Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:29:

[..]

Ik weet inderdaad wat mijn zoon nodig heeft, dat lijkt me niet gek.
Ik zie wat deze situatie met hem doet, hoe hij is veranderd in 4 weken.
Ik heb een heel andere mening over onderwijs, er zijn genoeg goede argumenten om het heel anders te doen.
Ik blijf zoeken, misschien komt er een plek voorbij dat meer recht doet aan de ontwikkeling van kinderen in zijn geheel.
Juist omdat ik vertrouwen heb in mijn kind denk ik dat hij er ook wel komt met een ander soort onderwijs. ik begrijp dat bij banen papiertjes worden gevraagd. Bij veel B3 scholen kun je ook begeleiding krijgen naar het staatsexamen, mocht je dat willen.

Ik denk dat elk kind in de brugklas de grootste verandering doormaakt binnen enkele weken. Waarom zie of snap je dat niet? En dan vergelijk jij ook nog eens met de zomer met heerlijk lang buitenspelen met nu waarin hij zo'n lange reistijd heeft en huiswerk moet maken en opeens niet meer buiten speelt. Tjonge, wat een verrassing zeg. Kind is verpest want kan niet meer naar buiten, want moet zes uur huiswerk maken op een zondag. 

mamanatuurlijk schreef op 04-10-2022 om 23:34:

[..]

Voor zover mogelijk, de vrije tijd wordt erg beperkt. School vormt kinderen voor een heel groot deel. Dan is het belangrijk op welke manier dat gebeurt. Wat kind wil is niet het enige criterium. Hij vindt gokken ook leuk, ik zet hem ook niet achter een gokkast, om maar iets te noemen.
Ik overzie het grote geheel, zie hem van een afstand en kan beter in de toekomst kijken.

Wat jij wil is ook niet het enige criterium. 

Ga nou niet lopen rellen met gokken, niemand heeft het over dit soort excessen. Er is niets mis met een gynasium opleiding ook in de toekomst niet. Je hebt een grote angst dat je zoon wellicht andere dingen leuk gaat vinden en een eigen ik gaat ontwikkelen die niet past bij jouw levensvisie. Dus wil je hem het liefst weghouden van veel dingen en hem op een school plaatsen die vooral in jouw straatje past. Tja dan moet je dat doen. Je neemt toch niks van anderen aan en kan ook nog eens in de toekomst kijken...

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 09:01:

[..]

Niet heel veel want het zijn in de eerste plaats al heel kleine schooltjes met weinig leerlingen. Maar goed jij bent journalist dus je zou het uit kunnen zoeken; via DUO kun je vast achterhalen hoeveel hun school daar afmaken en een diploma halen. En misschien ook meenemen hoeveel leerlingen uiteindelijk zonder diploma van zo'n school afkomen en werk kunnen vinden na een schoolloopbaan op zo'n school.

Ik krijg vooral de indruk uit je posts dat je veel moeite met veranderingen hebt en in zo'n brugklas veranderd er veel in korte tijd en bij jullie helemaal omdat je ook nog eens verhuisd bent. Kijk dat er veel reistijd is heb je zelf in de hand als je kiest voor een school ver weg. Dat er helemaal geen tijd meer is voor andere dingen is natuurlijk onzin je zoon zit in het weekend niet van 's morgens tot 's avonds aan zn huiswerk. Invulling van de dagen veranderd nou eenmaal als ze ouder worden en pubers krijgen ook andere interesses. De vriendjes met wie hij eerst elke dag naar het bos ging of buitenspeelde zullen nu neem ik aan ook huiswerk hebben?

Heeft hij ook afleiding van bv sportclub/ vereniging? Heeft hij hobbys?

Je schets het allemaal heel eenzijdig. Ontspanning/ sportief/ creatief/ outdoor/ sociaal bezig zijn kan op zoveel manieren daar heb je echt geen alternatieve school voor nodig.

Huh is ze verhuisd? En dan nog zo'n lange reistijd? Dat begrijp ik niet. Als je kind zo belangrijk is dat het moet buiten spelen en koken en creatief moet zijn dan ga je toch praktisch naast die school wonen? 

Thomass schreef op 05-10-2022 om 09:12:

[..]

Huh is ze verhuisd? En dan nog zo'n lange reistijd? Dat begrijp ik niet. Als je kind zo belangrijk is dat het moet buiten spelen en koken en creatief moet zijn dan ga je toch praktisch naast die school wonen?

Tenzij ze naar een Waddeneiland hebben moeten verhuizen voor het werk snap ik dit ook echt niet. TO het hoeft niet, maar kun je uitleggen hoe dat zo gekomen is? Er zijn zoveel middelbare scholen, die ook nog eens meer bieden van wat jij belangrijk vindt. 

Thomass schreef op 05-10-2022 om 09:12:

[..]

Huh is ze verhuisd? En dan nog zo'n lange reistijd? Dat begrijp ik niet. Als je kind zo belangrijk is dat het moet buiten spelen en koken en creatief moet zijn dan ga je toch praktisch naast die school wonen?

Ja ze schreef eerder dat ze verhuisd zijn, vrij recent. Op opmerkingen van forummers over afstand naar bv feestjes van vrienden werd al geantwoord " niet over nagedacht". Ze zijn zoals ik het lees verhuisd naar een gebied met name voor de natuur/ ligging en niet echt nagedacht over de gevolgen met o.a. reistijden. Zoals met het schoolfeest; binnen willen werken omdat het te ver heen en weer rijden is. Tja..en dat voor iemand die in de toekomst kan kijken, niet handig aangepakt lijkt mij.

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 10:58:

[..]

Ja ze schreef eerder dat ze verhuisd zijn, vrij recent. Op opmerkingen van forummers over afstand naar bv feestjes van vrienden werd al geantwoord " niet over nagedacht". Ze zijn zoals ik het lees verhuisd naar een gebied met name voor de natuur/ ligging en niet echt nagedacht over de gevolgen met o.a. reistijden. Zoals met het schoolfeest; binnen willen werken omdat het te ver heen en weer rijden is. Tja..en dat voor iemand die in de toekomst kan kijken, niet handig aangepakt lijkt mij.

Ik snap hier ook helemaal niets van.

Mijn kinderen zitten op een sport waarvoor ze veel moeten trainen. In groep 7 hebben we dus al een voorselectie gemaakt van scholen die zich ongeveer bevonden in de cirkel die je zou trekken vanuit het middelpunt van de route huis-training. Daaruit konden ze kiezen. Er waren er 5 met vwo, waarvan 3 met een gymnasiumbrugklas.


Dat je er pas in de brugklas echt achterkomt dat het allemaal wel ver is en veel tijd kost vind ik best gek.

Valeria schreef op 05-10-2022 om 11:35:

[..]

Ik snap hier ook helemaal niets van.

Mijn kinderen zitten op een sport waarvoor ze veel moeten trainen. In groep 7 hebben we dus al een voorselectie gemaakt van scholen die zich ongeveer bevonden in de cirkel die je zou trekken vanuit het middelpunt van de route huis-training. Daaruit konden ze kiezen. Er waren er 5 met vwo, waarvan 3 met een gymnasiumbrugklas.


Dat je er pas in de brugklas echt achterkomt dat het allemaal wel ver is en veel tijd kost vind ik best gek.

Ja ik vind dat ook best gek. Kijk dat mamanatuurlijk een andere visie heeft op dingen is haar goed recht. Maar als er zaken zijn die je belangrijk vind zoals het naar binnen mogen bij ophalen, wachten bij activiteiten als feesten, snoepautomaat/ beleid gezonde voeding reisafstand, bij vrienden langs kunnen gaan etc; dan informeer je dat toch van te voren lijkt mij....

Althans in mijn omgeving ben ik wel gewend dat mensen al dat soort zaken afwegen. Ook jammer dat ze veel vragen niet beantwoord, daardoor zouden we haar wellicht beter begrijpen.

mamanatuurlijk schreef op 12-07-2022 om 22:24:

De knoop is doorgehakt: kind wil graag gymnasium. Vanwege Latijn en Grieks. Dus doen we dat. Merken we dat hij er qua persoonlijk echt niet past, veranderen we alsnog.

Kijk, mamanatuurlijk, je kind heeft gekozen. Hoe vindt hij het? Jij vind het allemaal maar niks dat is duidelijk en was ook wel te verwachten. Maar hoe ervaart hij het? Geef hem de tijd om te wennen, de eerste paar weken zijn nooit representatief voor hoe het blijft verlopen. En het zal nooit een school worden zoals jij dat voor ogen hebt, maar dat wist je van te voren.

Dus je kiest zelf voor een school met een giga reistijd. Dat is behoorlijk dom want onnodig. Je zoon wil wel degelijk naar een school om te leren. Kijk maar wat je zelf hebt geschreven in je eerste bericht. Je zoon wil latijn en Grieks en wil naar het gymnasium. 

Je zoon merkt heus wel dat jij zijn school niks vindt. Praten jullie met elkaar en dan bedoel ik dat jij naar hem luistert. Die zes uur aan zijn huiswerk is totaal onnodig maar wellicht doet hij dat ook omdat hij eigenlijk helemaal niet zoveel zin heeft in jouw bedachte uitjes of helemaal klaar is met kritiek op zijn school. Mijn vier kinderen hadden tijd zat op school. Ze deden leuke dingen na schooltijd. Gingen drie keer per week trainen. Hadden wedstrijden in het weekend. Bijbaantjes. Een van mijn kinderen deed op hoog niveau aan atletiek en zat ook nog op vioolles en op een orkest. Ging allemaal prima. Misschien moet je eens naar je zoon gaan luisteren ipv jouw mening overal geven. Wat jouw mening is weet hij echt wel. Je zoon wil naar het gymnasium en hij wil een diploma halen. Hij wil helemaal niet gaan werken naar deelcertificaten.

Oh, en ik mag best de school van mijn kinderen binnenlopen. Heb ik ook wel eens gedaan om bijvoorbeeld een vergeten boek op verzoek aan de dagwacht af te geven of om een geblesseerd kind op te halen. De school binnen lopen en naar het klaslokaal lopen dat doe je natuurlijk niet. Stel je voor dat honderden ouders dat gaan dan wordt het een grote onoverzichtelijke zooi in de school

Heb ik dan helemaal geen kritiek op het onderwijs? Zeker wel. Ik erger mij dood bij vlagen. Ik zou het onderwijs in kunst, gym en muziek graag anders willen zien. Idem met sommige vakken maar mijn dochter van 16 zit nu voor een schooljaar in Amerika en als ik van haar hoor hoe laag het niveau op haar highschool is (en haar school staat er nog wel om bekend dat ze goede leerlingen afleveren) dan denk ik dat wij toch echt dankbaar moeten zijn met het niveau in Nederland. Zij is een straight A student in Amerika terwijl ze in Nederland echt niet heel goed was. 

Tja, die reistijd, dat wist je vooraf. Het is niet fair om de school af te schrijven op de ligging. Er zijn vast heel goede en fijne scholen waar mijn kind het prima zou kunnen doen, maar die simpelweg te ver weg zijn. Dat is niet erg, want kinderen die elders wonen moeten ook naar school. 
Als je zelf heel ver moet reizen naar school is het best logisch dat klasgenoten en vrienden ver weg wonen. Dat heb je sowieso soms al als je aan de rand van het verzorgingsgebied woont van een school. 
Ik vind het voor iemand die beweert in de toekomst te kunnen kijken inderdaad erg vreemd dat je niet nadenkt over de gevolgen van deze keuzes.
Ik ben wel echt benieuwd waar je woont en of er geen andere scholen in de buurt zijn waar je kind gymnasium kan doen. En nee, je moet niet de illusie hebben dat daar wel de regels worden aangepast op jouw verzoek, dat je hem daar wel naar binnen mag brengen en halen en dat ze de snoepautomaat de deur uit doen omdat jij dat wil.

Maar heel eerlijk; jij bent hier zo mee bezig dat dit niet de juiste plek is voor je kind, dat ik vermoed dat hij binnenkort toch naar die alternatieve school gaat. 

Valeria schreef op 05-10-2022 om 11:35:

[..]

Ik snap hier ook helemaal niets van.

Mijn kinderen zitten op een sport waarvoor ze veel moeten trainen. In groep 7 hebben we dus al een voorselectie gemaakt van scholen die zich ongeveer bevonden in de cirkel die je zou trekken vanuit het middelpunt van de route huis-training. Daaruit konden ze kiezen. Er waren er 5 met vwo, waarvan 3 met een gymnasiumbrugklas.


Dat je er pas in de brugklas echt achterkomt dat het allemaal wel ver is en veel tijd kost vind ik best gek.

......

Tenzij ze naar een Waddeneiland hebben moeten verhuizen voor het werk snap ik dit ook echt niet. TO het hoeft niet, maar kun je uitleggen hoe dat zo gekomen is? Er zijn zoveel middelbare scholen, die ook nog eens meer bieden van wat jij belangrijk vindt.

Buiten of Mamanatuurlijk een handige keuze heeft gemaakt qua schoollocatie of niet (kan ik niet beoordelen, iets wat anderen hier wel blijkbaar wel kunnen?) , is het niet gezegd dat je overal zoveel keuze hebt voor een middelbare school. 

Als je zelfs na een voorselectie van scholen er nog 5 kunt kiezen met vwo in de buurt (en 3 met gymnasium), dan woon je waarschijnlijk in de Randstad. Zoveel keuze hebben wij niet eens in de buurt en ik woon niet in een perifeer gebied. Binnen een redelijke fietsafstand (10 a 15 kilometer) van mijn huis zijn er 5 middelbare scholen in mijn omgeving waar vwo aangeboden wordt, waarvan 2 met gymnasium. 1 school valt af voor ons omdat die school streng confessioneel is. Blijven er 4 over. 

Ik heb familie en vrienden in Noord en Oost Nederland die in een dorp wonen. Binnen een straal van 15 fietskilometers is er dan 1 middelbare school met überhaupt meer dan vmbo. Als die ene school niet is wat bij je past zit je sowieso een uur in de bus in hun geval (en ook nog een stuk op de fiets naar de bushalte). Dus je hoeft echt niet op een Waddeneiland te wonen om veel reistijd te hebben naar je middelbare school, zelfs als je niet al te selectief bent. Sterker nog: als je op een Waddeneiland (m.u.v. Texel) woont en je wil naar de havo of vwo, moet je in een gastgezin gaan wonen.

troelahoep schreef op 05-10-2022 om 16:47:

[..]

Buiten of Mamanatuurlijk een handige keuze heeft gemaakt qua schoollocatie of niet (kan ik niet beoordelen, iets wat anderen hier wel blijkbaar wel kunnen?) , is het niet gezegd dat je overal zoveel keuze hebt voor een middelbare school.

Als je zelfs na een voorselectie van scholen er nog 5 kunt kiezen met vwo in de buurt (en 3 met gymnasium), dan woon je waarschijnlijk in de Randstad. Zoveel keuze hebben wij niet eens in de buurt en ik woon niet in een perifeer gebied. Binnen een redelijke fietsafstand (10 a 15 kilometer) van mijn huis zijn er 5 middelbare scholen in mijn omgeving waar vwo aangeboden wordt, waarvan 2 met gymnasium. 1 school valt af voor ons omdat die school streng confessioneel is. Blijven er 4 over.

Ik heb familie en vrienden in Noord en Oost Nederland die in een dorp wonen. Binnen een straal van 15 fietskilometers is er dan 1 middelbare school met überhaupt meer dan vmbo. Als die ene school niet is wat bij je past zit je sowieso een uur in de bus in hun geval (en ook nog een stuk op de fiets naar de bushalte). Dus je hoeft echt niet op een Waddeneiland te wonen om veel reistijd te hebben naar je middelbare school, zelfs als je niet al te selectief bent. Sterker nog: als je op een Waddeneiland (m.u.v. Texel) woont en je wil naar de havo of vwo, moet je in een gastgezin gaan wonen.

Allemaal waar wat je zegt, maar mamanatuurlijk is vrij recentelijk verhuisd. Die verhuizing was omdat ZIJ het gebied zo mooi vond, schreef ze zelf. Als je doelbewust gaat verhuizen en je kind start vrij snel daarna op het VO lijkt het mij toch wel enigzins logisch dat je ook rekening houdt met reistijden e.d.  Zij heeft dat niet gedaan maar is nu van mening dat de school van zoon bij activiteiten werkruimte voor haar beschikbaar moet stellen omdat heen en weer rijden te ver is en een hoop geklaag over dat zoon nu zo weinig vrije tijd heeft o.a. door de lange reistijd. Beide een probleem wat je dan toch min of meer zelf gecreeerd hebt: oorzaak - gevolg lijkt mij, dat weet je van te voren als je verhuist naar afgelegen gebied. Dat is wel een verschil of je er al jaren woont. Ik weet ook niet uit haar verhaal of de alternatieve school wel dichtbij huis ligt, anders blijf je veel reistijd houden lijkt mij. Ze hoeft ook niet alle details omtrent haar situatie te delen, dat is aan haar maar schept wellicht wel meer duidelijkheid.

troelahoep schreef op 05-10-2022 om 16:47:

[..]

Buiten of Mamanatuurlijk een handige keuze heeft gemaakt qua schoollocatie of niet (kan ik niet beoordelen, iets wat anderen hier wel blijkbaar wel kunnen?) , is het niet gezegd dat je overal zoveel keuze hebt voor een middelbare school.

Als je zelfs na een voorselectie van scholen er nog 5 kunt kiezen met vwo in de buurt (en 3 met gymnasium), dan woon je waarschijnlijk in de Randstad. Zoveel keuze hebben wij niet eens in de buurt en ik woon niet in een perifeer gebied. Binnen een redelijke fietsafstand (10 a 15 kilometer) van mijn huis zijn er 5 middelbare scholen in mijn omgeving waar vwo aangeboden wordt, waarvan 2 met gymnasium. 1 school valt af voor ons omdat die school streng confessioneel is. Blijven er 4 over.

Ik heb familie en vrienden in Noord en Oost Nederland die in een dorp wonen. Binnen een straal van 15 fietskilometers is er dan 1 middelbare school met überhaupt meer dan vmbo. Als die ene school niet is wat bij je past zit je sowieso een uur in de bus in hun geval (en ook nog een stuk op de fiets naar de bushalte). Dus je hoeft echt niet op een Waddeneiland te wonen om veel reistijd te hebben naar je middelbare school, zelfs als je niet al te selectief bent. Sterker nog: als je op een Waddeneiland (m.u.v. Texel) woont en je wil naar de havo of vwo, moet je in een gastgezin gaan wonen.

Ik woon in Brabant. Hier echt veel scholen, maar zal in het noord-oosten en oosten wel minder zijn. Maar een uur en drie kwartier reizen? Vind ik erg veel, in combinatie met een verhuizing. Vandaar dat mensen om toelichting vragen, die TO overigens niet hoeft te geven. Maar de reisafstand speelt natuurlijk wel een rol in het verhaal.

Gingergirl schreef op 05-10-2022 om 17:25:

[..]

Allemaal waar wat je zegt, maar mamanatuurlijk is vrij recentelijk verhuisd. Die verhuizing was omdat ZIJ het gebied zo mooi vond, schreef ze zelf. Als je doelbewust gaat verhuizen en je kind start vrij snel daarna op het VO lijkt het mij toch wel enigzins logisch dat je ook rekening houdt met reistijden e.d. Zij heeft dat niet gedaan maar is nu van mening dat de school van zoon bij activiteiten werkruimte voor haar beschikbaar moet stellen omdat heen en weer rijden te ver is en een hoop geklaag over dat zoon nu zo weinig vrije tijd heeft o.a. door de lange reistijd. Beide een probleem wat je dan toch min of meer zelf gecreeerd hebt: oorzaak - gevolg lijkt mij, dat weet je van te voren als je verhuist naar afgelegen gebied. Dat is wel een verschil of je er al jaren woont. Ik weet ook niet uit haar verhaal of de alternatieve school wel dichtbij huis ligt, anders blijf je veel reistijd houden lijkt mij. Ze hoeft ook niet alle details omtrent haar situatie te delen, dat is aan haar maar schept wellicht wel meer duidelijkheid.

Klopt. Zei ik ook, afgezien van eventuele onhandige keuze van Mamanatuurlijk. En het is ook lastig oordelen/advies geven als zij niet alles vertelt. 

Ik zou ook niet kiezen voor zo'n lange reistijd als het niet hoeft, of desnoods in de buurt gaan wonen als de school zó belangrijk is, wat ik me ook kan voorstellen in geval van een talentklas op sport of muziekgebied bijvoorbeeld. Bij 1 van mijn kinderen zit een kind in de klas die vanwege topsport al uit huis is gegaan om dichterbij de sport te gaan wonen en naar school te gaan (maar die is wel al 16 en niet pas 12). 


AlisonH schreef op 05-10-2022 om 17:25:

[..]

Ik woon in Brabant. Hier echt veel scholen, maar zal in het noord-oosten en oosten wel minder zijn. Maar een uur en drie kwartier reizen? Vind ik erg veel, in combinatie met een verhuizing. Vandaar dat mensen om toelichting vragen, die TO overigens niet hoeft te geven. Maar de reisafstand speelt natuurlijk wel een rol in het verhaal.

Nou, weet ik niet hoor. Ik vind het ook veel, maar het openbaar vervoer is niet zo best overal. De school waar ik werk is hemelsbreed maar 25 km. verderop maar als ik daar met het ov heen moet ben ik van deur tot deur ook anderhalf uur onderweg. Fietsen naar het station, een keer overstappen op de bus die niet vaker dan 2x per uur gaat, weer een stukje lopen.... je zit er zo aan. 

Als je in een buitengebied woont gaat er vaak maar 1x per uur een bus en na de spits alleen een belbus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.