Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Valeria schreef op 02-10-2022 om 07:48:

[..]


Ze spelen nauwelijks meer op die leeftijd. Bewegen doen ze op de fiets er naartoe en bij het sporten na school.
Mijn kinderen zou je overigens absoluut geen plezier doen met meer schooltijd voor niet-theoretische vakken. Ook dit kun je na school voor een kind regelen als er interesse is.
Idem voor 'naar buiten', wat neem ik aan geen rondje door de stadse omgeving is. Ze zijn hier in het begin van het schooljaar overigens wel een klasseactiviteit gaan doen buiten de stad en dat was een uur heenfietsen en een uur terug. Je bent alleen wel een lesdag kwijt als je dat structureel in het lesprogramma zou zetten
Ik vraag me ook af hoeveel er zin hebben om pas op hun 22e klaar te zijn met school (door alle 'nuttige' extra opvulling) en dan nog iets te moeten gaan studeren. Zoiets zou echt voor een minuscule minderheid zijn.

Ik denk dat de meeste ouders helemaal niet nodig hebben dat iemand meet of kinderen nog willen dat je mee naar binnen gaat; de meesten beginnen op de basisschool al te zeggen dat de ouder niet mee hoeft naar binnen (of zelfs brengen/halen), en bij sporten is dat ook al gebeurd. Ik zie daar ook geen ouders meer die een kind van ouder dan 7 uit de kleedkamer komen halen.

Daarvan kun je je ten zeerste afvragen of dat niet een kip-ei probleem is. Spelen ze niet meer omdat er geen tijd meer voor is, spelen 'not done' wordt gevonden, of zouden ze het nog wel doen als ze zich vrij genoeg voelden? 

Er zijn massa's kinderen die je geen plezier doet met zoveel schooltijd voor theoretische vakken als momenteel het geval is (behalve vmbo). Het aanbod is er gewoon niet of nauwelijks gericht op jongeren! Sowieso is het aanbod voor zover het er was voor creatieve cursussen enorm verschraald door bezuinigingen in de cultuursector. 

Ik kan zoveel voorbeelden noemen in mijn middelgrote woonplaats: Vroeger werd muziekles gesubsidieerd, kon je tegelijk met je lessen ook in een ensemble of bandje spelen, maar de muziekschool is er niet meer. Nu is het aanbod heel versnipperd, moeilijk te vinden en niet meer te betalen, bij muziekleraar aan huis of in een leegstaand antikraak pand. Hetzelfde geldt voor als je iets beeldends zou willen. Het is afhankelijk van kunstenaars die ieder voor zich het initiatief nemen om in de avonduren tegen een hongerloontje (maar alsnog prijzig, want niet gesubsidieerd) op hun atelier lessen geven. En dan nog zou je als scholier tussen oudere volwassenen zitten en niet met leeftijdsgenoten. Ik denk dat er niet zoveel jongeren op sport zouden zitten als ze dan als enige 14-jarige in een team met dertigers en veertigers zouden zitten. 

Verder zou het enorm schelen als mensen niet zouden denken in termen van tijd kwijt zijn als je het hebt over algemene ontplooiing op cultureel/natuur/sportgebied. Je bent niet 'een lesdag kwijt' als je kinderen meeneemt naar buiten voor sport en spelactiviteiten, een dag naar het museum o.i.d. (Ik word gewoon kwaad van die opmerking!) Met name voor kinderen die dag van huis uit niet meekrijgen is het heel waardevol en zeker wel erg nuttig. 

Wat het ophalen van kinderen uit de kleedkamers betreft: de leeftijdsgrens die jij aangeeft herken ik niet. Mijn kinderen zijn al wat ouder, maar dat zal hier eerder ergens tegen de 10 gelegen hebben. 

Mevrouw75 schreef op 02-10-2022 om 08:26:

[..]

Hoho! Andere doelen, prioriteiten en keuzes waarschijnlijk. Die onverschilligheid kan jij helemaal niet zien.

Maar wat zegt je zoon nou over zijn nieuwe school? Het gaat nl niet om jouw beleving maar om zijn beleving van zijn net nieuwe school.

Onverschilligheid is niet het juiste woord misschien, maar het is natuurlijk geen geheim dat docenten structureel te weinig tijd hebben. De andere prioriteiten en keuzes zijn noodgedwongen. 

Mamanatuurlijk heeft wel ergens een punt als zij kritiek heeft op het onderwijssysteem vind ik. De vraag is, wat doe je ertegen. 

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 10:51:

[..]

Onverschilligheid is niet het juiste woord misschien, maar het is natuurlijk geen geheim dat docenten structureel te weinig tijd hebben. De andere prioriteiten en keuzes zijn noodgedwongen.

Mamanatuurlijk heeft wel ergens een punt als zij kritiek heeft op het onderwijssysteem vind ik. De vraag is, wat doe je ertegen.

Dan moet je het ook niet onverschillig noemen. Prima dat ze kritiek heeft op het onderwijssysteem, dat hebben die zogenaamde ‘onverschillige docenten’ nl ook vaak, maar maak er dan ook absoluut geen onverschilligheid van. 

Docenten zijn niet onverschillig maar ze hebben geen tijd om met elke individuele ouder om de haverklap te bellen, mailen of een gesprek te hebben. En ze hebben daar ook geen zin in. Ze zijn docent geworden omdat ze jongeren iets willen leren, niet om opvoedkundige gesprekken met ouders te voeren. Hoe mensen hun kinderen thuis opvoeden, moeten ze zelf weten. Op school moet je een modus operandi hanteren voor iedereen en die wijkt af van hoe het thuis gaat. Dat is normaal. Anders krijg je de hele tijd discussies over waarom jantje of pietje dit of dat wel mag of dat zus of zo niet hoeft. Totaal onwerkbaar.

Ik snap best je kritiek op het feit dat er in een regulier curriculum weinig tijd is voor niet-theoretische vaardigheden. Maar ik begrijp ook dat je niet wekelijks een sportdag/cultuurdag/natuurdag/excursie kunt houden. Of ja, dat kan wel, maar dan heb je minder tijd om alle leerstof te behandelen en kom je daarmee in de problemen. 
Er zijn ook gewoon regels en wetten landelijk gezien over hoeveel uren leerlingen op school moeten zitten, aan kernvakken moeten besteden, aan andere vakken etc. Scholen hebben daar (indien door de overheid gefinancierd) geen oneindige vrijheid in.
Maar hoeveel kritiek je ook hebt, je gaat dit in je eentje niet veranderen.

Je hebt al een paar keer geschreven dat je hoort van dingen die niet oké zijn op die school, maar je beschrijft niet wat het dan is. Alleen dat je het niet op een open dag hoorde, maar een open dag is een verkooppraatje. Dan wil een school zich van zijn beste kant laten zien. 

Dat kinderen minder gaan spelen als ze naar de middelbare gaan zal deels te maken hebben met tijd en dat het sociaal niet meer geaccepteerd is, maar ook met veranderingen door leeftijd. Als kinderen wel nog massaal graag echt zouden spelen, zou het ook wel langer sociaal geaccepteerd blijven. 
Anderzijds; kinderen zitten op school om te leren. Als je kind naast school en huiswerk geen tijd meer heeft voor hobby's, creatief zijn, vrije tijd, sport etc. vind ik dat niet gezond.

En over dat onderzoek naar of pubers het erg vinden om opgehaald te worden op school of uit de kleedkamer...ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk te beweren dat er niet genoeg vrijwilligers gevonden worden voor dat onderzoek en dat je daar al de conclusie uit kan trekken dat pubers er niet op zitten te wachten.
Ik snap sowieso niet dat je kinderen in de school naar de klas zou moeten brengen of ophalen of tot in de kleedkamer moet brengen of op moet halen. Op een basisschool al niet, laat staan op een middelbare school. Het is jouw behoefte, niet die van een ander. Knip die navelstreng nou eens door joh.

Jouw zoon ziet jouw houding als normaal, het is voor hem vanzelfsprekend. Ik heb het gepamper van mijn ouders ook heel lang als normaal gezien. Pas toen ik al lang en breed volwassen was, zag ik in dat ze me behandelden als een grote baby en dat mijn opvoeding naast liefdevol ook bestond uit een hele reeks moties van wantrouwen in mijn eigen kunnen. Ik werd totdat ik 8/9 was nog aan- en uitgekleed en gewassen door mijn moeder. Daar heeft de basisschool toen wat van gezegd in een gesprek over mijn gebrek aan zelfstandigheid. Echt ontzettend gênant. Ik heb op mijn vijftiende ruzie moeten maken om mijn eigen brood te mogen smeren. Mijn moeder legde ook tot mijn vijftiende mijn kleren klaar zonder te bedenken dat dat echt volslagen belachelijk is.  Ze maakte mijn tas voor gymles en sport klaar totdat ik het huis uit ging. Wilde ik dat zelf doen, dan moest ik dat al minstens drie dagen van tevoren doen, anders was het al gedaan. Ze hing zelfs mijn gymtas aan mijn fiets op de dagen dat ik gym had. Ze legde mijn handdoek klaar als ik ging douchen waardoor ik op mijn 24e nog steeds niet het automatisme had ontwikkeld om zelf een handdoek te pakken alvorens te gaan douchen. En als ik zei dat ik dat ook zelf kon, dan werd ze boos. Voelde zich gepasseerd. Ik heb dat heel lang wel makkelijk gevonden omdat ik lui was. Maar toen ik me ging realiseren dat ik eigenlijk gewoon een grote baby was en me los ging maken, ging ze nog meer vasthouden en dingen naar zich toe trekken. Op een gegeven moment kreeg ik er soms letterlijk geen lucht van omdat het zo beklemmend was. En het was allemaal uit liefde en goedbedoeld, maar het sloeg redelijkerwijs gezien echt helemaal nergens op. 
En dan respecteerden mijn ouders wel nog de regels van de school. Ik werd nooit in de klas gebracht of gehaald en ging ook zelfstandig van en naar school. 

Overigens zijn de tijdstippen waarop je hier schrijft, zo midden in de nacht wel veelzeggend over hoe deze school en alles wat jou er niet zint jou bezig houdt. Dit ga je zo geen zes jaar volhouden.

Leene

Leene

02-10-2022 om 14:20

ik krijg het idee dat je je zoon alleen opvoedt. Klopt dat en dat de vader van je zoon ook geen rol speelt. Want het zijn nog al grote beslissingen die je neemt, moet nemen. En ik hoor je niet over zijn vader, die zal, mits betrokken, ook zijn toestemming moeten geven.
Ik vermoed dat je behoorlijk doordraait op dit moment en dat je wel een beetje een 'tegenover' nodig hebt om hier uit te komen. Als dat niet de vader is van je kind zou ik iemand anders zoeken die je vertrouwt en van wie je weet dat die eerlijk durft te zijn .

Verder denk ik dat een gedeelte het best eens js met bepaalde punten van je kritiek op scholen en ook dat als je een andere mening hebt dan de mainstream je niet perse het bij het verkeerde eind hebt. 
En het kan best een worsteling zijn hoe je dat in je opvoeding vorm geeft. Maar hoe je het ook went of keert je hebt toch te maken met eisen vanuit de maatschappij. Als je zoon straks geen diploma heeft heeft hij toch voor zijn verdere leercarriere een probleem.. 
Ik heb je al een paar keer gevraagd en vraag dat nog eens. Kun je op een andere manier je zoon meer van je idealen bijbrengen. Dan denk ik aan gelijk gestemde groepen. Of Scouting of kampen of noem maar op. Dan heeft je zoon dat en kan hij dat spiegelen aan wat hij op school heeft.
Ik zou alleen je zoon van school halen als hij sociaal slecht in zijn vel zit.

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 10:45:

[..]

Daarvan kun je je ten zeerste afvragen of dat niet een kip-ei probleem is. Spelen ze niet meer omdat er geen tijd meer voor is, spelen 'not done' wordt gevonden, of zouden ze het nog wel doen als ze zich vrij genoeg voelden?

Er zijn massa's kinderen die je geen plezier doet met zoveel schooltijd voor theoretische vakken als momenteel het geval is (behalve vmbo). Het aanbod is er gewoon niet of nauwelijks gericht op jongeren! Sowieso is het aanbod voor zover het er was voor creatieve cursussen enorm verschraald door bezuinigingen in de cultuursector.

De eerste twee jaar op het VMBO hebben kinderen net zoveel theorielessen als op de havo. Je doet alleen examen in 1 of 2 praktijkvakken maar die eerste twee jaar is het helemaal niet zo wat jij zegt. 

Thomass schreef op 02-10-2022 om 16:58:

[..]

De eerste twee jaar op het VMBO hebben kinderen net zoveel theorielessen als op de havo. Je doet alleen examen in 1 of 2 praktijkvakken maar die eerste twee jaar is het helemaal niet zo wat jij zegt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Voorzover ik weet worden er op het vmbo (basis en kader) in de onderbouw theoretische vakken voor een deel samengevoegd (geschiedenis en aardrijkskunde zijn bijvoorbeeld geen aparte vakken) en hebben ze het praktijkgerichte "product en dienstverlening". 

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 17:24:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Voorzover ik weet worden er op het vmbo (basis en kader) in de onderbouw theoretische vakken voor een deel samengevoegd (geschiedenis en aardrijkskunde zijn bijvoorbeeld geen aparte vakken) en hebben ze het praktijkgerichte "product en dienstverlening".

Het is D & P of een van de vele andere profielen zoals PIE, Z&W, Groen, Transport & logistiek etc.. En een profiel heb je vanaf leerjaar 3.

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 10:45:

[..]

Daarvan kun je je ten zeerste afvragen of dat niet een kip-ei probleem is. Spelen ze niet meer omdat er geen tijd meer voor is, spelen 'not done' wordt gevonden, of zouden ze het nog wel doen als ze zich vrij genoeg voelden?

Dat kun je in de weekenden en vakanties toch zien? En aan de verlanglijstjes, die al een paar jaar geen speelgoed meer bevatten enz. 
Gamen, dat wel.

Verder zou het enorm schelen als mensen niet zouden denken in termen van tijd kwijt zijn als je het hebt over algemene ontplooiing op cultureel/natuur/sportgebied. Je bent niet 'een lesdag kwijt' als je kinderen meeneemt naar buiten voor sport en spelactiviteiten, een dag naar het museum o.i.d. (Ik word gewoon kwaad van die opmerking!) Met name voor kinderen die dag van huis uit niet meekrijgen is het heel waardevol en zeker wel erg nuttig.

Zeker, maar als je dat structureel wekelijks in een schoolrooster doet, kom je in de knel met de andere vakken. 

Wat het ophalen van kinderen uit de kleedkamers betreft: de leeftijdsgrens die jij aangeeft herken ik niet. Mijn kinderen zijn al wat ouder, maar dat zal hier eerder ergens tegen de 10 gelegen hebben.

Serieus? Hier bij wedstrijdzwemmen is het okee als de ouders de eerste paar keer de kleedkamers wijzen, daarna gaan alle kinderen alleen hoor. Ze moeten zelf leren om al hun spullen mee te nemen. Dus ook de kleintjes van 7 doen het na een paar keer gewoon alleen. De trainers zeggen er ook echt wat van tegen de kinderen als er een ouder opduikt om de tassen te dragen. Je mag bij wedstrijden ook je moeder niet meenemen de kleedkamer in.

Valeria schreef op 02-10-2022 om 18:33:

[..]

Nouja, ik had wel tot de middelbare school (en de oudste daarna ook nog tot in de 2e klas) spelende kinderen. Tot diep in de tienerjaren nog legodozen op de verlanglijstjes hoor, en daar zijn mijn kinderen niet echt uniek in (tenminste niet hier in de omgeving). Playmobil hield wel wat eerder op, maar dat werd weer vervangen door buitenspeelgoed en minecraft bouwboeken enzo (weliswaar gamen, maar vind ik wel in de categorie kinderlijk spelen).  

Wekelijks een hele dag besteden aan een buitenschoolse activiteit is wel een grote inbreuk op het schoolrooster inderdaad. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het huidige Nederlandse onderwijssysteem perfect functioneert zoals het nu is. De Nederlandse scholieren zijn de minst gemotiveerde ter wereld en de prestaties gaan in internationaal verband ook al jaren gestaag achteruit. Dus wie weet zou een andere insteek die niet alleen op het cognitieve gericht is wel wat kunnen opleveren. 

Gingergirl schreef op 02-10-2022 om 17:42:

[..]

Het is D & P of een van de vele andere profielen zoals PIE, Z&W, Groen, Transport & logistiek etc.. En een profiel heb je vanaf leerjaar 3.

Nou, op de school waar ik momenteel kom is Product en Dienstverlening een onderbouwvak voor vmbo (m.u.v. TL) Een heel breed programma waar alles een beetje aan bod komt om te proeven aan de verschillende profielen. Misschien verschilt het per school en heeft het elders een andere naam. Maar bij mijn weten is het vmbo vanaf de onderbouw al meer praktijkgericht dan mavo t/m vwo. 

Om mij heen hoor ik ook van voormalige klasgenootjes van mijn kinderen die na de basisschool op het vmbo zitten dat ze het zo leuk vinden, want ze hebben verzorging (waaronder koken) en techniek (vogelhuisje timmeren, klein fietsonderhoud etc.). Mijn kinderen op het vwo hebben echt nog noooooit gekookt op school, ook niet aan hun fiets gesleuteld. 

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 19:53:

[..]

Nou, op de school waar ik momenteel kom is Product en Dienstverlening een onderbouwvak voor vmbo (m.u.v. TL) Een heel breed programma waar alles een beetje aan bod komt om te proeven aan de verschillende profielen. Misschien verschilt het per school en heeft het elders een andere naam. Maar bij mijn weten is het vmbo vanaf de onderbouw al meer praktijkgericht dan mavo t/m vwo.

Om mij heen hoor ik ook van voormalige klasgenootjes van mijn kinderen die na de basisschool op het vmbo zitten dat ze het zo leuk vinden, want ze hebben verzorging (waaronder koken) en techniek (vogelhuisje timmeren, klein fietsonderhoud etc.). Mijn kinderen op het vwo hebben echt nog noooooit gekookt op school, ook niet aan hun fiets gesleuteld.

Bij mij op school, een heel gewone grote middelbare school, is Verzorging (met koken onder andere) een verplicht vak in de 3e van havo en vwo. Verder hebben we creatieve vakken, óf ontwerpen en techniek als keuzegebieden in de onderbouw, en ook sportklas. We zijn niet de enige reguliere school die dit heeft, ik kan er nog zo drie opnoemen in een straal van 30 kilometer. 

troelahoep schreef op 02-10-2022 om 19:53:

[..]

Nou, op de school waar ik momenteel kom is Product en Dienstverlening een onderbouwvak voor vmbo (m.u.v. TL) Een heel breed programma waar alles een beetje aan bod komt om te proeven aan de verschillende profielen. Misschien verschilt het per school en heeft het elders een andere naam. Maar bij mijn weten is het vmbo vanaf de onderbouw al meer praktijkgericht dan mavo t/m vwo.

Om mij heen hoor ik ook van voormalige klasgenootjes van mijn kinderen die na de basisschool op het vmbo zitten dat ze het zo leuk vinden, want ze hebben verzorging (waaronder koken) en techniek (vogelhuisje timmeren, klein fietsonderhoud etc.). Mijn kinderen op het vwo hebben echt nog noooooit gekookt op school, ook niet aan hun fiets gesleuteld.

D&P is een landelijk profiel vanaf leerjaar 3.

Hier hebben ze op het vmbo in leerjaar 1&2 naast de theoretische vakken ook praktijk vakken zoals ehbo, inpt, robotica, sportklas, kunstvakken, fdci etc. Maar...die keuze vakken hebben ze ook op TL, havo en vwo. In de onderbouw.  Net wat Alison schrijft, dat is op veel scholen zo. Hier wel tenminste.

Voor mijn gevoel is er tegenwoordig veel meer keuze en differentiatie in aanbod tussen verschillende scholen. Het is net waar je voor kiest.
Vmbo biedt cognitief waarschijnlijk te weinig uitdaging voor de zoon van mamanatuurlijk. Hij zit nu op een school die behoorlijk ver weg is. Zijn er dichterbij echt geen andere scholen waar ze gymnasium aanbieden en eventueel nog wat praktische vakken in de onderbouw?
En je kunt ook niet alles willen. Als een kind graag met lego bouwt of vogelhuisjes timmert kan dat ook in de vrije tijd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.