Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Starttijd basisschool

Weet iemand waarom basisscholen (meestal) om 8:30 ingaan? Terwijl ouders vaak al om 8:00 uur op hun werk moeten zijn?
Als je tegen 8:30 uur je kind wegbrengt, kun je pas 8:45 uur of later op je werk zijn, afhankelijk van de reistijd.
Tuurlijk kan je dat ondervangen met voorschoolse opvang. Maar de school eerder laten starten lijkt me voordeliger.

Peiling

Scholen wel of niet eerder laten starten?
92 stemmen
12%
82%
3%
3%

Ik vind het een fijne tijd. Niet te vroeg niet te laat. Ik heb flexibele werktijden en ik werk het meeste vanuit huis,dus ik kan alles erop aanpassen op de dagen dat ik moet werken. BSO is dan ook gelukkig niet nodig. Verder vind ik het vooral fijn dat de school een continurooster hanteert zodat ik maar 1x hoef te brengen en 1x te halen per dag.  

Als de ene ouder vroeg moet beginnen en je wil als gezin geen voorschoolse opvang, dan moet de andere ouder dus werk hebben of zoeken dat later begint.

Het is echt heel persoonlijk wat fijn is ja. Van mij mag de school om 9.00 uur beginnen. Dan loop ik man niet in de weg bij het opstarten van zijn dag. Hij wil rust en geen prikkels sochtends. Hij gaat om 8.00 uur de deur uit en kind en ik staan dan op. Kunnen we uur opstaan en klaarmaken en naar school hier in de straat straks. 

Mijn kinderen begonnen om kwart voor 9, maar ik kon profiteren van de door de school geregelde schoolbusjes (gereden door vrijwilligers, buskosten te betalen door de ouders). Die kwamen gelukkig bij mij thuis al om acht uur langs, dus ik kon toch redelijk op tijd beginnen in die periode.
Maar het is lood om oud ijzer, als kinderen eerder beginnen zijn ze aan het einde van de dag weer eerder klaar, dus dan heb je dan een probleem met werktijden.

Ik vond het vooral irritant dat het continurooster werd geïntroduceerd als 'handig voor werkende ouders, want dan hoef je geen overblijf meer te regelen/betalen'. Maar wel extra kosten voor de BSO want daar zitten ze ruim een uur langer. En bij de BSO betaal je standaard voor de hele middag. Want de bezetting wordt gebaseerd op hoeveel kinderen er in het begin zijn (logisch). Maar dat betekent dus dat je van 14-18 uur betaalt, ook als je kind maar een half uurtje of een uurtje hoeft te gaan terwijl het zonder continurooster misschien helemaal niet nodig was. 

We kunnen nu eenmaal niet alles aanpassen op individuele wensen, dat is ook een wijze levensles. Voor kinderen en voor ouders.

Dweedledee schreef op 26-05-2024 om 11:21:

School is geen kinderopvang.

Dit dus. Er zijn zoveel verschillende werktijden, ik begin bijvoorbeeld al om half acht. Pas je werktijden aan of regel opvang, je kunt het toch nooit voor iedereen goed doen.

Het kan nooit voor iedereen perfect. Hier begint school om 8.15 uur. Om 8.10 uur gaan ze naar binnen. Man is dan 8.35 uur op het werk. Die 5 min is geen probleem bij hem. 

Weer andere beroepen beginnen om 9.00 uur of 7.00 uur. 

Er bestaat daarom ook nog voorschoolse opvang. 

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2024 om 13:08 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 26-05-2024 om 11:38:

https://operation.education/onderwijsvraag-12-waarom-begint-school-om-half-negen/#:~:text=In%20de%20Onderwijswet%20van%201806,ochtends%20de%20scholen%20warm%20stookten.

middelbare scholen zouden wat schoolprestaties betreft idealiter juist laten moeten beginnen.

Bedankt, is een interessant artikel. 

Het gedeelte over de schoolprestaties en slaap gaat inderdaad wel specifiek over pubers. En pubers gaan vaak op eigen gelegenheid naar school.

Maar leuk om te lezen hoe de basisschool tijden zich ontwikkelt hebben.

Ik heb gewoon een kantoorbaan en starttijden zijn van 07.30 - 09.30. Sommige ouders starten inderdaad wat later. Sommige jongeren die liever wat uitslapen ook. 

Leerkrachten hebben ook kinderen die ze naar de (voorschoolse) opvang moeten kunnen brengen voordat ze naar hun werk gaan. 08:30 starttijd is minimaal 08:00 op school.
Werkdagen van 09:00 - 17:30 zijn standaardkantoortijden. En als je eerder op je werk moet/wilt zijn dan is er dus vso.

ik kan op mijn werk flexibel starten en verdeel halen/brengen met mijn partner, we hadden ook carpool afspraken met de buren. 

Nu zit dochter in bovenbouw basisschool en gaat ze zelf op de fiets. Op twee dagen per week zijn wij nog niet thuis, als zij thuis komt. (Nu groep 7), ze heeft een sleutel, stuurt berichtje dat ze thuis is en vermaakt zich zelf totdat we thuis zijn.

MamaE schreef op 26-05-2024 om 12:58:

Ik vond het vooral irritant dat het continurooster werd geïntroduceerd als 'handig voor werkende ouders, want dan hoef je geen overblijf meer te regelen/betalen'. Maar wel extra kosten voor de BSO want daar zitten ze ruim een uur langer. En bij de BSO betaal je standaard voor de hele middag. Want de bezetting wordt gebaseerd op hoeveel kinderen er in het begin zijn (logisch). Maar dat betekent dus dat je van 14-18 uur betaalt, ook als je kind maar een half uurtje of een uurtje hoeft te gaan terwijl het zonder continurooster misschien helemaal niet nodig was.

Wij gaan volgend jaar op continuerooster over en zijn juist goedkoper uit. Ze moeten bij ons dan 30 min langer naar bso op de bso dagen. De andere dagen regelden we al anders. 

En nu betalen we geen 3,50 per kind, 3 keer per week voor de overblijf. Voor dat half uur bso krijgen we tenminste gewoon kot.

Maar continuerooster is tot 14.45 op ma,di,do en tot half 1 op wo en vrij. De variant 5x tot 14 kreeg hier niet de meeste stemmen.


Mijn baan is gelukkig flexibel. Zolang ik mijn uren maak, mag ik om 10 beginnen maar ook om half 7. De baan waarbij ik stipt om half 9 moest zijn was zelf met vso vanaf half 8 haasten.

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

Wat denk je van de supermarkt die al om 8 uur open is..

We kunnen school misschien 24 op 24 en 7 op 7 maken .

Genoeg verpleegkundigen in mijn buurt die om 6.30 of 7.00 moeten beginnen.
Mogen die hun kinderen op school afzetten om 6.00?

Of die de ene week om 6.30 beginnen en de andere week tot 22.00 werken.
Maar laten blijven tot 22.30?

En wat als een alleenstaande ouder vrachtwagenchauffeur op de lange baan is?
Die vertrekt op maandag om 6.00 en thuiskomt vrijdag of zaterdag om "ik weet niet wanneer want het hangt af van hoeveel files er de hele week waren"?

De schooluren zullen altijd voor iemand "niet ideaal" zijn.
Daar hebben ze gedeeltelijk VSO en BSO voor uitgevonden op de meeste scholen.
Dat kan al een deel ouders helpen.

Fourtyfour schreef op 26-05-2024 om 18:26:

[..]

Wat denk je van de supermarkt die al om 8 uur open is..

Hier opent hij tegenwoordig om 7.

Om nog wat mensen die brood en beleg moeten hebben binnen te krijgen, vermoed ik  .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.