Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:21:

Voor mijn gevoel is er tegenwoordig veel meer keuze en differentiatie in aanbod tussen verschillende scholen. Het is net waar je voor kiest.
Vmbo biedt cognitief waarschijnlijk te weinig uitdaging voor de zoon van mamanatuurlijk. Hij zit nu op een school die behoorlijk ver weg is. Zijn er dichterbij echt geen andere scholen waar ze gymnasium aanbieden en eventueel nog wat praktische vakken in de onderbouw?
En je kunt ook niet alles willen. Als een kind graag met lego bouwt of vogelhuisjes timmert kan dat ook in de vrije tijd.

Precies, zoveel keuze tegenwoordig, goed op het platteland wellicht minder maar net wat jij zegt; je kunt ook zoveel zaken die je belangrijk vind in de vrije tijd terug laten komen. Die zoon zit waarschijnlijk prima op zijn plek daat, mamanatuurlijk niet maar zoon moet het doen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 00:42 Topicstarter

Valeria schreef op 02-10-2022 om 07:48:

[..]


Ze spelen nauwelijks meer op die leeftijd. Bewegen doen ze op de fiets er naartoe en bij het sporten na school.
...
Ik denk dat de meeste ouders helemaal niet nodig hebben dat iemand meet of kinderen nog willen dat je mee naar binnen gaat; de meesten beginnen op de basisschool al te zeggen dat de ouder niet mee hoeft naar binnen (of zelfs brengen/halen), en bij sporten is dat ook al gebeurd. Ik zie daar ook geen ouders meer die een kind van ouder dan 7 uit de kleedkamer komen halen.

Dat spelen hangt erg van het kind af. Spelen is goed voor een mens, van welke leeftijd ook.

Het gaat er niet om dat ik per se wil halen. Het gaat erom dat als ik ophaal omdat dat praktisch zo uitkomt, ik niet naar binnen mag stappen (van de school, want kind heeft er echt geen probleem mee) en de deur gewezen wordt. Ik vind dat echt zo idioot.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 00:47 Topicstarter

Gingergirl schreef op 02-10-2022 om 07:58:

[..]

Wat hoor je dan van die jongeren? En hoe weet je of het feiten zijn. ...

.... Het verbaasd me gewoon dat jij dit zo normaal vind terwijl ik geen school ken die zo werkt.

De ouders die ik spreek laten prima het achterste van hun tong zien, zijn wel een stuk realistischer en snappen dat een school runnen niet gaat als je met alle persoonlijke gevoelens en meningen van ouders rekening moet houden.

Als je een school zoekt waar ouders meer betrokken zijn, besef wel dat dit niet de keuze van de leerlingen zelf is. Nu vind je zoon dat nog leuk misschien maar pubers moeten zich ook kunnen ontwikkelen, dat is niet fijn als je ouders constant overal bij zijn.

Zelf heb je school vroeger als heftig ervaren en had je het liefst op een andere school gezeten. Maar je weet niet of het daar beter was gegaan als je ouders die keuze gemaakt hadden. Het gras bij de buren lijkt altijd groener dan het is.

Je praat ook erg over je zoon alsof het nog steeds een basisschool kins is, pubers veranderen nou eenmaal, krijgen andere interesses, dat hoort erbij en hebben ze ook recht op: zelf dingen beslissen en meemaken.

Ik hoor dezelfde dingen van verschillende kanten. Ik ga hier niet delen wat, maar het zijn feiten.

Als ouders meer betrokken zijn en de school in mogen, wil dat niet zeggen dat ze er 'constant bij zijn', zoals jij zegt.

Pubers veranderen. Tuurlijk. Maar ik zie mij kind in 4 weken totaal veranderen. Op een manier die niet heel leuk is. Speelsheid, humor weg, veel serieuzer. Ik had naar hem moeten luisteren en de andere school moeten kiezen. Daar was dat zeker anders gegaan.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 00:48 Topicstarter

Gingergirl schreef op 02-10-2022 om 22:24:

[..]

Precies, zoveel keuze tegenwoordig, goed op het platteland wellicht minder maar net wat jij zegt; je kunt ook zoveel zaken die je belangrijk vind in de vrije tijd terug laten komen. Die zoon zit waarschijnlijk prima op zijn plek daat, mamanatuurlijk niet maar zoon moet het doen.

Er is bijna geen vrije tijd, dus compenseren kan niet.
Prima op zijn plek is jouw mening, Ik zie wat anders.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 00:54 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 02-10-2022 om 08:26:

[..]

Hoho! Andere doelen, prioriteiten en keuzes waarschijnlijk. Die onverschilligheid kan jij helemaal niet zien.

Maar wat zegt je zoon nou over zijn nieuwe school? Het gaat nl niet om jouw beleving maar om zijn beleving van zijn net nieuwe school.

Gaat niet alleen om zijn beleving. Gaat er ook om wat ik bij mijn zoon zie gebeuren. Hij vindt vooral het leren erg leuk. Maar alles wat erbij komt op deze school  is erg jammer.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 00:57 Topicstarter

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 10:51:

[..]

Onverschilligheid is niet het juiste woord misschien, maar het is natuurlijk geen geheim dat docenten structureel te weinig tijd hebben. De andere prioriteiten en keuzes zijn noodgedwongen.

Mamanatuurlijk heeft wel ergens een punt als zij kritiek heeft op het onderwijssysteem vind ik. De vraag is, wat doe je ertegen.

Je lijkt de enige te zijn die mijn zorgen begrijpt. Inderdaad: wat doe je ertegen...

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 01:02 Topicstarter

Jouw zoon ziet jouw houding als normaal, het is voor hem vanzelfsprekend. Ik heb het gepamper van mijn ouders ook heel lang als normaal gezien. Pas toen ik al lang en breed volwassen was, zag ik in dat ze me behandelden als een grote baby en dat mijn opvoeding naast liefdevol ook bestond uit een hele reeks moties van wantrouwen in mijn eigen kunnen.

Ik begrijp dat je de houding van jouw moeder als verstikkend hebt ervaren. Ik vind dat heel vervelend voor je. Maar je moet niet jouw ervaringen projecteren op mij. Het is absoluut onvergelijkbaar.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 01:04 Topicstarter

MamaE schreef op 02-10-2022 om 13:21:

Overigens zijn de tijdstippen waarop je hier schrijft, zo midden in de nacht wel veelzeggend over hoe deze school en alles wat jou er niet zint jou bezig houdt. Dit ga je zo geen zes jaar volhouden.

Ik werk overdag en ben veel te druk met andere dingen om op dit forum te zitten. Maar vind het wel interessant genoeg om even een kijkje te nemen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 01:06 Topicstarter

Leene schreef op 02-10-2022 om 14:20:

Kun je op een andere manier je zoon meer van je idealen bijbrengen. Dan denk ik aan gelijk gestemde groepen. Of Scouting of kampen of noem maar op. Dan heeft je zoon dat en kan hij dat spiegelen aan wat hij op school heeft.

Ik ga eens kijken, als hij blijft, hoe we dat vorm kunnen geven. Maar vandaag zat hij 6 uur lang aan zijn huiswerk. Nauwelijks buiten geweest. Dat was echt anders, uren was hij buiten. Er is dus niet veel tijd om andere dingen te doen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

03-10-2022 om 01:09 Topicstarter

MamaE schreef op 02-10-2022 om 22:21:

 Als een kind graag met lego bouwt of vogelhuisjes timmert kan dat ook in de vrije tijd.

Die is er bijna niet meer.

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 01:06:

[..]

Ik ga eens kijken, als hij blijft, hoe we dat vorm kunnen geven. Maar vandaag zat hij 6 uur lang aan zijn huiswerk. Nauwelijks buiten geweest. Dat was echt anders, uren was hij buiten. Er is dus niet veel tijd om andere dingen te doen.

Zes uur per dag aan je huiswerk is m.i. wel veel. Zeker in de eerste weken. Heb je enig idee waardoor het zoveel uur is? Is het echt door het huiswerk of spelen er andere zaken een rol? Zoals niet weten hoe te plannen, hoe te leren of simpelweg te moeilijke stof? Of wennen aan een nieuw systeem. Wij kregen op de basisschool al huiswerk, leerde plannen en op de middelbare schoo was ook huiswerkplanning een belangrijke iets in het eerste jaar 

Jij vind het erg veel qua tijd? Vind je zoon dit ook? Had hij liever naar buiten gegaan? 

Ik lees steeds dat je niet wil schrijven wat je hebt gehoord van anderen. Als je dit deelt met anderen kan je misschien reacties krijgen die helpend/ begripvol zijn. Wat maakt jouw afkeer van deze school? Buiten dat je zelf niet naar binnen mag wanneer het jou uitkomt en het well icht niet zo gezond is als jij zou willen. De redenen die je geeft over 10 jaar naar school etc. Dat ga je op geen school vinden, dus zal je je bij neer moeten leggen.

Ik denk wel iedereen die je spreekt heeft een andere mening en andere ervaringen

Zelf gezinsleden die op dezelfde school hebben gezeten. Ik weet zeker dat mij zus haar schoolleven anders heeft beleefd dan ik terwijl we op dezelfde school zaten in dezelfde periode. Andere klassen, andere docent, andere vrienden, maar vooral andere persoonlijkheid. 

Wat maakt dat JIJ blijft aangeven dat je dit niets voor je zoon vindt? Zou je niet blij moeten zijn dat hij het wel naar zijn zin heeft? Dat hij zijn eigen pad kiest. Dat zou toch het allerbelangrijkste moeten zijnm 

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 00:42:

[..]

Het gaat er niet om dat ik per se wil halen. Het gaat erom dat als ik ophaal omdat dat praktisch zo uitkomt, ik niet naar binnen mag stappen (van de school, want kind heeft er echt geen probleem mee) en de deur gewezen wordt. Ik vind dat echt zo idioot.

Je blijft hier maar op terugkomen terwijl je eerder hebt aangegeven dat je wel snapte dat misschien niet elke volwassene goede bedoelingen heeft en dat een school daarom niet kan toestaan dat ouders in en uit lopen. Echt, laat dit los. Of wil je graag dat ook volwassenen binnenkomen die pubers ronselen als geldezel of runners voor drugshandel etc?

Het heeft niks met jou te maken maar je wilt toch zelf ook een veilige omgeving voor je zoon?

Bovendien spreek je jezelf tegen. In je OP zeg je dat je zoon graag klassieke talen wilde leren. Dus een gymnasium. Maar dat hij door jouw twijfel ging twijfelen. Niet dat hij graag naar een alternatieve school wilde, dat wilde jij graag. En dat liet hem twijfelen. 



mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 01:06:

[..]

Ik ga eens kijken, als hij blijft, hoe we dat vorm kunnen geven. Maar vandaag zat hij 6 uur lang aan zijn huiswerk. Nauwelijks buiten geweest. Dat was echt anders, uren was hij buiten. Er is dus niet veel tijd om andere dingen te doen.

Zes uur aan het huiswerk is veel en veel te lang. Zeker zo vroeg in de brugklas is een uurtje meer dan genoeg en ook later moet je eerder denken aan een uur of twee. En zelfs dat halen de meeste van mijn leerlingen bij lange na niet. Dat zijn ook vwo-leerlingen. Als dat vaker voorkomt zou ik me daar echt zorgen over maken want dan is er iets echt niet goed. Dan snap ik ook dat je zoon zo veranderd is want dat geeft heel veel stress. Heb je gezien hoe hij dat maakte? Werkt hij gestructureerd, kan hij plannen, weet hij wat hij moet doen? Moet het allemaal perfect en zit hij daarom te lang? 
Een middelbare scholier moet, naast school, echt nog tijd hebben voor sport, hobby’s en ontspanning. Dit is het eerste wat je noemt wat ik echt zorgelijk vind. De rest zijn jouw dingetjes.

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 00:48:

[..]

Er is bijna geen vrije tijd, dus compenseren kan niet.
Prima op zijn plek is jouw mening, Ik zie wat anders.

Maar hoe komt het dat er bijna geen vrije tijd is? Mijn dochter zit in het eerste van het VWO (geen Gym) en is elke dag om 14:55 uit en 1 keer om 13:45. Lessen van 65 minuten. Die is dus op zijn laatst om kwart over 3 thuis, Huiswerk heeft ze amper (in de les al gemaakt). Okee het is iets minder vrije tijd dan op de basisschool (kwart over 2 uit) maar nog meer dan genoeg om met vriendinnetjes af te spreken. 

Op de school waar ik werk zijn de bruggers meestal om half 3 uit (lessen van 60 minuten), met een enkele keer 4 of 1 uur. 

mamanatuurlijk schreef op 03-10-2022 om 00:54:

[..]

Gaat niet alleen om zijn beleving. Gaat er ook om wat ik bij mijn zoon zie gebeuren. Hij vindt vooral het leren erg leuk. Maar alles wat erbij komt op deze school is erg jammer.

Nu ontwijk je mijn vraag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.