Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bozemoeder

bozemoeder

11-10-2016 om 12:27

schooluitje: vader reed gevaarlijk


Pirata

Pirata

25-10-2016 om 08:37

mobieltjes etc.

Dat spelen met mobieltjes in zijn algemeenheid meer voorkomt dan sturen met je knieën, zegt niks over hoe raar het is met je knieën te sturen.
Geen van beide is een goed voorbeeld voor kinderen, beide zijn (potentieel) gevaarlijk.
Ik stuur met mijn handen en zet mijn telefoon op het handsfreesysteem. Ik snap nog steeds niet waarom ik mensen met een mobiel aan hun oren zie rijden. Ze mogen een handsfreesysteem wel verplichten in auto's, misschien dat dat iets oplost.
Met zo'n kooi krijg ik ook geen fileinfo meer voor mijn routeplanner.

Jasmijn

Jasmijn

25-10-2016 om 09:55

ik ben tegen bellen in de auto, ook handsfree

Nu we toch al redelijk offtopic bezig zijn, ik vind juist ook handsfree bellen behoorlijk afleidend. Je raakt door het bellen veel te veel afgeleid. Ik kan prima gesprekken voeren met vriendinnen in de auto, geen punt (maar dan zit die persoon naast je en ziet wat je doet, en ziet of het druk of rustig is) maar als je aan het bellen bent met iemand, ziet die persoon dat niet, dus deze blijft gewoon door ratelen (bij wijze van spreke) terwijl jij bezig bent met een ingewikkelde verkeerssituatie op een kruispunt. Een bijrijder zou zien wat je doet en even zijn mond houden, maar een beller niet.
Dus dat handsfree vind ik eigenlijk nergens op slaan, het gaat om het afleiden wat een telefoongesprek doet, niet het feit dat je niet beide handen aan het stuur hebt. (ik kan prima ongestoord een boterham ofzo eten in de auto, of door een andere reden even maar één hand aan het stuur hebben)

Pirata

Pirata

25-10-2016 om 10:07

Jasmijn

Niet bellen is natuurlijk nog beter, eens. Gelukkig word ik zelden gebeld onderweg.
Is er ook een oplossing voor vechtende kinderen op de achterbank? Kan daar een geluiddichte kooi omheen? Dát leidt mij nu vreselijk af en het gebeurt steeds weer. :-p

Triva

Triva

25-10-2016 om 10:19

inderdaad

handsfree bellen is ook zeer afleidend. Ik ken mensen die mij wel eens moeten bellen voor overleg en plannen dan een 'belafspraak als ze de auto in stappen'. Ik vind dat lastig, ik weet niet wanneer het druk is of rustig en inderdaad als ik er naast zou zitten dan houd ik wel even mijn mond maar goed ik denk dat die mensen daar weer zeer ervaren in zijn. Ik ben dat niet. Ik houd er zelf al niet van dat ik iemand naast me heb zitten die veel praat. Ik heb het liefst de radio aan, toch weer anders en dan op radio1 dus ook nog gepraat

Parka

Parka

25-10-2016 om 10:54

handsfree

Slechte kwaliteit ook. Ik krijg beroepsmatig veel mensen die onderweg zijn aan de telefoon. Buiten of in de auto, op de fiets.
Ze hebben geen idee hoe lastig dat luisteren is, hoe het geluid rondzingt, stoort, hoe hol het klinkt.
Wat mij betreft mag het helemaal worden afgeschaft, alles wat met een telefoon te maken heeft. Levensgevaarlijk.

Jasmijn

Jasmijn

25-10-2016 om 10:59

pirata

De oplossing voor vechtende kinderen is eentje voorin en eentje achter? Mocht je meer kinderen hebben waardoor dat niet gaat, daarvoor zag ik laatst een triomfantelijk filmpje van een vader van een drieling, hij had twee kartonnen schotjes geknutseld waardoor de kinderen elkaar niet konden zien
Vroeger thuis (wij waren met 3 kinderen) zat er eentje voorin en mijn moeder in het midden achterin (erg toch hahaha)
Zie hier de foto van de drieling in de auto met scheidingswandjes: http://wdy.h-cdn.co/assets/16/40/980x490/gallery-1475786997-backseat-triplets.jpg

Pirata

Pirata

25-10-2016 om 11:10

Jasmijn

Uiteindelijk zetten wij er inderdaad eentje voorin. Die schotjes had ik gezien, geweldige actie, hadden we jaren geleden al moeten doen inderdaad. Op deze leeftijd (9 en 14) denk ik niet dat ze het nog laten staan...
We zetten soms ook een tante ertussen in. Die moet dan echt politieagentje spelen. Wat zijn het toch schatjes in de auto.
Mijn zus moest vroeger altijd tussen mij en mijn broer inzitten om vechten te voorkomen. Dat er niet al lang iets op de markt is gebracht, het is een decennia-oud probleem zo te zien.

Taruh

Taruh

25-10-2016 om 11:19

1 (volkomen ot)

goh, dan is 1 toch wel zo handig af en toe. ☺

dochter heeft/had het met 1 vriendinnetje. Dan hielp 1 voor en 1 achter ook niet.

Moeder van vriendinnetje was ook mee, en we hebben ze een absoluut communicatie verbod van voor naar achter gegeven. Als er wat moest dan moest het via de moeders.

Moeder van vriendinnetje zat tussen 2 meisjes (er was nog een vriendinnetje mee, maar die viel al na 10 minuten in slaap na een dag Efteling) en mijn dochter naast mij. De andere 2 zijn wat minder (veel) slaapbehoevend helaas. Ze waren toen 7 of zo. Denk dat die schotjes toen ook al niet geholpen hadden.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-10-2016 om 19:33

Handsfree

Enige lastige is dat de pakkans bij handfree bellen ongeveer nul is. Het is typisch zo'n rondzingende clichemening dat 'handsfree' bellen net zo gevaarlijk is als niet-handsfree. Dan weet je als verstandig mens natuurlijk direct dat je met slap zwetsend volk te maken hebt els men gaat beweren dat met een oor iets langdurig tegen je oor aanhouden tijdens het bellen even gevaarlijk is als dat niet doen.

Voor de duidelijkheid, ik bel gewoon handsfree indien nodig en dat is echt een stuk safer dan niet-handsfree en minder veilig dan helemaal niet bellen en misschien ook wel veiliger dan fluitend je navigatiesysteem instellen. (en dat mag dan weer wel

Ad Hombre

Ad Hombre

25-10-2016 om 19:35

Pirata

"De oplossing voor vechtende kinderen is eentje voorin en eentje achter? "

Een van de redenen dat we nu zo'n drierij-MPV hebben. Kind een op de tweede en kind twee op de derde rij. Maar zelfs dan is het nog wel eens nodig om er eentje helemaal voorin te zetten en een ouder ertussenin. Volgens mij zegt dat toch niet veel goeds over je ouderschap

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-10-2016 om 19:40

Goh

Ik heb vandaag iets meegemaakt waardoor ik ineens aan dit draadje moest denken. We waren met een groepje collega's op werkbezoek en tussen de middag gingen we ergens lunchen. Met zijn allen in de superdeluxe nieuwe auto van collega R. Hij had alleen nog niet uitgezocht hoe zijn navigatie werkte dus moest zijn Google routeplanner gebruiken. Die stelde hij in terwijl hij vijf rondjes bleef rijden op een rotonde, al sturend met zijn knie! Ik moet zeggen dat ik het niet een heel tof plan vond maar een van de collega's op de achterbank raakte bijna in paniek. Gelukkig heeft collega R nooit als vrijwilliger gereden voor de basisschool van zijn kinderen, dat heb ik natuurlijk wel gelijk gevraagd

Nadeel van bellen

Het nadeel van bellen tijdens rijden, al dan niet handsfree, is het minder aandacht hebben voor het verkeer omdat je tegelijkertijd over een probleem of activiteit met iemand zit te bespreken. Dus niet de handeling maar de werking van de hersenen, maakt dat je minder snel reageert. Eigenlijk net als alcohol. Je kan wel rijden maar reageert wat later.

Pirata,

Geen navigatie is een groot gemis. Daarom doelde ik ook op ' tu-delft aan de slag' ; Ontwerp een systeem dat wel navigatie mogelijk maakt maar bellen niet wanneer een voortuig in beweging is. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

bieb63

bieb63

25-10-2016 om 21:14

Tís maar hoe je het bekijkt Flanagan

Navigatie is natuurlijk reuze handig.
Anderzijds is klakkeloos reageren, richting op gaan wat de navigatie 'zegt' als ook op je schermpje kijken, m.i. eigenlijk niet zo héél veilig. Beter zelf opletten op verkeer en borden en desnoods eens een keer een verkeerde afslag nemen....

lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 22:45

geen navigatie....?

wij zijn nog steeds niet in het bezit van navigatie en dat gaat nog steeds goed Van tevoren de weg uit je hoofd leren c.q. op een briefje schrijven en gaan... heel soms de weg kwijt maar er staan altijd wel van die informatiekaarten langs de weg, of je vraagt iemand om de weg. Bijkomend voordeel is dat je topografische kennis ook een beetje op pijl blijft!

Triva

Triva

26-10-2016 om 07:50

bieb

'Beter zelf opletten op verkeer en borden en desnoods eens een keer een verkeerde afslag nemen....'

Ik wist niet dat navigatiemiddelen zo goed zijn dat je niet meer op het verkeer hoeft te letten en op borden?

Serieus: ik denk dat die navigatiemiddelen heel wat ongelukken hebben voorkomen van mensen die op een kaart op papiertje gingen kijken. Dat er ook wat rare ongelukken zijn geweest is standaard bij nieuwigheden.

bieb63

bieb63

26-10-2016 om 13:44

triva

Ik bedoel met 'borden' geen verkeersborden (want natuurlijk moet je daar op letten), maar richtingsborden.
Bijv op de snelweg: Als ik ergens naar toe moet, dan weet ik welke afslagen en richtingen (plaatsaanduidingen) ik moet nemen. Dus bijv. eerst richting Utrecht, en daarna ri Utrecht Zuid en daarna ri Den Bosch enz. Zodra ik die richtigingsborden zie, ga ik daar op anticiperen, bijv. alvast voorsorteren zodra het kan enz. Ik weet dan al van te voren (zodra ik die borden zie), dat ik links of rechts (of in het midden) moet gaan rijden en houdt daar rekening mee. Zo'n navigatie 'zegt' natuurlijk ook op een bepaald moment: na 100 meter de linkerweghelft nemen. Maar als ik op de richtingsborden let, heb ik daar allang op geanticipeerd en georiënteerd en hoef ik niet 'ineens' na 100 meter onverwachts naar links en dán pas kijken of dat kan. Daarbij hoef ik ook niet een blik te werken op m'n schermpje.
Maar goed, zo is het als ik het ervaar.

Bieb63,

Navigatie is erg handig bij het omzeilen van een file + je weet al kilometers van te voren waar en hoe lang die file is.
Of als je wilt weten hoe hard je mag rijden en waar de flitspalen staan.

Het is puur een hulpmiddel zodat je ook weet hoe ver je op je route bent. En als de tem van eva of stefan je stoort, zet je de volume op 0.
Nu duurt een blik op een scherm net zo lang als een bli op een aanwijzingsbord.
Toch andere koek dan een minutendurend telefoongesprek.

Triva

Triva

26-10-2016 om 16:36

bieb

'Zo'n navigatie 'zegt' natuurlijk ook op een bepaald moment: na 100 meter de linkerweghelft nemen. Maar als ik op de richtingsborden let, heb ik daar allang op geanticipeerd en georiënteerd en hoef ik niet 'ineens' na 100 meter onverwachts naar links en dán pas kijken of dat kan. '

Je hebt blijkbaar te weinig ervaring met zo'n ding als je met een voorbeeld van 100 meter komt... Al voor ik borden kan lezen zie ik al dat ik naar rechts of links moet.

Tango

Tango

26-10-2016 om 17:34

Briefje

Ik vind dan weer rijden met een briefje veel gevaarlijker dan met een navigatiesysteem. Ik blijf heus wel op de weg letten en zal als die navigatie mevrouw roept dat ik rechtsaf moet slaan echt geen sloot in rijden. Op een briefje turen tijdens het rijden lijdt me veel meer af.

Pirata

Pirata

26-10-2016 om 17:37

inprenten

Ik prent de route vooraf in mijn hoofd. De laatste kilometers wordt het vaak zo ingewikkeld, dat ik dan de mevrouw van de navigatie haar werk laat doen.
Op drukke tijden (vakantiefiles) gebruikt de bijrijder het systeem om de files te omzeilen. Als het systeem dat niet al zelf doet, maar soms hebben wij een beter idee dan het systeem. De combi van ons en het systeem kan soms een uur of meer reistijd schelen. Vooral bij wintersportfiles.

Juno

Juno

26-10-2016 om 19:27

Ambulance

Ik stond net waanzinnig lang in een langzaamrijdende file. Naast mij een ambulance die stapvoets reed, handen onder het hoofd, stuur stevig tussen de benen geklemd op kwart voor drie. De broeder was echt wel alert want even later stoof hij weg met zwaailicht en sirenes.
Het kán dus wel, als je langzaam rijdt en je lichaamsbouw en zitting van de auto matchen.

Elfje65

Elfje65

26-10-2016 om 20:11

Juno

Apart. In wat voor auto reed je dan . Een ambulance is hoger dan een normale auto en dan kun je echt niet zien of iemand met zijn benen stuurt.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-10-2016 om 21:36

Elfje

Sommige ambulances zijn lager en Juno zal wel in een SUV of MPV gereden hebben. Blijkbaar maakt ze er een gewoonte van van bovenaf naar mannenkruizen te gluren

Juno

Juno

26-10-2016 om 22:24

Elfje

Apart, dat je twijfelt aan wat ik schrijf.
Zijn linkerknie was zichtbaar, kwam ruim boven de overgang portier-raam. Toen ik er wat meer naast zat, en om jouw twijfel weg te nemen ik reed dus aan de linkerkant van de ambulance en ik had zicht op de bestuurder, zag ik dat hij zijn handen niet aan het stuur had en zijn been dus wel.
En nee, ik heb noch de gewoonte noch de behoefte om in mannenkruizen te gluren en het was een normale ambulance. Tjemig, als er een been bij het raam van de bestuurdersplek is zíe je dat toch. Je ziet toch ook of een vrachtwagenchauffeur een broodje eet, in zijn neus pulkt of wat dan ook?
Daar is niets geks aan.

Met het ov ot)

Als ik mij laat vervoeren in een gemeentebus, valt miijn oog ook op afwijkend gedrag zoals handen onder het hoofd. Helemaal van een ambulancebroeder. . Juist als je zelfs de tijd hebt om je heen te kijken, valt het pas op hoe vaak iemaand met iets anders bezig is zoals drinkontbijtje wegwerken, nagels vijlen etc. Best grappig want dat soort dingen doe je toch thuis.

Die alertheid zegt niet zoveel. Dat was de alertheid op moment dat hij uit eigen beweging besloot in actie te komen. De echte alertheid is waarneembaar op het moment dat een ander een onverwachte actie maakt waarop hij moet anticiperen om een aanrijding te voorkomen.

Elfje65

Elfje65

27-10-2016 om 15:55

Zo Juno

Wind je niet op. Ik vroeg het mij alleen maar af. Dank je Ad, blijkbaar nooit goed opgelet.i

boze moeder u bent een top moeder goed gedaan

Boze moeder u bent een kanjer en u heeft hele.aal gelijk .
Zulk rij gedrag is onverantwoord en als mijn vader zo iets ziet word de auto gelijk van de weg gehaalt en gaan de kinderen onmiddelijk de auto oud . Mijn vader is echt niet de politie van het binnen schrijven hij spreekt liever mensen gewoon aan op hun en haar gedrag maar bij zo iets treed mijn vader nog zolang hij nog niet met pensioen is als politie man. Maak er een melding van bij de plaatselijk politie boze moeder.

Goed dat u hier

tegen kampf

Groeten en het alle beste toegewenst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.