Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen open na 28 april?

Hoe denken jullie er nu over, gaan scholen weer open of niet? Welke scholen en welke maatregelen? Ik heb een vermoeden dat ze wel weer open gaan , maar hoe? geen idee...


@nnemoon

@nnemoon

21-04-2020 om 12:08

Lees graag mee!

Ik vind dit een leuk draadje en lees graag mee.

@ Ingrid, super je uitspraak: "ik werk me helemaal de pest pokken op het moment"
Ik weet dat je docent bent, maar in mijn ogen zou je ook een goede colum schrijfster kunnen zijn.

Ik heb veel ontzag voor het onderwijs op dit moment! Ik lees alleen veel van HAVO VWO docenten en hoe jullie dat aanpakken. Ik denk dat het online leren voor dit niveau makkelijker is omdat zij geen of weinig praktijklessen hebben. Zoon zit op Kader en heeft normaal 12 uur in de week praktijk, dat ligt nu helaas helemaal stil. Hij probeert zijn theorie zo goed en zo kwaad als het gaat bij te houden maar als de school nog een poos dicht blijft ga ik me toch zorgen maken over de praktijk van al die basis en kader leerlingen die volgend jaar examen moeten gaan doen.

Wat betreft inkorten van de vakantie zat ik met dezelfde gedacht als Tabitha. Straks heb ik eindelijk vakantie ergens in augustus en dan moet zoon weer aan de slag. We hebben natuurlijk geen vakantieplannen, maar man en ik zijn nu nog buitenshuis aan het werk en het is toch wel leuk om samen vakantie te hebben.

Ik werk in het ziekenhuis en zou het geen probleem vinden als er om een financieel offer gevraagd zou worden.

Yaron

Yaron

21-04-2020 om 12:16

De rek is er wel een beetje uit

Zie titel, dochter in groep 6 heeft per dag minder zin in haar schoolwerk en ik ook om haar te begeleiden naast m'n thuiswerken. Het lijkt ook of ze met de week meer werk op krijgen. En daarnaast bedenken de juffen allemaal 'leuke' verplichte opdrachten die je in de middag nog met je kind moet doen. Hierna nog drie dagen en dan met recht genieten van twee weken vakantie, voor de kinderen dan. Man en ik moeten gewoon werken, wel thuis, met af en toe een halve dag vrij.
Wat betreft de kortere zomervakantie, ik hoop niet dat dat doorgaat, man en ik hebben de laatste twee weken van de zomervakantie vrij en we hebben beide al van onze werkgever te horen gekregen dat er niet met vakanties kan worden geschoven (begrijpelijk hoor) of dat we de vakantie kunnen overslaan om zo in de herfst vrij te krijgen.

Bo

Bo

21-04-2020 om 12:19

vakantie inkorten

Rare gedachte dat alleen docenten een probleem zouden hebben met het inkorten van de vakantie. Andere mensen die geboekt hebben ook en mocht het mogen (qua reisrestricties), dan gaan we ook gewoon.

Verder werk ik bij semi-overheid en daar is ook al gevraagd om vakantiedagen op te nemen omdat er anders een grote sloot aan vakantiedagen ontstaat en anders gedwongen maatregelen nodig zijn. Ik werk er nu 12 jaar en heb al 4 keer een grote reorganisatie meegemaakt dus waar dat verhaal vandaag komt dat je daar zekerder van je baan zou zijn...
Er is nl niets zo onvoorspelbaar als een overheid die elke 4 jaar van beleid wijzigt. In het bedrijfsleven is over het algemeen meer continuïteit en visie.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2020 om 12:27

"Rare gedachte dat alleen docenten een probleem zouden hebben met het inkorten van de vakantie."

Nou, zit ik mooi met m'n natuurhuisje in de eerste 2 weken van augustus

Gelukkig is het een half uurtje rijden van de basisschool, dus we kunnen de scholier best met de auto brengen en halen als het nodig is.

"In het bedrijfsleven is over het algemeen meer continuïteit en visie."

Nu ook even niet natuurlijk.

Sydney

Misschien omdat ik denk dat de mensen in het onderwijs die niet hun uren maken maar heel klein is, maar dat wel het beeld heerst bij velen dat alle docenten en kinderen nu vakantie hebben en daardoor straks best twee weken kunnen inleveren.
Ik weet ook uit ervaring dat je achterstanden best vlot kunt herstellen. Bovendien: achterstanden waarop? Het curriculum. Dat is ook niet heilig.

Die 7/7 moet ik ook niet aan denken, ik vind net als jij de 24 uurs-economie al niks.

Hoe dan ook: mijn eigen puber levert op dit moment betere prestaties dan hiervoor, omdat hij met zijn autisme op een gewone schooldag knettergek wordt van alle prikkels. Die kinderen zijn er ook natuurlijk.

Bo

Bo

21-04-2020 om 12:46

Eens

"Ik weet ook uit ervaring dat je achterstanden best vlot kunt herstellen. Bovendien: achterstanden waarop? Het curriculum. Dat is ook niet heilig."

Misschien een mooi moment om het curriculum te herzien. Kinderen leren zoveel onzin en irrelevante zaken. Achterstanden? Ik geloof daar niet in.

"Hoe dan ook: mijn eigen puber levert op dit moment betere prestaties dan hiervoor, omdat hij met zijn autisme op een gewone schooldag knettergek wordt van alle prikkels. Die kinderen zijn er ook natuurlijk."

Mijn introverte en sociaal onhandige puber ook. Hij geniet van het thuisonderwijs (niet altijd om de goede redenen).

mijn gok

Er zijn een paar dingen voorgesteld. Vakantie inkorten. Schooldagen verlengen. Mijn gok is dat beide niet gaat gebeuren vanwege de arbeidsrechtelijke implicaties. Schoolvakanties bekorten leidt tot grote problemen en inderdaad niet alleen voor docenten. Stel je voor dat straks de meeste beperkingen in augustus weer worden opgeheven en de helft van het land een deel van de zomervakantie door de neus geboord wordt, terwijl ze die vakantie al hadden geboekt. Dat gaat niet gebeuren.

Langere schooldagen leidt ook tot teveel problemen. Voor de leerlingen en natuurlijk ook vooral weer voor de docenten, die wel meer lessen zullen moeten geven maar vermoedelijk geen corresponderende terugloop in het aantal neventaken krijgen. Alweer: arbeidsrechtelijke toestanden.

Mijn gok: de basisscholen gaan snel gedeeltelijk en al vrij spoedig geheel weer open, het VO volgt op enige afstand, de zomervakantie gaat gewoon door volgens planning en na de vakantie wordt er voor de vorm nog wat geprutteld over opgelopen achterstanden maar al voor de herfstvakantie heeft bijna niemand het er meer over.

Groeten,

Temet

Miriam

Over dat ‘ de pestpokken werken’..,volgens mij hebben een paar van mijn collega’s hier op OOL daar inmiddels al heel wat over gezegd. T is vooral heel veel dingen nieuw/ anders. Dus niet op routine. Dus kost meer ruimte in je hoofd. Kost meer tijd. Je moet dingen leren. Er gaat wat vaker iets mis of suboptimaal. Er moet dus meer gecommuniceerd worden. Gerepareerd worden. Noem maar op.
Daarbij komt dat ik mentor ben, en het naar verhouding met veel leerlingen nu iets minder goed gaat, terwijl je dat ook nog eens minder snel in de smiezen hebt. Ze vallen uit, hebben een onprettige thuissituatie, ze stonden kantje boord op overgaan en hebben nu stress over of dat goedkomt & wat wijsheid is voor volgend jaar. Ze kunnen het zelfstandige werken wat nu nodig is niet aan. Verzuipen zonder de structuur van de schooldag. Ik besteed dus ( veel) meer tijd aan ze. Ze vakken mij ook vaker ‘lastig’ met alles waar ze tegenaan lopen. Prima, maar kost ook tijd.

Toetsen moeten anders. Idd open boek. Meerdere versies, andere manier v afnemen. Kost ook allemaal extra tijd. Nakijken van het scherm is extreem irritant. Printen eigenlijk ondoenlijk. Kost ook meer tijd.

Ik heb een autistenklasje. Eigenlijk speciaal onderwijs onder het dak van ons lyceum. Die kosten NOG bovengemiddeld meer extra tijd op dit moment omdat ze allemaal op hun eigen speciale manier niet goed kunnen dealen met wat er nu gebeurt. Dus moet zowat voor iedere leerling het wiel opnieuw worden uitgevonden.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is echt reuze leuk. Los van het feit dat Corona niet leuk is, is dit welnemen heel bijzondere tijd. Je leert veel, er kan van alles, het heeft lollige aspecten en levert ook voor later van alles op in de best wel conservatieve onderwijswereld.

Maar het is wel heel erg druk.

Ik klaag absoluut niet..maar ik ben wel heel blij met mijn part time baan en grote kinderen: ik kan nu redelijk royaal over mijn reguliere uren heengaan zonder dat ik helemaal gek word of mijn gezin ( of mezelf) verwaarloos. En dat vind ik fijn. Want dat betekent dat ik het ook nu goed kan doen, goed volgens mijn eigen ‘lat. En Dat ik eigenlijk gratis overwerk. So be it.

Temet

Ik gok met je mee dat dit precies is wat er gaat gebeuren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2020 om 13:17

Yaron

Mijn zoon zit in groep 7 en krijgt ook allemaal van die zogenaamd leuke opdrachten erbij. Dat wat ik wil doen doe ik en de rest gewoon niet.
Ik heb vanochtend nog voor hem zitten kleuren🤣
Ook koprollen op mijn bed en tennissen met een koekepan staat op de lijst. En dan graag een vrolijke foto ervan op Google Classroom plaatsen.
Toen hij vanochtend las dat hij dat stomme animatieteamliedje Tjoetjoewa Tjoetjoewa moest dansen weigerde hij resoluut.

Ik ga er maar vanuit dat hij niet blijft zitten als hij het niet doet.

En wij gaan gewoon varen in augustus. Mijn man kan zijn vakantie niet verzetten en wil dat ook niet.
Maar ik denk dat het ook zo’n vaart niet zal lopen.

Alison ( Toetsen)

Alison, ik geef een beta vak. Onvergelijkbaar met een taal denk ik qua toetsen.

Wij werken met Google Classroom. Ik geef alleen havo/vwo les.

We hebben alle reproductievragen eigenlijk geschrapt uit de toetsen en kijken alleen nog naar vaardigheden, toepassing, inzicht. Er is een vast toetsrooster aangemaakt per vak/ jaarlaag. We gooien de toets op moment X in Classroom, de leerlingen maken die thuis, uploaden foto’s van hun werk vóór een deadline moment. School heeft video surveillance verboden ( stom vind ik, maar goed, wat is daar nou mis mee) dus ik maak minimaal 3 versies van mijn toets waarin ik de volgorde vd opgaven en de getallen aanpas. Kans op succesvolle fraude wordt daardoor behoorlijk klein. En val je door de mand dan heb je sowieso een onvoldoende. Lukt het je wel stiekem je resultaat illegaal op Te schroeven..tja. Jammer dan......ga je op die manier over dan loop je volgend jaar wel tegen de lamp.

We beoordelen de thuis toetsen trouwens alleen met O/V/G. Die letters worden aan t eind vh schooljaar op een nog niet helemaal duidelijke manier gebruikt om de beslissing over al dan niet overgaan te ondersteunen.

We doen dit nu de afgelopen 2 weken zo. En het loopt best heel goed....

Ingrid

Pennestreek

Pennestreek

21-04-2020 om 13:18

Extra druk

geldt ook voor de leerkrachten in het basisonderwijs. En met een beetje pech zit je beiden in het basisonderwijs en heb je 2 kinderen thuis. Zoals mijn broer en zijn vrouw bijvoorbeeld. Die hebben het vooral moeilijk met dat ze de hele dag 'aan' staan. Lessen bedenken en voorbereiden, persoonlijk contact met de leerlingen en hun ouders, presentaties maken om online te zetten, vragenuurtjes, klassikale lessen, veel nakijkwerk en persoonlijke terugkoppelingen. Vergaderingen met het team via zoom of teams. Tussendoor kind 1 aan het werk houden en kind 2 helpen. Het huishouden moet op rare momenten en de boodschappen ook. Ze werken allebei parttime met 2 dagen overlap, maar als de een aan het werk is kan de ander niet stofzuigen bijvoorbeeld. De werkdagen duren dus langer, en in de vrije dagen komt dan toch ook wel veel werk terecht. Het is dus echt wel een soort marathon die ze aan het lopen zijn. Ik heb daar veel bewondering voor.

Dus een met Temet, nee, inkorten van de vakantie zie ik niet gebeuren. En langere lesdagen hebben 0 nut, dan nemen de kinderen (ook op het VO) nauwelijks meer iets op. Hoogstens zal er volgend jaar misschien kritischer gekeken worden naar de hoeveelheid overleggen en ik hoop dat veel van de online lessen hergebruikt gaan worden, bijvoorbeeld als ondersteunend materiaal. En misschien hier en daar ook wel als vervanging voor lessen op school, bijvoorbeeld voor kinderen voor wie hele dagen op school te zwaar zijn wegens ziekte of autisme. Als die kinderen daardoor minder aandacht en tijd van de docent nodig hebben levert dat ook tijdwinst op.

Annemoon....

‘Ik weet dat je docent bent, maar in mijn ogen zou je ook een goede colum schrijfster kunnen zijn’

Dank je wel!

Met het risico dat ik zo mijn anonimiteit volstrekt kwijtraak....ik heb recentelijk met een kort schrijfsel een landelijk krant gehaald 😀😀

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-04-2020 om 13:20

Pffff dat van die inkorten van de vakantie

vind ik ook een raar idee.

Mijn man in het onderwijs werkt zich net als de anderen hier ook pestpokken hard. En hij is (in mijn ogen terecht) in tegenstelling tot sommigen hier echt niet zomaar bereid om vakantie in te leveren. Ook niet voor extra geld. Wat heb je aan extra geld als je het nieuwe jaar al niet uitgerust begint. Eersteklasser (vo) is er ook helemaal klaar mee, vindt het zwaar.

Daarnaast: wat Bo ook zei, de effecten gaan veel breder dan het voor onderwijs. In bijna alle gezinnen is de vakantie al vastgesteld. In ieder geval de periode. Vaak is dat een puzzel met twee werkgevers en de vakantie van kinderen. Ben je mooi klaar mee als je ineens de eerste twee weken van je vakantie (en die van je man/vrouw) toch moet werken. Of je kinderen moeten naar school.

Maar goed, misschien hebben we niets te kiezen. Anderen beslissen hoe dit verder gaat. Ik hoop alleen van harte dat dit onzalige plan de prullenbak in gaat.

Oh, en over die achterstanden...

Daar maak ik me echt niet druk over. Hooguit de voorexamen klassen. Die zulken er volgend jaar wat harder aan moeten trekken. En als ze dan ook nog eens iets te soepel worden toegelaten in bv H5 dan kon dat nog wel eens tegenvallen. Maar goed. Dan zak je in t ergste geval. En doe je het jaar nog een keer. Er zijn Ergere dingen.

IngridT

Bij mij op school is dan ook het beleid dat we zodra er weer iets mag beginnen met de voorexamenklassen. Maar inderdaad, dan gaan ze misschien wat makkelijker over dan anders, nou en? Dan zakken ze. Beter dan leerlingen laten doubleren bij twijfel.
Ik ben mentor Vwo-3 dus wij hebben ook nog eens de profielkeuze (die we ook nog even online moesten afronden). Onvoldoendes buiten het gekozen profiel kun je eventueel negeren. Niet als het alleen maar onvoldoendes zijn, maar een leerling met 4 x 5 waarvan 1 in de kernvakken, 1 in het profiel en de rest erbuiten mag onder deze omstandigheden van mij over.

opdrachten

Mijn dochter zit in groep 8. De gymmeester, de lieverd, post twee keer per dag een of andere link naar een beweegfilmpje op Youtube. Nou, ik ga echt mijn dochter niet achter de vodden zitten op dat punt. Wat betreft het schoolwerk: het vwo-advies is binnen evenals de toelating tot de brugklas, dus ze moet dat schoolwerk doen om nog een beetje structuur te houden, maar het zal mij verder een complete rotzorg zijn.

Dus bij de vrij grote hoeveelheid rekenwerk - die uitsluitend neerkomt op herhaling van de al lang bekende stof - heb ik haar toestemming gegeven om de helft met de rekenmachine te doen (de schat was wel op het idee gekomen "maar ik wist niet of dat mocht van jou"). Alleen gaat het niet met alles, breuken bijvoorbeeld niet. Daarnet hebben we een paar rijtjes sommen gedeeld, haal ik mijn breuken ook nog eens op

Het aantal creatieve extraatjes valt gelukkig erg mee hier (ook daar zouden we ons dan waar mogelijk aan onttrekken), Wel heeft de vakleerkracht allemaal knutselpakketjes voor de kinderen gemaakt die ze - elke klas binnen een eigen tijdslot - mochten komen afhalen.Vond ik wel heel aardig. En niet de eis om de resultaten via Social Schools te mailen, gelukkig.

Groeten,

Temet

Ja!

'Misschien een mooi moment om het curriculum te herzien.'

Nederland is een van de weinige landen met een Centraal Eindexamen. Als we dat nou eens schrappen en gewoon een extra toetsweek inlassen! Scheelt een hoop stress voor alle leerlingen (en het Nederlandse diploma is echt niet specialer dan het Belgische, waar ze dat volgens mij niet kennen).

Die laatste paar weken

De vo-scholen zouden een maand na afloop van de meivakantie (deels) open moeten gaan. Lijkt me dat dat de moeite niet meer is. Dan zou de eerste schooldag op zijn vroegst 6 mei zijn terwijl regio Zuid de laatste schooldag al op 5 juli beleeft. Ik zou zeggen: zet in op het steeds verbeteren van afstandsonderwijs en laat dit schooljaar voor wat het is.

skik

Verschillen

Ik denk wel dat de verschillen tussen leerlingen oplopen. Niet per se omdat er leerlingen zijn die niks doen en daarmee een achterstand oplopen, maar ook omdat er ouders zijn van toch al prima lerende of voorlopende kinderen die enorm consciëntieus op het thuisonderwijs zitten zodat hun voorsprong vergroot wordt. Misschien tijd om allemaal een chill pill te nemen, zowel voor de de stress over de (vermeende) achterstanden als de stress van de meester papa's en juf mama's.

skik

Pennestreek

"En met een beetje pech zit je beiden in het basisonderwijs en heb je 2 kinderen thuis"

Maar daar is die opvangmogelijkheid op scholen en kinderopvang toch geregeld?

skik

Ze staan te trappelen

Dank IngridT voor het uitgebreide antwoord.
Ik dacht wel zoiets en dat vind ik hoopvol. Het zou namelijk betekenen dat het, als de routine er eenmaal is, wel goed kan werken.

Tegelijkertijd vind ik het zonde dat er niet gebruik is gemaakt van dat afstandsonderwijs dat al zo lang bestaat en al zo lang werkt. Maar goed, dat had minister Slob dan moeten organiseren.

Temet “ Mijn gok is dat beide niet gaat gebeuren vanwege de arbeidsrechtelijke implicaties. ”
Mijn gok is dat er in het onderwijs hetzelfde kan gebeuren als er bij de bezorgdiensten is gebeurd. Personeel van de “oude stempel” kan eenvoudig vervangen worden door nieuwe (uitzendkrachten), zeker als er nieuwe leervormen worden geïntroduceerd.

Er liggen oplossingen op de loer waar commerciele partijen vrij in kunnen springen. De firma Kunskapsskolan trappelt al van ongeduld.

Er is budget voor wie er wél onderwijs geven deze zomer, in het weekend en tijdens de kerstvakantie.

Hilde

Hilde

21-04-2020 om 16:25

Maar

denk je dan dat er dan geen lerarentekort speelt?

Ik hoop trouwens dat de scholen van mijn kinderen niet aan onderwijs in de vakanties en in het weekend beginnen.

Pennestreek

Pennestreek

21-04-2020 om 16:30

Skik

omdat 1 van beide in de risicogroep valt houden ze de kinderen liever thuis. Maar het werk gaat wel door natuurlijk en school ook.

Kunskapsskolan

Ik heb een keer een dag gevolgd. Een paar prima dingen en veel commerciële bla bla. Op zich is het idee van stamgroepen bij voorbeeld niet verkeerd, en kan zeker toegepast worden maar de rest is erg mwa... een van hun kreten is "iedereen is uniek"... als dit niet een dooddoener van jewelste is dan weet ik het niet meer... Ik kreeg gelijk zo'n beeld (


https://www.youtube.com/watch?v=KHbzSif78qQ)

Sini

Skik

Onderwijstechnisch is het opengooien van het VO inderdaad de moeite niet of nauwelijks. Het VO zal vermoedelijk later opengaan, en het gaat in de praktijk altijd eerder dicht (mijn zoon loopt de laatste paar weken voor de vakantie al de meeste tijd uit zijn neus te eten).

Toch zou ik er voor zijn, niet voor het onderwijs maar voor het geestelijk welzijn van de leerlingen. Maar goed, je kan inderdaad best betogen dat je daarvoor niet zoveel moeite hoeft te doen. Laat je ze alleen nog een keer langskomen voor het inleveren van de boeken (moeten ze wel beter uitsmeren dan ze nu doen, maar daar is dan ook alle tijd voor...)

Groeten,

Temet

Hilde

Hilde

21-04-2020 om 17:09

Eens

met Temet. Middelbare scholen open voor het geestelijk welzijn van de leerlingen. En om de docenten te ontlasten die met het afstandonderwijs veel zwaarder belast zijn.

Iemand ook maar iets gelezen?

De onderwijsraad heet adcies gegeven (advies dus he, geen vastgesteld iets) hoe (grote) achterstanden weggewerkt kunnen worden.

Dat kan door de zomervakantie in te korten door langer door te gaan bijvoorbeeld en alle vakanties dus ditnjaar gelijk te trekken

Dat kan door langere schooldagen vanaf september

Dat kan door zomerschool.

Er is in de weken voor het advies van de onderwijsraad door heel veel mensen gesproken over de achterstanden die ontstaan bij allerlei groepen, nu is er een advies gedaan waarbij die achterstanden weggewerkt kunnen worden en ineens vallen de achterstanden wel mee???

Verder ligt de brief van omt op straat. Advies is helder: basisscholen en kinderopvang gewoon open, zonder afstand, zodat de ouders gewoon thuis kunnen blijven werken. Middelbare scholen volgen een maand later als het goed blijft gaan. Mbo blijft wat onduidelijk. Doel is het aantal verplaatsingen van mensen laag houden dus rest blijft dicht.

Contactberoepen die normaal ook beschermingsmiddelen gebruiken (tandarts enzo) mogen weer open.

Zomerschool

Dat hebben we al jaren, geeft de gemeente subsidie voor. Ik vermoed trouwens dat de leerlingen die nu tijdens afstandsonderwijs afhaken bijna 1 op 1 dezelfden zijn die binnen de schoolmuren ook al niet alles uit hun potentie haalden. Ik hoop dat de overweldigende zorgen en steun van de gehele samenleving niet meteen weer vervaagt als 'alles weer normaal is'.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.