Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Biebel schreef op 03-10-2022 om 13:22:

[..]

Is het zes uur huiswerk. Of zes uur achter een bureau ‘mam stoor me niet’ zodat hij aan school kan werken, kletsen met vrienden, nog even een Snapchat posten en oeps - hoeft hij ook niet mee naar het bos

Zo gaat dat hier ook als ze zeggen dat ze naar hun kamer gaan om huiswerk te maken. Van de tijd die ze daarmee bezig zijn doen ze drie kwart van de tijd eigenlijk iets anders.

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Mamanatuurlijk hoe dat nu zit met de 6 uur huiswerk. Dat lijkt me ook erg veel, maar dat terzijde. Misschien zit zoon ook wel te hobbyen met mijn huiswerk (deed ik vroeger ook wel eens, lekker vrijwillig vooruitwerken, extra wiskundeopgaven voor mezelf verzinnen) of heeft hij het toch zwaar. In dat geval kan ik me helemaal voorstellen dat Mamanatuurlijk spijt heeft van deze schoolkeuze. 

Maar ik vind daarnaast dat veel mensen hier wel erg over Mamanatuurlijk heen vallen en er eerder genoemde zaken (zoals het de school in willen lopen) bij blijven halen die m.i. niet het belangrijkste punt zijn. Men blijft zijn mening spuien, wat ik mis is wat meer inlevingsgevoel in dit draadje. Alle kinderen veranderen best wel veel als ze naar de middelbare school gaan. Dat hoort erbij, maar het heeft ook een verdrietige component, nl. het afsluiten van de kindertijd en voor sommige kinderen komt het net te vroeg. Ik kan me niet voorstellen dat alle ouders hier stonden te juichen dat kun recalcitrante 11 of 12-jarige éindelijk klaar was met de basisschool en niet heeft moeten slikken.
 
Hier kwam de middelbare school voor onze oudste te vroeg, die ging al op zijn 11e naar de middelbare (cognitief was ie ruimschoots uitgeleerd in groep 8) maar dat was gewoon een beetje zielig. Nog heel speels en kinderlijk dus een beetje allenig tussen de pubers. Ineens kwam hij elke dag pas tegen 4 uur thuis en daarna nog huiswerk, waar hij zich geen raad mee wist. Zo vlak voor de herfstvakantie viel hij na het avondeten gewoon in slaap. 

 Ik begrijp dat er een verschil van opvatting is (die ik deels deel), maar als je iemand wil helpen, dan lijkt het mij handig om te voorkomen dat  Mamanatuurlijk in de verdediging moet blijven schieten. Ik kan me voorstellen dat ze het gevoel krijgt hier dat wat ze ook zegt, het toch niet goed zal zijn omdat er een bepaald beeld is ontstaan.  

troelahoep schreef op 03-10-2022 om 18:26:

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Mamanatuurlijk hoe dat nu zit met de 6 uur huiswerk. Dat lijkt me ook erg veel, maar dat terzijde. Misschien zit zoon ook wel te hobbyen met mijn huiswerk (deed ik vroeger ook wel eens, lekker vrijwillig vooruitwerken, extra wiskundeopgaven voor mezelf verzinnen) of heeft hij het toch zwaar. In dat geval kan ik me helemaal voorstellen dat Mamanatuurlijk spijt heeft van deze schoolkeuze.

Maar ik vind daarnaast dat veel mensen hier wel erg over Mamanatuurlijk heen vallen en er eerder genoemde zaken (zoals het de school in willen lopen) bij blijven halen die m.i. niet het belangrijkste punt zijn. Men blijft zijn mening spuien, wat ik mis is wat meer inlevingsgevoel in dit draadje. Alle kinderen veranderen best wel veel als ze naar de middelbare school gaan. Dat hoort erbij, maar het heeft ook een verdrietige component, nl. het afsluiten van de kindertijd en voor sommige kinderen komt het net te vroeg. Ik kan me niet voorstellen dat alle ouders hier stonden te juichen dat kun recalcitrante 11 of 12-jarige éindelijk klaar was met de basisschool en niet heeft moeten slikken.

Hier kwam de middelbare school voor onze oudste te vroeg, die ging al op zijn 11e naar de middelbare (cognitief was ie ruimschoots uitgeleerd in groep 8) maar dat was gewoon een beetje zielig. Nog heel speels en kinderlijk dus een beetje allenig tussen de pubers. Ineens kwam hij elke dag pas tegen 4 uur thuis en daarna nog huiswerk, waar hij zich geen raad mee wist. Zo vlak voor de herfstvakantie viel hij na het avondeten gewoon in slaap.

Ik begrijp dat er een verschil van opvatting is (die ik deels deel), maar als je iemand wil helpen, dan lijkt het mij handig om te voorkomen dat Mamanatuurlijk in de verdediging moet blijven schieten. Ik kan me voorstellen dat ze het gevoel krijgt hier dat wat ze ook zegt, het toch niet goed zal zijn omdat er een bepaald beeld is ontstaan.

Het punt over de school binnengaan heeft ze zelf er weer bij gehaald, scroll maar even terug. Ze staat helaas niet open voor de mening van anderen en daar is nou juist een forum voor. Ik wil me juist inleven in haar standpunten maar daarvoor deelt ze helaas te weinig details en geeft ze op veel vragen geen antwoord. 6 uur aan huiswerk vind ik ook veel, maar of dat elke dag zo is, is mij niet duidelijk en lijkt me onwaarschijnlijk.

Ze begon haar topic met ongenoegen over niet haar kind naar binnen mogen brengen of binnen ophalen, niet tijdens een schoolfeest drie uur binnen wachten, de verkoop van ongezonde snacks/snoepautomaat. En problematische dingen die niet benoemd worden. 
En dan komt ze na 28 pagina's met de mededeling dat haar zoon zes uur per dag met huiswerk bezig is. Als ze daar mee begonnen was, had dat heel andere reacties opgeleverd. Het gaat nu om wat zij allemaal wil en vindt, het systeem dat niet deugt etc. En dat mag allemaal maar je hebt niet op alles invloed. Het is net als met opvoeden: pick your battles.

Als die particuliere school zo geweldig is, lekker doen. Niemand houdt je tegen. Moet je alleen niet komen klagen als je kind geen diploma haalt of na een paar jaar uitgeknutseld is en terugkeer naar een reguliere school lastig wordt.

Gingergirl schreef op 03-10-2022 om 18:39:

[..]

Het punt over de school binnengaan heeft ze zelf er weer bij gehaald, scroll maar even terug. Ze staat helaas niet open voor de mening van anderen en daar is nou juist een forum voor. Ik wil me juist inleven in haar standpunten maar daarvoor deelt ze helaas te weinig details en geeft ze op veel vragen geen antwoord. 6 uur aan huiswerk vind ik ook veel, maar of dat elke dag zo is, is mij niet duidelijk en lijkt me onwaarschijnlijk.

Precies, ik verbaasde mij al over de reactie van Troelahoep. Ze komt elke keer zelf weer terug over op dat de school binnenlopen. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 01:55 Topicstarter

Loezzie schreef op 03-10-2022 om 06:26:

[..]

Zes uur per dag aan je huiswerk is m.i. wel veel. Zeker in de eerste weken. Heb je enig idee waardoor het zoveel uur is? Is het echt door het huiswerk of spelen er andere zaken een rol? Zoals niet weten hoe te plannen, hoe te leren of simpelweg te moeilijke stof? Of wennen aan een nieuw systeem. Wij kregen op de basisschool al huiswerk, leerde plannen en op de middelbare schoo was ook huiswerkplanning een belangrijke iets in het eerste jaar

Jij vind het erg veel qua tijd? Vind je zoon dit ook? Had hij liever naar buiten gegaan?

Ik lees steeds dat je niet wil schrijven wat je hebt gehoord van anderen. Als je dit deelt met anderen kan je misschien reacties krijgen die helpend/ begripvol zijn. Wat maakt jouw afkeer van deze school? Buiten dat je zelf niet naar binnen mag wanneer het jou uitkomt en het well icht niet zo gezond is als jij zou willen. De redenen die je geeft over 10 jaar naar school etc. Dat ga je op geen school vinden, dus zal je je bij neer moeten leggen.

Ik denk wel iedereen die je spreekt heeft een andere mening en andere ervaringen

Zelf gezinsleden die op dezelfde school hebben gezeten. Ik weet zeker dat mij zus haar schoolleven anders heeft beleefd dan ik terwijl we op dezelfde school zaten in dezelfde periode. Andere klassen, andere docent, andere vrienden, maar vooral andere persoonlijkheid.

Wat maakt dat JIJ blijft aangeven dat je dit niets voor je zoon vindt? Zou je niet blij moeten zijn dat hij het wel naar zijn zin heeft? Dat hij zijn eigen pad kiest. Dat zou toch het allerbelangrijkste moeten zijnm

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 01:59 Topicstarter

Zoonlief is iemand die zich gemakkelijk aanpast. Een mooie eigenschap, maar soms verlies je dan jezelf. Nog geen 2 maanden geleden was hij veel buiten, urenlang en nog steeds áls hij buiten is, geniet hij ervan. Dus ja, ik denk dat hij graag buiten is, hoewel hij ook graag leert. Lange tijden zal zeker te maken hebben, met wennen en leren leren. Ik ga hem daarbij helpen, want hij vindt leren leuk.
Zijn eerste keuze was zoals ik meerdere keren heb geschreven een andere keuze. Mochten we een school vinden die meer doet aan persoonlijke ontwikkeling, een kleinere school, één waar je vaker creatieve dingen doet en vaker naar buiten gaat, terwijl je ook een gymnasium diploma kunt halen, zullen we dat overwegen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:03 Topicstarter

Joszy schreef op 03-10-2022 om 06:42:

[..]

Je blijft hier maar op terugkomen terwijl je eerder hebt aangegeven dat je wel snapte dat misschien niet elke volwassene goede bedoelingen heeft en dat een school daarom niet kan toestaan dat ouders in en uit lopen. Echt, laat dit los. Of wil je graag dat ook volwassenen binnenkomen die pubers ronselen als geldezel of runners voor drugshandel etc?

Het heeft niks met jou te maken maar je wilt toch zelf ook een veilige omgeving voor je zoon?

Bovendien spreek je jezelf tegen. In je OP zeg je dat je zoon graag klassieke talen wilde leren. Dus een gymnasium. Maar dat hij door jouw twijfel ging twijfelen. Niet dat hij graag naar een alternatieve school wilde, dat wilde jij graag. En dat liet hem twijfelen.



Nee ik heb meerdere keren gezegd dat alternatieve school zijn eerste keuze was. Maar te duur, en wist niet zeker of hij er diploma zou halen. Niet zoals jij het hier stelt.
Wat binnenlopen betreft: in een kleinere school in een veilige omgeving zou moeten kunnen. Er zijn genoeg scholen waar ouders meehelpen of waar ze wel naar binnen kunnen. Ik heb ze gezien en ouders gehoord waar dat kon, zelfs regulier. Waarom zitten wij daar niet? Andere regio, later gehoord toen ik het verhaal bij ze neerlegden.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:04 Topicstarter

AlisonH schreef op 03-10-2022 om 06:44:

[..]

Zes uur aan het huiswerk is veel en veel te lang. Zeker zo vroeg in de brugklas is een uurtje meer dan genoeg en ook later moet je eerder denken aan een uur of twee. En zelfs dat halen de meeste van mijn leerlingen bij lange na niet. Dat zijn ook vwo-leerlingen. Als dat vaker voorkomt zou ik me daar echt zorgen over maken want dan is er iets echt niet goed. Dan snap ik ook dat je zoon zo veranderd is want dat geeft heel veel stress. Heb je gezien hoe hij dat maakte? Werkt hij gestructureerd, kan hij plannen, weet hij wat hij moet doen? Moet het allemaal perfect en zit hij daarom te lang?
Een middelbare scholier moet, naast school, echt nog tijd hebben voor sport, hobby’s en ontspanning. Dit is het eerste wat je noemt wat ik echt zorgelijk vind. De rest zijn jouw dingetjes.

Dank voor de terugkoppeling. Ik zal er eens beter naar kijken en hem begeleiden en kijken hoe het dan gaat.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:06 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 03-10-2022 om 07:13:

[..]

Nu ontwijk je mijn vraag.

Kun je die nog eens stellen dan? Ik zie hem niet terug in het citaat.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:09 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 03-10-2022 om 07:14:

[..]

Aan de andere kant moet je jouw ervaringen ook niet projecteren natuurlijk.

Nu wordt het complex. Jij beschrijft jouw ervaringen en vergelijkt die met mijn gedrag. Twee verschillende gezinnen, twee levens, we kennen elkaar niet en ik zie weinig overeenkomsten.
Wat bedoel je met dat ik projecteer? Heb ik mijn ervaringen doorgetrokken naar jouw leven?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:14 Topicstarter

Gingergirl schreef op 03-10-2022 om 08:32:

[..]

" dingen" die je hoort zijn nooit feiten maar persoonlijke ervaringen van de persoon in kwestie, en die ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn. Het lijkt er vooral op dat je op zoek bent naar stokken om mee te slaan puur omdat je het zelf niet eens bent met de school.

Kun je duidelijk uitleggen wat voor jou de meerwaarde is van de school in mogen bij bv ophalen? Ik wil je best begrijpen maar ik snap echt je punt niet. Ik heb ruim 800 leerlingen op mijn school als iedereen maar in en uit gaat lopen dan wordt het toch een onveilige situatie? Op de basisschool loop je toch ook niet meer naar binnen, waarom dan op het VO ineens wel? Bovendien, de meeste ouders en leerlingen willen dit niet, waarom zouden ze jou dan je zin moeten geven daarmee vallen ze de wens anderen weer af. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een school met tig leerlingen niet rekening kan houden met individuele wensen zoals jij ze schetst.

Je hebt naar je zoon geluisterd want hij wilde graag Grieks en Latijn en dat doet hij nu. Als hij werkelijk elke dag 6 uur huiswerk heeft, dan is dat extreem maar ik geloof ook niet dat dat het geval is. Speelt er wellicht meer; is hij gewend huiswerk te maken, lukt het plannen, is hij gewend op een device te werken of is dat nieuw voor hem ? De alternatieve school sprak jouw zoon ook aan, maar voor zijn toekomst heeft hij er veel minder aan en dat beseffen kinderen op die leeftijd niet. Heb vertrouwen in jezelf, je hebt naar hem geluisterd. Jouw ervaringen op je eigen middelbare school zijn niet die van hem.

De overstap van PO naar VO is altijd groot en in het begin een kwestie van settelen, wennen en je eigen systeem er in vinden. Ook je zoon moet daar zijn weg in vinden. Geef hem die tijd om te wennen, je kunt niet verwachten dat alles meteen perfect verloopt. Zoek geen problemen die er niet zijn; eerste periode is niet meteen voor altijd.

Je schrijft dat er nu nergens meer tijd voor is; je zoon heeft toch ook nog weekend, dan kun je ook sportieve en creatieve dingen, buitenspelen ondernemen. Dat hij verandert hoort er gewoon bij en jouw houding over deze school werkt ook niet mee, als je overal zo negatief over doet voelt je zoon dat ook natuurlijk.

Zelf heb je geen goede herinneringen aan je eigen schooltijd, je had graag gezien dat je ouders je op een andere school hadden geplaatst, je gaf ook aan dat je zoon op de basisschool niet goed in de groep lag. Spelen je gevoel en mening hierover ook erg mee bij je ervaringen op de huidige school? Geef je het wel een eerlijke kans en idealiseer je het alternatieve nu niet te veel. Het gras bij de buren lijkt immers altijd groener dan dat het in werkelijkheid is.



Ik kan mijn ervaringen los koppelen van zijn leven.

Tuurlijk kijken we het even aan en is het ook wennen.

De dingen die ik heb gehoord zijn wel degelijk feiten, ik wil ze hier niet noemen om de school niet door het slijk te halen. Ze staan me niet aan.

Ophalen doe ik gewoon als het praktisch zo uitkomt. Ik vind alleen die grens bij de deur raar, rigide, onmenselijk, autoritair, en nog wat dingen. ik begrijp ook aspect van veiligheid etc. Maar kleinere school, andere omgeving, en het kan wel.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:15 Topicstarter

Thomass schreef op 03-10-2022 om 08:52:

[..]

Als je een trol bent (en nee ik zeg als, ik mag je daarmee niet beschuldigen op dit forum en dat doe ik ook niet) val je nu door de mand omdat je ons eerder al gelijk gaf. Nu je weer 180 graden gekeerd bent kan ik je niet meer serieus nemen. Jij wil naar binnen terwijl je je zoon kan bellen of appen dat jij er bent. En je wilde binnen werken tijdens het schoolfeest. Dat laatste kun je oplossen door een café of wat dan ook op te zoeken. Of de volgende keer je zoon vragen om iemand in de buurt of halverwege te vragen die of de jongens brengt of haalt. Als die halverwege woont kun jij je zoon daar ook nog brengen of halen.


Goeie tips dankjewel.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:16 Topicstarter

Gingergirl schreef op 03-10-2022 om 08:55:

[..]

Dat blijf ik ook lastig vinden aan je posts mamanatuurlijk; jij vind heel veel maar hoe is het voor je zoon? Heeft hij er nou echt allemaal zo veel last van? Of heb jij vooral last van een heleboel dingen. Het komt met alle respect vooral over dat je problemen zoekt om maar je eigen gelijk aan te tonen. Loezzie slaat daarbij de spijker op zn kop.

Nee, heb geen zin in problemen. Legde hier mij twijfels voor, dat is geen problemen zoeken. Ik zie wat het met zoon doet, in goede en slechte zin.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:25 Topicstarter

MamaE schreef op 03-10-2022 om 09:57:

Zes uur per dag huiswerk is echt absurd. Tenzij hij al het huiswerk van een week in de zondag propt, maar dat is niet handig en het kan ook lang niet altijd.
Er gaat sowieso veel vrije tijd op aan de reistijd. Want als je 3,5 uur per dag op de fiets zit, kun je die tijd niet aan andere dingen besteden. Maar hij is dan wel buiten.
Maar als hij echt geen tijd meer heeft om af te spreken met vrienden, om te sporten, om aan hobby's te besteden, nu al niet, dan vind ik dat echt heel erg zorgelijk en ook onwenselijk. Dat vind ik wel een bespreekpunt voor een gesprek met de mentor van je kind. Er moet dan gekeken worden naar hoeveel is het daadwerkelijk, plant hij goed, leert hij effectief of is het niveau misschien toch te hoog gegrepen. Je schrijft echter wel dat hij geniet van het leren en de cognitieve uitdaging. De vraag is of hij dat ook krijgt op die alternatieve school

Verder vind ik het lastig dat je niet beschrijft welke problematische dingen die andere jongeren beschrijven. Als iemand hier een topic opent met 'op de school van mijn kind gaan veel dingen mis' zonder te beschrijven wat er dan mis gaat, dan kunnen we daar geen mening over vormen. Jij vindt immers ook dat er iets mis gaat als je als ouder je kind niet mag ophalen in de school. Alle andere mensen vinden dat de normaalste zaak van de wereld en zelfs onwenselijk.

Ik vind jou nog veel beklemmender overkomen dan mijn moeder ooit geweest is. Want in ieder geval ging ik wel zelf van en naar school, kwam ze niet de school in om me op te halen, dat mocht op de basisschool al niet, en zo lang mijn resultaten op school goed waren vonden mijn ouders het allemaal wel prima.

Ik ga het wat beter volgen zodat ik zie of daadwerkelijk wordt geleerd of iets anders. Denk dat meer begeleiding bij leren helpt. Idd dat is de vraag: vind maar eens een alternatieve school waar hij net zoveel kan leren. Maar google eens op intrinsieke motivatie en B3 scholen of kijk eens op de blog van Meestermetmissie.nl. Dat soort scholen hebben echt een meerwaarde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.