Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Starttijd basisschool

Weet iemand waarom basisscholen (meestal) om 8:30 ingaan? Terwijl ouders vaak al om 8:00 uur op hun werk moeten zijn?
Als je tegen 8:30 uur je kind wegbrengt, kun je pas 8:45 uur of later op je werk zijn, afhankelijk van de reistijd.
Tuurlijk kan je dat ondervangen met voorschoolse opvang. Maar de school eerder laten starten lijkt me voordeliger.

Peiling

Scholen wel of niet eerder laten starten?
92 stemmen
12%
82%
3%
3%

Grapjas...lekker vanuit jezelf denken...makkelijk zou dat zijn he!

Maria87 schreef op 27-05-2024 om 18:31:

[..]

Echt zo'n typisch Nederlandse uitspraak



Hoezo? School ís geen opvang. Dat dat jou waarschijnlijk niet zint, is iets anders. Maar dat school geen opvang is, is gewoon een gegeven. 

Maria87 schreef op 27-05-2024 om 18:31:

[..]

Echt zo'n typisch Nederlandse uitspraak


Het is in het Nederlands geschreven maar dat houdt het typisch Nederlands wel op.

School is geen kinderopvang. Daar zijn kinderdagverblijven en BSO's voor. Een school is een plek waar je kind educatie krijgt, zoals rekenen en taal. Met bepaalde openingstijden. Meestal van 8.30 uur tot 14.15 (ongeveer). 

Een kinderdagverblijf is waar je kind opvang krijgt als jij als ouder andere afspraken hebt zoals bijvoorbeeld werk. Zij vermaken je kind op allerlei manieren, dit kan educatief zijn maar dat hoeft niet. 

Groot verschil. 

PinkFlower schreef op 28-05-2024 om 10:28:

[..]

Het is in het Nederlands geschreven maar dat houdt het typisch Nederlands wel op.

School is geen kinderopvang. Daar zijn kinderdagverblijven en BSO's voor. Een school is een plek waar je kind educatie krijgt, zoals rekenen en taal. Met bepaalde openingstijden. Meestal van 8.30 uur tot 14.15 (ongeveer).

Een kinderdagverblijf is waar je kind opvang krijgt als jij als ouder andere afspraken hebt zoals bijvoorbeeld werk. Zij vermaken je kind op allerlei manieren, dit kan educatief zijn maar dat hoeft niet.

Groot verschil.

Dit is zeker waar. Echter, dagopvang voor kinderen van vier jaar en ouder bestaat niet, juist omdat er scholen bestaan. Onze voor-, tussen- en naschoolse opvang is aangepast op de tijden van de scholen.

Ik woonde als alleenstaande moeder in een grote vinexwijk vol met jonge kinderen, nieuwe scholen, slechts één tramverbinding die vaak perikelen had en een autoluwe verkeersaanpak. Gevolg: tussen 8 en 9 stond je minstens een half uur in de file om überhaupt de wijk uit te komen via dat ene weggetje. Er was geen bso in de ochtend, te weinig animo. Moeilijk om een gezin te vinden waar ze heen kon want de meeste mensen willen geen kind over de vloer in de ochtend. Oppasstudenten vroegen 20,- per ochtend, die snapten ook wel dat ze dat konden vragen. Voor veel mensen zou het ideaal zijn geweest als die scholen niet allemaal om 8:30 begonnen. Je kunt dan wel vinden dat school geen kinderopvang is, maar een beetje meedenken met de omgeving kan geen kwaad hoor, daar krijgen kinderen niks van. Eigenlijk kon het niet: naar je werk en kind op school. Dat vind ik nou 'typisch Nederlands' 🙄

In mijn dorp beginnen bijna alle scholen om half 9. Eentje begint om 08:15, want die staat letterlijk naast een andere basisschool die om half 9 begint en dat spreidt het verkeer wat beter ‘s ochtends en ‘s middags. Man en ik hebben beide een kantoorbaan en mogen tussen 7 en 9 beginnen.

Ik heb destijds een aantal keer mijn werktijden aangepast aan de aanvangstijd van de school. Eerst kind afzetten en daarna verder fietsen naar het werk. Vervolgens overgestapt naar voorschoolse opvang. En de laatste keer ben ik erg vroeg beginnen werken en  bleef kind een uur alleen thuis nadat mijn man ook de deur uit was. Kind zat toen in groep 8

Nu zou het op mijn werk niet meer mogelijk zijn om steeds te schuiven met werktijden. Alle collega's beginnen 's ochtends vroeg. In de avond werken zou wel een mogelijkheid zijn, indien nog nodig. 

Ik vind dat je de vraag die TO stelt ook bij de werkgever kunt leggen. Waarom zouden ouders van jonge kinderen niet gedurende de tijd totdat hun kinderen een jaar of 10 zijn niet later mogen beginnen op hun werk?

Of: moet je wel (als beide ouders) kinderen willen in combinatie met een baan die geen flexibele werktijden toelaat? Net zoiets als dat je beide in de horeca zou werken, met werktijden van 16.00 - 00.00 uur. Beide in de zorg met onregelmatige werktijden. Dan gaat iedereen ook zeggen dat dit niet zo'n goed idee is als je kinderen hebt, of je moet al heel lieve opa's en oma's hebben die structureel voor je kinderen zorgen. Van mensen die beide in het onderwijs werken in mijn omgeving, zitten/zaten de kinderen allemaal bij een van de ouders op school of op de school ernaast. Of ze werden dagelijks maar school gebracht door opa en oma. 

Je kunt eenmaal niet alles hebben in het leven. 

MamaE schreef op 28-05-2024 om 22:22:

[..]

Dit is zeker waar. Echter, dagopvang voor kinderen van vier jaar en ouder bestaat niet, juist omdat er scholen bestaan. Onze voor-, tussen- en naschoolse opvang is aangepast op de tijden van de scholen.

Dat is natuurlijk ook gewoon commercieel. Een dagverblijf voor kinderen van 4-12 levert geen geld op want 95% daarvan zit op school. Dan ga je daar geen opvang voor bieden. Dus de dagopvang voor deze leeftijdsgroep is er alleen als de kinderen niet ergens anders (school) zijn. 


PinkFlower schreef op 29-05-2024 om 08:43:

[..]

Dat is natuurlijk ook gewoon commercieel. Een dagverblijf voor kinderen van 4-12 levert geen geld op want 95% daarvan zit op school. Dan ga je daar geen opvang voor bieden. Dus de dagopvang voor deze leeftijdsgroep is er alleen als de kinderen niet ergens anders (school) zijn.


Scholen en opvang zitten ook best regelmatig bij elkaar onder een koepel. Bij studiedag weet de opvang dat en wordt er opvang geregeld.

School moet ook opvang aanbieden, dus wat dat betreft is school wel een soort opvang. Voorschoolse opvang is dan dus het idee. Maar school an sich is inderdaad geen opvang, dat is de opvang. Je kiest ervoor om tussen kwart over 8 en half 9 je kind te laten starten, dan gaat je kind direct naar de klas, óf je kiest ervoor (wellicht verplicht door je werkgever) dat je kind eerder gebracht wordt, dan gaat naar de opvang. 

Mevrouw75 schreef op 29-05-2024 om 08:52:

[..]

Scholen en opvang zitten ook best regelmatig bij elkaar onder een koepel. Bij studiedag weet de opvang dat en wordt er opvang geregeld.

School moet ook opvang aanbieden, dus wat dat betreft is school wel een soort opvang. Voorschoolse opvang is dan dus het idee. Maar school an sich is inderdaad geen opvang, dat is de opvang. Je kiest ervoor om tussen kwart over 8 en half 9 je kind te laten starten, dan gaat je kind direct naar de klas, óf je kiest ervoor (wellicht verplicht door je werkgever) dat je kind eerder gebracht wordt, dan gaat naar de opvang.

Dat bedoelde ik. Ook wel eens met troelahoep. Niet alles kan en niet alle banen zijn even makkelijk te combineren met een jong gezin. Zeker niet zonder hulp van buitenaf. Dat zijn wel vaak dingen die je ook kunt bedenken voordat er kinderen komen/ze naar school gaan. In de praktijk zie je mensen echt wel een oplossing vinden.

MamaE schreef op 29-05-2024 om 08:55:

[..]

Dat bedoelde ik. Ook wel eens met troelahoep. Niet alles kan en niet alle banen zijn even makkelijk te combineren met een jong gezin. Zeker niet zonder hulp van buitenaf. Dat zijn wel vaak dingen die je ook kunt bedenken voordat er kinderen komen/ze naar school gaan. In de praktijk zie je mensen echt wel een oplossing vinden.


Daar zit wel wat in maar de omstandigheden kunnen altijd veranderen als je intussen een gezin vormt. Op zoek moeten naar een andere baan door bezuinigingen of door een andere manager die flexibele werktijden niet toestaat. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te bedenken waardoor je alsnog oplossingen moet zoeken.

 

Ouders van de basisschool hadden een horecabedrijf, open van woensdag-zondag van 10-17. De kinderen waren 5 dagen in de week bij opa en oma. Dat leek me nou niet zo fijn voor de kinderen… 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.