Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bozemoeder

bozemoeder

11-10-2016 om 12:27

schooluitje: vader reed gevaarlijk


Pirata

Pirata

12-10-2016 om 18:15

Klaar

Ik geloof dat ik nu klaar ben met dit geneuzel trouwens. Recht praten wat krom is, daar lijkt het op.

Tango

Tango

12-10-2016 om 19:02

Overdreven

Moordwapen, dat vind ik erg overdreven. Een auto kan ervoor gebruikt worden, maar dat kunnen heel veel voorwerpen natuurlijk. Het is het natuurlijk niet. Een radio bedienen moet inderdaad best kunnen, cd'tje wisselen ook nog wel. Sturen met mijn knieen, geen idee of ik dat kan. Zal het zo eens proberen, maar w.s. ben ik daar te klein voor.
Zelf rijd ik ook best voorzichtiger als ik andere kinderen in de auto heb. Met mijn eigen kinderen ook nog wel maar een ongeluk kan in een klein hoekje zitten. Iedereen heeft vast wel eens een kind opeens over zien steken, of een kat of een fietser. En of je dan net je aandacht op je kind hebt gericht, op je radio of je stuur met je knie bedient, zal niet zoveel uitmaken. Opletten moet, maar iedereen zal wel eens een moment hebben dat ie net even wat minder goed oplet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2016 om 20:47

Moordwapen?

Alsjeblieft zeg....

Zit jij nog wel een beetje ontspannen achter het stuur?
Ik vind dat je verbanden legt die er niet zijn.

Meeste ongelukken gebeuren in een moment van onoplettendheid. Je kunt veel zeggen van die met de knieën sturende mannen, maar die van mij is dan in ieder geval niet onoplettend.
Veranderen van richting, en parkeren en weer wegrijden vraagt veel van de concentratie. Dat wil dan wel eens fout gaan. Heel lang op dezelfde lange rechte wegrijden ook.

Je doet net alsof ze op hun kop en achterstevoren achter het stuur zitten.

Caesar

Caesar

12-10-2016 om 21:50

Oren

Ik zit hier echt met mijn oren te klapperen.
Stoer doen in het verkeer is wat mij betreft gewoon heel erg onverstandig. Zeker als je daarmee 8-jarigen mee probeert te imponeren. Een heel slecht voorbeeld geef je zo.

bieb63

bieb63

12-10-2016 om 21:51

eens hoor Ad

Kijken is het belangrijkst, dan reageer je alert en zijn die handen in nog geen tel weer aan het stuur.
Ikzelf heb een 'ouderwetse' autoradio/cd. En als ik onder het rijden van zender wil verwisselen of CD wil doorspoelen, of andere CD er in wil zetten, dat moet ik toch echt even naar die radio kijken. Wel met 1 hand aan het stuur natuurlijk, maar eigenlijk denk ik: best gevaarlijk om niet je blik continu op de weg te hebben.
Veel gevaarlijker dus dan met je knieen rijden op een te overzien stukje, zolang je je blik maar op de weg hebt. Alleen zal nooit iemand er wat van zeggen als je je radio (handmatig) op een andere zender zet.......

Zo te zien twee stromingen hier

Het lijkt erop dat zich twee stromingen aftekenen: de ene die vindt dat een gebbetje best moet kunnen als je maar goed uitkijkt en het niet druk is, een groep die vermoedelijk samenvalt met de groep die hetzij die gebbetjes zelf uithaalt of een partner heeft die dat doet, en dan aan de andere kant de groep die er niet aan denkt om dergelijke dingen in de auto uit te halen.
Ik behoor tot de laatste groep. Ik snap Vesper echt niet als ze zegt dat het roken in de auto (door een ouder tijdens een uitje) ernstiger is dan sturen met je knieën. Naar mijn idee roept het laatste een klein maar nog altijd reëel gevaar op een ongeluk in het leven, het eerste is alleen maar vies (tenzij er een kind met astma in de auto zit, maar daarvan was geen sprake in dat draadje).

Maar goed, ik ben dan ook niet goed met auto's. Drie keer gezakt en sindsdien rijbewijsloos. En mijn partner zou zo in een spotje van Veilig Verkeer Nederland kunnen: die haalt nooit geintjes uit in de auto, belt ook nooit als hij rijdt (ook niet handsfree)
Maar goed, mijn partner is een enorme braverik en vreselijk bezorgd over alle rampen die een mens mogelijkerwijze ooit zouden kunnen treffen. Ik kan dan ook altijd alleen maar vermoeid zuchten als ik weer zo'n 'mannen zijn toch zoveel leuker en lossen en minder bezorgd dan vrouwen'-betoog moet lezen/aanhoren. Maar dat geheel terzijde

Groeten,

Temet

Caesar

Caesar

12-10-2016 om 22:26

Temet

"Drie keer gezakt en sindsdien rijbewijsloos."

Daarvoor had je wel een rijbewijs?

Met de knie

Wie gaat er nu eigenlijk met zijn/ haar kniën rijden!! Als je ook handen hebt.

Als je het grappig vind om met je kniën te rijden ipv met je handen aan het stuur, doe je dit vaker is mijn logische gedachte. Die gevolgd wordt door de vraag wat je dan met je handen aan het doen bent. Zeer waarschijnlijk een actie waarbij je twee handen nodig hebt, zoals appen of je maku-up bij werken.
In ieder geval een signaal dat het afgeleid zijn en je concentratie er niet altijd bij hebben, je niet vreemd is.
Ik keek ook heel vreemd op dat de bestuurder van de auto waar ik als passagier in mee reed, een sjaggie ging draaien. Het zal allemaaal wel kunnen, maar het zegt mij ook iets over de gemakzucht van de bestuurder.

Ik heb een automaat en kan met cruise control blijven 'gassen' . Maar geen haar op mijn hoofd dat ik andere activiteiten belangrijker vind dan sturen met de handen. Of ik moet testen of de banden goed uitgelijnd zijn , maar dat doe ik niet met een volle auto.

Triva

Triva

13-10-2016 om 04:50

Temet

Om te kunnen roken heb je een groot deel vd tijd niet beide handen aan het stuur. Daarmee is het lastig actie ondernemen zo nodig.

Grappig deze 50-50 verdeeldheid. Dat komt maar weinig voor op OO.

Oeps

Oeps

13-10-2016 om 05:58

Waar zijn je handen

Nou gewoon, in je schoot of vlakbij het stuur. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik app niet (sowieso app ik met één hand, waar dan ook) en make up ik niet achter t stuur. Eigenlijk rij ik vooral auto achter het stuur. Nou zat ik me wel te realiseren dat eea ook met hoe je in de auto zit te maken zal hebben. Als ik soms mensen in de auto zie zitten die heel erg naar voren en rechtop zitten en dan ook nog niet al te groot zijn in verhouding tot hun auto dan kan ik me voorstellen dat je been een eind van dat stuur verwijderd is. Wij grappen overigens thuis vaak dat het lijkt alsof sommige mensen die zo zitten met hun tanden sturen hahaha. Nee da's pas gevaarlijk )

knor

knor

13-10-2016 om 06:44

de kunst van het autorijden

Op een zeer rustig stukje weg heb ik ook wel eens met 'losse handen' gereden, met gegil op de achterbank tot gevolg, veel pret. Dit overigens alleen met eigen kinderen, als ik 'vreemde' kinderen erbij heb zou ik dat niet doen, met in m'n achterhoofd zoiets wat er nu gebeurt met 'bozemoeder', er komen verhalen en als je er zelf niet bij bent klinkt het gauw erger dan het is. Ik wist op dat moment honderd procent zeker dat er geen andere weggebruikers in de buurt waren, dat kon niet eens, en het was een kaarsrecht stukje. Er zijn wel duizend situaties die ik kan bedenken die gevaarlijker zijn dan dat. Ik ben een goede autorijder, ik rij rustig en anticipeer goed, en als ik zo om mij heen kijk op de weg is dat lang niet bij iedereen het geval. Wat ik bedoel te zeggen is dat deze coole meneer wellicht een veel betere chauffeur is dan andere chauffeurs van de school, alleen kun je moeilijk een test gaan afnemen bij iedere vrijwillige ouder die wel wil rijden. Dan maar beter je kind niet meer meegeven en zelf gaan rijden.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-10-2016 om 08:55

Triva & Knor

Triva:
"Grappig deze 50-50 verdeeldheid. Dat komt maar weinig voor op OO."

Yep, meestal is het 90-10 of zo Safety in numbers.

Knor:
"Op een zeer rustig stukje weg heb ik ook wel eens met 'losse handen' gereden, met gegil op de achterbank tot gevolg, veel pret."

In het donker ineens een paar seconden je licht uitdoen werkt ook erg goed. (Voordat iemand jeugdzorg inschakelt: de laatste keer dat ik dat deed was wel heel lang geleden)

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 08:57

gaat nergens over, dit

Een vader heeft stoer gedaan in een auto. Of hij werkelijk onverantwoord bezig was, weten we niet; kinderen van 7-8 jaar zijn al gauw onder de indruk. Ik kan me verkeerssituaties voorstellen waarbij je wel even snel kunt optrekken (zodat 50km/u rijden heel snel lijkt) of sturen met je knieën (ik wist niet dat het kon; op een willekeurige dinsdag is het hier heel rustig op straat om half 10 's ochtends. Het maakt ook nog eens uit of je in de grote stad woont, of in een dorp, etc. Bellen achter het stuur vind ik dan weer lijp, en roken in de auto vreselijk ongezond.

De boze moeder heeft school ingelicht. School zal wel bij de vader nagaan wat er precies gebeurd is. De vader zal de volgende keer wel minder lollig zijn, en voor de zekerheid gaat boze moeder in het vervolg zelf rijden met een dergelijk uitje.

Triva

Triva

13-10-2016 om 09:08

Knor

Precies, dat heb ik ook al een aantal keer zo gezegd.

Caesar

Temet

Regenboog

Regenboog

13-10-2016 om 11:11

Oordeel van 7/8 jarigen, wat vertelt dat over de waarheid?

Ik zpu er nooit van uitgaan dat de situatie echt gevaarlijk was als een 7 of 8 jarig kind zo'n verhaal vertelt. Een klein kind op de achterbank heeft toch geen overzicht over de situatie op de weg op dat moment, laat staan verkeersinzicht, wat wel en wat niet kan.
Mijn kinderen van 11 en 14 roepen nog dat ik heel gevaarlijk rij als de motor een beetje brult, omdat ik pas wil schakelen als ik de fietser ben gepasseerd op de smalle weg hier achter ons huis. In die situatie vind ik 2 handen aan het stuur veiliger dan op tijd schakelen. Kinderen hebben door de brullende motor het idee dat ik veel te hard rij en dat doe ik toch echt niet.

Caesar

Caesar

13-10-2016 om 12:08

Regenboog

"omdat ik pas wil schakelen als ik de fietser ben gepasseerd op de smalle weg hier achter ons huis."

Als het zo smal is moet je misschien niet inhalen, of langzamer, of eerder schakelen.
Zon brullende motor is voor een fietser ook niet fijn als je er zo dicht op zit.

Sanne

Sanne

13-10-2016 om 12:28

Amerikaanse toestanden

Moest ik aan denken. Niet dat ik boze moeder daarvan beticht voor de duidelijkheid.

Ik ken het wel uit verhalen natuurlijk van mensen die daar als expat zaten. Geen speelafspraakjes of afspraakjes waar de ouders van beide kinderen bij blijven, want ja, de veiligheid. Deze zomer sprak ik in de VS een dame in de 70. Vertelde mij dat de kinderen in het dorp (het was in een dorp, niet eens een stad) nu maandelijks de 'loop naar school dag' hebben. Dan lopen de kinderen van de ouders die dat veilig genoeg vinden naar school. Ouders erbij, politieagent(!) erbij. Want ja, toch gevaarlijk.

Deze vakantie had ik dochter opgegeven voor een cursus. Hier in Nederland. Ging niet door omdat ze de enige was. Kan ik me alles bij voorstellen, dat kan niet uit voor de organisatie natuurlijk. Maar wat was de reden? 'Dan kunnen we haar veiligheid niet garanderen'. Kind is alleen met een trainer en daar komen dan snel verhalen van.

Nou ja, tot zover de associatie. Zelf zou ik even naar de ouder in kwestie of de partner ervan lopen en vragen wat er gebeurd is.

Oh ja, Amerikaanse toestanden!

Mijn fantasie slaat volledig op hol merk ik. Wat te denken van ouders die kinderen helemaal niet naar het uitje rijden maar ze ontvoeren tijdens zo'n autoritje? Die heel braaf lijken, maar bijvoorbeeld toevallig steeds met het schakelen het meisje naast hen aanraken? Die eigenlijk brildragend zijn maar deze uit stoerheid/ijdelheid niet wensen te dragen tijdens het rijden?

Sjonge, wat een geluk dat ik geen kinderen meer heb op de basisschool

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 13:06

haha

Mia

Mia

13-10-2016 om 13:14

Nou...

Mijn vader deed ook altijd voor de grap ineens gas geven en dan voelde het alsof ik een koprol maakte in mijn buik. Kriebels in mijn buik zoals in de achtbaan. En gillen dat ik deed. Ik dacht dat hij heel hard reed. Achteraf kwam ik erachter dat dat voor mij zo leek. Er bestaat geen bravere, veilig rijdende vader op deze aardbol.

Regenboog

Regenboog

13-10-2016 om 13:17

Caesar NIVEA (niet invullen voor een ander)

Hier gebeurt nu precies wat ik probeer te betogen. Niemand was er bij maar iedereen denkt er iets van te kunnen zeggen. Jij zegt dat ik niet moest inhalen als het smal is maar je kent de situatie niet. Fietsers gaan daar van een vrijliggend fietspad de rijbaan weer op, achter dat fietspad staan een paar hoge struikenmet een smal paadje wat door fietsers als sluiproute gebruikt wordt. Ik heb geen fietser op het fietspad gezien en toch zit er vanaf die sluiproute ineens een fietsende puber naast mijn auto. Trek nog even door met twee handen aan het stuur en pas als de fietser achter mij is schakel ik op naar de volgende versnelling.
We waren er niet bij en kunnen dus niet oordelen of het gevaarlijk was, en het oordel van groep 4 leerlingen is met beperkt verkeersinzicht helemaal onbetrouwbaar.

Triva

Triva

13-10-2016 om 16:48

Mia

'Er bestaat geen bravere, veilig rijdende vader op deze aardbol.'

Kan niet die had ik al want hij was regelmatig de buschauffeur op schoolreisjes! Hij werkte bij het ov in de buurt en blijkbaar huurden ze in die tijd ook de bussen daarvan in voor schoolreisjes.

Hij had behalve het motorrijbewijs alle rijbewijzen en dat ene missende deel was hem een doorn in het oog

Bozemoeder

Bozemoeder

13-10-2016 om 17:14

Gesprek

Directie en juf hebben gesproken met deze vader. Die heeft hun vertelt dat hij een supergeavanceerde auto heeft die van alles kan, dus oa ook recht blijven rijden op de weg ook al rij je met je knieën. "Dus het viel allemaal reuze mee" aldus de juf.

Echt, ik wist niet of ik van verbazing om ging vallen of deze juf midden in haar gezicht moest uitlachen. Ik heb van mijn leven nog nooit zo'n ongelofelijke bullshit gehoord. Deze meneer vertrouwt dus op zijn auto en vindt het dus normaal om met zijn knieën te sturen want zijn auto is zeer geavanceerd!

Diana

Diana

13-10-2016 om 17:27

Ok, er zijn er niet veel van in Nederland maar misschien had hij wel een zelfrijdende auto (iemand moet hem toch hebben)? Voor de juffen was er in ieder geval voldoende uitleg.

Triva

Triva

13-10-2016 om 18:01

zoals ik al zei

Mijn advies: laat NOOIT je kinderen meer meerijden met iemand die je niet verschrikkelijk goed kent. Ken je je partner goed genoeg eigenlijk?

Elfje65

Elfje65

13-10-2016 om 18:12

Ach boze moeder

Als je wielen goed zijn uitgelijnd blijf je heel lang recht rijden zonder je stuur aan te hoeven raken, hoor. Hoef je echt geen superauto voor te hebben.

Noor

Noor

13-10-2016 om 18:46

Boze moeder

Onze auto stuurt geheel zelfstandig keurig een bocht door en als de auto voor ons remt, doet die van ons het ook. Hij kan zelfs zelfstandig fileparkeren, gewoon een kwestie van de juiste knop indrukken. Niets leuker dan in een bocht het stuur loslaten!

Mams

Mams

13-10-2016 om 19:58

Sturen met je knieën

Vanochtend in de file heb ik ook even geprobeerd of ik het kon: sturen met mn knieën. En ja hoor, het lukte

Maar alle gekheid op een stokje: Ik zou er ook niet blij van worden als mijn kind met zo'n indianenverhaal zou thuiskomen. Ouders hebben daarin een voorbeeldfunctie, zeker binnen schooltijd en tov andermans kinderen, Dat het kàn, betekent niet dat iemand het ook moet doen. Dat geldt voor veel zaken en wat mij betreft zeker ook voor patsen in de auto (snel optrekken, sturen met je knieën en aanverwante activiteiten). Zelfs al is het veilig, of denk je dat het veilig is.

Ik heb trouwens een man die het enorm grappig vindt om in de parkeergarage met piepende banden de bocht te nemen, of bij het stoplicht naast een sportwagen te staan en dan (stilstaand) even flink gas te geven. Kinderen vinden zulke acties fan-tas-tisch. En ik vind het een beetje kinderachtig maar moet er toch ook wel stiekum om grinniken...

Ad Hombre

Ad Hombre

13-10-2016 om 21:10

Optie

Je kunt natuurlijk altijd aan de betreffende chauffeur vragen om het niet meer te doen omdat je kinderen er bang van worden. Scheelt een oeverloze discussie over of het nou wel of niet gevaarlijk is.

Bozemoeder:
Als die auto 'zelf rijdt' waar heeft ie dan zijn knieen eigenlijk voor nodig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.