Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manja

Manja

17-08-2015 om 17:25

Rooster bovenbouw VO


Jasmijn

Jasmijn

18-08-2015 om 13:30

hetzelfde hier

Hier zoon ook 4 dagen naar school t/m het 9e uur, een dag tot het 8e uur. Dat was vorig jaar. Hopelijk is dit jaar zijn rooster beter.
Hij had veel tussenuren, maar deed daarin niet veel (veel jongens onderling hetzelfde tussenuur, dat werd niet echt werken dus)
Hij zit niet op een sport en heeft geen bijbaan, maar daar was inderdaad ook weinig tijd voor over geweest. Hij kwam meestal om 17.30 thuis en dan gingen we om 18.00 uur eten.

Maar goed, hij heeft vorig jaar prima gehaald, hopelijk is het dit jaar wat beter gesteld.

Ik kan me herinneren dat mijn schooltijden vroeger toch echt een stuk beter waren.

Elfje65

Elfje65

18-08-2015 om 16:32

wel vroeg

Ik vind 7:50 wel vroeg om te beginnen zeg. Hier starten ze een half uur later. Mijn zoon zit in 5 h en die klaagt niet. Geen tussenuren en alleen dinsdag en vrijdag een lange dag. Zelfs woensdag maar 1 vak en die valt nu al uit;-(

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 16:48

Ik vind het ook vroeg, hoewel mijn jongste dochter ook al om 8.10 begint. Maar die is al voor vieren uit. Ik begon vroeger om 8 uur. Meestal als je vroeg begint, ben je vroeg uit. De dochter van manja is net zo laat na het 8e uur uit als mijn docher die 3 kwartier later begint. Ik mis dus nog een stuk tijd. De dochter van manja heeft ietsje langer pauze als mijn dochters maar ook weer niet heel erg veel.

Jamie

Jamie

18-08-2015 om 17:00

Inderdaad vroeg en veel uren

Ik vind ook dat die school veel te vroeg begint, zeker als het dus een regioschool is. De scholen die ik ken beginnen allemaal 25 min later.

Het zijn inderdaad ook veel lesuren, herken ik ook niet maar stop nu eens met het noemen van die tussenuren, dat is heel normaal in de bovenbouw door de verschillende vakken. Je dochter zal daar echt mee moeten leren omgaan en hoezo moeten ze vechten voor een plek in de studieruimte? Ik neem aan dat niet de hele school dezelfde tussenuren heeft.

Ze kan maakwerk gaan plannen voor die drie uren, of samenwerkingsopdrachten. Dat leert ze snel genoeg en dan kun jij die uren aftrekken. Een klasgenoot van mijn kind had er vorig jaar zes maar ja, een zeldzame pakketkeuze. Mijn kind had er maar één, draaide een extra vak en dan nog maar 34 lesuren.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 17:07

jamie

Ik zat vroeger ook op een typische regioschool en die begon ook om 8 uur. Dus dat een streekschool later begint, hoeft dus helemaal niet.
Ik begin me af te vragen of de dochter van manja soms een aantal uur op school verplicht huiswerk moet maken/zelfstandig moet werken, vanwege de vele uren op school, een deel van de tijd op school is weg (mis nog steeds zo'n half uur a 40 minuten) en vanwege het woord studiehuis waar ook nog eens voor een plek moet vechten. Dat klinkt als een plek waar heel veel leerlingen tegelijk iets moeten doen.
Klopt dat, manja?

Amare

Amare

18-08-2015 om 17:21

hier

beginnen de lessen om 8 uur. De eerste bel gaat inderdaad om tien voor 8, maar dan is mijn dochter vaak nog niet eens op het schoolplein. Dat hoeft ook niet, als ze om 1 minuut voor 8 maar in de klas is en naar haar tafeltje loopt.

Het 9e uur wordt hier alleen gebruikt voor bijzonderheden, dus nablijven, toetsen inhalen of gesprekken met de leerkrachten. En voor bijles, als kinderen dat krijgen. Dus in principe hebben ze les van 8 tot 15.40 uur. Maar niet elke dag gelukkig.

Manja

Manja

18-08-2015 om 17:21

Lisanne

1e uur 7.55- 8.45
2. 8.45 9.35
3. 9.35- 10.25
Pauze tot 10.50
4e. 10.50-11.40
5e. 11.40-12.30
6e. 12.30- 13.20
Pauze tot 13.50
7e. 13.50-14.40
8e. 14.40-15.30
9e. 15.30-16.20
Ik zie dus 1 keer 25 minuten pauze ( geen 20 wat ik eerst dacht) en een keer 30
Nee er zijn geen huiswerkuren ingepland. Het studiehuis wordt door iedereen gebruikt. Ook tijdens lessen. En als je daar in een tussenuur wat wil doen is er niet altijd plaats
En jamie, ik klaag niet over tussenuren. Ik constateer

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 17:24

Maar ze had toch geen 9e uren? Dan is ze toch al om 15.30 uit, wat mij heel logisch klinkt met haar begintijd? En dan is mijn raadsel van de meertijd ook opgelost.

Amare

Amare

18-08-2015 om 17:27

precies

15.30 uur uit en dan 40 minuten fietsen is 16.10 thuis. Scheelt toch 50 minuten met de 17 uur die eerder genoemd werd.

Manja

Manja

18-08-2015 om 17:37

Ik heb in mijn eerste posting

Toch duidelijk geZegd dat ze 4 keer tot 16.20 moest!
Dat is hier het negende uur. Ik heb helemaal nergens gezegd dat ze geen negende uur heeft. Dat verzinnen juliie zelf.
Ik vraag mij oprecht af waarom jullie twijfelen aan de uren die ik meld.
Zelfs zover gaand dat jamie bedenkt dat ze om 15.30 vrij is en dan om binnen
40 minuten thuis.

Manja

Manja

18-08-2015 om 17:42

Sorry niet jamie maar amare

Verzint dat ze om 15.30 vrij is en om 16.10 vrij.
NEE ze is 4 keer per week om 16.20 vrij en dan is ze om 17 uur thuis.
Ze heeft in vwo 4 standaard, net als alle Anderen met een NT profiel 36 lesuren.
En dat vinden jullie blikkbaar toch ook wel veel want jullie geloven niet dat ze van 7.55 tot 16.20 op school zit en dan negen lesuren heeft.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 18:15

sorry

Van die 8 uur was ik, ik heb jouw "Pauzetijden
Zijn bij 8 uur les hetzelfde als bij 9 uur." opgevat als dat ze 8 uur had en ook op mijn vraag of ze 8 uur had kwam een wat onduidelijk antwoord.
Ik kom dus op 4 x 1 t/m 9 en 1 x 1 t/m 6 (14 uur uit is die van 13.20??) is amen 36 + 6 = 42 uit. Daar gaat van af 1 x1 vanwege eerste uur vrij en 1 x 3 vanwege de tussenuren is zelfs 38 uur! En dat bij een standaardpakket. Jeetje. Dat heb ik nog nooit eerder gehoord, 36 uur zonder extra vak of gymnasium met een moderne vreemde taal als extra vak zelfs niet.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 18:16

nog 2 eraf

Had je eerste twee uur vrij ook nog gemist, dus 36 uur. Nog veel uur

Mussie

Mussie

18-08-2015 om 18:18

Gezemel

Wat een gezemel over minuten zeg, daar gaat het toch helemaal niet om. Neem dat gewoon aan als Manja dat zegt in plaats van op zoek te gaan naar 10 missende minuten om je gelijk te bewijzen. En wat een waardeoordelen over dom zijn als je huiswerk niet op school maakt en als je niet efficiënt bent etcetera. Ik heb dus zo'n kind. Vergelijkbaar rooster gehad in de 4e met de dochter van Manja. En totaal niet efficiënt bezig. Hij hangt in de pauze liever met z'n vrienden rond. Dom he? En als hij 20 minuten moet fietsen en de school gaat om half 4 uit, dan kan het zomaar zijn dat hij niet om half 4 begint met fietsen! Eerst moet hij naar z'n fiets lopen, weer met z'n vrienden natuurlijk. Dan moet er nog uitgebreid met die vrienden gekletst worden. Kan hij zomaar om 10 voor 4 wegfietsen! Echt zo inefficiënt. Thuis moet er eerst gegeten worden want hij groeit tegen de klippen op dus altijd honger. Maar ook niet efficiënt. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Bovendien is het een van de zeldzame exemplaren die zeker twee uur per dag aan z'n huiswerk zit. En dus blijft er bijna geen tijd over. Ik vind het zwaar en ik vind veel lesuren ook onbegrijpelijk. Als er iets efficiënter kan, is het volgens mij het onderwijs wel.

Manja

Manja

18-08-2015 om 18:22

Ja lisanne

Dat zeg ik nu al het hele draadje. Dat ze zulke lange dagen maakt en en het daarom erg druk heeft.
Maar ieder kijkt blijkbaar vanuit zijn eigen referentiekader en kan niet geloven dat wat ik zeg gewoon klopt.
In de onderbouw was het een heerlijkheid. En ik weet dat de roosters in V6 ook prachtig waren van mijn zoon vorig jaar. Maar V4 vind ik dus bij ons heel erg druk met 36 lesuren.
Misschien de stukjes van Miriam Lavel even terug lezen. Het komt meer voor.

veel

Dat zijn inderdaad veel lesuren. Mijn zoon heeft dat ook (zowel vorig jaar in de brugklas als dit jaar in de tweede) 36 lesuren van 50 minuten per week, maar daar zit wel nogal wat aan extra vakken bij.
Ik snap niet helemaal hoe het in de 4e zonder extra vakken dan ook zoveel uur kan zijn. Maar misschien dat er dan wel meer in die lesuren gedaan wordt dan alleen 'les', dus dat er wel wat huiswerktijd en/of tijd om aan werkstukken/verslagen vat bij ingeroosterd is zeg maar?

Mijn oudste had op zijn vorige school lesuren van 60 minuten (en steeds 5 minuten tussen elke les ingeroosterd om bij het volgende lokaal te komen). Dat gaf ook lange dagen, maar in de lessen was dan wel vaak ook al tijd om aan je huiswerk te beginnen.

Maar even afwachten hoe het uit gaat pakken, denk ik. Misschien valt het mee (met de tijd die ze thuis nog nodig heeft).

Manja

Manja

18-08-2015 om 18:44

Jippox

Er zit een mentoruur bij. Een uur rekenen. Twee uur technisch onderzoek en verslaglegging oid. En verder de gewone vakken. En een uur slb, weet niet precies wat dat is. Gym, ckv maatschappijleer.

four

four

18-08-2015 om 18:49

slb

Is waarschijnlijk studieloopbaanbegeleiding. Een lesuur dan kan worden besteedt aan studievaardigheden of aan keuzebegeleiding voor wat je na het VWO wilt gaan doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2015 om 19:21

Lesuren

Dus in het geval van de dochter van Manja: zij heeft 36 lesuren van 50 minuten = 30 klokuren terwijl het gemiddelde 25 klokuren per week moet zijn. Ik heb even gekeken en mijn zoon heeft 25 lesuren van 60 minuten per week. Hij heeft E&M profiel met een extra vak (Cambridge English), waarvoor twee lesuren ingeroosterd staan. Dus dat is kennelijk een gemiddeld rooster. Die vijf klokuren extra in het geval van de dochter van Manja tikken dus wel aan. En dat is een N&T profiel zonder extra vakken als ik het goed begrijp? Waar zit hem dan die vijf andere klokuren = zes lesuren in (vakken, aantal uur per vak)? Het gemeenschappelijk- en profieldeel is toch gelijk; ongeacht welke school/richting?

Manja

Manja

18-08-2015 om 19:47

Elisa

Misschien moet je even de berichten van Miriam Lavel lezen.
Het kan besf zijn dat V4 hier meer uren heeft omdat bv in de onderbouw en in V6 minder uren zijn geroosterd. Het gaat allemaal over gemiddelden en dan ook nog over verschillende jaren zoals ik van Miriam begrijp.
Maar ik hoop dat jullie er zo langzaam aan can overtuigd zijn dat ik maar niet wat verzin en als bezorgde moeder zielig doe tegen mijn dochter.
Ze heeft in V4 gewoon echt veel uren en met het fietsen erbij maakt dat er weinig tijd overblijft.
Prima. Ze redt zich wel. Maar ik vind het druk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2015 om 19:54

Druk

Aha, ok ik begrijp het; dat gemiddelde van 25 klokuren geldt voor het meerjarig gemiddelde Tja, het is en blijft hoe dan ook een kwestie van de tijd goed indelen, plannen en prioriteiten stellen. Het is zoals het is en je kan in problemen denken, maar ook in oplossingen. En ach, ook dit gaat weer voorbij... Het is even wennen en volhouden!

Manja

Manja

18-08-2015 om 20:02

Elisa

Ik denk ook helemaal niet in problemen. Ik
Bemoei me niet met het schoolwerk van mijn kinderen
Ik verbaasde in de beginpost alleen over de hoeveelheid uren en verwachting mbt huiswerk en vroeg hoe het bij anderen was. Die anderen begonnen toen direct te roepen hoe het opgelost kon worden en deden allerlei pogingen te bewijzen dat het wel meeviel. Ik moest me zelf bijna bewijzen door het complete tijdschema erop te gooien, eerder geloofde Lisanne het niet.Totdat bleek dat mijn kind met 36 lesuren van 50 minuten in V4 toch echt wel bovengemiddeld zat met haar uren. Die indruk had ik de hele tijd al.

manja

Ik bedoel dat ze bijvoorbeeld dit jaar dan een uur meer hebben van een vak (bijv. 4 uur wiskunde ipv 3, ik roep maar even wat), en dat er daardoor wat meer ruimte in die uren ontstaat om ook al huiswerk te maken. Dan zijn het nog altijd lange dagen, maar hoeft er in ieder geval minder thuis gedaan te worden.

Moni

Moni

18-08-2015 om 20:36

Of halverwege het jaar minder uren

Dat had mijn zoon vorig jaar. Zijn rooster leek heel gunstig maar daar kwamen vanaf het derde semester twee uren bij. Andere klassen kregen toen een gunstiger rooster.
Bij oudste gebeurde dat ook. Die hadden een project voor een kwartaal. Er waren vier klassen dus elke klas had één kwartaal veel meer uren (les en bijhorende taken thuis met groepje).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2015 om 20:51

Rooster

Het zou natuurlijk idd heel goed kunnen dat het rooster van je dochter een van de andere periodes (hier zijn het er drie per schooljaar) een stuk gunstiger uitvalt. Zo kan een zwaar aanvangsrooster gewijzigd worden in een minder druk rooster en andersom. Bij zoon op school wordt zo gewerkt en wordt er echt geprobeerd om de roosters niet te zwaar te maken en zonder al te veel tussenuren ("gatenkaasroosters"). En een relatief zwaar rooster wordt als het even kan in een volgende periode gecompenseerd met een lichter rooster.

Amare

Amare

19-08-2015 om 10:17

nogmaals

'Het is toch heel redelijk om 2 keer te kunnen sporten per week. Aan bijbaantjes door de week hoef je niet te denken. Blijven er 2 doorde weekse avonden over. En het weekend.'

Om te beginnen blijven er geen 2 maar 3 doordeweekse avonden over. Ten tweede kan je kind overwegen om in het weekend te sporten. En ten derde snap ik echt niet waarom je kind niet in het weekend huiswerk zou kunnen maken. Juist als de rest van de week zo vol zit.

Manja

Manja

19-08-2015 om 10:28

Nogmaals amare

" Ik vind het veel. En ik vind elke zaterdag en zondag aan je huiswerk ook niet wenselijk.
Hoe is dat bij jullie?"

Dit zei ik in mijn openingspost. Niet dat ze niks mag doen. En een teamsport met trainingen zijn doorgaans niet in het weekend. Dan is de wedstrijd.
En ik vroeg jullie helemaal niet om oplossingen. Die kan ze zelf ook wel verzinnen.
Wel vroeg ik hoe het bij anderen was.
Gelukkig heb ik daar ook antwoord op gekregen. Mijn kind heeft in V4 met 36 lesuren van 50 minuten veel meer lessen dan gemiddeld ik V4 in Nederland. Bedankt voor de info in elk geval Miriam.
Het gevoel dat ze het druk heeft klopt dus wel.

Linda K

Linda K

19-08-2015 om 10:54

Manja

"Er zit een mentoruur bij. Een uur rekenen. Twee uur technisch onderzoek en verslaglegging oid. En verder de gewone vakken. En een uur slb, weet niet precies wat dat is."

Mentoruur, rekenen, 2x technisch onderzoek, slb. Dat is al 5 uur in de week die mijn kinderen niet hebben (of gehad hebben) in de bovenbouw. Alleen mentoruur/slb (hetzelfde "vak") ongeveer één keer per periode, als er wat te bespreken is.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 11:01

Druk is een gevoel

Mijn dochter heeft een vriendin die een NT-profiel doet met extra vakken. Daarnaast twee keer per week sport, muziekles, elke dag een half uur piano, 10 uur per week bijbaan. En het is een heel opgeruimd, ontspannen kind dat hoge cijfers haalt. En zo zullen er meer zijn. Mijn dochter heeft een CM-profiel, 31 lesuren per week, geen sport, geen baantje, en regelmatig een hoofd vol zorgen.
Mensen verschillen nu eenmaal, wat de een als druk ervaart doet een ander fluitend. Ik heb naast mijn werk, kinderen en huishouden ook geen ruimte meer voor sport of drie keer per week sociaal gedoe. Dat vind ik prima maar een ander zal dat als abnormaal zien en ermee naar een therapeut stappen

Simke

Simke

19-08-2015 om 11:51

Druk

Mijn zoon had vorig jaar in 4v 29-30 lesuren van 50 minuten. Het uur mentorles was meestal vrij ivm persoonlijke gesprekken. Daarnaast had hij 2x het eerste uur vrij en 4 tussenuren.

Ondanks dat hij best een 'aardig' rooster had, maar 15 minuten hoeft te fietsen en doorgaans niet meer dan 30-45 minuten per dag aan z'n huiswerk besteedt, had ik toch het gevoel dat hij het erg druk had. Het is gewoon veel gedoe, geen dag dat het even minder is... en zo waanzinnig nuttig zijn al die uren op school niet.

Nu in de 5e schijnt hij 'n minder vol rooster te krijgen, maar of dat echt zo is moeten we nog maar even zien. Hij heeft 'n NT/NG-profiel met 'n extra vak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.