Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manja

Manja

17-08-2015 om 17:25

Rooster bovenbouw VO


Jamie

Jamie

18-08-2015 om 09:16

Grappig

Mijn achterbuurjongen is iets meer dan een jaar ouder en begint vandaag aan een MBO2 opleiding: vier volle dagen werken en 1 dag naar school. Hele kluif hoor maar ach hij heeft dan amper huiswerk natuurlijk in jouw ogen.

Jouw dochter kan een stapje terug doen als ze niet de combinatie kan maken tussen een flink eind fietsen (waarom niet gewoon in de stad gaan wonen?), niet even een paar uurtjes op school maakwerk doen, een uur moeten bijkomen, een moeder die wil dat ze een uur aan tafel zit en niet op vrijdag, laat staan twee weekenddagen aan haar huiswerk mag zitten en dan ook nog eens 14 uur per week nodig heeft.

Mijn buurjongen moet het maar redden, fulltime zwaar werk doen tot zijn 67ste, altijd onder een baas werken voor het minimumloon. Jouw dochter zal het zwaar krijgen als je dit al niet aan kunt in haar leven. Ga lekker naar de havo!

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 09:25

roosters

Ik ben begonnen te zeggen dat mijn jongste dochter vorig jaar de hele week van uur 1 t/m 8 op school muv 1 dag. Dochter begint om 8.10 en is klaar om 8.55. Dus daar zit per lesdag met jouw dochter s ochtends een kwartier eerder en aan het einde 25 minuten dus 40 minuten is jouw dochter langer op school dan de mijne. waar komen die vandaan, heeft ze langer pauze? Lessen van 55 minuten? Andere dochter begint om 8.35 en is klaar om 16.20. Die begint 40 minuten later en is zelfde tijd uit. Dus zij heeft ook 40 minuten minder dn jouw dochter.
Verder hoorde ik hier ook iemand over 3 9e uren, mijn oudste heeft er dit jaar ook 1. Dan ben je in haar geval om 17.05 uit.
En volgens mij hebben ook al heel veel mensen gezegd dat ze die 2 uur huiswerk wel ruim vinden. Mijn oudste werkt erg efficient, let goed op in de les, maakt huiswerk op school en werkt thuis misschien een uur per week tijdens een normale lesweek. In tijden van werkstukken en proefwerkweken werkt ze aanzienlijk meer. Tweede dochter pakt het ook zo aan, die doet thuis per week hoogstens 3 uur wat thuis. En werkt tijdens proefwerkweken en werkstukken harder. Het zijn beiden geen bollebozen maar gemiddelde leerlingen.
En je zegt steeds dat je een zoon hebt die al bovenbouw vwo heeft gedaan. Vond je het bij hem niet druk? Je klinkt namelijk nu of je dit allemaal voor het eerst meemaakt.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 09:27

wijziging

Jongste dochter is natuurlijk niet klaar om 8.55 maar 15.55

Manja

Manja

18-08-2015 om 09:41

Ja lisanne

Ik vond het bij zoon ook druk. Maar goed, jullie vinden dat blijkbaar meevallen.

Ophokplicht

#Jippox:"Gemiddeld is dat kinderen een uur per dag met huiswerk bezig zijn, dus 7 uur per week. Jij blijft maar hameren op 'al die wonderkinderen' die het in minder dan 2 uur kunnen. "
Hoe kom je daarbij? Heb je daar onderzoek naar gedaan?

Gemiddeld genomen worden scholen geacht 2 uur huiswerk per dag mee te geven (15 uur per week).

#Jamie "Je blijft maar vergelijken met werkende mensen. Waarom is mij een raadsel. "
Toch is dat niet zo gek. Die 40 uur is er om te voorkomen dat er gewerkt kan worden. Het stamt nog uit de tijd van de partiële leerplicht. De regels waren eenvoudig: wie niet full-time op school zat had tijd om te werken, dus die kreeg geen kinderbijslag.
Het is bovendien te vergelijken met werk omdat het ingrijpt in je zelf in te delen uren. In zelfbeschikking en vrije tijd.

Nederlandse scholieren zijn de minst gemotiveerde leerlingen van de EU. De nationale denktank gaat er zich over buigen. Ik hoop van harte dat ze ook naar dat urenrooster kijken. Nederlandse leerlingen hebben namelijk ook de meeste schooluren van de EU en de minste tijd voor zichzelf.

Eerder suggereerde je dat niveau een rol zou spelen, maar dat is niet zo. Op havo en vmbo worden ze ook 40 uur per week bezig gehouden (van de straat gehouden). Ophokplicht.

#IngridT "Ik vind het nogal extreem,. Het zal welnemen, maar leuk is anders. Snap ook niet waar dit opeens vandaan komt..."
Er is wel iets veranderd kort geleden. Voorheen werden de uren per jaar geteld (1600 uur per jaar), tegenwoordig gaat het in clusters van meerdere jaren. Dat beteken dat scholen niet zo precies hoeven zijn per jaar, maar uiteindelijk soms nogal wat goed te maken hebben. Het totaal van 4800 uur in 3 jaar moet toch gemaakt worden. Als de Inspectie dreigend gemeld heeft een paar honderd uur te missen, krijg je overvolle roosters.

Er is geen leerling Cao.

Amare

Amare

18-08-2015 om 09:46

dat fietsen

'en dan dagelijks 80 minuten fietsen.'

Maar dat is niet de schuld van school. Dat is jullie keuze geweest. Een school dichterbij had je zo maar 60 minuten per dag kunnen schelen.

Planologie

" Een school dichterbij had je zo maar 60 minuten per dag kunnen schelen."
Grappig.
In onze situatie hadden we die school dichterbij zelf moeten bouwen

Manja

Manja

18-08-2015 om 09:48

Jamie

Jij bent wel heel grappig.
Verhuizen naar de stad.
Er zijn meer mensen in het gezin dan allleen een dochter in de bovenbouw. Waanzin idee om dan voor 3 jaar te verhuizen, afgezien van het feit dat je dan eerst maar eens een huis moet kopen en verkopen. En vergetend dat ik een eigen bedrijf heb dat aan het dorp gebonden is

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 09:52

manja

Hoeveel pauze heeft jouw dochter dan op een dag?
En dan zal ik maar zeggen, Manja, niemand heeft het zo druk als jouw dochter en jeetje, wat een bikkel want wat heeft ze het zwaar. De rest van de leerlingen in de bovenbouw hebben zeeen van tijd, hebben baantjes, sporten, hoeven in het weekend niets te doen, gaan in de tussenuren lekker wandelen, naar de winkel, kaarten, socializen. Maar die van jou,die heeft net pech, het is niet fijn voor haar.
Dat is toch wat je wil horen?

En ik dan?

Op dit soort moment ben ik blij dat dit een forum is. Want deze discussie is niet alleen van Manja.
Dus lisanne, je weet kennelijk goed wat Manja wil horen.
Maar ik wil graag van jou horen hoe het kan dat jouw kind het niet zo druk heeft.
Ik wil ook graag uitgelegd krijgen hoe het kan dat de wet een 40 urige schoolweek voorschrijft, terwijl de school van jouw kinderen zich daar niet aan houdt.

Of zit jouw kind op een particuliere school die zich niet aan de urenverplichting hoeft te houden?

Of, schrik, overkomt jouw kind straks hetzelfde als dat van Ingrid: een rooster met 9 uur per dag.

Manja

Manja

18-08-2015 om 10:04

Gelukkig heb ik miriam nog haha

Nee ik wil helemaal niet horen dat alleen mijn kind het zo druk heeft. Alle bovenbouwleerlingen hebben het hier druk! En dat is zelfs logisch als je de wet bekijkt, zoals Miriam doet.
En met een streekschool waarbij de veel leerlingen minimaal een half uur fietsen is valt deze drukte meer op.
Gewoon wat minder uren op school zou heerlijk zijn.
1 middag lekker op tijd thuis zou al schelen.

Manja

Manja

18-08-2015 om 10:06

Amare

Ik weet niet waar jij woont, maar ze gaat naar de dichtsbijzijnste school hoor'!!
Een school dichterbij is er echt niet. Behalve de basisschool

Jamie

Jamie

18-08-2015 om 10:07

twee uur

Als het al twee uur is is daar minstens een uur maakwerk bij en je bent wel een beetje dom bezig als je dat niet tijdens de les, in de loze uren of tijdens het bijkomen van een uur doet. Verder begrijp ik niet waarom je geen huiswerk kan doen als je die avond ook nog sport. Kwestie van prioriteiten en een moeder die je zielig vindt.

druk

Is niet echt iets meetbaars, het is perceptie. Wat de één druk vindt, vindt de ander prima te doen. Eén van mijn kinderen doet verzwaard gymnasium. Die heeft allemaal dagen van half 9 tot 5. Toch heeft hij het niet druk. sterker nog, wij vinden dat hij een zeer relaxed leventje heeft.
Oudste heeft een paar jaar VO gecombineerd met topsport. Dat was druk, vooral ook door de 3 uur reistijd per dag en alle lessen die hij door het sporten miste. Nu zit hij in gym 4, zonder die extra sport en met veel minder reistijd. Hij doet 2 extra vakken, sport 2 avonden en vrijwel de hele zaterdag en heeft een baantje voor 2 uur per week. Toch vinden wij noch hij dat hij het nu druk heeft. Want in vergelijking met voorheen ìs dat ook niet zo.

Kortom: het is perceptie. En hoe drukker iemand vind dat hij het heeft, hoe meer dat ook zo voelt.

Geen uren, geen diploma

Ik wil het van jou ook weten Jamie. Zie #71

"Als het al twee uur is is daar minstens een uur maakwerk bij en je bent wel een beetje dom bezig als je dat niet tijdens de les, in de loze uren of tijdens het bijkomen van een uur doet. "
Of je doet het niet. Dat kan natuurlijk ook.
Dat levert misschien strafwerk op, maar dat doet geschiedenis maken tijdens wiskunde ook.
Of je doet het samen met je collega's: de een doet vak A, den ander vak B en zo verder.
Of je laat het je vader/moeder/oom of tante doen (werkstuk) in ruil voor iets dat je liever doet (de tuin omspitten, de gevel schilderen).

Ik heb mijn kinderen alle trucs geleerd die er zijn op dat terrein. Het is de enige manier om een beetje invloed terug te veroveren.

Maar ondertussen staat die urenverplichting, studielast, als een huis.
Het wordt in de diploma-opbouw beschouwd als vlieguren. Het is dat je er geen logboek van bij moet houden zoals bij een pilotenopleiding. Gelukkig maar. Anders zou je geen diploma krijgen als je de uren niet gemaakt hebt.
Er zijn al wel digitale systemen in ontwikkeling die wel een prikkloksysteem meenemen in de beoordeling.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 10:17

niet helderziend

Nope, ben niet helderziend. Maar alles wat slechter is dan de dochter van manja, daar wordt niet over gesproken, dingen die aangedragen worden om het wat gemakkelijker te maken worden weggeuwifd, vandaar mijn reactie.
Miriam, mijn kinderen zijn dus op school bezig, ook op vrije momenten, ze gebruiken hun tijd goed, letten goed op en hoeven daardoor in normale weken thuis niet veel te doen. Ik heb het dan niet over verplichte boeken lezen. Tijdens proefwerkweken werken ze veel harder en dan echt heel veel harder en voor werkstukken zijn ze ook in de weekenden bezig of vakanties, vooral als er in duo's en in groepjes gewerkt dient te worden. En ja, de school van een van de dochters is op het matje geroepen een aantal jaren geleden vanwege uren maar is steevast wel een van de beste scholen van de provincie in die lijstjes die ik eigenlijk verfoei. Die van andere dochter scoort nog beter.
En verder, helemaal eens met Jippox, het is perceptie.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 10:18

manja

Kun je mij nog antwoord geven hoelang de pauzes van jouw dochter zijn want 40 minuten verschil aanwezigheid op school vind ik wel veel.

Manja

Manja

18-08-2015 om 10:27

Lisanne en jamie

Tuurlijk is het perceptie. Mijn perceptie.
En jullie doen alsof ik met mijn kind meejank. Helemaal niet. Zij jankt niet. Ik ook niet. Ik bemoei me helemaal niet met haar huiswerk en schoolwerk. Dat kan ze prima zelf. En het vierde jaar moet nog beginnen hoor!
Ik zie alleen een propvol rooster met lange dagen. En bij 9 lesuren zit een pauze van 20 minuten en 1 van 30

Perceptie

Lisanne, rustig is ook perceptie. De lijst van activiteit die je opnoemt doet toch vermoeden dat ook jouw kinderen gemiddeld 15 uur per schoolweek aan huiswerk doen. Al is het niet altijd thuis en ook tijdens niet schoolweken (vakantie).

Ja, druk is perceptie. Rustig ook.
Maar 'bezet' is dat niet.

Manja, maar ook IngridT, benoemen een vol rooster waarin geen plaats is voor iets anders.

Volgens mij gaat het niet over "druk"

Ik heb me kapot geërgerd aan het ophokken. Mijn kinderen ook. Ze hebben zodra dat mocht (moesten ze 16 voor zijn toen) direct examen gedaan: 2 jaar in een met dubbelprofiel en extra vakken. Een studielast van meer dan 4000 uur in 32 weken. Ja. Dat kan. Gewoon tussen 9 en 5. Efficiënt werken geeft meer invloed en meer voldoening.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 10:51

dat klopt

Het rustig hebben is inderdaad net zo goed perceptie.
"De lijst van activiteit die je opnoemt doet toch vermoeden dat ook jouw kinderen gemiddeld 15 uur per schoolweek aan huiswerk doen. Al is het niet altijd thuis en ook tijdens niet schoolweken (vakantie)."
Ik heb ook niet gezegd dat ze helemaal niets doen, ik heb gezegd dat ze hun tijd op school nuttig besteden, dat ze daardoor in normale weken niet veel thuis doen maar tijdens proefwerkweken en tijden van werkstukken het aanzienlijk drukker hebben en dat ik het verplicht lezen van boeken buiten beschouwing laat. Het ophokken vind ik ook onzalig maar ik geloof dat daar nu weer wat soepelere richtlijnen voor zijn.
En verder geldt natuurlijk ook dat de een efficienter werkt dan de ander. Dat is op de werkplek ook zo. De een krijgt werk sneller af dan de ander. Ik ben in ieder geval blij dat mijn dochters hun tijd in de les en tussenuren efficient gebruiken.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 10:56

ben je kwijt

Ik dacht dat je dochter 8 uur had per dag, maar ze heeft 9? Want je geeft de pauzetijden bij 9 uur. Hoeveel lesuren heeft ze dan zonder tussenuren (dat waren er 3 per week toch?) en eerste uren vrij? Die van mij komen uit tussen de 30 en 34 (eentje heeft extra uren ivm Cambridge Engels). Of heeft jouw dochter ook extra uren of zelfs extra vakken?
Ik heb even de pauzes van mijn dochters bekeken, bij 9 uur (en ook 8) 2 x 20 en 1 x 10. Die van 10 wordt vaak geskipt, zodat ze 10 minuten eerder weg mogen.

Manja

Manja

18-08-2015 om 11:09

Lisanne

Mijn kind heeft 36 lesuren van 50 minuten.
Dat is bij haar pakket en op haar school normaal.
Ze heeft geen extra vakken

Manja

Manja

18-08-2015 om 11:12

Pauzetijden

Zijn bij 8 uur les hetzelfde als bij 9 uur.
In de onderbouw hebben de leerlingen allemaal prachtige roosters. Nooit tussenuren. Zelden eerste uur vrij. Daarom is het verschil met de bovenbouw ook groot.

Boven gemiddeld

Dat is 30 klokuur. 5 uur boven het gemiddelde (voorschrift)

Dat betekent dat de school of in de voorgaande jaren, of in de volgende jaren, minder lesuren heeft.
Er ligt hier wel een beetje een probleem want ook het totaal wordt een beetje gemiddeld genomen. Zo kan het zijn dat leerjaar X in 2015/2016 compenseert voor een tekort dat in dit tijdvak in y ontstaat. Waardoor de totaaltelling van de jaren weer klopt.

Leerlingen kunnen de pech hebben elk jaar weer in zo'n compensatiejaar te belanden.

'vroeger' werd er gewerkt met een maximum van 27,5 klokuur (33 les uur van 50 min).
Dat maximum was geleend van het voor het bo beschreven maximum van 5,5 uur per lesdag.
Dat maximum is ruim tien jaar geleden uit de wet gesleuteld om scholen 'meer vrijheid' te geven.

Sindsdien rekenen basisscholen avondprogramma's ook tot hun lesrooster, waarmee de Inspectie tevreden is over de ureninspanning.

School met ruim rooster

Een school met een vroeg begin en laat eind, zooals bij Manja, heeft waarschijnlijk ruimte gebrek en te veel klassen. (Lijkt mij een populaire school.)
Hier worden bij het opstellen van roosters, rekening gehouden met de jonge leeftijd van de ll in de onderbouw met als gevolg dat de ll in de bovenbouw meer te maken krijgt met zaken zoals tussenuren en laat les. Het is een beetje als de 7 vetten jaren en de 7 magere jaren.
Tegelijk is het ook een gewenning in de bovenbouw naar de hbo/wo toe. Als later studenten op zich zelf wonen, moeten ze ook discipline opbrengen/ taken plannen. Nu is dat nog ver weg, maar ik zie het zo; door het maken van verslagen en het plannen van eindwerkstukken in de bovenbouw, wordt een ll getraint in het maken van keuzes. Zo kozen mijn kinderen om wat minder te sporten en activiteiten te plannen in de weekenden.

Ik merk wel dat de ene klas een prettige rooster heeft dan de andere klas. Vaak is dat te verklaren door het aantal ll voor een bepaald profiel en het aantal beschikbare docenten. Vroeger had ik ook minder lange dagen. Er was op mijn school ook geen ruimte gebrek of lerarentekort.
Dus Manja, kijk maar eens bij de roosters van andere klassen. En als ik naar de roosters van de docenten kijk, zie ik de meest rare werktijden aan mij voorbij flitsen. Het maken van een rooster is echt een zware bevalling.

Manja

Manja

18-08-2015 om 12:13

Flanagan, ik denk dat je redenatie klopt.

Populaire, want eigenlijk enige school in de regio. En de onderbouw heeft prachtige roosters. Vervolgens lijkt V4 helemaal vol geplempt qua uren.
Dus erg druk en lange roosters in V4.
Ik herinner mij van mijn zoon dat het vooral in V6 weer beter werd

Amare

Amare

18-08-2015 om 12:20

snap ik

'Grappig.
In onze situatie hadden we die school dichterbij zelf moeten bouwen '

LOL. Ik snap natuurlijk best dat niet iedereen de keuze heeft uit twee of drie middelbare scholen binnen 15 minuten fietsen. Maar toch blijft het een kwestie van consequenties aanvaarden. Als je in een dorp woont waar geen middelbare school zit, moet je kind dus verder fietsen. Dat betekent dat het kind minder uren thuis is. Maar daar kan de school zelf toch niks aan doen? Net zo min als aan de wens om te sporten, oppaswerk te doen, elke vakantie op trektocht te gaan, en alle andere keuzes die ouders en hun pubers nou eenmaal maken in het leven.

Manja

Manja

18-08-2015 om 12:28

Amare

Ik begrijp net van miriam dat de 36 lesuren die mijn dochter standaard in vwo 4 heeft ruim boven gemiddeld is.
En dat is wel een keus van de school. Ik zal op school eens vragen waarom ze het zo plannen op onze school.
Ik snap echt dat onze keuzes consequenties hebben. Maar niet alle keuzes zijn vrij. Soms moet je wel.
Maar daarom mag ik toch wel de schooltijden erg lang en druk vinden. En dat zijn ze blijkbaar ook met 36 lesuren van 50 minuten standaard zonder extra vak of extra uur. Hele klas heeft 36 lesuren bij dit profiel

Moni

Moni

18-08-2015 om 12:35

36 lesuren is inderdaad veel

Mijn oudste had die ook maar zij had drie extra vakken. Voordeel was dat ze geen tussenuren had

Lijkt me een goed idee om school te vragen waarom ze zoveel uren maken.

Manja

Manja

18-08-2015 om 12:50

Ik heb het even precies uitgerekend

Ze heeft 36 lesuren , 3 tussenuren en elke dag 20 en 30 minuten pauze.
Dit betekent dat ze elke week 36,7 uren op school doorbrengt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.