Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen open na 28 april?

Hoe denken jullie er nu over, gaan scholen weer open of niet? Welke scholen en welke maatregelen? Ik heb een vermoeden dat ze wel weer open gaan , maar hoe? geen idee...


Hilde

Hilde

21-04-2020 om 18:35

Zou

de voorbeschouwing voor de persconferentie al begonnen zijn?

Nou...

11 mei voor de basisscholen en 1 juni voor VO. Met het tweede kan ik leven, we zullen dan een beetje zien wat er gebeurt is in het BO. Maar ik vraag me af hoe we dat vorm gaan geven. Ben benieuwd.
Sini

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2020 om 19:41

Blij mee

Ik ben er zo ontzettend blij mee. Zoon weer naar school.
Nooit gedacht dat ik het zó pittig zou vinden, 6 weken eigenlijk doorlopend een jong kind om mij heen. Niet te vergelijken met 6 weken vrolijke zomervakantie.

Ik ben vooral blij

Met de zin dat kinderen naar de naschoolse mogen op de dag dat ze naar school gaan. Dus niet halve klas en om 1400 allemaal naar de BSO (ook de kinderen die niet naar school gaan. )

Goede zaak

Helemaal goed dat het onderwijs weer voorzichtig opgestart wordt. Zowel voor de kinderen (verandering van omgeving, ik kan me levendig voorstellen dat het voor velen een marteling is om thuis les te krijgen) als voor de ouders (ga er maar aanstaan, én lesgeven én ook nog je eigen job draaiende houden).

Dit stukje soepelheid is m.i. nodig om op andere punten streng te kunnen blijven. En zo creëer je met elkaar een evenwicht.

Emmawee

Emmawee

21-04-2020 om 22:43

Weloverwogen

Ik vind het een weloverwogen en goed onderbouwde keuze. Ik vraag me alleen wel af of 'stapsgewijs' de boel niet onnodig compliceert.

Emmawee

De indruk die ik kreeg was dat het OMT vindt dat de scholen wel weer volle bak open kunnen maar dat ze rekening houden met de angst van sommige ouders en docenten.
Ik had wel verwacht dat het VO ook iets meer ruimte kreeg trouwens.
Met die sporten voor kinderen/jeugd ben ik erg blij.

Pluk

Pluk

21-04-2020 om 23:04

Verschil

De school van mijn jongste deed de eerste drie weken vrijwel niks, nu zie ik wel dat er docenten zijn die echt hard hun best doen en die ook opdrachten voor cijfers geven. Gym, levensbeschouwing en beeldende vorming zijn het meest actief. Die geveb dus ook veel opdrachten, ook voor een cijfer. En aantal docenten komt een of twee keer per week 10 minuten online en geeft daarnaast huiswerk. En de rest zet alleen huiswerk in magister. Geen uitleg, geen contact, niks. Er wordt geen huiswerk nagekeken, het wordt niet eens gecheckt. Geen toetsen. Dus tja, ik denk dat dit wel docenten zijn die hun huis nu verbouwen of zo.

Online toetsen is trouwens verboden door de school. Ik lees hier altijd goede ideeën over het online onderwijs. Wat jammer dat het niet overal zo is.

Flavia

Flavia

21-04-2020 om 23:09

Pluk

dat is idd een groot verschil, hier krijgen we elke week van elk vak in magister een melding hoe de leerling die week gewerkt heeft. Zijn er te veel 'O' dan krijg je als ouder een telefoontje van de mentor.
Verbeterd het dan niet dan dient de leerling gewoon op school te komen en daar de lessen te volgen en het opgegeven werk te maken. Het was er best druk de afgelopen weken.

Pluk

Pluk

21-04-2020 om 23:20

Vakantie

Ik vind het zelf jammer dat school het slecht oppakt, zeker omdat zoonlief er slecht voor staat. Hij is zelf helemaal happy, want heeft al zes weken zo ongeveer vakantie. Zo voelt hij dat echt. Hij maakt wel wat hij moet doen maar is in een uurtje, soms twee, per dag klaar. En hij kan zelf bepalen wanneer hij wat doet, want lessen zijn er toch vrijwel niet.

Pluk

Pluk

21-04-2020 om 23:28

Flavia

Ik heb wel eens een mailtje gehad van een docent (Zo eentje die wel zijn best doet) dat een opdracht niet ingeleverd was. De deadline stond in magister echter twee dagen later. Ook kregen we een berichtje dat zoon niet online was bij een les. Bleek dat de leerkracht hem niet had toegevoegd aan teams en hem niet uitgenodigd had. Ook stond er twee keer een afwezigheid geregistreerd. Zoon was echter wel online en had zelf ook.nog een vraag gesteld. En online les staat soms in teams, soms in magister en soms nergens. Of er staat wel een les maar er is geen docent online. Opdrachten zijn op vijf verschillende plekken te vinden. Studiewijzers ook. Het is zo'n zootje.

Vanaf 1 juni moet de school weer open blijkbaar. Zal mij benieuwen, want we kregen al een brief dat de leerkrachten het surveilleren bij se's bijzonder spannend vonden. Of de eindexamenleerlingen daar rekening mee wilden houden.

Emmawee

Ik ben het met je eens, ik vind het ook een weloverwogen en doordacht besluit.
ik was wel benieuwd welke risicogroepen dan niet voor de klas hoeven. Vooral omdat Sinilind (dacht ik) het had over 60+-ers. Er zou een lijst zijn. Ik vond dit:
https://lci.rivm.nl/testbeleid-risicogroepen-covid-19
Dat gaat het om 70+ en om chronische ziektes bij mensen die onder behandeling staan van een cardioloog of longarts (even alle details weglatend).
Ik vind het lijstje wel overzichtelijk.

Tsjor

Chrono

Chrono

22-04-2020 om 09:03

Lijst

Ik prijk dus als ouder ook op die lijst (meermaals).
Dus geen idee wat ik moet doen rond 1 juni met mijn 13-jarige. Daar wordt nergens iets over gezegd.
Nog maar even afwachten hoe school het beleid gaat uitvoeren en ze dan van mijn dilemma op de hoogte stellen. Hij is zelf ook beter af op school, thuis doet ie alles maar half, negeert zijn mails etc.

1 juni

Zou mooi zijn. Dan hebben we hier in het Zuiden nog 6 schoolweken om de leerlingen te zien, activiteiten op te pakken die echt niet online kunnen en het jaar behoorlijk af te sluiten.
Ik vind mezelf geen risicogroep (net vijftig, wel een kilo of 8 te zwaar) dus desnoods geef ik heel veel extra lessen terwijl andere meer kwetsbare collega’s de extra taken overnemen: toetsen maken, nakijken, lesmateriaal maken, programma's opstellen voor volgend jaar etc.

Dees

Dees

22-04-2020 om 09:14

Lesmateriaal en programma

Ik vraag me altijd af wat bedoeld wordt met lesmateriaal maken en dat dat veel tijd in beslag neemt. Als ik zie wat er qua lesmateriaal wordt aangeboden hier zijn dat boeken van uitgeverijen die volgens de methode worden geboden.

Als ik bekijk wat ik vroeger deed qua werk op school kreeg ik hoogstens eens een kopie uit een ander werkboek om te maken maar nooit door docenten zelfontwikkelde lesmaterialen.

Programma's stonden ook altijd al vast, je begon met hoofdstuk 1 en als die klaar was kreeg je hoofdstuk 2 met een beetje mazzel mocht je tussendoor een keer een hoofdstuk overslaan.

Dees

welkom in 2020...

Dees

Wat de methodes leveren is zeer basaal, vaak niet erg relevant en sowieso nooit genoeg. Je kunt het als kapstok gebruiken om activiteiten aan op te hangen, maar de leerlingen het boek geven “Maak die en die opdracht, veel plezier ermee” levert weinig op.
Zo kregen wij les, dat klopt. En er zullen vast nog docenten zijn die zich strikt aan de methode houden. Maar ik ken ze niet.

Flavia

Flavia

22-04-2020 om 10:43

Nou Sini

ik moet toegeven dat dat ook het beeld is dat ik krijg van de VO school van dochter.
Er is een boek met aanvullend online lesmateriaal en dat wordt gevolgd.

Huiswerk is online, en met name voor de talen vreselijk. 1 spatie te veel en het is fout, kun je helemaal op nieuw beginnen. Beantwoord je prima de vraag (ook volgens mijn native speaking collega's) is het fout, zelfs als je wel de te volgen beslisboom volgt. Frustratie al om bij die talen.

Dan komt er nog eens een opdracht tussendoor voor bv: dat ze iets mee moeten nemen om na te tekenen of te verwerken in een opdracht maar echt lesmateriaal maken zie ik ook niet zo.
Toetsen komen uit de methode, komen daarom ook niet mee naar huis. Dus is bijsturen met leren erg lastig omdat je niet kunt zien wat ze fout gedaan hebben en een afspraak maken om de toetsen in te zien is bijna niet mogelijk.

Wel zie ik voorbereiding in hoe de stof gepresenteerd wordt, maar de powerpoint die vorig jaar bij dat hoofdstuk gebruikt werd wordt ook dit jaar weer gebruikt. En door alle sectie docenten dezelfde. Je kunt daarom in je vrije keuze uur aansluiten bij een andere docent omdat je die bv prettiger vind of omdat die net iets anders uitlegt bij wiskunde maar de stof wordt op dezelfde manier aangeboden.

Bij de Freinet lagereschool van dochter was dat idd wel anders, maar dat zit ook in het schooltype. Daar was de basis wel een of meerdere methoden en daar werd door de docenten eigen materiaal van gemaakt passend bij het thema van die periode. (Best grappig als ze het in de lente hebben over sneeuwpoppen, redenatie was dat ze het dan kouder in de klas kregen al dus de klas)

Lesmateriaal

Ik kan mij er als boekenfondscoördinator over verbazen dat er enerzijds door vakgroepvoorzitters voor ontzettend dure, uitgebreide methodes wordt gekozen en er anderzijds veel tijd en moeite wordt besteed aan het zelf maken van materiaal. Altijd weer triest om te zien dat werkboeken van 25 euro per stuk aan het eind van het jaar in de papierbak belanden waar maar heel weinig opdrachten in zijn gemaakt. Maar het voorstel om de leerlingen dan maar niet meer in de werkboeken te laten schrijven zodat we ze meer jaren achter elkaar kunnen gebruiken op weerstand stuit. En methodemakers de laatste tijd methodes als package deal aanbieden, les- en werkboek in één, digitale methode alleen mét werkboek terwijl wij dat werkboek niet hoeven. Echt een ontzettend dure aangelegenheid.

skik

Anemone

Anemone

22-04-2020 om 11:03

Hier ook geen extra lesmateriaal

Ik begin te geloven dat de paar goede docenten die er in Nederland zijn hier op dit forum zitten. Hier ook geen extra lesmateriaal en de meeste lesmethodes zijn bedroevend saai en slecht. Voor Duits is er zelfs geen uitleg bij de grammatica, naamvallen moeten ze zien te herleiden uit wat voorbeeldzinnen. Echt bedroevend.

Anemone

Nou ben ik razend benieuwd welke methode de school van jouw kind gebruikt voor Duits, want welke lesmethode heeft nou in 's hemelsnaam geen uitleg van grammatica?

skik

Er is veel online te vinden

voor Frans gebruiken we in de onderbouw Grandes Lignes en in de bovenbouw Libre Service. De tweede vind ik veel beter dan de eerste, ze gebruiken ook bijna uitsluitend origineel materiaal. Maar ik gebruik het inderdaad als een kapstok. Leidraad over: oh ja, in periode 4 gaan we kijken wat ze nodig hebben om op A2 niveau te kunnen functioneren qua leesvaardigheid of luistervaardigheid, en dat halen we uit de methode of uit andere bronnen. Voor luister- en kijkvaardigheid gebruik ik veel filmpjes uit TV5.org, omdat het origineel materiaal is. Mijn grootste bezwaar bij methodes is dat de ingesproken gesprekjes zo vreselijk nep klinken dat het gelijk niet meer motiverend is. Overigens moet ik zeggen dat sommige collega's de methode veel meer gebruiken dan ik, maar als native speaker zou ik het zo sonde vinden om me te bepreken tot een boekje...
Ook de Franse junior pers (zeer uitgebreid) is groot leverancier bij ons: teksten komen uit de Franse National Geographic Junior bij voorbeeld en niet uit de leergang. Uitzondering zijn de CITO toetsen omdat het om bepaalde vaardigheden vraagt en we willen de leerlingen goed voorbereiden op de eindexamen dus vanaf de 4de klas van het VWO of 3de van de Havo moeten ze eraan geloven. Niet mijn cup of tea maar helaas...
Sini

Ik heb helemaal geluk...

... want ik geef Engels en wat daar voor een hoeveelheid authentiek in actueel tekst- en beeldmateriaal voor is! Ted Talk bijvoorbeeld is fantastisch. Je kiest een interessant onderwerp, je zoekt er een of meerdere teksten bij die aansluiten en je ontwerpt activiteiten ter introductie en ter verwerking. Kun je lezen, schrijven, luisteren en spreken combineren. Verder heeft elke goede docent een flink arsenaal aan activerende werkvormen, waarbij ik veel met spellen en probleemoplossen werk. Dat mag bij mij met veel lawaai en beweging. Niet altijd, maar wel vaak.
Het is natuurlijk niet zo dat je alles zelf bedenkt. Maar de vraag “Wat wil ik dat ze vandaag leren en welke activiteiten / materialen ga ik daarbij gebruiken” staat wel centraal in mijn lesvoorbereiding. Dat is ook meteen de reden waarom ik online onderwijs echt een lapmiddel vind: al deze dingen kunnen zo niet. En dan kom je toch al gauw uit bij instructie geven en opdrachten laten maken. Lang niet zo leuk en leerzaam, niet voor mij en zeker niet voor de leerlingen.

Anemone dat hoop ik toch niet, dat de docenten op dit forum de enige goede van Nederland zijn.... ik denk het ook niet. Maar er zijn zeker ook slechtere die het allemaal wel geloven. Die zijn in de reguliere situatie ook niet best maar dan valt het minder op.

Stickertje

Stickertje

22-04-2020 om 12:01

Losse wagons geen trein

Hier 5 jaar lang nauwelijks geoefend met spreekvaardigheid. Af en toe wat kleine voorgekauwde zinnen nazeggen en luisteren naar van die blikkerige computerstemmen en
dat was het wel.

Dan komt er in de zesde een mondeling.
Het oordeel van de docent:

Grammaticaal is het correct maar het is geen vloeiend verhaal wat je verteld. Het zijn allemaal losse wagons die het station uit rijden. Frans spreken is meer dan de grammatica goed beheersen. Je moet er meer gevoel in leggen!

Eh ja....Hoe dan?

Thuis oefenen is er niet bij...... zowel man als ik zijn niet verder gekomen dan MAVO 2 met Frans zo'n 40 jaar geleden.
Kind zal slagen binnenkort en gaat iets beta studeren dus ach.

Ook bij de andere talen heb ik de ervaring dat het spreken van de taal weinig wordt geoefend. Toen ik van de mavo kwam kon ik mij beter uitdrukken in mondeling Engels dan mijn kinderen nu. Na respectievelijk 4 en 6 jaar VWO.

Pennestreek

Pennestreek

22-04-2020 om 12:21

Bij oudste op school

gebruikten ze voor Frans een methode waarbij in het eerste half jaar alleen maar Frans werd gesproken, in combinatie met gebaren. Dus zowel door docent als leerlingen. En daarbij werd natuurlijk veel met plaatjes gewerkt en er werd gekeken naar filmpjes en geluisterd naar liedjes/chansons. Maar er werd niets uit een boek gedaan en er werd dus niets aan theorie (spelling en grammatica) gedaan. Ben even kwijt hoe deze methode heet.
Na een half jaar werd er door de brugklassers een soort mini-musical opgevoerd. In het Frans en moest er een filmpje met een zelfbedacht toneelstukje worden ingeleverd. Ontzettend leuk en heel erg leerzaam. Spreekvaardigheid was meteen bij iedereen op peil, en bijna iedereen was over zijn/haar taalschaamte heen. Pas in het tweede halfjaar kwam er lezen en spellen bij. Dat is denk ik in deze situatie wat lastiger, zo'n methode, maar ik weet nog dat ik destijds dacht, waarom doen ze dit niet met alle talen?

Flavia

Flavia

22-04-2020 om 12:35

Sini

Frans: Grandes Lignes hier idd. Met medeweten van de mentor doen we het digitale huiswerk maar samen. Ik typ, dochter zegt wat ik moet typen. Ik maak wat minder fouten in extra spaties en punten wel of niet achter een zin. Soms staan ze er wel en moet je dat zelf niet doen want dan is het fout een regel later moet je het juist wel weer zelf doen. Dat frustreert.

en dan niet makkelijk even de woordenlijst kunnen printen vanuit de online versie, in het boek staat ie niet. ARGHHHH. En op dat kleine schermpje van het Chromebook is het ook niet altijd even leesbaar. Dus moet het overgeschreven worden op de flitskaartjes (nee niet digitaal want dat werkt dus niet voor dochter) en dan komen de fouten er al in.

Ik heb dit aangegeven bij de docent en ook bij de uitgever, want als niemand het zegt en aangeeft wordt er ook niets meegedaan denk ik dan maar.

Flavia

Maar met welke editie van Grandes lignes werken jullie dan?
Sini

Flavia

Flavia

22-04-2020 om 13:27

Sini

Vorig jaar versie 5 voor havo/vwo 1e leerjaar, dit jaar de versie voor 2 vmbo-t/havo.
Maar de software is hetzelfde.
Ik ben dan ook blij met de docent die een schrijfopdracht wel leest en op waarde schat.
Het heeft ons vorig jaar tot eind 2e blok gekost voor we de systematiek van het boek door hadden.
Waarom nou niet even een samenvatting van de grammatica per hoofdstuk aan het eind van het hoofdstuk. Nee alleen aan het eind van het boek per onderwerp.

Dochter laat het dan ook vallen, niet direct omdat ze de taal niet leuk vind maar niet nog meer jaren met deze methode willen worstelen. En het past niet bij LO2 in de roosters.

Dees

Dees

22-04-2020 om 13:28

Sinilind

Zo te zien is er over het algemeen nog niet veel veranderd met de jaren 90. Naast overige leden hier krijg ik ook bevestiging van mijn 16 jarige buurmeisje en mijn achterneefje dat vooral de stof wordt gebruikt en bij wijze van uitzondering eens een kopie van het een of ander wordt verstrekt.

Met alle respect

Je kunt best als ouders verwachten dat docenten lesmateriaal zelf gaan maken, maar ik snap niet dat je dan tegelijk verbaast bent dat docenten zo hard klagen over teveel werkdruk en te weinig verdienen en dt er niet veel mensen mer zijn die zin hebben in het vak.
Ik had gedacht dat het vooral om aanpassen van het lesmateriaal aan de verschillende behoeftes van de leerlingen (dyslecties, pdd-nos,, slecht geslapen etc.).
Ik weet zelf wel dat er soms dingen zijn die ik leuk vind om te doen. Daar heb ik dan plezier in, en dat kost extra (veel) tijd. Maar dat is dan mijn eigen keuze: dat vind ik leuk. Dat telt dan niet bij de werkdruk. Dat is extra. Wil vanavond nog een oefening maken met spreekwoorden die uit de zeemanswereld komen. Hoeft niet. als ik het vanavond nog te druk heb met andere dingen (vooral administratieve dingen, waar ik helemaal chagrijnig van word) dan doe ik het niet.
Ik ga het in elk geval niet doen wanneer ik het als werkdruk ga ervaren.
Back to basics. Een methode is er niet voor niets. Een docent die goed om kan gaan met de methode is geluk (ik heb ook zo mijn voorkeuren). Goede powerpoints herhaal ik ook. En ik maak ze alleen als ik zin heb.
Ondertussen heb ik toch al een aardig voorraadje opgebouwd. Maar dat is dan ervaring, en geluk, en plezier van eerder geleverd werk.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.