Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


en 6 uur huiswerk is echt veels te lang. Ook op een zaterdag of zondag. Als mijn dochter al meer dan een uur boven zit, heeft ze de helft van de tijd zitten gamen of snapchatten. 
het zijn 20 woordjes frans om te leren, 1 of 2 opdrachtjes van engels, 4 sommen voor wiskunde (dat was iets meer werk met grafieken tekenen er bij) of 2 opdrachten aardrijkskunde of zo. 

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 01:02:

[..]

Ik begrijp dat je de houding van jouw moeder als verstikkend hebt ervaren. Ik vind dat heel vervelend voor je. Maar je moet niet jouw ervaringen projecteren op mij. Het is absoluut onvergelijkbaar.

Aan de andere kant moet je jouw ervaringen ook niet projecteren natuurlijk. 

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 00:47:

[..]

Ik hoor dezelfde dingen van verschillende kanten. Ik ga hier niet delen wat, maar het zijn feiten.

Als ouders meer betrokken zijn en de school in mogen, wil dat niet zeggen dat ze er 'constant bij zijn', zoals jij zegt.

Pubers veranderen. Tuurlijk. Maar ik zie mij kind in 4 weken totaal veranderen. Op een manier die niet heel leuk is. Speelsheid, humor weg, veel serieuzer. Ik had naar hem moeten luisteren en de andere school moeten kiezen. Daar was dat zeker anders gegaan.

" dingen" die je hoort zijn nooit feiten maar persoonlijke ervaringen van de persoon in kwestie, en die ervaring hoeft niet jouw ervaring te zijn. Het lijkt er vooral op dat je op zoek bent naar stokken om mee te slaan puur omdat je het zelf niet eens bent met de school.

Kun je duidelijk uitleggen wat voor jou de meerwaarde is van de school in mogen bij bv ophalen? Ik wil je best begrijpen maar ik snap echt je punt niet. Ik heb ruim 800 leerlingen op mijn school als iedereen maar in en uit gaat lopen dan wordt het toch een onveilige situatie? Op de basisschool loop je toch ook niet meer naar binnen, waarom dan op het VO ineens wel? Bovendien, de meeste ouders en leerlingen willen dit niet, waarom zouden ze jou dan je zin moeten geven daarmee vallen ze de wens anderen weer af. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een school met tig leerlingen niet rekening kan houden met individuele wensen zoals jij ze schetst.

Je hebt naar je zoon geluisterd want hij wilde graag Grieks en Latijn en dat doet hij nu. Als hij werkelijk elke dag 6 uur huiswerk heeft, dan is dat extreem maar ik geloof ook niet dat dat het geval is. Speelt er wellicht meer; is hij gewend huiswerk te maken, lukt het plannen, is hij gewend op een device te werken of is dat nieuw voor hem ? De alternatieve school sprak jouw zoon ook aan, maar voor zijn toekomst heeft hij er veel minder aan en dat beseffen kinderen op die leeftijd niet. Heb vertrouwen in jezelf, je hebt naar hem geluisterd. Jouw ervaringen op je eigen middelbare school zijn niet die van hem.

De overstap van PO naar VO is altijd groot en in het begin een kwestie van settelen, wennen en je eigen systeem er in vinden. Ook je zoon moet daar zijn weg in vinden. Geef hem die tijd om te wennen, je kunt niet verwachten dat alles meteen perfect verloopt. Zoek geen problemen die er niet zijn; eerste periode is niet meteen voor altijd.

Je schrijft dat er nu nergens meer tijd voor is; je zoon heeft toch ook nog weekend, dan kun je ook sportieve en creatieve dingen, buitenspelen ondernemen. Dat hij verandert hoort er gewoon bij en jouw houding over deze school werkt ook niet mee, als je overal zo negatief over doet voelt je zoon dat ook natuurlijk.

Zelf heb je geen goede herinneringen aan je eigen schooltijd, je had graag gezien dat je ouders je op een andere school hadden geplaatst, je gaf ook aan dat je zoon op de basisschool niet goed in de groep lag. Spelen je gevoel en mening hierover ook erg mee bij je ervaringen op de huidige school? Geef je het wel een eerlijke kans en idealiseer je het alternatieve nu niet te veel. Het gras bij de buren lijkt immers altijd groener dan dat het in werkelijkheid is.



mikado123 schreef op 03-10-2022 om 07:14:

en 6 uur huiswerk is echt veels te lang. Ook op een zaterdag of zondag. Als mijn dochter al meer dan een uur boven zit, heeft ze de helft van de tijd zitten gamen of snapchatten.
het zijn 20 woordjes frans om te leren, 1 of 2 opdrachtjes van engels, 4 sommen voor wiskunde (dat was iets meer werk met grafieken tekenen er bij) of 2 opdrachten aardrijkskunde of zo.

Hier wordt de 5-6 uur wel gehaald in een weekend omdat ze vooruit moeten werken.

Maar dan blijft er nog voldoende vrije tijd over. Zaterdag hebben ze hier 12 uur, zondag 13-14 uur. Genoeg tijd om andere dingen te doen naast dat huiswerk.

mikado123 schreef op 03-10-2022 om 07:11:

[..]

Maar hoe komt het dat er bijna geen vrije tijd is? Mijn dochter zit in het eerste van het VWO (geen Gym) en is elke dag om 14:55 uit en 1 keer om 13:45. Lessen van 65 minuten. Die is dus op zijn laatst om kwart over 3 thuis, Huiswerk heeft ze amper (in de les al gemaakt). Okee het is iets minder vrije tijd dan op de basisschool (kwart over 2 uit) maar nog meer dan genoeg om met vriendinnetjes af te spreken.

Op de school waar ik werk zijn de bruggers meestal om half 3 uit (lessen van 60 minuten), met een enkele keer 4 of 1 uur.

Hij had toch een enkele fietsreis van 1.45? 

Maar zes uur huiswerk op zondag: is het gymnasium niet te hoog gegrepen? Zeker met zo'n lange reisafstand? 

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 00:42:

[..]

Dat spelen hangt erg van het kind af. Spelen is goed voor een mens, van welke leeftijd ook.

Het gaat er niet om dat ik per se wil halen. Het gaat erom dat als ik ophaal omdat dat praktisch zo uitkomt, ik niet naar binnen mag stappen (van de school, want kind heeft er echt geen probleem mee) en de deur gewezen wordt. Ik vind dat echt zo idioot.

Als je een trol bent (en nee ik zeg als, ik mag je daarmee niet beschuldigen op dit forum en dat doe ik ook niet) val je nu door de mand omdat je ons eerder al gelijk gaf. Nu je weer 180 graden gekeerd bent kan ik je niet meer serieus nemen. Jij wil naar binnen terwijl je je zoon kan bellen of appen dat jij er bent. En je wilde binnen werken tijdens het schoolfeest. Dat laatste kun je oplossen door een café of wat dan ook op te zoeken. Of de volgende keer je zoon vragen om iemand in de buurt of halverwege te vragen die of de jongens brengt of haalt. Als die halverwege woont kun jij je zoon daar ook nog brengen of halen. 


Loezzie schreef op 03-10-2022 om 06:26:

[..]

Zes uur per dag aan je huiswerk is m.i. wel veel. Zeker in de eerste weken. Heb je enig idee waardoor het zoveel uur is? Is het echt door het huiswerk of spelen er andere zaken een rol? Zoals niet weten hoe te plannen, hoe te leren of simpelweg te moeilijke stof? Of wennen aan een nieuw systeem. Wij kregen op de basisschool al huiswerk, leerde plannen en op de middelbare schoo was ook huiswerkplanning een belangrijke iets in het eerste jaar

Jij vind het erg veel qua tijd? Vind je zoon dit ook? Had hij liever naar buiten gegaan?

Ik lees steeds dat je niet wil schrijven wat je hebt gehoord van anderen. Als je dit deelt met anderen kan je misschien reacties krijgen die helpend/ begripvol zijn. Wat maakt jouw afkeer van deze school? Buiten dat je zelf niet naar binnen mag wanneer het jou uitkomt en het well icht niet zo gezond is als jij zou willen. De redenen die je geeft over 10 jaar naar school etc. Dat ga je op geen school vinden, dus zal je je bij neer moeten leggen.

Ik denk wel iedereen die je spreekt heeft een andere mening en andere ervaringen

Zelf gezinsleden die op dezelfde school hebben gezeten. Ik weet zeker dat mij zus haar schoolleven anders heeft beleefd dan ik terwijl we op dezelfde school zaten in dezelfde periode. Andere klassen, andere docent, andere vrienden, maar vooral andere persoonlijkheid.

Wat maakt dat JIJ blijft aangeven dat je dit niets voor je zoon vindt? Zou je niet blij moeten zijn dat hij het wel naar zijn zin heeft? Dat hij zijn eigen pad kiest. Dat zou toch het allerbelangrijkste moeten zijnm

Dat blijf ik ook lastig vinden aan je posts mamanatuurlijk; jij vind heel veel maar hoe is het voor je zoon? Heeft hij er nou echt allemaal zo veel last van? Of heb jij vooral last van een heleboel dingen. Het komt met alle respect vooral over dat je problemen zoekt om maar je eigen gelijk aan te tonen. Loezzie slaat daarbij de spijker op zn kop. 

Zes uur per dag huiswerk is echt absurd. Tenzij hij al het huiswerk van een week in de zondag propt, maar dat is niet handig en het kan ook lang niet altijd.
Er gaat sowieso veel vrije tijd op aan de reistijd. Want als je 3,5 uur per dag op de fiets zit, kun je die tijd niet aan andere dingen besteden. Maar hij is dan wel buiten.
Maar als hij echt geen tijd meer heeft om af te spreken met vrienden, om te sporten, om aan hobby's te besteden, nu al niet, dan vind ik dat echt heel erg zorgelijk en ook onwenselijk. Dat vind ik wel een bespreekpunt voor een gesprek met de mentor van je kind. Er moet dan gekeken worden naar hoeveel is het daadwerkelijk, plant hij goed, leert hij effectief of is het niveau misschien toch te hoog gegrepen. Je schrijft echter wel dat hij geniet van het leren en de cognitieve uitdaging. De vraag is of hij dat ook krijgt op die alternatieve school

Verder vind ik het lastig dat je niet beschrijft welke problematische dingen die andere jongeren beschrijven. Als iemand hier een topic opent met 'op de school van mijn kind gaan veel dingen mis' zonder te beschrijven wat er dan mis gaat, dan kunnen we daar geen mening over vormen. Jij vindt immers ook dat er iets mis gaat als je als ouder je kind niet mag ophalen in de school. Alle andere mensen vinden dat de normaalste zaak van de wereld en zelfs onwenselijk. 

Ik vind jou nog veel beklemmender overkomen dan mijn moeder ooit geweest is. Want in ieder geval ging ik wel zelf van en naar school, kwam ze niet de school in om me op te halen, dat mocht op de basisschool al niet, en zo lang mijn resultaten op school goed waren vonden mijn ouders het allemaal wel prima.

Tijd voor een elektrische fiets zodat de reistijd korter wordt en er meer tijd overblijft om te spelen

Leene

Leene

03-10-2022 om 10:34

Advies: vraag aan je zoon of hij van school wil wisselen. Naar de school die zijn eerste keuze was. 
Wil hij dit.. prima. dan gá je.
Wil hij dit niet dan laat je hem daar waar hij nu zit maar vraag je hulp voor hem met plannen. Want 6 uur in de eerste klas is veel, heel veel, te veel. Mijn dochter is nu wel eens 6 uur kwijt maar alleen als ze ook de bijlessen wiskunde meerekent en zij zit in de derde van het VWO en is lang niet altijd 6 uur kwijt. Dus dan gaat er iets mis.
( overigens heeft mijn dochter wel kooklessen en techniek, er zijn zat scholen die dit ook aanbieden voor VWO'ers) 
Als je zoon wil blijven dan zou ik mijn aandacht die je nu besteed aan je standpunten verdedigen, besteden aan iets zoeken wat bij jouw manier van opvoeden past. Iets wat je zoon ook leuk vindt.
Het heeft geen zin om continue standpunten te herhalen. De kaarten zijn geschud ik weet wat iedereen denkt, wat jij denkt.
Van mij mogen jullie hoor maar ik knijp er maar eens tussen uit  

dan

dan

03-10-2022 om 11:37

AlisonH schreef op 03-10-2022 om 06:44:

[..]

Zes uur aan het huiswerk is veel en veel te lang. Zeker zo vroeg in de brugklas is een uurtje meer dan genoeg en ook later moet je eerder denken aan een uur of twee. En zelfs dat halen de meeste van mijn leerlingen bij lange na niet. Dat zijn ook vwo-leerlingen. Als dat vaker voorkomt zou ik me daar echt zorgen over maken want dan is er iets echt niet goed. Dan snap ik ook dat je zoon zo veranderd is want dat geeft heel veel stress. Heb je gezien hoe hij dat maakte? Werkt hij gestructureerd, kan hij plannen, weet hij wat hij moet doen? Moet het allemaal perfect en zit hij daarom te lang?
Een middelbare scholier moet, naast school, echt nog tijd hebben voor sport, hobby’s en ontspanning. Dit is het eerste wat je noemt wat ik echt zorgelijk vind. De rest zijn jouw dingetjes.

Volledig mee eens, 6 uur is ontzettend lang. Weet hij wel hoe hij het allemaal moet aanpakken? En zit hij constant aan zijn huiswerk of doet hij tussendoor ook andere dingen? 

Hoe komt hij aan 6 uur dan? Want hij maakt toch ook na schooltijd al huiswerk tot jij hem komt ophalen?

Zusterclivia schreef op 03-10-2022 om 11:52:

Hoe komt hij aan 6 uur dan? Want hij maakt toch ook na schooltijd al huiswerk tot jij hem komt ophalen?

Dat is dan toch huiswerk? Of je dat nou in de aula doet als je wacht op mama, of thuis achter je bureau of aan de keukentafel. 

Anyway: het enige waar je je zoon echt mee helpt is om die 6 uur huiswerk in maximaal 2 uur te proppen. 

Zusterclivia schreef op 03-10-2022 om 11:52:

Hoe komt hij aan 6 uur dan? Want hij maakt toch ook na schooltijd al huiswerk tot jij hem komt ophalen?

Is het zes uur huiswerk. Of zes uur achter een bureau ‘mam stoor me niet’ zodat hij aan school kan werken, kletsen met vrienden, nog even een Snapchat posten en oeps - hoeft hij ook niet mee naar het bos

Op zich zeg je geen gekke dingen die volgens jou beter zou zijn of anders zouden kunnen binnen ons onderwijssysteem of onze maatschappij. 

Ik ben het met je eens dat de nadruk minder op prestatie zou moeten komen te liggen of dat er meer ruimte moet zijn voor handelend of creatief bezig te zijn op school. Die tendens zie je steeds meer op de middelbare scholen, waarbij er een aanbod is van reguliere vakken naast activiteiten. Ik weet niet in welke regio je woont, maar wellicht zijn er scholen in de buurt die dat aanbod hebben en heb je daar overheen gekeken of is het echt niet in jullie regio. Deze verandering gaat echter traag, want een diploma staat nou eenmaal hoog in het vaandel en is het primaire doel van onderwijs. Dat willen veranderen in je eentje is een hele uitdaging, zo niet onmogelijk. 

Ook de betrokkenheid van ouders op middelbare scholen zou in mijn ideale wereld er anders uit zien. Nu wordt het toch snel een ver van mijn bed show en lijken school en thuis gescheiden werelden waarin een puber leeft. Er is veel geschreven over het nut van de pedagogische driehoek (leerling-ouder-school). Je bent als ouder een ervaringsdeskundige en een belangrijke bron van informatie. Daar zouden scholen best meer gebruik van kunnen maken. Op 1 van de scholen van mijn kinderen roepen ze hard dat ze dit inzetten (kijk ons goed ouders betrekken door kijkavonden te organiseren zodat ouders vragen over het onderwijs konden stellen), maar toen mijn man op een ouderavond vroeg wanneer ze hem dan eens een vraag ging stellen over zijn kind, werd het stil. Daar hadden ze nog niet over nagedacht. Op een andere school moet mijn kind het 10 minuten gesprek met ouder en mentor zelf voorbereiden. Centraal staat 'wat gaat goed, wat wil je verbeteren en welke hulpbronnen ga je daarbij inzetten'. Zowel de mentor als de ouder mogen vragen stellen en er komt een gezamenlijk plan van aanpak uit. Dan praat je naar mijn idee echt over ouderbetrokkenheid. Dat ga je echter niet bereiken door de school binnen te lopen. Beide partijen moeten willen samenwerken hierin. Wat ik zie op de VO scholen in mijn omgeving, valt daar echt nog veel te leren. Het echter afdwingen door jezelf op te dringen, gaat echter niet werken.

Hoeveel tijd erover blijft na schooltijd, hangt van veel factoren af. De reisafstand kan wisselen en kan zeker van invloed zijn. Wat ik mij dan wel afvraag is of je dit niet van tevoren had kunnen bedenken. Gemiddeld wordt er op open dagen gesproken over 2 uur huiswerk. Als je kind 3,5 uur moet reizen per dag, had je kunnen bedenken dat er dan wel heel weinig tijd overblijft voor vrije tijd (of dat nou spelen, sporten of creatief bankhangen is). brugklassers die 6 uur aan het huiswerk zitten, hebben ergens hulp bij nodig, hetzij planning, hetzij de lat lager leggen, hetzij het niveau aanpassen. Daar zou je nog naar kunnen kijken. 

Al met al heb ik het gevoel dat er toch iets anders onder je idealen ligt. Daar hoef je hier geen antwoord op te geven. Het lijkt mij knap ingewikkeld met al die tegengestelde meningen om hier je ongelijk toe te geven. Belangrijk lijkt het mij wel voor je zoon. Wat maakt dat je precies zo in de weerstand zit. Is het toch het loslaten/moeite met anders vasthouden? Angst voor de invloed van de buitenwereld op je zoon? Angst voor het falen? Alleen jij kan jezelf het antwoord geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.