Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Starttijd basisschool

Weet iemand waarom basisscholen (meestal) om 8:30 ingaan? Terwijl ouders vaak al om 8:00 uur op hun werk moeten zijn?
Als je tegen 8:30 uur je kind wegbrengt, kun je pas 8:45 uur of later op je werk zijn, afhankelijk van de reistijd.
Tuurlijk kan je dat ondervangen met voorschoolse opvang. Maar de school eerder laten starten lijkt me voordeliger.

Peiling

Scholen wel of niet eerder laten starten?
92 stemmen
12%
82%
3%
3%

omdat de docenten wel om 8:00 starten en dan de systemen opstarten en de spullen klaarmaken om op tijd met de les te beginnen.

Om kinderen op te vangen als de ouders eerder moeten beginnen is er vso.  

Ik begon destijds niet eerder dan 09:00 op kantoor, dus nadat ik de kinderen naar school bracht, kon ik door naar mijn werk.
Voorschoolse opvang heb ik heel even gebruik van gemaakt bij onze jongste, maar dat was geen succes. De schooldagen duurden al lang genoeg, omdat ze na school wel naar de opvang ging.

Docenten zijn vaak al om 8 uur op school om dingen voor te bereiden. Moeten ook hun eigen kinderen nog naar school brengen soms. 
Er zijn ook mensen die al om 6 of 7 uur moeten beginnen op het werk. 
Ik zou er niet voor zijn om nog eerder te beginnen. Kinderen moeten ook voldoende slaap kunnen hebben. 
Daarnaast; dan zijn ze dus nog eerder uit. 

Jij begint om 8 uur, ik om half 8, sommigen om 6 uur en heel erg veel mensen 9 uur. 

Misschien is het goed om je te realiseren dat school gen veredeld kdv is maar onderwijs als voornaamste doelstelling heeft. Daarbij zijn veel docenten ook ouder. Hun werktijden zijn minder flexibel dan die van de meeste andere ouders.

Zeespiegel

Zeespiegel

26-05-2024 om 11:21 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 26-05-2024 om 11:07:

Jij begint om 8 uur, ik om half 8, sommigen om 6 uur en heel erg veel mensen 9 uur.

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

School is geen kinderopvang.

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.


Voor zover jij weet inderdaad. Dat betekent niet dat het ook echt zo is. Ik ken genoeg mensen die rond 9:00 beginnen bijvoorbeeld. 

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

Welnee, bij de meeste kantoorbanen is 9.00 een heel normale begintijd. 

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

Arbeiders werken in ploegendiensten, landarbeiders hoe het land het schikt en op de bouw is 7 uur heel normaal. 

In een diensteneconomie (en beyond) wat Nederland is is 9 uur wel redelijk de standaard en daar mag vaak zelfs vanaf geweken worden, dus tussen 9 en half 10 starten bv, of als je (vrijwillig!) voltijds in 4 dagen wil proppen begin je (vrijwillig!) eerder. 

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

Wij beginnen ergens tussen 7 en 10 uur. Net hoe je afspraken lopen.  Verplichte 'aanwezigheid' blokken zijn 10-12 en 2-4, kantoortijden volgens cao 7-7 je mag 10 uur in de + of - staan.

Het kan nooit voor iedereen geheel perfect zijn.
School begint om 8.30 en daar moet je als ouder je dag op aanpassen, hetzij door later te beginnen of door voorschoolse opvang in te kopen.
De isk waar ik vrijwilligerswerk doe heeft een regionale functie en begint om 8.45. Als ik met de bus daarheen ga ben ik er om 8.20 of om 8.50.
Daar moet ik mee leven, ik kan wel gaan lopen piepen dat de dienstregeling voor mij moet worden aangepast maar dat gaat echt niet gebeuren en ook de school gaat zijn tijden niet aanpassen aan de behoefte van de medewerkers. Dus ik drink gezellig een kopje thee met de vrijwilligers die binnen komen en om 8.35 of 8.40 ga ik naar het lokaal waar ik die dag zal helpen. 

Ik zou het liever later zien. Eigenlijk wordt ons hele leven bepaald door die schooltijden want mijn werkgever vindt het prima als ik om 10 uur begin. Aangezien wij in huis allemaal avondmensen zijn, vonden we 08.30 al afzien. En dat vijf keer per week.

Zeespiegel schreef op 26-05-2024 om 11:21:

[..]

Voorzover ik weet beginnen alleen winkel medewerkers en andere commerciële beroepen pas om 9 uur. Bij veel bedrijven is het wel bespreekbaar iets later te beginnen, maar die stellen meestal (niet allemaal) een maximum van 8:30 uur.

M.u.v. gemeentes, daar mag je tussen 7:00 uur en 9:00 uur starten.

Arbeiders hebben vaak geen flexibele werktijden, omdat wanneer je samen een klus moet klaren, het handig is als iedereen tegelijkertijd start.

Hier een winkelmedewerker (supermarkt = ook winkel). Ik begin om 6 uur of om half 8.

Vind het eerder irritant dat de scholen steeds eerder uit zijn.
Ik ging nog tot half 4 naar school. Nu is het half 3 / kwart voor 3.
Ik werk tot 3 uur als ik om 6 begin. Dure BSO voor iets wat maar even hoeft te zijn.
Dat zou tegen die tijd voorschoolse en naschoolse opvang zijn.
Gelukkig ben ik bezig met ander werk te zoeken en dat lijkt te gaan lukken waardoor er hooguit 1 middag BSO nodig zal zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.