijn contact met de leerlingen, maar ik vermoed dat gymnasiumleerlingen wat gedisciplineerder zijn. 
ik zou er niet blij van worden om ook nog met ouders te moeten praten als ik straf had gegeven, waar dit hele draadje mee begon. 

Als leerlingbegeleider hoor ik vaak van leerlingen: waarom zou ik huiswerk maken als het niet gecontroleerd en besproken wordt? 

Zelfs als je als ouder strafwerk onzin vindt lijkt het me toch nog een goed leermoment voor een puber om ze duidelijk te maken dat je niet altijd maar de dienst uit kan maken en je je soms maar gewoon te voegen hebt. Zo voorkom je misschien die korte lontjes waar o.a. zorgpersoneel, voetbaltrainers en mensen die in het ov werken mee te maken hebben.

Moxxie schreef op 18-06-2023 om 18:18:

Zelfs als je als ouder strafwerk onzin vindt lijkt het me toch nog een goed leermoment voor een puber om ze duidelijk te maken dat je niet altijd maar de dienst uit kan maken en je je soms maar gewoon te voegen hebt. Zo voorkom je misschien die korte lontjes waar o.a. zorgpersoneel, voetbaltrainers en mensen die in het ov werken mee te maken hebben.

Ik denk dat dat helemaal niet gezegd is, dat strafwerk an sich onzin is.

Max88 schreef op 18-06-2023 om 18:25:

[..]

Ik denk dat dat helemaal niet gezegd is, dat strafwerk an sich onzin is.

Nee, straf is in eerste instantie aan school. 

Koko67 schreef op 18-06-2023 om 17:14:

[..]

Jij mag van mij alles, ik mag daar wat van vinden.
Ik vond het bijzonder dat je schreef dat je niet wist of je daar werk van ging maken. Daar reageerde ik op. Ik ben nog steeds benieuwd welk werk je er dan van zou willen maken. Daarbij schreef je hoe je tegen jouw kind zou reageren als hij/ zij met strafwerk thuis zou komen. Dat noemde ik het belachelijk maken van een docent.
Je schrijft behoorlijk stellig en dat mag. Om dan spottend de guillotine erbij te halen vind ik een zwaktebod. Het is natuurlijk niet zo dat alleen jij stellig in je reacties mag zijn en anderen daar niet op mogen reageren.




Je lijkt heel weinig nodig te hebben om een conclusie te trekken, wist je dat?  
Heel letterlijk: ik weet niet of ik er werk van zou maken. Ik heb van strafwerk of straf nog nooit werk gemaakt, nooit de behoefte gevoeld maar ik sluit niet uit dat ik dat wel zou voelen (wat niet resulteert in doen). Maar ik heb net gevraagd of ze ooit strafregels hebben gekregen maar dat was niet zo. 

Tja, als grinniken om een straf die geen straf is, in onze ogen dan, verboden is en ik daarmee de hele samenleving aan leerkrachten belachelijk maak, dan ben ik schuldig in jouw ogen. En dan groeit mijn kind op voor galg en rad, het zij zo.Overigens net een gesprek gehad met de mentor en die vond zoon een fijne leerling om in de klas te hebben, gemotiveerd, manieren. Mocht wel wat meer van zich laten zien. Gelukkig kan je dan ook een eigen mening hebben. Prima.

Philou schreef op 18-06-2023 om 18:43:

[..]

Je lijkt heel weinig nodig te hebben om een conclusie te trekken, wist je dat?
Heel letterlijk: ik weet niet of ik er werk van zou maken. Ik heb van strafwerk of straf nog nooit werk gemaakt, nooit de behoefte gevoeld maar ik sluit niet uit dat ik dat wel zou voelen (wat niet resulteert in doen). Maar ik heb net gevraagd of ze ooit strafregels hebben gekregen maar dat was niet zo.

Tja, als grinniken om een straf die geen straf is, in onze ogen dan, verboden is en ik daarmee de hele samenleving aan leerkrachten belachelijk maak, dan ben ik schuldig in jouw ogen. En dan groeit mijn kind op voor galg en rad, het zij zo.Overigens net een gesprek gehad met de mentor en die vond zoon een fijne leerling om in de klas te hebben, gemotiveerd, manieren. Mocht wel wat meer van zich laten zien. Gelukkig kan je dan ook een eigen mening hebben. Prima.

Maar wat leert jouw kind van jouw gegrinnik?  Dat straf krijgen iets grappigs is? Dat je de leerkracht die straf geeft eigenlijk toch niet serieus hoeft te nemen? Stel je voor dat ik elke dag met mijn kind mee zou lachen als ie de juf weer eens het bloed onder de nagels uit heeft uitgetrokken en dat je bij straf best de juf mag uitlachen. 

Nick90 schreef op 18-06-2023 om 19:00:

[..]

Maar wat leert jouw kind van jouw gegrinnik? Dat straf krijgen iets grappigs is? Dat je de leerkracht die straf geeft eigenlijk toch niet serieus hoeft te nemen? Stel je voor dat ik elke dag met mijn kind mee zou lachen als ie de juf weer eens het bloed onder de nagels uit heeft uitgetrokken en dat je bij straf best de juf mag uitlachen.

Van grinniken kan je leren dat niet alles doodserieus is maar dingen ook luchtig kunnen opgevat worden. Soort van schouders ophalen. 

Knip,  op de man

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

18-06-2023 om 19:09

Philou schreef op 18-06-2023 om 19:05:

[..]

Van grinniken kan je leren dat niet alles doodserieus is maar dingen ook luchtig kunnen opgevat worden. Soort van schouders ophalen. [Quote aangepast]

Wat ben jij rot op mensen aan het reageren. Onbeschoft.

Wandelvrouwtje schreef op 18-06-2023 om 19:09:

[..]

Wat ben jij rot op mensen aan het reageren. Onbeschoft.

ze zullen wel met het hele gezin er om grinniken....

Wandelvrouwtje schreef op 18-06-2023 om 19:09:

[..]

Wat ben jij rot op mensen aan het reageren. Onbeschoft.

Ja, ik krijg ook het gevoel dat ik vreselijk onder vuur lig… alleen omdat ik niet tegen straf ben maar wel tegenstrafregels. En vervolgens krijg je alleen daarom van alles in je mik geduwd. Je mag zelfs nergens om grinniken want anders … stel je voor. Heel raar, vind ik maar jij vindt dat kennelijk heel normaal. En dat mag maar dat hoeft niet verbeten, of wel? 

Friezinnetje schreef op 18-06-2023 om 19:11:

[..]

ze zullen wel met het hele gezin er om grinniken....

Voor mij een teken dat je argumenten op zijn en wat rest is persoonlijk worden. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

18-06-2023 om 19:20

Philou schreef op 18-06-2023 om 19:16:

[..]

Ja, ik krijg ook het gevoel dat ik vreselijk onder vuur lig… alleen omdat ik niet tegen straf ben maar wel tegenstrafregels. En vervolgens krijg je alleen daarom van alles in je mik geduwd. Je mag zelfs nergens om grinniken want anders … stel je voor. Heel raar, vind ik maar jij vindt dat kennelijk heel normaal. En dat mag maar dat hoeft niet verbeten, of wel?

Dit bedoel ik. Je legt mensen woorden in de mond en trekt voorbeelden/opmerkingen/reacties in het extreme. Dan krijg je vanzelf steeds heftiger reacties. 

En iemand aanspreken op een elders gedeelde diagnose is gewoon onbeschoft. Je speelt op de man op een kwetsende manier. Je zet iemand volledig buitenspel terwijl dat nergens voor nodig was.

Wandelvrouwtje schreef op 18-06-2023 om 19:20:

[..]

Dit bedoel ik. Je legt mensen woorden in de mond en trekt voorbeelden/opmerkingen/reacties in het extreme. Dan krijg je vanzelf steeds heftiger reacties.

En iemand aanspreken op een elders gedeelde diagnose is gewoon onbeschoft. Je speelt op de man op een kwetsende manier. Je zet iemand volledig buitenspel terwijl dat nergens voor nodig was.

Dat is niet de bedoeling maar Nick kaart iets aan waarvan ik niet denk dat het uit te leggen is aan iemand die dat niet ziet. Daar kan je niets aan doen maar de ander ook niet. En dat is lastig in een discussie want die draait dan uit op onbegrip en tegenstellingen, terwijl dat gestuurd blijkt vanuit onbegrip, onkunde waar dat soort dingen niet goed te zwart-wit duiden zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.