Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen open na 28 april?

Hoe denken jullie er nu over, gaan scholen weer open of niet? Welke scholen en welke maatregelen? Ik heb een vermoeden dat ze wel weer open gaan , maar hoe? geen idee...


Iris

Ik denk dat je zult moeten accepteren dat er een moment komt dat de maatschappij weer meer op gang komt en de risicogevallen zich meer en beter zullen moeten beschermen dan de anderen. Dat is heel vervelend, maar een hele maatschappij anderhalf jaar lang lam leggen is geen optie. Dat is niet vol te houden, economisch niet en mentaal ook niet. Je kunt niet alle kinderen maanden en maanden volwaardig onderwijs ontzeggen. Dat is echt een noodmaatregel. Je kunt niet alle ouderen maanden en maanden isoleren van hun geliefden. Dat is onmenselijk.
Het wordt tijd dat er met wat ruimere blik wordt gekeken naar de maatregelen, wat ze kosten en wat ze opleveren voor de maatschappij als geheel.
Het beschermen van de echt zwakken doen we trouwens sowieso niet, gezien de sterfte in de verpleeghuizen.

School?

Ik hoop voor het geestelijke welzijn van mijn dochter (groep 6) dat ze binnenkort weer naar school kan, al dan niet parttime. Ze mist echt sociale contacten met leeftijdsgenoten als enigkind. Van mij mag ze bijna onbeperkt chatten/videobellen en naar het speelplein in het dorp maar ze zijn nog net te jong om dat echt te benutten en afspreken mag/lukt vaak niet. Mee naar de supermarkt mag ze ook niet.Het arme kind zit al sinds 16 maart min of meer in thuisisolatie terwijl ze niet ziek is en wordt er soms heel dwars van. Sociale isolatie is ook ongezond, ergens moet er een omslagpunt komen. Dus laat het maar de basisscholen zijn, al dan niet in deeltijd, en jeugdsport/training opstarten waar geen lichamelijk contact is. Dat laatste lijkt mij voor de pubers en adolescenten ook fijn als uitlaatklep.

Schijndel

Kinderen komen anderhalf uur in de twee dagen, op ruim 1,5 meter van elkaar.
De basisschool in Schijndel is sinds 8 april weer open.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-schijndel-gaan-leerlingen-weer-naar-school-de-juf-is-de-juf-en-mijn-papa-is-mijn-papa~b2627afb/

Ja in kleine groepjes

Dus niet grwoon

Gisteren in nieuwsuur

Een gesprek met kinderarts Patricia Bruijning. Volgens haar konden basisscholen open en was de 1,5 meter regel voor die groep kinderen onzinnig. Dus dan toch 'gewoon' open, zolang de ouders maar afstand houden op het schoolplein.

Zomervakantie ingekort

Advies is zomervakantie inkorten lees ik. Dure grap, want alle leraren moeten dan 10 vakantiedagen uitbetaald krijgen. Die hebben namelijk niet, ondanks wat veel mensen denken, al weken vakantie gevierd dus die moet je gewoon compenseren. Kan natuurlijk allemaal, het mag wat kosten.
Ik zie het vanavond wel.

Sydney

Het beleid wordt gevoerd op basis van angst bij de bevolking. Zo bang gemaakt door de media dat men nu achter elke boom een coronavirusdeeltje vreest dat ze dood wil maken. Intussen stort de economie in elkaar, sterven de echt kwetsbaren alsnog massaal en moeten zeventien miljoen mensen maandenlang hun dagelijks leven ernstig beperken, met alle gevolgen van dien. Schiet mij maar lek. Maar dat mag je hier niet zeggen, want dan ben je een schaap of het maakt je blijkbaar niet uit dat andere mensen doodgaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2020 om 08:25

AlisonH

Van mij mag je dat zeggen hoor. Ben het met je eens. En velen met ons.
Maar die angst is er nou eenmaal en daarom dus ook dit beleid

Dendy

Klopt, het beleid wordt gemaakt door politici en die moeten toch afgaan op wat de meerderheid wil. Wat ik daar ook van vind. En ik vind daar van alles van, maar dat wisten jullie al.

Intussen is er dit mooie stukje:

https://joop.bnnvara.nl/opinies/leerachterstand-of-leervariatie

Zomervakantie inkorten

Dat gaat op een partij weerstand stuiten, dat voorstel om de zomervakantie in te korten. Er zullen best docenten zijn die er zich nu makkelijk vanaf maken, maar ik denk dat veruit de meesten echt hun stinkende best doen. Bovendien wordt er echt wel wat van ze gevraagd qua aanpassingsvermogen. Dat geldt nu natuurlijk voor elke beroepsgroep, maar van hen ga je ook niet vakantiedagen inpikken. Bovendien: als je meent dat leerlingen in vier maanden schoolsluiting ondanks afstandsonderwijs enorme achterstanden oplopen is het nogal ambitieus om te denken dat je dat in pak 'm beet twee weken weer kan inhalen.

skik

Zomervakantie inkorten

Gaat leiden tot veel protest onder onderwijs mensen. Ze zitten voor het merendeel zich al krom te werken om het onderwijs online voort te zetten, moeten de basisscholen zo meteen weer opstarten onder ingewikkelde omstandigheden en dan nog langer doorwerken in de zomer. Ik denk niet dat het geaccepteerd gaat worden door "de werkvloer" zoals het heet, in ieder geval niet zonder financiele compensatie. Als ze dat werkelijk doen, dat inkorten, kunnen ze beter eerder opstarten in augustus/september dan later sluiten. Ik ken een paar mensen die in PO werken en online aan het werk zijn, die zijn op. Nu al. Ik ben benieuwd naar de beslissingen wat VO betreft. Even goed luisteren vanavond.
Sini

Skik

Great minds think alike

Hilde

Hilde

21-04-2020 om 08:55

het raakt ook de ouders van basisscholieren, voor zover die al weken twee banen vervullen: docent van hun kinderen en hun eigen werk. En, nee, ik val zelf niet in die categorie, maar o, want ben ik opgelucht dat ik jonge tieners heb! Ze kunnen zelf hun schoolwerk doen (of denken dat te kunnen) en ze wonen ook niet op kamers, wat ook gedoe geeft.

Ik werk me helemaal de pestpokken op het moment

Maar zou het desalniettemin echt geen enkel probleem vinden als de zomervakantie zou worden verschoven, ingekort of wat dan ook. Vind die 6,7 weken normaal gesproken al behoorlijk lang. En de kans dat we deze zomer heel spectaculaire dingen kunnen ondernemen is wsch toch vrij beperkt, dus dan maar lekker aan de slag en meehelpen de maatschappij weer een beetje op de rails te krijgen.

Ik maak mij eerlijk gezegd meer zorgen hoe het moet als we komend schooljaar klasjes van 7 of 10 leerlingen moeten gaan lesgeven. En dan niet 6 weken, maar het halve jaar of zo. Of het hele jaar. Als het echt die kant opgaat op het vo vraag ik me wel echt af hoe dat moet gaan werken. Organisatorisch natuurlijk ( roosters, lokalen etc) maar ook of je dat lukt met de normale personeelsbezetting. En of dat dan ook daadwerkelijk de bedoeling is.

Enfin. Eerst vanavond maar afwachten..

Ingrid ( lekker aan de koffie terwijl mijn klas online een toets maakt..,,wel relaxed eigenlijk)

IngridT

Ik zou die twee weken ook nog wel willen afstaan (start schooljaar), maar niet gratis. Ik heb me de laatste paar weken kapot gewerkt en dan als dank daarvoor twee weken vakantie inleveren? Geen sprake van zonder uitbetaling van de gemiste vakantiedagen.
Verder geloof ik nooit dat we in september nog zo door moeten. Zelfs als het virus tegen die tijd nog steeds zo actief is als nu wordt dan de prijs echt VEEL te hoog. De geluiden om versoepeling worden nu al sterker, laat staan over ruim vier maanden. Dat trekken mensen niet en dat weet de regering ook.
Ik heb nu al vakantie trouwens, tot 2 mei, maar ik moet nog wel werk afmaken. En ik ben echt moe. Zou je meer kunnen vertellen over hoe jij online toetst? Want ik doe nu vooral inleveropdrachten maar een “echte” toets moet ook nog een keer.

Nou

'Dat geldt nu natuurlijk voor elke beroepsgroep, maar van hen ga je ook niet vakantiedagen inpikken. '

Nou, in de horeca gaat nu het plan rond om vakantiegeld en verlofdagen te laten inleveren. Dus zo afwijkend is het plan niet.

Bovendien merk ik dat ik het vervelend vind dat (sommige) docenten én tegen het weer openen van scholen én tegen het verkorten van de zomervakantie zijn. Kom op mensen, we moeten allemaal een beetje aanpassen/inleveren.

AlisonH

Ik kan daar ook over vertellen. Talen. Wij doen de r en t1 opdrachten van de toets mondeling (10 mn per leerling) en t2 en i opdrachten als open boek toets met een google form met tijdslimiet: vanaf het begin van de toets tot het moment dat de form gesloten wordt 50mn. Mer verschillende versies om online overleg moeilijker te maken.
Er zijn vast betere oplossingen maar voor de onderbouw frans werkt het prima.
Ben benieuwd naar de oplossingen van Ingrid.
Sini

Chrono

Chrono

21-04-2020 om 09:30

Salarisoffers

Wel, ik denk dat je ook niet gek moet opkijken als er salarisoffers gevraagd gaan worden. Bijv. bij de overheid.
Alles kan in deze gekke tijd, oude verworvenheden bieden geen garantie voor de toekomst.

Sydney

"Bovendien merk ik dat ik het vervelend vind dat (sommige) docenten én tegen het weer openen van scholen én tegen het verkorten van de zomervakantie zijn. Kom op mensen, we moeten allemaal een beetje aanpassen/inleveren."
We doen niets anders sinds het begin van de Corona crisis hoor Sydney. Ik ben vaak tot 22.00
S' avonds nieuwe lessen aan het voorbereiden omdat de bestaande lessen niet voldoen voor online. Ik bel mentorleerlingen afzonderlijk iedere week om te overleggen over planning en deg. Ik doe ook nog een studie (online) erbij. Jammer als je vind dat ik niet moet zeuren en nog verder moet inleveren maar je kan de p. Op met je stoere mening over niet zeuren doorbijten. Ik waak wel over mijn grenzen en jij kan lekker doorgaan totdat je neerstort. Of niet. Want jij bent een superieur mens en wij zijn zwakkelingen.
Oh wat kan ik boos worden soms.....
Sini

Tabitha

Tabitha

21-04-2020 om 09:42

Verkorten zomervakantie

Maar het verkorten van de zomervakantie is toch niet alleen een probleem voor docenten. Voor heel veel mensen ligt hun zomervakantie al vast, zeker bij mensen in de zorg. En kan daar niet zomaar in geschoven worden. En als er iemand is die het verdient om vakantie te hebben samen met het gezin, zijn het de mensen in de zorg. Niet leuk dus als je kinderen al weer naar school moeten, terwijl jij eindelijk vrij hebt.

Sydney

In de horeca wordt het voorgesteld ja. Vrijwillig.
Verder heb ik er nog niks over gehoord. Je mag het vragen maar niet eisen. De schoolvakantie inkorten is eisen. Dat gaat niet zomaar.
Ik werk officieel 28 uur in de week. Sinds de sluiting van de scholen werk ik er 40, zonder extra betaling en zonder mopperen. Als er dan vervolgens wordt gezegd dat je daar bovenop ook nog even twee weken vakantie (dus twee weken salaris want dat komt op hetzelfde neer) moet inleveren word ik dwars. Is er al aan jou gevraagd om 4 procent salaris in te leveren als bijdrage?
Verder sluit ik me aan bij Tabitha. Het gaat niet alleen om de docenten.

Salarisoffers

Ik denk dat de motivatie om vakantiedagen in te leveren als je ook daadwerkelijk vrij bent (zij het gedwongen) op dit moment groter is dan als je gewoon moet thuiswerken. Salaris inleveren zodat je werkgever overleeft zal ook op meer acceptatie mogen rekenen dan bij (semi)overheidsinstellingen waar de baanzekerheid aanzienlijk groter is.

skik

Sinilind

Dank je wel voor je verhaal hoe jullie het doen. Ik geef ook een taal. Open boek toetsen gaan ook in de bovenbouw prima (ik heb Vwo 1 t/m 5), zeker met dingen als literatuur. Schrijfvaardigheid stond ook op het programma, daar moeten we nog even goed over nadenken hoe we dat doen! Anders is de verleiding om alles door Google translate te halen wel heel groot!
Presentaties hebben we opgelost door filmpjes te laten maken. Erg leuk om te zien hoe creatief ze daarin zijn!

SOMMIGE docenten

Niet zo aangebrand, mensen. Ik heb het over sommige docenten, niet over iedereen.

'Is er al aan jou gevraagd om 4 procent salaris in te leveren als bijdrage?'

Ik werk gewoon mijn uren, dus waarom zouden ze? Er is bij ons wel al gezegd dat er geen toestemming gegeven wordt voor massale opname van vakantieverlof als straks de maatregelen versoepeld worden. En terecht.

Oplossingen op de loer

IngridT “ Ik werk me helemaal de pestpokken op het moment”
Is dat zo bewerkelijk dan, dat online les geven? Is dat omdat het nieuw is en je alles uit moet vinden?

IngridT “ Ik maak mij eerlijk gezegd meer zorgen hoe het moet als we komend schooljaar klasjes van 7 of 10 leerlingen moeten gaan lesgeven. ”
Het is pas april. De ideeën vliegen als meeuwen af en aan. Ik denk dat het wel mee zal vallen met die noodzakelijke afstand en de kleine groepjes.

Ik denk wel dat we af gaan stappen van het gewone lesrooster met vaste vakanties naar 7/7 onderwijs waarvan een deel online is en een deel in de klas. Niet allemaal tegelijk en ook tijdens de vakanties. Dat is niet alleen fijn voor corona, maar ook voor leerlingen met achterstanden.

Ik vermoed dat er dan ook een verdeling gaat komen van leerkrachten/assistenten die het voor de klas het beste doen en leerkrachten die het huiswerk en nakijkwerk op zich nemen en online gaan begeleiden.

Dat zou het leerkrachten tekort ook op kunnen lossen.

Ik denk dat

veel leraren dan opstappen Miriam Lavell. Misschien overwegend de oudere zoals ik 50+) maar ik zit niet te wachten op 7/7 kreten en (dit soort) flexibiliteit.
Daarnaast is onderwijs maatwerk en een contactberoep. Online trainingen zijn prima voor volwassenen maar het dagelijks (fysiek) contact is niet te missen. Je bent niet alleen bezig met een vak maar ook met jongeren vormen.
En het delen/splijten van het werk tussen klassenassistenten in real life en online docenten betekent heel veel overleg tussen die 2: nakijken is ook maatwerk. Alleen als je weet hoe Pietje zich in de klas gedraagt en hoe hij meedoet in de les kun je een weloverwogen keuze maken tussen een antwoord 100, 50 of fout rekenen bij sommige toetsen.
Ik wil absoluut wel nadenken over een deel online onderwijs, maar wat je voorstelt lijkt me niet goed. Je zou wel bij voorbeeld al het mentoraat online kunnen doen. Ik merk dat mijn leerlingen zich veel prettiger voelen bij het online bespreken van verschillenden (leer)problemen dan als we het gesprek tussen twee deuren moeten voeren door tijdgebrek. Een deel van de repetities zou ook online kunnen. Een deel van de klassikale uitleg zou ook vervangen kunnen worden door online uitleg (gebeurt al met flipping the classroom, onder andere, was het niet dat veel -jongere- leerlingen de online geplaatste video's of uitlegpresentaties toch niet bekijken voor de les. Het is ook niveau verbonden. Zoiets werkt vel gemakkelijker op VWO niveau dan op VMBO niveau (sorry als ik enkele teentjes trap maar het klopt gewoon wel).
Sini

Sydney

Maar ik maak ook gewoon mijn uren (en meer) dus wat is het verschil precies?

Dan je vraag: ja, online lesgeven is veel bewerkelijker dan gewoon. Om te beginnen is alles nieuw: lessen die je normaal geeft moeten helemaal aangepast worden voor online. Toetsing moet anders. Leerlingen monitoren en huiswerk in de gaten houden is veel ingewikkelder. Lesmateriaal vinden dat online kan worden gedaan en dit arrangeren en klaarzetten is lastig. Overleg met collega’s is veel ingewikkelder. Zien hoe het met mentorleerlingen gaat is minder makkelijk. Zicht houden op de voortgang van alle leerlingen gaat “live” veel makkelijker. En daar komen dan nog de eindeloze vragen van leerlingen en collega’s bij. En veel, heel veel nakijkwerk. Meer dan anders, omdat de feedback die ze krijgen op werk motiveert en we geen andere manieren hebben (nablijven, strafwerk - al doe ik daar normaal ook niet echt aan) om af te dwingen dat het werk wordt gedaan. Dan is er nog het feit dat veel leerlingen ook bezorgd zijn: hoe nu verder, ga ik wel over, kan ik dit nog ophalen? Normaal heb ik echt geen 1-op-1 gesprekken met elke mentorleerling, elke week. Nu wel. En met de ouders. Het opeens overboord moeten gooien van alle routines kost enorm veel tijd en energie. Ik doe het allemaal met liefde - wij allemaal wel. Maar als dan dus blijkbaar toch wordt gedacht dat je dan ook nog wel een paar weken vakantie kan inleveren voelt dat toch een beetje als stank voor dank.

Overigens ben ik het met je eens dat dit een mooie kans is om te bekijken welke dingen uit deze vorm van onderwijs we wel graag willen houden. Want die zijn er ook.

Maar AllisonH en Sinilind

'Maar ik maak ook gewoon mijn uren (en meer) dus wat is het verschil precies?'

Waarom voel je je aangesproken dan? Dan gaat mijn berichtje toch helemaal niet over jou? Ik heb het over de groep 'wil nie - kan nie', niet over de Sini's, de IngridT's en de AllisonH's die hun best doen om de boel draaiend te houden.

Er zal 'iets' geregeld moeten worden voor leerlingen die door deze periode (enorme) achterstanden oplopen. Net zo goed als er bij mij 'iets' geregeld moet worden voor alle controlebezoeken aan bedrijven die nu niet kunnen plaatsvinden. En net zo goed als dat er bij de zorgmedewerkers 'iets' geregeld moet worden (de adempauze) om te voorkomen dat die groep massaal uitvalt als de tweede coronagolf te snel na de huidige komt.
Wat dat precies is, wie dat gaan doen, wanneer dat gebeurt, weet ik ook niet. Dat zal per branche verschillen. Hoe veel tijd en energie dat gaat kosten, zal ook afhangen van hoe lang de lockdown nog duurt. Vijf weken is nou eenmaal makkelijker in te halen dan vijf maanden.

'Op met je stoere mening over niet zeuren doorbijten. Ik waak wel over mijn grenzen'

Ik ben niet zo stoer hoor. Ik beschreef alleen hoe er bij mij op het werk over thuisblijvers wordt gedacht. Al heb ik wel de neiging om mezelf voorbij te lopen, ondanks dat me dat al eens op een burnout is komen te staan. Dat gedrag is blijkbaar hardnekkig.

'maar ik zit niet te wachten op 7/7 kreten en (dit soort) flexibiliteit.'

Ik ook niet! Ik gruwel al van de 24 uurs economie, dus 7/7 en 365 dagen per jaar zou echt een nachtmerrie voor me zijn.

Sydney

sorry voor de wat felle toon, ben gewoon heel erg toe aan een (offline) vakantie. Heb vandaag 4 online lessen waarvan bij 2 klassen 1/3 van de leerlingen opeens niet aanwezig is ondanks reminder EN in Teams, EN in Magister. Omdat 1 van de klassen mijn mentorklas is moet ik erachteraan, dat betekent nog meer bellen, nog meer mailen. We moeten ook nog het PTA aanpassen voor de klassen, en een nieuw programma bedenken voor de 3de klassen die vanaf gisteren hun niet-vakkenpakket vakken mogen laten vallen (maar de anderen die wel met mijn vak doorgaan krijgen opeens 1 uur meer van mijn vak per week, superleuk aan de ene kant en aan de andere kant meer werk om andere lessen voor te bereiden, geschikt voor kleinere groepen). En ja, het is een zegen dat ze opeens meer uren hebben maar het is een vrij plotselinge beslissing (moet ook gekeurd worden door de MR vanavond) waardoor we een deel van de vakantie zo meteen verder aan het ontwikkelen zullen slaan.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.