Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielkeuze wijzigen bij afstromen van 4Vwo naar 4havo


Rocky34

Rocky34

12-06-2024 om 16:53 Topicstarter

bedankt allemaal voor alle inzichten!!

Ik zou zelf gaan mailen, als het zo moeizaam gaat. Misschien even contact opnemen met de scheikundeleraar uit de 3e? Wat zijn/haar advies is?
En zelf even een afspraak maken met de decaan (al weet ik ook uit ervaring dat de kwaliteit van decanen nogal wisselend is, dus geen idee of je daar iets aan gaat hebben).

Ik werk in het VO (jaren mentor geweest in de havo-bovenbouw) en als hij op het vwo tot en met de derde prima cijfers had, gaat hij het heus redden in havo 4 hoor! Da’s echt een niveautje lager. Ik zou gaan voor het NT-profiel. Duits gaan doen terwijl dat juist z’n enige slechte vak was is niet handig. Scheikunde op de havo is met wat ondersteuning prima te doen; in het algemeen wordt natuurkunde als lastiger ervaren. 

Rocky34

Rocky34

12-06-2024 om 18:45 Topicstarter

-Nienke- schreef op 12-06-2024 om 18:34:

Ik werk in het VO (jaren mentor geweest in de havo-bovenbouw) en als hij op het vwo tot en met de derde prima cijfers had, gaat hij het heus redden in havo 4 hoor! Da’s echt een niveautje lager. Ik zou gaan voor het NT-profiel. Duits gaan doen terwijl dat juist z’n enige slechte vak was is niet handig. Scheikunde op de havo is met wat ondersteuning prima te doen; in het algemeen wordt natuurkunde als lastiger ervaren.

Bedankt voor de informatie. Daar kan ik wel wat mee. We hebben net de cijfers van 3vwo opgezocht en ik vind het echt prima cijfers itt wat hij nu behaalt. Wiskunde 7,8/natuurkunde 7,7/scheikunde 7,4(al begrijpt hij niet hoe hij hier steeds voldoendes voor kon halen). Duits 6,7 en ook dat valt me reuze mee, maar ik weet dat in de tweede hij hier veel moeite mee had en nu met Frans (toen in 3vwo hiervoor een 7) 2-en en 3-en haalt. 

Hoe ziet extra ondersteuning voor een vak eruit? Zelf bijles regelen of kan school iets bieden? In de onderbouw hielp de coördinator hem met het leren leren van Frans. Maar nu in de bovenbouw krijgen ze geen hulp meer.


Dat verschilt per school. Bij ons kunnen leerlingen kiezen uit maatwerkuren of individuele bijles door een student. Vraag even na op school wat zij bieden! En wellicht is het helemaal niet nodig hè, met zo’n lijst pakt hij scheikunde in havo 4 misschien wel meteen prima op. 

Er zijn er trouwens veel die het in de onderbouw prima redden en in 4vwo ineens onderuitgaan hoor. Ze moeten toch ineens anders gaan leren, meer gaan doen, dingen anders aanpakken, etc. Je zoon is dus zeker niet de enige.

Die cijfers van de 3e voor de betavakken zien er prima uit. Als hij NT ziet zitten, zou ik er gewoon voor gaan. 

Je kunt ook zelf contact opnemen met de decaan. Die kan je bij uitstek advies geven over dit soort zaken.

Niet alles gelezen, maar als docent natuurkunde die aan Havo en VWO examenklassen lesgeeft: Ja.Er is echt een significant verschil in niveau. En dat heeft vooral te maken met inzicht en abstractie. Geldt ook voor sk en wiskunde.

Maar qua profiel: laat je kind vooral doen wat hij'zij leuk vindt, en wat ok aanvoelt. Dan komt t met die studie heus wel goed. 

Docent hier.

 De havo na vwo is wel echt een stuk makkelijker als je gewend bent om wel te werken ervoor (sommige leerlingen denken dat ze met een overstap uit hun neus kunnen vreten). 

Is er op die school geen keuzemogelijkheid voor bijv O&O technasium (kan ook op havo) of NLT? 
Beeldende Vorming als in het examenvak (TeHaTex) of bedoel je CKV? 

Rocky34

Rocky34

13-06-2024 om 17:09 Topicstarter

Bellebelle schreef op 12-06-2024 om 21:48:

Je kunt ook zelf contact opnemen met de decaan. Die kan je bij uitstek advies geven over dit soort zaken.

Wij ouders ‘mogen’ dit niet. De mentor en de leerling moeten dit oppakken. Helaas is de mentor niet erg pro actief. Zoon gaat nu zelf de decaan mailen.

Rocky34

Rocky34

13-06-2024 om 17:10 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 12-06-2024 om 23:12:

Docent hier.

De havo na vwo is wel echt een stuk makkelijker als je gewend bent om wel te werken ervoor (sommige leerlingen denken dat ze met een overstap uit hun neus kunnen vreten).

Is er op die school geen keuzemogelijkheid voor bijv O&O technasium (kan ook op havo) of NLT?
Beeldende Vorming als in het examenvak (TeHaTex) of bedoel je CKV?

Nee helaas niet. Verkeerde school gekozen.. Hard werken is hij gewend. Ik denk dat het wel goed komt! 
Wat fijn dat er ook docenten reageren! 

Rocky34 schreef op 13-06-2024 om 17:10:

[..]

Nee helaas niet. Verkeerde school gekozen.. Hard werken is hij gewend. Ik denk dat het wel goed komt!
Wat fijn dat er ook docenten reageren!

Maar als hij dat wel graag wil, is een overstap naar een andere school nog mogelijk? Hij moet toch al in een nieuwe klas verder, of wil hij graag bij zijn vrienden op school blijven?

Rocky34 schreef op 13-06-2024 om 17:09:

[..]

Wij ouders ‘mogen’ dit niet. De mentor en de leerling moeten dit oppakken. Helaas is de mentor niet erg pro actief. Zoon gaat nu zelf de decaan mailen.

Hoezo mogen jullie dit niet?

BritgetJones007 schreef op 13-06-2024 om 18:02:

[..]

Hoezo mogen jullie dit niet?

Ik vind ook een raar verhaal en werk ook als docent in het vo. Ik zou het gewoon doen. De tijd dringt, het is bijna vakantie.

Bellebelle schreef op 13-06-2024 om 18:23:

[..]

Ik vind ook een raar verhaal en werk ook als docent in het vo. Ik zou het gewoon doen. De tijd dringt, het is bijna vakantie.

Ja, dit komt raar over. Ook omdat hij ADD heeft toch? Dat betekend dat hij soms gewoon wat sturing nodig heeft van zijn ouders, die de situatie overzien en wat leidraad kunnen geven in zo'n gesprek. Vaak is er dan ook sprake van wat jaren sociaal emotione achterstand. Dus juist ondersteuning nodig bij zo iets belangrijks

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.