Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:27 Topicstarter

MamaE schreef op 03-10-2022 om 09:57:

Want als je 3,5 uur per dag op de fiets zit, kun je die tijd niet aan andere dingen besteden....


Ik vind jou nog veel beklemmender overkomen dan mijn moeder ooit geweest is. Want in ieder geval ging ik wel zelf van en naar school, kwam ze niet de school in om me op te halen, dat mocht op de basisschool al niet, en zo lang mijn resultaten op school goed waren vonden mijn ouders het allemaal wel prima.

Nee, fietsen niet, duurt te lang, dus OV. Of auto als ik ook die kant op moet.
Het verhaal van je moeder laat ik even bij jou.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:29 Topicstarter

Leene schreef op 03-10-2022 om 10:34:

Advies: vraag aan je zoon of hij van school wil wisselen. Naar de school die zijn eerste keuze was.
Wil hij dit.. prima. dan gá je.
Wil hij dit niet dan laat je hem daar waar hij nu zit maar vraag je hulp voor hem met plannen. Want 6 uur in de eerste klas is veel, heel veel, te veel. Mijn dochter is nu wel eens 6 uur kwijt maar alleen als ze ook de bijlessen wiskunde meerekent en zij zit in de derde van het VWO en is lang niet altijd 6 uur kwijt. Dus dan gaat er iets mis.
( overigens heeft mijn dochter wel kooklessen en techniek, er zijn zat scholen die dit ook aanbieden voor VWO'ers)
Als je zoon wil blijven dan zou ik mijn aandacht die je nu besteed aan je standpunten verdedigen, besteden aan iets zoeken wat bij jouw manier van opvoeden past. Iets wat je zoon ook leuk vindt.
Het heeft geen zin om continue standpunten te herhalen. De kaarten zijn geschud ik weet wat iedereen denkt, wat jij denkt.
Van mij mogen jullie hoor maar ik knijp er maar eens tussen uit

Jij zegt wat ik denk. Dankjewel.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:31 Topicstarter

Biebel schreef op 03-10-2022 om 13:22:

[..]

Is het zes uur huiswerk. Of zes uur achter een bureau ‘mam stoor me niet’ zodat hij aan school kan werken, kletsen met vrienden, nog even een Snapchat posten en oeps - hoeft hij ook niet mee naar het bos

Hij gaat graag naar het bos, ging altijd zonder mij zelfs. Dat is een veronderstelling die echt niet klopt.

Ik zal eens in de gaten huuden of het echt huiswerk is.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 02:37 Topicstarter

troelahoep schreef op 03-10-2022 om 18:26:

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Mamanatuurlijk hoe dat nu zit met de 6 uur huiswerk. Dat lijkt me ook erg veel, maar dat terzijde. Misschien zit zoon ook wel te hobbyen met mijn huiswerk (deed ik vroeger ook wel eens, lekker vrijwillig vooruitwerken, extra wiskundeopgaven voor mezelf verzinnen) of heeft hij het toch zwaar. In dat geval kan ik me helemaal voorstellen dat Mamanatuurlijk spijt heeft van deze schoolkeuze.

Maar ik vind daarnaast dat veel mensen hier wel erg over Mamanatuurlijk heen vallen en er eerder genoemde zaken (zoals het de school in willen lopen) bij blijven halen die m.i. niet het belangrijkste punt zijn. Men blijft zijn mening spuien, wat ik mis is wat meer inlevingsgevoel in dit draadje. Alle kinderen veranderen best wel veel als ze naar de middelbare school gaan. Dat hoort erbij, maar het heeft ook een verdrietige component, nl. het afsluiten van de kindertijd en voor sommige kinderen komt het net te vroeg. Ik kan me niet voorstellen dat alle ouders hier stonden te juichen dat kun recalcitrante 11 of 12-jarige éindelijk klaar was met de basisschool en niet heeft moeten slikken.

Hier kwam de middelbare school voor onze oudste te vroeg, die ging al op zijn 11e naar de middelbare (cognitief was ie ruimschoots uitgeleerd in groep 8) maar dat was gewoon een beetje zielig. Nog heel speels en kinderlijk dus een beetje allenig tussen de pubers. Ineens kwam hij elke dag pas tegen 4 uur thuis en daarna nog huiswerk, waar hij zich geen raad mee wist. Zo vlak voor de herfstvakantie viel hij na het avondeten gewoon in slaap.

Ik begrijp dat er een verschil van opvatting is (die ik deels deel), maar als je iemand wil helpen, dan lijkt het mij handig om te voorkomen dat Mamanatuurlijk in de verdediging moet blijven schieten. Ik kan me voorstellen dat ze het gevoel krijgt hier dat wat ze ook zegt, het toch niet goed zal zijn omdat er een bepaald beeld is ontstaan.

Dankjewel voor je bijval, ben ik niet zo alleen Inderdaad, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, afwijkt van de norm, krijg je vele over je heen, ben ik gewend. School binnengaan was mijn punt ook, en sta nog steeds achter wat ik zeg.
Vooral het stukje wat je zegt over spelen en te jong voor zo serieus cognitief bezig zijn herken ik. Het is een trieste ontwikkeling zoals we veel dingen in deze maatschappij triester maken dan ze zouden moeten en kunnen zijn. Ik heb er kritiek op en zoek naar een alternatief.
Maar zoals @Leene zegt: alles is nu zo'n beetje gezegd en het halve uur dat ik nu dagelijks hier ben, kan ik misschien beter besteden aan iets anders.
Ik ben gewoon anders dan veel mensen hier. Dat is niet erg en ik neem ook niet alles persoonlijk op. Zeker als mensen op de man gaan spelen en niets constructiefs zeggen, laat ik het van me afglijden. Want het helpt me niet en daar kwam ik hier voor.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 01:59:

Zoonlief is iemand die zich gemakkelijk aanpast. Een mooie eigenschap, maar soms verlies je dan jezelf. Nog geen 2 maanden geleden was hij veel buiten, urenlang en nog steeds áls hij buiten is, geniet hij ervan. Dus ja, ik denk dat hij graag buiten is, hoewel hij ook graag leert. Lange tijden zal zeker te maken hebben, met wennen en leren leren. Ik ga hem daarbij helpen, want hij vindt leren leuk.
Zijn eerste keuze was zoals ik meerdere keren heb geschreven een andere keuze. Mochten we een school vinden die meer doet aan persoonlijke ontwikkeling, een kleinere school, één waar je vaker creatieve dingen doet en vaker naar buiten gaat, terwijl je ook een gymnasium diploma kunt halen, zullen we dat overwegen.

Je blijft selectief antwoord geven en gaat hier niet zoeken wat je vindt.  Ga gesprek aan met je zoon wat hij wil. Niet wat jij denkt dat hij wil en maak een keuze. Dit kan anders zijn dan jij zou graag zien. 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 01:59:

Zoonlief is iemand die zich gemakkelijk aanpast. Een mooie eigenschap, maar soms verlies je dan jezelf. Nog geen 2 maanden geleden was hij veel buiten, urenlang en nog steeds áls hij buiten is, geniet hij ervan. Dus ja, ik denk dat hij graag buiten is, hoewel hij ook graag leert. Lange tijden zal zeker te maken hebben, met wennen en leren leren. Ik ga hem daarbij helpen, want hij vindt leren leuk.
Zijn eerste keuze was zoals ik meerdere keren heb geschreven een andere keuze. Mochten we een school vinden die meer doet aan persoonlijke ontwikkeling, een kleinere school, één waar je vaker creatieve dingen doet en vaker naar buiten gaat, terwijl je ook een gymnasium diploma kunt halen, zullen we dat overwegen.

Wil je zoon van school af? 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 02:15:

[..]

Goeie tips dankjewel.

Welke tips? Die van de trol? 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 02:03:

[..]

Nee ik heb meerdere keren gezegd dat alternatieve school zijn eerste keuze was. Maar te duur, en wist niet zeker of hij er diploma zou halen. Niet zoals jij het hier stelt.
Wat binnenlopen betreft: in een kleinere school in een veilige omgeving zou moeten kunnen. Er zijn genoeg scholen waar ouders meehelpen of waar ze wel naar binnen kunnen. Ik heb ze gezien en ouders gehoord waar dat kon, zelfs regulier. Waarom zitten wij daar niet? Andere regio, later gehoord toen ik het verhaal bij ze neerlegden.

Een middelbare school heb je het toch over?

Ouders die helpen en naar binnen kunnen?

Dat is echt niet gezond hoor.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 02:14:

[..]

Ik kan mijn ervaringen los koppelen van zijn leven.

Tuurlijk kijken we het even aan en is het ook wennen.

De dingen die ik heb gehoord zijn wel degelijk feiten, ik wil ze hier niet noemen om de school niet door het slijk te halen. Ze staan me niet aan.

Ophalen doe ik gewoon als het praktisch zo uitkomt. Ik vind alleen die grens bij de deur raar, rigide, onmenselijk, autoritair, en nog wat dingen. ik begrijp ook aspect van veiligheid etc. Maar kleinere school, andere omgeving, en het kan wel.

Nou dat binnenlopen mag bijna nergens hoor. Ja inderdaad bij hele kleine alternatieve schooltjes zal het mogen maar komt bijna niet voor. Maar waarom is dit zo'n heet hangijzer voor je? Je zegt dat je het veiligheids aspect begrijpt maar toch noem je het autoritair ( om de veiligheid te bewaren zijn regels nodig), en zelfs onmenselijk. Onmenselijk??? Is het zo'n drama dat het onmenselijk is om buiten op je kind te wachten? Hoe heb je het dan op de basisschool gedaan ( oprechte vraag? Ik probeer je te begrijpen maar vindt het erg bijzonder dat je hier zo'n punt van maakt en er zo heftig over denkt terwijl de reden  eigenlijk zo simpel is. Een school bedenkt het niet om jou dwars te zitten.

Ik weet ook niet wat jullie verder doen of dat je zoon ergens lid van is of is geweest maar hoe doe je het dan op andere momenten? Speelafspraken, feestjes bij vrienden , zomerkamp, daar ben je toch ook niet bij en ga je toch ook niet mee naar binnen. Waarom is het dan ineens bij een school onmenselijk? Je spreekt in termen alsof je iets aangedaan wordt. Lijkt me voor jezelf ook lastig als je alles zo heftig ervaart. En als jij dingen zo uit zijn verband trekt en erg zo heftig mee omgaat heeft dat ook effect op je zoon.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 02:25:

[..]

Ik ga het wat beter volgen zodat ik zie of daadwerkelijk wordt geleerd of iets anders. Denk dat meer begeleiding bij leren helpt. Idd dat is de vraag: vind maar eens een alternatieve school waar hij net zoveel kan leren. Maar google eens op intrinsieke motivatie en B3 scholen of kijk eens op de blog van Meestermetmissie.nl. Dat soort scholen hebben echt een meerwaarde.

Meerwaarde? Ja dat vinden ze zelf vaak wel ja. En sommige leerlingen zullen er goed gedijen. Vele ook niet is mijn ervaring, enorme achterstanden en vaak meer de wens van de ouder dan van de leerling zelf als ze wat ouder zijn. Ik krijg geregeld leerlingen van B3 scholen die dan toch verder gaan op regulier. Jij ziet de alternatieve scholen  allemaal veel te rooskleurig in. Ook daar hoor je negatieve verhalen over . Het gras bij de buren is echt niet groener. Je kind houdt van leren, dat kan hij op zijn huidige school, gun hem dat.

De enige relevante vraag hier is: wat wil je zoon? En hoe kun je hem daarbij ondersteunen?
Echt, dat jij die school binnen wil en zelfs onmenselijk noemt dat het niet mag - er zijn al goede redenen gegeven waarom niet. Ik heb nog niet één goede reden gehoord waarom wel, behalve dan “ik wil het”. 
Als er echt grote problemen zijn op die school waar jouw zoon last van heeft dan bespreek je dat via de kanalen die daarvoor zijn. Wil je invloed hebben dan ga je bij de ouderraad of de MR. Bemoei je er verder niet mee en laat het aan je zoon. Kijk even naar die hoeveelheid huiswerk en krab je ook nog eens achter de oren over die reisafstand - is er echt geen reguliere school dichterbij met meer ruimte voor creativiteit, verzorging en sport? In die tijd zit ik drie provincies verderop en kom ik zeker zes scholen tegen die dit bieden. 

AlisonH schreef op 04-10-2022 om 09:27:

De enige relevante vraag hier is: wat wil je zoon? En hoe kun je hem daarbij ondersteunen?
Echt, dat jij die school binnen wil en zelfs onmenselijk noemt dat het niet mag - er zijn al goede redenen gegeven waarom niet. Ik heb nog niet één goede reden gehoord waarom wel, behalve dan “ik wil het”.
Als er echt grote problemen zijn op die school waar jouw zoon last van heeft dan bespreek je dat via de kanalen die daarvoor zijn. Wil je invloed hebben dan ga je bij de ouderraad of de MR. Bemoei je er verder niet mee en laat het aan je zoon. Kijk even naar die hoeveelheid huiswerk en krab je ook nog eens achter de oren over die reisafstand - is er echt geen reguliere school dichterbij met meer ruimte voor creativiteit, verzorging en sport? In die tijd zit ik drie provincies verderop en kom ik zeker zes scholen tegen die dit bieden.

Ja precies, de meeste forummers staan echt wel open voor de mening en visie van een ander. Enkel " ik wil het" is dat niet.

Je kiest als ouder voor een school dan weet je wat ze bieden aan creatieve vakken, wat de regels zijn, dat er een snoepautomaat staat etc. Beetje vreemd om er dan in de eerste maand zo'n heisa van te maken. En omdat je ver weg woont gaat verwachten dat ze een werkruimte voor je hebben. Allemaal erg onrealistisch.

Wat je zegt; als er echt grote problemen selen dan zijn er diverse wegen die je kunt bewandelen. Maar verhalen die je hoort hebben ook altijd 2 kanten dat vergeten mensen weleens.

Je blijft maar roepen dat jij je hoofd boven het maaiveld uitsteekt en alle reageerders hier (behalve die ene dan) de hakselaar zijn die je niet op waarde weten te schatten. 
In die opmerkingen zit een bepaalde arrogantie. Jij hebt de overtuiging dat je precies weet wat pubers in het algemeen en de jouwe in het bijzonder nodig hebben. Dat alle-1 anderen, met puber- en/of doceerervaring daar anders over denken, maakt ons allemaal onwetend en onbegrijpend en ontkennend, want hoe kunnen we jouw waarheid nou niet snappen. 

Toch? Dan stel ik voor dat jij als alwetende je eigen middelbare school sticht. Waar ouders (en ander volk) in en uitlopen. Waar kinderen rond hun 23e pas hun diploma halen maar dan wel op school hebben leren koken, knutselen, boomhutten bouwen- tot vervelens toe. Waar telefoons taboe zijn en er na school samen huiswerk maak uren zijn, waar ouders hun kinderen helpen om dat diploma uiteindelijk toch te halen. Waar in de biologische tuin groenten en fruit wordt gekweekt en de dichtstbijzijnde supermarkt op 15 km afstand zit, zodat niemand het in zijn hoofd haalt om in de pauze Red Bull en een frikandellenbroodje te halen. En waar je elke ochtend iedereen een urine test laat doen + strip search, zodat je het zero tolerance drugsbeleid ook daadwerkelijk bewaakt en controleert. 
Maar weet wel dat pubers een andere wijze van denken hebben. Die gaan  dan urine doorgeven Om de test te verkloten. Hun ouders het leven zo zuur maken dat ouders niet eens op school willen helpen met studeren. Die laten dan picnic ergens onderweg  alsnog een hele verzameling bezorgen om dan op school te verkopen. Maw pubers blijven pubers; een leeftijdsfase waarin ze zich losmaken van moeders (en vaders), de grenzen verkennen en overschrijden en domme fouten maken waar ze soms van leren. 
Ofwel; al zou jouw droomschool bestaan dan nog is het niet gezegd dat je kind zich gedraagt zoals jij wil. Wat jou misschien nog veel meer teleurstelt.

Heb gewoon vertrouwen in je kind en zijn ontwikkeling en láát hem die leercurve doormaken. 

(Ps: Zo obsessief bezig zijn met maar zoeken naar de oorzaak van de verandering bij je zoon en het hele school gebeuren, dat je er midden in de nacht over ratelt - het oogt soms een beetje manisch. Heeft iemand dat in ‘het echte leven’ dat ook al eens tegen je gezegd?)

Mevrouw75 schreef op 03-10-2022 om 12:19:

[..]

Dat is dan toch huiswerk? Of je dat nou in de aula doet als je wacht op mama, of thuis achter je bureau of aan de keukentafel.

Anyway: het enige waar je je zoon echt mee helpt is om die 6 uur huiswerk in maximaal 2 uur te proppen.

Ja, maar ik bedoelde, maakt hij naast het huiswerk dat hij op school doet, nog 6 uur huiswerk thuis? Dus extra?


Maar ik vind het ook niet onwaarschijnlijk dat hij onder het mom van 'huiswerk' lekker tijd voor zichzelf neemt.

dan

dan

04-10-2022 om 12:41

Zusterclivia schreef op 04-10-2022 om 10:20:

[..]

Ja, maar ik bedoelde, maakt hij naast het huiswerk dat hij op school doet, nog 6 uur huiswerk thuis? Dus extra?


Maar ik vind het ook niet onwaarschijnlijk dat hij onder het mom van 'huiswerk' lekker tijd voor zichzelf neemt.

Die kans zit er dik in, gewoon wat relaxen tussen het huiswerk maken door. Mijn ouders dachten ook altijd dat ik uren bezig was met mijn huiswerk maar ik zat tussendoor ook te lezen, agenda vol te kliederen, dagdromen over degene waarop ik verliefd was en meer van dat soort dingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.