Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manja

Manja

17-08-2015 om 17:25

Rooster bovenbouw VO


Jamie

Jamie

17-08-2015 om 21:59

je overdrijft ja

Met zo'n rooster is er geen tijd om een uur bij te komen na drie kwartier fietsen en een tussenuur en dan ook nog een uur om te eten. Kom op zeg. Je kunt bij dit soort dagen ook gewoon met een kopje thee en een koekje gewoon beginnen aan je huiswerk en 20 min gebruiken om te eten. Hups zo anderhalf uur meer tijd op een dag!

Als zij haar vrije uren niet wil besteden door wat maakwerk te doen of samen aan een opdracht werken dan moet ze dan op een ander tijdstip doen en dan moet jij niet gaan zeggen dat ze recht heeft op een uur niets doen. Juist drie kwartier op de fiets zou haar hoofd lekker leeg moeten kunnen maken om dan weer fris te starten.

Verder: die twee uur geloof ik ook niet. Als school dat zegt is school heel modern want een uur hard werken per dag zou genoeg moeten zijn maar ja met de whatsapp er naast, de skype aan, muziek op de achtergrond en nog meer van dat gedoe en je bent dus twee uur bezig.

Meer vooruit kijken en je tijd beter gebruiken en ga dan als moeder niet zo zielig doen. Vergeet niet dat er heel vaak lessen uit vallen en op vrijdagmiddag kun je bést huiswerk doen of mag dat ook al niet van jou?

elk kind verschilt

Het ene kind kan meer aan dan het andere. Dat verschilt nou eenmaal. Sommige kinderen krijgen overal energie van en andere kinderen kost alles moeite, en wat daar tussenin zit. Je kent je eigen kind het beste denk ik. En waarschijnlijk is het ook gewoon even uitproberen. De tijd tot de kerst is denk ik het spannendste.

40 uur

De wet gaat uit van een 40 urige werkweek voor leerlingen.
Gemiddeld 25 klokuren (60 min) per week en 15 huiswerkuren.
Een studielast van 1600 uur per jaar.

Tussenuren en reistijd tellen niet mee.

Het gaat om het gemiddelde in 40 schoolweken. Voor elke werk of feestweek moet in de andere weken tijd ingehaald worden. De Inspectie controleert. Scholen die te weinig uren geven moeten subsidie inleveren.

(op alle niveaus trouwens; vwo is niet zwaarder dan vmbo)

Dat komt neer op weken met wel 50 uur of meer en natuurlijk huiswerk in de vakantie.

Ja. Ik vind het ook te veel.
Nutteloos, duur, ophokplicht.

Manja

Manja

17-08-2015 om 22:17

Jamie

Prima, je mag vinden dat ik overdrjf. Dat maakt me niet uit.
Maar je moet niet mijn berekening in twijfel trekken. Want die klopt. Zie miriams berekening.
En jij weet niet hoe mijn kind zich voelt als ze om 7 uur op de fiets vertrokken is en om 5 uur weer binnenkomt. Ze heeft niet elke dag een tussenuur! DAn heeft ze gewoon 9 uur in een klas gezeten en 26 km gefietst. Doe jij dat elke dag. Ook bij storm en regen?
Dan is ze moe en op en heeft ze echt even nodig om bij te komen. Het is niet aan jou om te zeggen dat dat ook in 20 minuten met een kopje thee kan. Het zijn vermoeiende dagen! Niet elk kind kan dan na 20 minuten en een kopje thee energiek aan haar bureau gaan zitten. Die van mij du niet.

Manja

Manja

17-08-2015 om 22:22

Jamie

Wat trouwens ook fijn dat jij weet dat mijn kind watsappt muziek luistert en facebookt tijdens haar huiswerk!
2 uur is Zoals je ook van anderen in deze draad en ookvan miriam leest echt volstrekt normaal. Is ook precies wat school aangeeft. Er zijn zat klasgenoten die er nog meer tijd in stoppen. Die gaan inderdaad nergens heen savonds. En er zijn slimmerds die met minder tijd toe kunnen.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 22:22

Simpel

Als jouw kind echt twee uur per dag huiswerk nodig heeft inclusief vakanties en het niet aan kan om zonder even bij te komen aan het werk te gaan in ruil voor een vrije vrijdagmiddag dan is VWO te hoog gegrepen in combinatie met ver fietsen, sporten, volgend jaar een baantje en een moeder die ach en wee roept en vindt dat je een uur moet bijkomen en een uur nodig hebt om te eten. Sorry, meer kan ik er niet van maken.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 22:24

Verder

Ik zeg niet dat jouw kind appt maar dat scholen daar al rekening mee houden met hun 2 uur per dag berekening. Als jouw kind die twee volle uren nodig heeft is vwo misschien een beetje te moeilijk?

Marjoleine64

Marjoleine64

17-08-2015 om 22:27

Valt mee hier

onze zoons zijn vooralsnog weer best tevreden, ze hebben een voorlopig rooster gezien (nog 2 weken vakantie te gaan). Meestal school van 8:30 tot 15:05, eens per week tot 16:25 en ook eens per week pas om 9:40 beginnen (70 min rooster), hooguit één vast tussenuur. En dan hebben ze allebei nog een extra vak ook (5 en 6 VWO technasium). Wat daar niet in zit zijn alle activiteiten die niet ingeroosterd zijn, maar wel verwacht worden. Zoals extra atelier uren, waarbij ze geacht worden in groepjes aan opdrachten te werken. En de reistijd... 2 uur fietsen per dag (17 km enkele reis), bus bij heel slecht weer duurt net zo lang van deur tot deur. En ja, dan houden ze nog voldoende tijd over voor huiswerk (ze doen weinig door de week, meer in het weekend) en hobbies (zeker 2 volledige avonden per week muziek voor allebei plus oefenen en een zaterdagmiddag scouting). Geen bijbaantje inderdaad, dat vinden zij (en wij ook) niet echt nodig. En voor vrienden, vooral on-line of in het weekend. Dus ja, ze staan om half 7 op, 10 over 7 de deur uit, ca. 4 uur weer thuis (of half 6). Beetje relaxen, beetje huiswerk, half uurtje eten, dan avondprogramma. Dat kan zijn: half 7 de deur weer uit, middernacht weer thuis (oudste met bandrepetitie op alweer een uur fietsen), of kwart voor 7 de deur uit en kwart over 10 weer thuis (hele avond repeteren met de harmonie).
En mijn eigen werkweek? Ik ben blij dat mijn jongens dat niet hoeven te doen... Ik werk 80% (4 volle dagen), met reistijd (40 min) en pauzes en wat overwerk dus ook van huis van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. Dan gelukkig wel een partner die kookt op mijn werkdagen, maar de laatste weken zit ik ook 's avonds regelmatig nog werk te doen, of in het weekend, of op mijn 'vrije' dag. Gelukkig is dat maar bij vlagen, maar er zijn collega's die dat structureel doen. En daarnaast natuurlijk het gezin managen (gelukkig hebben we wel een hulp eens per week). Nee, (veel) huiswerk is niet leuk, vind ik ook niet. Maar soms moet het.

Lynn

Lynn

17-08-2015 om 22:31

wat vindt kind? / bijbaan

Manja, vindt je dochter het zelf nou ook zo zwaar als jij? Die vraag houdt mij bezig en had je nog niet beantwoord.

En je schreef:
"Nee hoor van mij hoeft ze echt niet een avond te werken. Zou ook niet lukken. Mag ze ook nog niet. Ze is 14. Ze zou straks graag wat meer geld om handen hebben, maar ziet ook niet wanneer ze dat zou moeten doen op haar 15e straks. Je mag niet na 19 uur werken. En zaterdag heeft ze naast sport ook tijd nodig om bij te slapen en huiswerk."'

Als het teveel is, school met fietsen met sporten, dan lijkt het mij niet verstandig ook nog te gaan werken.

Een bijbaan lijkt me ook geen must. Misschien leuk om meer geld te hebben maar geen noodzaak. En uiteindelijk een keuze, van je dochter: OF meer geld (en minder rust of minder tijd voor huiswerk) OF meer rust en meer tijd voor huiswerk (en minder geld).

Je kan nu aan je kind meegeven dat school op dit moment echt belangrijker is dan NU meer geld. Dus even investeren in je opleiding en later met een beetje geluk (veel) meer salaris oplevert.
Ik zou het wel weten .

De hele wereld en zeker de jongeren van tegenwoordig zijn naar mijn mening in het algemeen veel te materialistisch, of waren ze dat vroeger ook al? In elk geval, hopelijk is je dochter slim en kiest ze voor school.

NB Voor ze het weet is ze 16 kan ze wel 's avonds werken, dus kan ze mooi op vrijdagavond een baantje zoeken. Maar nog even geduld dan, of af en toe oppassen op vrijdag- of zaterdagavond.

Emma

Emma

17-08-2015 om 22:32

Jamie

Hou je een beetje in. Die dagen zijn lang, het ene kind is het andere niet. Belachelijke veronderstelling dat kind verkeerd zit op het vwo. Wat weer jij daar nou van.

Manja

Manja

17-08-2015 om 22:32

Jamie

Hahahaha.
Gelukkig ben ik niet de enige die vindt dat ze het druk hebben. Verder zijn er mensen zoals Jaina die dat niet erg vinden.
Ik roep geen ach en wee. Ik constateer. Dat uurtje bijkomen heb ik niet ingesteld hoor.
Vroeger had ik in elk geval veeeeeeel minder uren en veeeeel minder huiswerk, geen profielwerkstuk en andere verslagen en minder vakken op vwo.Had wel boven de 8 gemiddeld en hoefde echt veel minder te doen dan mijn kinderen.

Manja

Manja

17-08-2015 om 22:48

Lynn

Ja mijn kind vindt zelf ook dat ze het druk heeft. Maar sporten wil ze wel graag doen en ontspant en geeft leuke sociale contacten in het dorp. Los van school.
En werken ziet ze zich inderdaad nog niet doen.

lisanne

lisanne

17-08-2015 om 22:48

profielwerkstuk

Je hebt het steeds over dat profielwerkstuk. Ik zal je geruststellen, in de vierde heb je daar nog helemaal geen last van. Dat speelt geen rol dus meer in het verhaal dit jaar.
Verder, adem in, adem uit. De bovenbouw is heel anders dan de onderbouw. Minder vakken, meer inzicht. Als je goed op je plek zit, zul je minder hoeven te stampen. Wel kan de eerste periode even schrikken worden. Ze moeten even wennen aan de andere manier van leren en werken. Je dochter zal al heel snel.doorkrijgen dat ze haar tijd beter in moet delen. Gebruik maken van tussenuren, misschien geen uur pauze als ze thuiskomt, wAt sneller eten etc. Ze heeft er in ieder geval niets aan als jij in de stress schiet vanwege haar tijd.
En mocht het je geruststellen, er vallen veel lesuren uit in de bovenbouw. Is ze eerder uit of ze kan huiswerk in het tussenuur maken.
En misschien is t teveel voor haar, er zijn er genoeg die een stapje teruggaan en afstrOmen in de 4e (en zelfs nog in de 5e).
Maar relax!

esta

esta

17-08-2015 om 22:56

wat een algemeenheden weer

Als er op sommige scholen veel uren uitvallen in de bovenbouw, dan hoeft dat elders nog niet zo te zijn. Hier vorig jaar over het hele schooljaar wellicht 5 keer een uur uitval. Meestal worden uren gewoon overgenomen en vallen dus niet uit.

Net als het profielwerkstuk, scholen mogen zelf weten wanneer dat gemaakt wordt in de bovenbouw, dat kan dus ook in de vierde zijn.

Verder heb ik ook de ervaring (verschillende middelbare scholen) dat er qua verslaglegging, werkstukken en presentaties echt veel meer gevraagd wordt van leerlingen dan vroeger.

Manja

Manja

17-08-2015 om 22:56

Lisanne

Ik heb een zoon die al van het vwo af is. Heb ervaring hoor.
Jullie schijnen te denken dat ik hem stress. Is niet zo hoor.
Maar ik blijf erbij dat deze ll vaak meer uren per week maken dan menig buitenshuis werkende volwassene, Zeker alle parttime werkers

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 23:08

maar

Je blijft maar vergelijken met werkende mensen. Waarom is mij een raadsel. Zo zwaar is dat schoolgaan ook weer niet tenzij je bijv gepest wordt. Relax. Het valt heus wel mee en ik zou vroeger of later eten ivm huiswerk.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 23:11

Alsof die parttimers dan de rest vd dag zitten bij te komen en niets doen.

Je dochter ktijgt snel genoeg door dat een uur bijkomen teveel is in haar weekrooster en anders maar niet. Dan wordt het op vrijdag huiswerk maken.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 23:11

Alsof die parttimers dan de rest vd dag zitten bij te komen en niets doen.

Je dochter ktijgt snel genoeg door dat een uur bijkomen teveel is in haar weekrooster en anders maar niet. Dan wordt het op vrijdag huiswerk maken.

Manja

Manja

17-08-2015 om 23:17

Jamie

Ja dan wordt het evt vrijdag.
En dat kan ik mij uit mijn eigen tijd echt absoluut niet voorstellen.
En op zaterdag deden ik en mijn vrienden en broers en zussen ook absoluut niets.
Daarom vind ik dat ze het druk heeft

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2015 om 23:18

Hier

Vorig schooljaar (3VWO) had zoon (14) het volgende rooster: drie dagen beginnen om 8.30; twee dagen om 9.30. Vier dagen uit om 15.30; een dag pas uit om 16.30. Twee keer in de week een tussenuur. Hij maakt zoveel mogelijk huiswerk op school. 's Middags meteen thuis beginnen met overig maak- en leerhuiswerk. Allereerst een hele goede planning voor de hele week maken. In het weekend ook nog wat huiswerk maken en leren maar een dag in het weekend houdt hij "huiswerkvrij". Blijft er nog tijd genoeg over om af te spreken met vrienden, te computeren, een keer in de week 's avonds van 19.00-20.00 te sporten en op zaterdag wat uurtjes in de supermarkt te werken. Gemiddeld besteedt hij maximaal een uur per dag aan huiswerk; soms 10 minuutjes, soms drie kwartier.

Het rooster voor dit jaar (4VWO) is bijna hetzelfde: een dag beginnen om 8.30; de overige dagen om 9.30. Vier dagen uit om 15.30; een dag weer pas om 16.30. Twee tussenuren in de week. Alhoewel dit rooster in de loop van de komende weken nog aangepast wordt zal het niet heel erg veranderen. Essentieel is en blijft een goede huiswerkplanning. Hij maakt ook gebruik van een speciale agenda (tot vorig schooljaar de Citruspers agenda; met ingang van dit schooljaar de 1Blik agenda). Hij wil dit jaar als het even kan twee keer in de week 's avonds een uurtje sporten en ook blijft hij op zaterdag werken. Als hij 15 wordt, wil en mag hij ook een paar uur op zondag en/of op schooldagen werken. Maar alleen als dit te combineren is met huiswerk en school er dus niet onder lijdt.

Druk? Zeker. Maar er is een goede balans tussen school, huiswerk, hobby's, sociaal leven en ontspanning en rust. In het weekend wordt er hier standaard lekker uitgeslapen en de ochtenden waarop zoon later begint op school staat hij dus ook later op.
Als die balans er niet meer is, moet je ergens op inleveren. Dat beseft zoon heel goed en school staat ook bij hem als prioriteit nummer 1; naast voldoende ontspanning en rust. Als het nodig is werkt hij gewoon even niet en slaat hij een keertje sporten over. Net als in "het echte leven" moet je gewoonweg prioriteiten stellen en een goede planning maken.

lisanne

lisanne

17-08-2015 om 23:24

esta

Ik heb begrepen dat het profielwerkstuk (of sektorwerkstuk op vmbotl) toch echt in het examenjaar gemaakt dient te worden. Wel laten sommige scholen doubleurs in de voorexamenklassen alvast dat werkstuk maken (zoals de school van oudste dochter). Wat vakken als ckv, anw, maatschappijleer en levo, daar is een schoolwel vrij in. Ik heb er 2 in de bovenbouw vwo op 2 verschillende scholen en die indeling is totaal anders op iedere school.
Wat lesuitval betreft, dat dik ik wat aan, inderdaad maar het is wel wat ik ook op andere scholen hoor. Bij oudste dochter is meer lesuitval dan bij jongste maar ook bij haar valt geregeld wat uit. Dus ja, het komt voor. En dat is best lekker.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2015 om 23:30

Avondeten

Het avondeten zit bij ons in maximaal een halfuurtje achter de kiezen Dan ruim ik af, doe de afwas en zoon gaat zijn ding doen. Sport, computeren, huiswerk en soms vraagt hij mijn hulp in de vorm van overhoren oid.

Manja

Manja

18-08-2015 om 07:16

Elisa ea

Ja, druk dus. Zoals jij zelf ook zegt.
En dan heb jij het ovee schooldagen van 8.30 tot half 4. En ik heb het over schooldagen van 7.55 tot 16.20. Meerdere keren per week. Met daarvoor en daarna 40 minuten fietsen. Is whr dan raar dat ik dat druk vind? Niet onmogelijk. Maar druk. Niet meer en niet minder.

Mussie

Mussie

18-08-2015 om 07:28

Hier gaat het net

Ik herken het. Mijn zoon had vorig jaar in de 4e ook zo'n rooster. En hij doet echt wel langer dan 2 uur per dag over z'n huiswerk. Dus er bleef erg weinig tijd over voor andere dingen. Hij had bijna altijd het eerste uur vrij (op een dag zelfs de eerste 3uur) en dan maakte hij een groot deel van z'n huiswerk. Ik merkte dat hij zich 's ochtends veel beter kon concentreren dan 's avonds. Dus waar hij 's avonds een uur over kon doen, was 's ochtends in 10 minuten af. Dus ik ben hem gaan stimuleren om wat eerder op te staan en dat werkte best goed. Ik ben benieuwd naar het rooster van komend jaar!

tonny

tonny

18-08-2015 om 08:26

Manja

Je bent een heel betrokken moeder en vindt dat je dochter het zwaar heeft, zwaarder dan de gemiddelde werkende mens, en dat op haar leeftijd. Ze heeft te weinig tijd voor sport, ontspanning en sociale contacten door dat rare rooster. Van jezelf herinner je dat heel anders.

Hoe meer je haar beklaagt, hoe lastiger het voor haar wordt. Ze zitten met alle klasgenoten in hetzelfde schuitje, ze gaan samen er wat van maken, reken maar! Als er in het studiehuis geen plek is om in tussenuren wat aan huiswerk te doen, dan zoeken ze een andere ruimte, Bij iemand thuis die in de buurt van school woont, in de bieb, in een koffietentje, in de fietsenstalling, in een leeg lokaal, hoekje van de aula, zoiets.

Tja een fijn rooster is het niet, en het zou zomaar kunnen dat het in de loop der tijd verandert, roosters blijven zelden een heel schooljaar in stand. De dag met de eerste twee uur vrij kan ze op de gewone tijd opstaan en aan de slag gaan.
Op de fiets kun je inderdaad niet leren, maar wel lekker uitwaaien en bewegen, bijkletsen met fietsgenoten - in een volle bus kun je ook niet veel beginnen.
Ze woont lekker thuis, haar ouders zorgen voor boodschappen, eten, schone was - dat heb je als volwassene niet".

(Ook even klagen: Mijn jongste dochter doet coschappen, fulltime, dagelijks om zeven uur 's morgens present, ze krijgt geen cent voor deze stage van twee jaar en heeft geen energie/tijd voor een bijbaantje.)

Manja, succes, en inderdaad, 'vroeger' eiste het VO minder dan nu, er waren minder vakken, maar je miste ook dingen die leerlingen van nu hebben, zoals internet.
He, dat was fijn geweest

maar toch

Gemiddeld is dat kinderen een uur per dag met huiswerk bezig zijn, dus 7 uur per week. Jij blijft maar hameren op 'al die wonderkinderen' die het in minder dan 2 uur kunnen. Dat is niet reëel. Ja, er zijn kinderen die 2 uur nodig hebben, maar het gros heeft aan een uur per dag genoeg. Die 'wonderkinderen' zijn dan hooguit degenen die (veel) minder dan een half uur per dag nodig hebben.

Hier maken ze trouwens het meeste maakwerk meteen tijdens de les. Dat doen wel meer kinderen (ook al 'mag' het niet altijd van elke docent) en dat scheelt natuurlijk ook al veel.

Vanaf 13 kan een kind een huis-aan-huis- krantenwijk doen. Kost aan tijd ca. 1 tot 2 uur per week. Dat is toch nog best te doen? Of nog beter: zoek een oppasadres. 's avonds passen op kinderen die al in bed liggen: uitstekend te combineren met huiswerk maken!

Manja

Manja

18-08-2015 om 08:42

Ik klaag niet, ik constateer

En natuurlijk moeten er meer deze uren naar school.
Ik hoef niet te horen hoe ze het allemaal op kan lossen door op een tussenuur op zoek te gaan naar een rustige studieplek. Het feit alleen al dat dat moet laat volgens mij zien dat ze het druk heeft. Het zal haar heus wel lukken. Maar het blijft een erg drukke werkweek. Dat was het enige waarover ik mij verwonderde. En niet voor het eerst, mijn zoon is al van school af.
Maar anderen vinden Zo'n drukke week blijkbaar normaal.

Perzik

Perzik

18-08-2015 om 08:43

hier ook

Zoon 4 vwo, drie dagennom 1700 thuis, een dag om 1730, en vrijdags gelukkig maar tot 1600.. een aantal tussenuren, en twee keer het eerste uur vrij. Sport ma wo en vrijdag en wedstrijd op zaterdag. Hij wilde ook een weekendbaan gaan zoeken, maar we wachten eerst maar even af hoe druk hetvwordt met school. Wij eten vroeger, half zes, dan kan hij om half zeven naar boven. Op sportdagen is er geen tijd voor huiswerk, dus dat moet hij eerder plannen. Baantje doordeweeks zou ik niet aan beginnen. Hij doet op een weekenddag huiswerk, de andere weekenddag alleen als hij zijn huiswerk niet afkrijgt..doordeweeks is hij zeker met een uur klaar, in het weekend vaak twee uur bezig.
Ik zou tekenen voor zo een werkweek
Mijn werk (baan buitenshuis en huishouden) is echt nog niet af in deze tijd.
En toen ik gymnasium deed stak ik een stuk meer tijd in mijn huiswerk. Ik haalde dan ook wel hoge cijfers. Hij zit gelukkig wat rielekster in elkaar.

Ik vind het niet heel overdreven. Pittig ja, maar dat lijkt me normaal. Prioriteiten stellen is ook belangrijk. Geen baantje doordeweeks dus.

lisanne

lisanne

18-08-2015 om 08:54

tussenuren

Jammer dat jij geen oplossingen wil horen. Daar kun je namelijk je dochter prima mee helpen, meer dan met steeds zeggen dat ze het zo druk heeft. Nee, de bovenbouw is geen luilekkerland en ja, het kan best druk zijn (maar ook wel eens niet). Tsja, wat die tussenuren betreft. Tuurlijk hoeft je dochter niets te doen in de tussenuren. Nieman verplicht haar. Maar als ze haar tijd efficient wil gebruiken, kan ze dat maar beter doen. Heeft ze meer tijd thuis vrij. Mijn dochter had er vorig jaar in haar standaardrooster 7. Ze werkte echt niet ieder tussenuur, ging ook wel kaarten of naar het winkelcentrum. Maar om dat nou 7 keer per week te doen, dat wilde ze niet en kostte haar ook teveel geld. Zij had ook geen tijd voor een doordeweeks baantje maar paste af en toe eens op. Maar goed, jullie moeten alle 2 misschien nog wennen aan die hele bovenbouw.

Manja

Manja

18-08-2015 om 09:10

Lisanne

Ik verwacht helemaal geen oplossing! Het blijven lange dagen.
Dat is mijn enige contatering. En wennen aan de bovenbouw? Heb al een zoon die vwo al af heeft.
Het gaat niet om het oplossen, het gaat niet om klagen. Het gaat om de constatering dat de bovenbouw erg lange roosters heeft waarbij verwacht wordt ( op onze school in elk geval) dat er ook nog dagelijks twee uur aan het huiswerk wordt besteed.
En dat blijf ik een druk leven vinden.
Ze redt zich echt wel. Maar daarom mag ik het wel druk vinden. En mijn vraag was: wat wordt op andere scholen verwacht aam tijdsinvestering. En hoe zien die roosters eruit.
Ik heb nog niet veel roosters langs horen komen die 4 keer per week tot 16.20 op school zitten. En ook niet die om 7.55 beginnen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.