Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Starttijd basisschool

Weet iemand waarom basisscholen (meestal) om 8:30 ingaan? Terwijl ouders vaak al om 8:00 uur op hun werk moeten zijn?
Als je tegen 8:30 uur je kind wegbrengt, kun je pas 8:45 uur of later op je werk zijn, afhankelijk van de reistijd.
Tuurlijk kan je dat ondervangen met voorschoolse opvang. Maar de school eerder laten starten lijkt me voordeliger.

Peiling

Scholen wel of niet eerder laten starten?
92 stemmen
12%
82%
3%
3%

Due-scimmie schreef op 26-05-2024 om 18:16:

[..]

Wij gaan volgend jaar op continuerooster over en zijn juist goedkoper uit. Ze moeten bij ons dan 30 min langer naar bso op de bso dagen. De andere dagen regelden we al anders.

En nu betalen we geen 3,50 per kind, 3 keer per week voor de overblijf. Voor dat half uur bso krijgen we tenminste gewoon kot.

Maar continuerooster is tot 14.45 op ma,di,do en tot half 1 op wo en vrij. De variant 5x tot 14 kreeg hier niet de meeste stemmen.


Mijn baan is gelukkig flexibel. Zolang ik mijn uren maak, mag ik om 10 beginnen maar ook om half 7. De baan waarbij ik stipt om half 9 moest zijn was zelf met vso vanaf half 8 haasten.

3,50 per kind per dag vind ik ook wel heel duur. Hier was het voorheen 1,75 per kind per dag. En woensdagmiddag vrij en vrijdagmiddag tot en met groep 4 ook. Dus max drie dagen per week.

Je krijgt wel toeslag voor de bso, dat wel. Denk niet dat wij nu goedkoper uit zijn. Ik kan wel deels thuiswerken en mijn man is soms vroeg klaar (docent middelbare school) en kan eventueel thuis voorbereiden en nakijken/beoordelen. Maar soms kan het ook niet. Op zich zijn wij vrij flexibel naar onze werkgevers en krijgen we dat ook terug.

MamaE schreef op 26-05-2024 om 20:45:

[..]

3,50 per kind per dag vind ik ook wel heel duur. Hier was het voorheen 1,75 per kind per dag. En woensdagmiddag vrij en vrijdagmiddag tot en met groep 4 ook. Dus max drie dagen per week

Jup vind ik ook duur . Toch maandelijks zo'n 60-70 euro met 2 kinderen. 

Terwijl half uur bso meer per dag me met 2 kinderen denk zo'n 4 euro kost per dag als je kinderopvangtoeslag meerekend. En dat heb ik maar 2 keer per week nodig. 

Mugske schreef op 26-05-2024 om 16:01:

ik kan op mijn werk flexibel starten en verdeel halen/brengen met mijn partner, we hadden ook carpool afspraken met de buren.

Nu zit dochter in bovenbouw basisschool en gaat ze zelf op de fiets. Op twee dagen per week zijn wij nog niet thuis, als zij thuis komt. (Nu groep 7), ze heeft een sleutel, stuurt berichtje dat ze thuis is en vermaakt zich zelf totdat we thuis zijn.

Hoe doen jullie dat als ze wil spelen op de dagen dat jullie niet thuis zijn? 

Marty1984 schreef op 26-05-2024 om 18:32:

We kunnen school misschien 24 op 24 en 7 op 7 maken .

Genoeg verpleegkundigen in mijn buurt die om 6.30 of 7.00 moeten beginnen.
Mogen die hun kinderen op school afzetten om 6.00?

Of die de ene week om 6.30 beginnen en de andere week tot 22.00 werken.
Maar laten blijven tot 22.30?

En wat als een alleenstaande ouder vrachtwagenchauffeur op de lange baan is?
Die vertrekt op maandag om 6.00 en thuiskomt vrijdag of zaterdag om "ik weet niet wanneer want het hangt af van hoeveel files er de hele week waren"?

De schooluren zullen altijd voor iemand "niet ideaal" zijn.
Daar hebben ze gedeeltelijk VSO en BSO voor uitgevonden op de meeste scholen.
Dat kan al een deel ouders helpen.

In sommige gevallen zul je dan een andere baan moeten zoeken.

Mevrouw75 schreef op 26-05-2024 om 21:51:

[..]

Hoe doen jullie dat als ze wil spelen op de dagen dat jullie niet thuis zijn?

Dat kan dan niet bij ons, maar mag wel bij vrienden. Dan stuurt die ouder ons een berichtje. We willen niet dat dochter in het donker alleen naar huis fietst, dus in de winter als het vroeg donker is, moet ze daar op tijd vertrekken of we halen haar daar op. 

Voordat wij kinderen hadden, begonnen wij 730 met werken.  Inmiddels tegen 9 uur nadat de kinderen naar school zijn.  Ik vind het prima zo, zou ook geen idee hebben hoe ik de kinderen eerder op school zou krijgen, het zijn meer avondmensen dan ik zelf  
(En gelukkig vindt werkgever het ook allemaal wel goed, wij mogen het zelf regelen binnen de grenzen van redelijkheid)

hier begint de school van de kids om 8.15/8.20

je bent je er van bewust dat niet iedereen op kantoor werkt, en er heeeel veel starttijden zijn van werk ? ( zorg, horeca, openbaar vervoer, politie, winkels etc etc)

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

En meer beroepen zijn er niet?

Wij werken allebei vier dagen dus er zijn maar drie dagen waarop we het moeten regelen. Man staat in de file als hij te vroeg naar huis gaat, dus werkt liever door tot half 6. Hij brengt dus meestal de kinderen. Ik begin het liefst vroeg, pak de trein van 7:25 en kan dan mooi de kinderen uit de BSO halen voor half 6 (BSO is tot half 7, maar dat is voor onze kinderen veel te laat). 
Overigens duurde het even voordat we dat zo bedachten en hebben wij de eerste drie jaar (toen jongste nog naar KDV ging), een oppas (studente) gehad die om 7:20 hier was en oudste naar school bracht op de fiets. Daarna kon ze zo door naar college.

Dweedledee schreef op 26-05-2024 om 11:21:

School is geen kinderopvang.

Echt zo'n typisch Nederlandse uitspraak


Miepjecody schreef op 27-05-2024 om 08:17:

je bent je er van bewust dat niet iedereen op kantoor werkt, en er heeeel veel starttijden zijn van werk ? ( zorg, horeca, openbaar vervoer, politie, winkels etc etc)

Jazeker, in veel gevallen zijn er 2 ouders. Ik ben flexibel in mijn werk, mijn partner niet (staat voor de klas, maar niet elke dag). Daarom ook de carpool met de buren. Bijv buren begonnen vroeg met werken, buurjongen kwam dan in de ochtend bij ons en wij namen hem mee naar school.

Nu fietsen de kinderen zelf, maar indien nodig helpen we elkaar (bijv bij winterweer).

Zeespiegel

Zeespiegel

27-05-2024 om 22:16 Topicstarter

Miepjecody schreef op 27-05-2024 om 08:19:

[..]

En meer beroepen zijn er niet?

Vast wel, ben geen arbeidsmarkt deskundige. Ik ga uit van wat ik zelf kan zien.

Zeespiegel

Zeespiegel

27-05-2024 om 22:23 Topicstarter

Maduixa schreef op 27-05-2024 om 09:55:

Wij werken allebei vier dagen dus er zijn maar drie dagen waarop we het moeten regelen. Man staat in de file als hij te vroeg naar huis gaat, dus werkt liever door tot half 6. Hij brengt dus meestal de kinderen. Ik begin het liefst vroeg, pak de trein van 7:25 en kan dan mooi de kinderen uit de BSO halen voor half 6 (BSO is tot half 7, maar dat is voor onze kinderen veel te laat).
Overigens duurde het even voordat we dat zo bedachten en hebben wij de eerste drie jaar (toen jongste nog naar KDV ging), een oppas (studente) gehad die om 7:20 hier was en oudste naar school bracht op de fiets. Daarna kon ze zo door naar college.

Mooi geregeld. Bij ons gaat om eenzelfde parttime verdeling. Maar mijn man heeft een vaste starttijd om 8:00uur, en ontbijt zelf niet. Ik probeer een baan te vinden waarbij ik straks eerst met mijn dochter kan ontbijten en haar zelf naar school kan brengen, om 8:30. Maar die blijken in mijn branche en mijn omgeving niet bepaald voor het oprapen te liggen. 

Zeespiegel

Zeespiegel

27-05-2024 om 22:24 Topicstarter

Mugske schreef op 27-05-2024 om 20:00:

[..]

Jazeker, in veel gevallen zijn er 2 ouders. Ik ben flexibel in mijn werk, mijn partner niet (staat voor de klas, maar niet elke dag). Daarom ook de carpool met de buren. Bijv buren begonnen vroeg met werken, buurjongen kwam dan in de ochtend bij ons en wij namen hem mee naar school.

Nu fietsen de kinderen zelf, maar indien nodig helpen we elkaar (bijv bij winterweer).

Fijn dat je zoiets samen met je buren kan regelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.