Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manja

Manja

17-08-2015 om 17:25

Rooster bovenbouw VO


lisanne

lisanne

19-08-2015 om 11:55

hoeft niet per se

Vaak zijn die "fun"uren administratieve uren. Ze staan op het rooster maar worden niet ingevuld. Kijk ik naar het mentoruur, dan hoefden die van mij alleen per oproep te komen, bv kennismakingsgesprek, 'een probleem' of iets klassikaals (2 x per jaar?). Dat is vaak niet eens het hele uur maar een kwartiertje of zo. Dus wie weet, vallen die uren af of zijn ze niet altijd of maar een deel van het jaar. Vaak heeft dat met die ophokuren te maken.
Dochter die naar v5 gaat heeft 2 van die uren en dochter die naar v6 gaat heeft er 4.

@Mussie

' Als er iets efficiënter kan, is het volgens mij het onderwijs wel.'

Dat zal vrijwel iedereen met je eens zijn! Alles wat je met een groep doet, gaat niet zo mega-efficient, over het algemeen. Als ik met een persoon samen op vakantie ga, heb ik een efficientere invulling van mijn vakantie dan met een hele familie/groep. Maar goed, dat is vakantie

Onderwijs 1 op 1 is het meest effectief, denk ik. Kost veel menskracht, home-schoolers kiezen daarvoor.

Maar jouw zoon zou dat vast een heel ongezellig leven vinden

zebra

zebra

21-08-2015 om 20:22

hier een flutrooster

met veel tussenuren, paar keer het 2e uur beginnen (is geen ramp verder) en op 1 dag pas het 4e uur van start. Op 2 dagen is hij om 14.50 uur klaar en de resterende dagen om 15.40 uur. Wij wonen wel dichtbij school dus in een tussenuur, zeker aansluitend aan een pauze kan hij zelfs naar huis komen, als hij daar zin in heeft.

Er staan wel wat onduidelijkheden (of fouten?) in het rooster maar daar krijgt hij wellicht nog uitleg over. Dan heeft hij zowel LO als Duits op hetzelfde lesuur. Ach ja, het is slechts een kort schooljaar want na de meivakantie begint het eindexamen en tussendoor zijn er natuurlijk ook nog de vakanties, stedenreis, SE weken enz.

Nou zebra.

T is allemaal relatief. Wat jij een flutrooster noemt daar zou mijn zoon een moord voor doen. 2 keer tot 1555 les, en drie keer tot 1645.......

En dan ook nog een half uur fietsen.....

Ingrid

Tihama

Tihama

21-08-2015 om 21:28

Toen ik in 4 VWO zat...

Ik ben een verzamelaar, dus ik heb zojuist mijn agenda van 4 VWO van zolder gehaald. Dat is nu 32 jaar geleden....

Ik had 37 lesuren per week. Geen tussenuren en minstens 2 keer per week pas om 16.15 uur uit.

Ik vond zelfs de rekensom van mezelf: 37 uur * 50 minuten = 30,8 uur per week. Ik vermoed dat ik die rekensom gemaakt heb omdat ik het erg zwaar vond

Dit is dus niets nieuws. Blijkbaar werden dit soort ophokuren ook al in de jaren 80 gehanteerd.

Daarnaast sportte ik ook 2 keer per week en had ik in het weekend wedstrijden. Maar wat er bovenop die 31 uur school kwam, was de 10 uur fietsen per week. Ik was gewoon 33% van mijn schooluren aan het fietsen. Dat is toch zonde?
Voor mij is dit een belangrijke reden geweest om per se in een stad te willen wonen toen we kinderen kregen. Moet je eens zien wat je met 10 uur vrije tijd kunt doen.

Ik vond overigens mijn middelbare schooltijd wel relaxed, maar dat kwam vooral omdat ik zelden huiswerk maakte....

Jamie

Jamie

21-08-2015 om 21:40

Nou inderdaad

Hoeveel lesuren heeft je zoon dan Zebra? Mijn zoon had vorig jaar elke dag van het eerste tot en met het zevende, dus 15:00 uur en dan heeft jouw zoon twee keer het eerste vrij plus veel tussenuren?

Tihama

Zo goed als hetzelfde. 4v, 36 lesuren. Maar 5 tussenuren...dus dat maakt het verschil qua eindtijden.

Overigens denk ik dat je in een beetje stad ook zomaar een half uurtje fietst naar school. Dat je 'buiten' binnen 20 min een heel dorp verder bent maakt dan toch niet zoveel uit? Geen stoplichten onderweg, wel hertjes....

Ingrid

Tihama

Tihama

21-08-2015 om 22:29

beetje stad

Tja, ik woon in de 7e stad van Nederland. Best wel een beetje stad.

Zoon en dochter konden hier kiezen uit 5 middelbare scholen binnen een kwartier fietsafstand. Ze hebben allebei gekozen voor de school op 3 minuten fietsen.

Hier in de stad trouwens gescheiden fietsroutes en ongelijkvloerse kruisingen...weinig stoplichten

Maar wij in Almere zijn nu eenmaal bevoorrecht.

Ik ben overigens net met die agenda down memory lane gegaan. Al bladerend ontdekte ik dat ik destijds vrijwel geen avond thuis was. Oppassen (baantje dus), toneelclub, activiteiten voor Amnesty, basketbal. Op zaterdag wedstrijd en verder veel stappen. Ingeplakte treinkaartjes naar feesten, namen van Belangrijke Jongens. Dat er nog ruimte overbleef voor het noteren van huiswerk was een wonder.
Ja, een heel zwaar leven...

Ik zal binnenkort eens aan mijn pa vragen hoe hij destijds tegen mijn drukke schoolleven aankeek.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2015 om 22:39

Zebra

Nou, dat klinkt als een rooster waar veel andere leerlingen heel blij mee zouden zijn. Lekker laat beginnen op een aantal dagen, redelijk op tijd uit school en dan ook nog zo dichtbij wonen dat kind naar huis kan in een tussenuur en dus ook snel op school en thuis kan zijn. Zou de dochter van Manja denk ik zo voor tekenen...

Noet

Noet

22-08-2015 om 03:30

vroeger heel eenvoudig

2 weken rooster, ma 4x 100 min 8:00 -16:00, di-vrij 3x 100 min 8 - 14:05
En dat je hele school cariere havo - vwo lekker overzichtelijk.

half uurtje fietsen door de kale polder, bus ging er niet. Klasgenoten moesten tot 20 km fietsen, langs diezelfde kale polderwegen.

zebra

zebra

22-08-2015 om 21:50

het aantal uren

weet ik zo niet precies hoor, dan moet ik eerst in magister kijken of het infoboekje over de 2e fase opzoeken. En er staan bovendien dus die onduidelijkheden in het lesrooster. Hij heeft een NT/NG profiel met Duits als extra vak. De lesuren duren hier overigens 50 minuten.

En natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening maar mijn zoon vindt het geen fijn lesrooster. Hij vindt het prettiger om het 1e uur al te beginnen en dan vroeger uit te zijn (ook ivm bijbaan in de namiddag). Hij is wel zo geordend dat hij zijn huiswerk vaak al grotendeels op school maakt, in de les of tijdens tussenuren.

zebra

zebra

22-08-2015 om 21:59

net even gekeken

op magister en hij komt op 32 lesuren, hij zit in havo 5.

Marieke

Marieke

23-08-2015 om 23:15

tijd huiswerk

Omdat de verwarming in haar kamer kapot was (en dus te koud) heeft mijn dochter een tijdje beneden haar huiswerk gemaakt. Wat ik zag was het onvermogen om zich te concentreren vanwege de grote afleider: de laptop. Veel lesmateriaal staat online en wrts doe je op de laptop. Maar er is nog veeeel meer op de laptop! Het gevolg? Veel te lang bezig met huiswerk.
Ik heb dat met haar besproken en ze gaf wel toe dat de afleiding groot is. We hebben het volgende afgesproken: ze gaat een half uur serieus aan de slag, zonder laptop, zonder telefoon. Hiervoor wordt een wekker gezet. Na een half uur, gaat ze 15 minuten iets anders doen: laptop, telefoon, voor mijn part rondjes rennen. Ook hiervoor wordt de wekker gezet. Na 15 minuten weer een half uur enz. tot het huiswerk af is. Is het dan nog geen etenstijd, dan aan het overige werk beginnen. Elke zondag maken we een planning voor de proefwerken en/of woordjes want dat leer je niet in één dag. In het weekend vooruit werken, vooral aan verslagen en zo.
Om de concentratie te verhogen, hebben we haar bureau leeg gehaald, alle frutseltjes en andere afleiding eraf gehaald. Ze heeft alleen datgene wat ze nodig heeft op haar bureau. Dus: geen laptop nodig? Van je bureau af. Huiswerk: in de agenda schrijven, of liever gezegd: Magister overschrijven. Het werkt! Ok, niet voor de volle 100%, maar dat hoeft ook niet. Praktisch elk tussenuur op school wordt besteed aan huiswerk. Eerste uur vrij? Toch om half 9 op school om nog wat werk te maken of leren.
Ben benieuwd hoe haar rooster volgend jaar is, tot nu toe was het maximum twee keer tot half 4. Ze gaat 1 keer week naar tennis en 1 keer naar dansen. In het weekend vaak oppassen, tot nu toe lukt het. Maar: het kost haar veel discipline en dat is het moeilijkste van allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.