Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


dan schreef op 04-10-2022 om 12:41:

[..]

Die kans zit er dik in, gewoon wat relaxen tussen het huiswerk maken door. Mijn ouders dachten ook altijd dat ik uren bezig was met mijn huiswerk maar ik zat tussendoor ook te lezen, agenda vol te kliederen, dagdromen over degene waarop ik verliefd was en meer van dat soort dingen.

Herkenbaar. Brieven schrijven aan vriendinnen, verhalen schrijven, beetje dagdromen…. 

AlisonH schreef op 04-10-2022 om 13:15:

[..]

Herkenbaar. Brieven schrijven aan vriendinnen, verhalen schrijven, beetje dagdromen….

Lekker lezen! En dan mijn moeder; lukt het met je huiswerk?? Jaaahaaa... bijna klaar.

Ik ken echt geen enkele middelbare school waar ouders zomaar in en uit mogen lopen. De basisschoolfase is definitief voorbij. Jij probeert die kunstmatig te verlengen. 
Ik zou het ook niet wenselijk vinden. Voor mij zou het een reden zijn om er als puber niet heen te willen en als ouder om mijn kind er niet heen te laten gaan. 
Er is geen enkele reden dat ouders zomaar de school in zouden moeten kunnen lopen. Ook niet als ze dat nu eenmaal graag willen en ook niet als hun kinderen dat geen probleem vinden. Bij types zoals jij moet je nu eenmaal rigide zijn.
En de term onmenselijk bewaar ik liever voor de situatie in Oekraïne, de positie van vrouwen in Iran en Afghanistan, de situatie in concentratiekampen voor Oeigoeren in China en de werkomstandigheden van de slavenarbeiders die de stadions in Qatar hebben moeten bouwen. Niet voor een volwassen vrouw die haar zin niet krijgt als de school van haar kind niet de regels aanpast naar haar wensen.
Richt je op een gezonde balans tussen leren en vrije tijd en laat verder de school de school zijn en opvoeding en idealen doe je thuis. 
Of je doet je kind naar die andere school. Maar het heeft geen zin om overal een probleem van te blijven maken zonder echt te handelen. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 23:24 Topicstarter

Gingergirl schreef op 04-10-2022 om 08:29:

[..]

Meerwaarde? Ja dat vinden ze zelf vaak wel ja. En sommige leerlingen zullen er goed gedijen. Vele ook niet is mijn ervaring, enorme achterstanden en vaak meer de wens van de ouder dan van de leerling zelf als ze wat ouder zijn. Ik krijg geregeld leerlingen van B3 scholen die dan toch verder gaan op regulier. Jij ziet de alternatieve scholen allemaal veel te rooskleurig in. Ook daar hoor je negatieve verhalen over . Het gras bij de buren is echt niet groener. Je kind houdt van leren, dat kan hij op zijn huidige school, gun hem dat.

Tuurlijk gun ik hem leren. Maar dat kan op veel manieren. En het leven is meer dan leren. 6-7 uur school+ 2 uur huiswerk + reistijd is veel. Dat leren zo meer uitgesmeerd kunnen worden zodat er ook tijd overblijft voor andere dingen.

Er zullen ook best negatieve kanten zitten aan B3-scholen.  Je krijgt geregeld leerlingen van B3-scholen. Maar hoeveel blijven op die B3-scholen met wie het wel goed gaat?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 23:29 Topicstarter

Biebel schreef op 04-10-2022 om 10:16:

Jij hebt de overtuiging dat je precies weet wat pubers in het algemeen en de jouwe in het bijzonder nodig hebben.

Heb gewoon vertrouwen in je kind en zijn ontwikkeling en láát hem die leercurve doormaken.

Ik weet inderdaad wat mijn zoon nodig heeft, dat lijkt me niet gek.
Ik zie wat deze situatie met hem doet, hoe hij is veranderd in 4 weken.
Ik heb een heel andere mening over onderwijs, er zijn genoeg goede argumenten om het heel anders te doen.
Ik blijf zoeken, misschien komt er een plek voorbij dat meer recht doet aan de ontwikkeling van kinderen in zijn geheel.
Juist omdat ik vertrouwen heb in mijn kind denk ik dat hij er ook wel komt met een ander soort onderwijs. ik begrijp dat bij banen papiertjes worden gevraagd. Bij veel B3 scholen kun je ook begeleiding krijgen naar het staatsexamen, mocht je dat willen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 23:30 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 04-10-2022 om 10:20:

[..]

Ja, maar ik bedoelde, maakt hij naast het huiswerk dat hij op school doet, nog 6 uur huiswerk thuis? Dus extra?


Maar ik vind het ook niet onwaarschijnlijk dat hij onder het mom van 'huiswerk' lekker tijd voor zichzelf neemt.

Wat mij betreft niet achter de pc. Voor deze school was er een wereld buiten. Dat vind ik veel gezonder.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

04-10-2022 om 23:34 Topicstarter

MamaE schreef op 04-10-2022 om 14:56:


Richt je op een gezonde balans tussen leren en vrije tijd en laat verder de school de school zijn en opvoeding en idealen doe je thuis.
Of je doet je kind naar die andere school. Maar het heeft geen zin om overal een probleem van te blijven maken zonder echt te handelen.

Voor zover mogelijk, de vrije tijd wordt erg beperkt. School vormt kinderen voor een heel groot deel. Dan is het belangrijk op welke manier dat gebeurt. Wat kind wil is niet het enige criterium. Hij vindt gokken ook leuk, ik zet hem ook niet achter een gokkast, om maar iets te noemen.
Ik overzie het grote geheel, zie hem van een afstand en kan beter in de toekomst kijken.

Hoe vindt de vader van je zoon dit alles eigenlijk? Ziet hij dezelfde problemen? Sorry voor deze vraag als er geen vader in beeld is. Het lijkt me gewoon fijn voor je als je er echt met iemand over kan praten die net zo betrokken is bij kind als jij? 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:34:

[..]

Voor zover mogelijk, de vrije tijd wordt erg beperkt. School vormt kinderen voor een heel groot deel. Dan is het belangrijk op welke manier dat gebeurt. Wat kind wil is niet het enige criterium. Hij vindt gokken ook leuk, ik zet hem ook niet achter een gokkast, om maar iets te noemen.
Ik overzie het grote geheel, zie hem van een afstand en kan beter in de toekomst kijken.

Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken . Ik vraag me eigenlijk bij alle posts af waarom je je kind niet thuisonderwijs hebt gegeven want je lijkt het steeds beter te weten dan wie dan ook.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:34:

[..]

Voor zover mogelijk, de vrije tijd wordt erg beperkt. School vormt kinderen voor een heel groot deel. Dan is het belangrijk op welke manier dat gebeurt. Wat kind wil is niet het enige criterium. Hij vindt gokken ook leuk, ik zet hem ook niet achter een gokkast, om maar iets te noemen.
Ik overzie het grote geheel, zie hem van een afstand en kan beter in de toekomst kijken.

Wat jij wil is ook niet het enige criterium. 
Wat vindt je zoon nou?

Mevrouw75 schreef op 05-10-2022 om 07:19:

[..]

Wat jij wil is ook niet het enige criterium.
Wat vindt je zoon nou?

Dat is het wel als je de alwetende denkt te zijn. Dan weet je wat zoon denkt en goed voor hem is. 

wat denkt zijn vader van deze situatie? Dat is iets waar je stelselmatig niet op antwoord.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:24:

[..]

Tuurlijk gun ik hem leren. Maar dat kan op veel manieren. En het leven is meer dan leren. 6-7 uur school+ 2 uur huiswerk + reistijd is veel. Dat leren zo meer uitgesmeerd kunnen worden zodat er ook tijd overblijft voor andere dingen.

Er zullen ook best negatieve kanten zitten aan B3-scholen. Je krijgt geregeld leerlingen van B3-scholen. Maar hoeveel blijven op die B3-scholen met wie het wel goed gaat?

Niet heel veel want het zijn in de eerste plaats al heel kleine schooltjes met weinig leerlingen. Maar goed jij bent journalist dus je zou het uit kunnen zoeken; via DUO kun je vast achterhalen hoeveel hun school daar afmaken en een diploma halen. En misschien ook meenemen hoeveel leerlingen uiteindelijk zonder diploma van zo'n school afkomen en werk kunnen vinden na een schoolloopbaan op zo'n school.

Ik krijg vooral de indruk uit je posts dat je veel moeite met veranderingen hebt en in zo'n brugklas veranderd er veel in korte tijd en bij jullie helemaal omdat je ook nog eens verhuisd bent. Kijk dat er veel reistijd is heb je zelf in de hand als je kiest voor een school ver weg. Dat er helemaal geen tijd meer is voor andere dingen is natuurlijk onzin je zoon zit in het weekend niet van 's morgens tot 's avonds aan zn huiswerk. Invulling van de dagen veranderd nou eenmaal als ze ouder worden en pubers krijgen ook andere interesses. De vriendjes met wie hij eerst elke dag naar het bos ging of buitenspeelde zullen nu neem ik aan ook huiswerk hebben?

Heeft hij ook afleiding van bv sportclub/ vereniging? Heeft hij hobbys? Of passen die ook allemaal niet bij jouw levensvisie? Heeft hij vrienden in de buurt met wie hij kan afspreken, samen huiswerk kan maken?

Je schets het allemaal heel eenzijdig. Ontspanning/ sportief/ creatief/ outdoor/ sociaal bezig zijn kan op zoveel manieren daar heb je echt geen alternatieve school voor nodig.

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:30:

[..]

Wat mij betreft niet achter de pc. Voor deze school was er een wereld buiten. Dat vind ik veel gezonder.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:24:

[..]

Tuurlijk gun ik hem leren. Maar dat kan op veel manieren. En het leven is meer dan leren. 6-7 uur school+ 2 uur huiswerk + reistijd is veel. Dat leren zo meer uitgesmeerd kunnen worden zodat er ook tijd overblijft voor andere dingen.

Er zullen ook best negatieve kanten zitten aan B3-scholen. Je krijgt geregeld leerlingen van B3-scholen. Maar hoeveel blijven op die B3-scholen met wie het wel goed gaat?

uh jij/jullie kiezen voor een gigantische reistijd! Dat hoeft helemaal niet in Nederland. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.