Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bozemoeder

bozemoeder

11-10-2016 om 12:27

schooluitje: vader reed gevaarlijk


Geprobeerd!

Niet gelukt. Mijn stuur zit te hoog of mijn benen zijn te kort.

Parka

Parka

16-10-2016 om 18:58

toch

toch! Ik dacht het wel
Volgens mij moet je er wel buikspieren voor hebben.
Eerst maar uit het gips ;-P

Mams

Mams

16-10-2016 om 20:01

Ik!

Ik heb het geprobeerd, op de manier zoals Ad Hombre beschrijft. En het lukte prima!
Zou niet snel echt gaan sturen zo, maar even het stuur zo 'vasthouden' als ik iets wil pakken of bv mn zonnebril wil opzetten lijkt mij geen groot probleem.

Drietje, stuur lager

Ik vind het lekkerder rjden met een stuur in een hogere stand en het vergemakkelijkt ook het instappen.
Maar volgens mij kan je elk stuur met een simpele beweging aan een hendel, al rijdend in hoogte verstellen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-10-2016 om 23:06

Al rijdend?

Dat lijkt me toch ook niet heel veilig, rijdend je stuur verstellen. Ik heb wel eens rijdend mijn stoel verzet. Tikje naar voor, maar toen schoot hij naar achter waardoor ik niet meer bij de pedalen kon.

Nou nee hoor

Stuur zit best wel prima zo.

Diana

Diana

16-10-2016 om 23:49

niet

Ik heb het niet geprobeerd.

Stuur verhogen

Het stuur in hoogte verstellen wordt afgeraden maar het kan wel. Net als met knieën rijden, kan je op een recht stuk bij lage snelheid in een tel je stuur verhogen en daarna weer vergrendelen.
Veilger is om dit te doen als je stilstaat voor een stoplicht, maar we hadden het nu niet over veilig rijden want met knieën rijden moet ook kunnen.

Begrijpelijk

Ik begrijp je voor de volle 100%! We zijn allemaal een voorbeeld voor onze kinderen. Ik zou precies hetzelfde doen!

bieb63

bieb63

17-10-2016 om 21:23

vader89

Omdat je dat toevallig van je kinderen hoort? Voelt het dan wél veilig als je kinderen met een willekeurige ouder meerijden (of dat nou een schooluitje is, of dat ze bij iemand spelen en ergens naar toe gaan, want dat doet er verder niet toe)? Heb jij dan enig idee hoe die ouders rijden?? Of ze niet aan hun telefoon prutsen, of hun radio, of dat ze gewoon niet goed opletten, of wellicht een drankje op hebben enz enz enz. Heb jij daar enig idee van? Denk het niet, en je kids valt het niet op. Schijnveiligheid dus...

ikke

ikke

19-10-2016 om 10:11

hahaha mijn man rijdt al 30 jaar met zijn benen

natuurlijk continu.. maar dat zie ik niet zo als probleem.. meer dat harde rijden!! zou ik zeker wat van zeggen en kind niet meer mee laten rijden met die persoon

Vader

Vader

23-10-2016 om 17:25

Gevaarlijk rijden (en helicopter parenting)

Als vader en vrijwilliger die veel met kinderen werkt loop ik helaas steeds vaker tegen ouders als boze moeder aan. Ouders die eisen dat alles op hun manier gaat, de organisatie moet aan hun eisen voldoen maar als je dan om hun hulp vraagt zijn ze nergens te bekennen.

Voor mij is het verhaal van boze moeder dan ook heel herkenbaar, jonge kinderen komen thuis met een spannend verhaal en ik mag dan tekst en uitleg komen geven. Ook over zaken die al 25 jaar zo gedaan worden. Dan blijkt vaak genoeg dat kinderen verhalen mooier maken dan ze zijn of dat een situatie heel anders was.
Een paar voorbeeldjes:

Hij heeft een moordenaars mes (Een volwassene heeft een groot maar legaal mes in foudraal aan zijn riem tijdens Scouting activiteiten en kinderen hitsten elkaar op)

We hoeven nooit reddingsvesten aan op het water (nee niet met windstil weer, 30 graden en water op zwem temperatuur)

Helaas blijven er dan nog altijd ouders over die dit niet kunnen accepteren. Ik heb vaak genoeg aan ouders aangeven dat alles heel doordacht is en wie het ergens niet mee eens is altijd voor een andere vereniging kan kiezen.

Maar elk jaar neemt de groep van dergelijke ouders toe en voor mij en veel anderen is dit dan ook een van de redenen om te stoppen met dit vrijwilligers werk.

Natuurlijk kan je niet zo makkelijk voor een andere school kiezen maar ik denk dat een 1 op 1 gesprek voordat er zoveel stampij gemaakt zou zijn veel verduidelijkt zou hebben. En ja, zo'n stuntje doen tijdens een schoolritje is niet handig maar voor mij best te begrijpen.
Ook voor mij liever iemand die ontspannen rijdt dan iemand stijf van de stress met de handen op 10 voor 2 in de auto zit.

Vader

Boze moeder

Boze moeder

23-10-2016 om 20:18

Vader

"Als vader en vrijwilliger die veel met kinderen werkt loop ik helaas steeds vaker tegen ouders als boze moeder aan. Ouders die eisen dat alles op hun manier gaat, de organisatie moet aan hun eisen voldoen maar als je dan om hun hulp vraagt zijn ze nergens te bekennen."

Ik wil hier toch even op reageren hoor. Ik EIS helemaal niet dat alles op MIJN manier gaat. Als de school besluit mijn kind ergens heen te vervoeren en vervoer gaat regelen dan mag ik er toch ten minste van uitgaan dat het veilig is.

En ja, Toevallig ben ik ook nog zo'n ouder die er 9 van de 10 keer gewoon bij is om te helpen als er hulp gevraagd wordt, heb nog voor andere groepen gereden ook die week., dus ik vind je erg generaliserend.

bieb63

bieb63

23-10-2016 om 22:19

Boze moeder

"Als de school besluit mijn kind ergens heen te vervoeren en vervoer gaat regelen dan mag ik er toch ten minste van uitgaan dat het veilig is."

Ik vraag me nu heel oprecht af: HOE weet jij dan of dat veilig is????? En niet alleen jij, hoe zou de school dat moeten weten? Als aan ouders gevraagd wordt kinderen te vervoeren naar een uitje, dan weet noch school, noch een ouder, in hoeverre de bestuurder veilig rijdt. Hoe naief zijn jullie eigenlijk?

Je mist het punt van vader, bozemoeder.

De school maakt gebruik van ouders die zin en tijd hebben om te helpen. Vrijwilligers. Goedwillende amateurs.

Je kan daar mee praten als je een spannend verhaal hoort. Echt.

Alternatief is een beroepsvervoerder. Ga in de MR en stel voor dat het zo wordt geregeld. Hoef je zelf ook niet meer op te draven en risico te lopen.

bieb63

bieb63

23-10-2016 om 23:03

en die beroepsvervoerder...

.... is ook maar een mens. Een mens met dan wel een zgn. diploma (beroepsvervoer), maar dat wil niet zeggen dat diegene geen domme dingen kan doen, of een ondoordacht moment heeft, of afgeleid door sores of wat dan ook, of een beetje ziek, maar zich geen ziekmelding kan veroorloven of,of . Of..... en zelfmoordactie plant...

Sanne

Sanne

24-10-2016 om 00:52

Hahaha

Ik zie nu een politieagent voor me die voor de derde keer in een week iemand aanhoud die met de knieen stuurde en "ik wilde even proberen of het kon" zegt.

Boze moeder

Boze moeder

24-10-2016 om 07:20

Bieb63

Dat er in ieder geval NORMAAL gereden wordt en niet oa bewust met een stuur tussen de knieën gereden wordt. Zo duidelijk? Ik begrijp dat het voor sommigen hier niet te snappen is en het heel normaal rijgedrag vinden. Ik vind het knap gestoord en al helemaal als je andersmans kinderen vervoert.

Triva

Triva

24-10-2016 om 08:46

Boze moeder

Je bent nooit echt in dit zes pagina lange draadje ingegaan op het feit dat je nooit weet hoe iemand rijdt en als je er zo fel op bent had je nooit je kind met iemand anders moeten meegeven.

Geef er nu eens antwoord op: Waarom geef je je kind mee met iemand die je niet voldoende kent? Waarom loop je het risico dat je je kind in een auto zet van iemand die wel eens een geintje uithaalt, die misschien gestressed is vanwege het werk, niet gewend is aan veel kinderen in de auto, slecht geslapen heeft, zenuwachtig is, de weg niet goed kent en achter anderen aan rijdt en daardoor niet goed oplet en ga zo maar door.

Het verhaaltje over sturen (nee gewoon rechtdoor rijden is iets anders dan bochten nemen maar dat accepteer je ook niet, je hebt niet eens je benen nodig om rechtdoor te rijden) kennen we nu wel maar je komt geen stap verder dan dat.

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 09:27

diepe, diepe zucht

Jullie snappen dus nog steeds niet dat deze vader aantoonbaar (en dat is het verschil met "het meegeven aan een willekeurige ouder" een slecht voorbeeld geeft aan kinderen. Dat hij bewust laat zien dat je autorijden niet zo serieus hoeft te nemen. Dát is het verschil. Maar jullie nemen het zelf ook allemaal niet zo serieus, zo te zien. En dat staat los van zijn superauto, die het kennelijk toestaat dat je ondersteboven op de achterbank kunt liggen terwijl je onderweg bent. Uiteraard is die vader ook een buitengewoon kundige chauffeur.
Pfff, houd toch eens op met deze draad, is mijn voorstel.

School

Het vervoer van lln tijdens schoolactiviteiten is een verantwoordelijkheid van school. Er zijn scholen die vanwege die verantwoordelijkheid, geen ouders meer laten rijden maar een bus inschakelen. Terecht want het is wel hun verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurd, zijn zij aansprakelijk.

Hier werd op de bs op een gegeven moment een bus geregeld. Mogelijkerwijze zijn hier ook klachten binnen gekomen. Maar als er een activiteit was die niet met ov bereikt kon worden, dienden de aangemelde ouders in bezit te zijn van medeinzittenenverzekering. Niet dat dit alles uitsluit, maar je mag van een ander verwachten dat die een rijstijl aanhoudt conform het roze papiertje of pasje.

Als ouders zoals bozemoeder niet klagen, heeft een school geen aantoonbare reden om hun beleid in kader van veiligheid en aansprakelijkheid aan te passen.
Om diezelfde reden hoeft bozemoeder de betreffende vader ook niet aan te spreken. Het is wel degelijk een taak van de school..

Mijntje

Mijntje

24-10-2016 om 11:09

cito voor ouders

Dus eigenlijk zouden ouders eerst een test moeten doen als zij hun kind aanmelden op school. Een cito of keurmerk voor ouders. En maar meteen een rijvaardigheidstest en een bereidsheidsclausule in de komende jaren te helpen met activiteiten.
Lolbroeken wordt de deur gewezen, alleen ouders die hyper Verantwoord zijn en psychisch gezond mogen hun kind naar die school brengen.
Ook handig als je wil dat je kind bij een vriendje niet teveel beeldschermtijd of suiker krijgt voorgezet.

Je kan niet alles onder controle hebben.

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 11:27

mijntje

Het gaat hier niet om "alles". Het gaat hier over veilig vervoer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 11:32

Ja dat is jouw paradepaardje Pirata

Maar wat als je kind bij het eerst volgende speelafspraakje gezellig mee mag kijken naar The Walking Dead? Is dat dan wel oké?

Ik ben voor een keurmerk!

Mijntje

Ik zeg niets over de ouders maar geeft aan dat school een verantwoordelijkheid heeft in deze, juist omdat je inderdaad niet alles onder controle hebt. Alleen is het inschakelen van rijdende ouders vaak een financieel dingetje.

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 11:38

nee Ginny

Het is niet mijn paradepaardje. Ik ben niet zo'n ouder die altijd het autostoeltje meegaf voor korte ritjes en uitgebreide instructies gaf. Ik ga uit van de redelijkheid van de ander. Maar hier is gewoon duidelijk dat er is gedold tijdens het rijden, en nee, dat vind ik zelf niet grappig. Is dat raar dan?
School is inderdaad verantwoordelijk voor de veiligheid van de kinderen. School mag verwachten dat rijdende ouders zich verantwoordelijk gedragen. Maar ik vertel mijn jongste regelmatig dat hij bij anderen altijd zijn autogordel moet omdoen, ook al vind de bestuurder dat onzin. Ja, dat gebeurt echt, zulke bestuurders. Wat heeft dit met the Walking dead te maken? Veiligheid vs. een griezelfilm?

Waarom

Wordt dit draadje zo uit zijn verband getrokken en wordt het kijkgedrag bij spelende vriendjes erbij gehaald om een verschil van mening te kakken te zetten? Als mijn kind bij een vriendje een horrorfilm zou kijken of zou vertellen bier te hebben geproefd, dan is dat aan mij om daar iets mee te doen. Nu betreft het een schoolactiviteit en dus is het aan de school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 11:43

Niet raar Pirata

Maar ik vind dat een beetje overdreven.

We verschillen hierover dus van mening. Ik heb werkelijk waar meer moeite met horrorfilms dan met grappende ouders achter het stuur.

En ik vind het ook een beetje overdreven dat daar zowel door jou als door TO nogal fel op uitgehaald wordt.

Triva

Triva

24-10-2016 om 11:48

tjonge

'Maar hier is gewoon duidelijk dat er is gedold tijdens het rijden, en nee, dat vind ik zelf niet grappig. Is dat raar dan?'

Er zal best gedold zijn maar of er onveilig gereden is is totaal niet bewezen. Sterker nog: er kan in een andere auto wel veel meer onveiligheid zijn geweest. Dat is het hele probleem. Als je dit niet wil moet je je kind nooit aan een ander meegeven en ook zeker zijn dat jouw partner of opa of oom of wie dan ook nooit eens een dolletje maakt.

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 11:54

jammer

Jammer dat jullie dat overdreven vinden. Ik vind veiligheid niet overdreven (en dollen achter het stuur is bewust over een grens gaan, zie mijn eerdere berichten). Bij een griezelfilm kun je weglopen of je omdraaiien. Je bent nergens zeker van in het leven, maar een school kan zeker bewust risico's proberen uit te sluiten door normaal rijgedrag te verlangen. En nee, ik zou als school ook niet staan te juichen bij een klungelige chauffeur. Het verschil is alleen, dat dat niet geconstateerd wordt en dat dollen wél is geconstateerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.