Rocky34
12-06-2024 om 12:02
Profielkeuze wijzigen bij afstromen van 4Vwo naar 4havo
Beste ouders,
Een vraag over profielkeuze bij afstromen,
Mijn kind gaat van 4 vwo de overstap maken naar 4 havo. Hij heeft 4 vijven (economie, frans, natuurkunde, wiskunde b).
Hij heeft ADD en de drukte in de klassen, het tempo, de hoeveelheid stof, weinig begeleiding en sociale druk zorgen voor zodanig veel stress dat hij bijna overspannen is. Vaak ziek, doodmoe, niet meer vrolijk en stil. School zegt: hij is pienter genoeg en kan het wel, maar niet zo snel. In heel zijn doen en laten is hij net wat trager.
Veel moeite met plannen en met weinig tijdsbesef. Maar het is wel een serieuze harde werker.
Kortom.. de prestatiedruk en het sociale vragen momenteel teveel. Hij visueel ruimtelijk sterk, beelddenker, heel creatief, goede schrijver, ook goed in abstract denken, maar ook een enorme dromer en druk in zijn hoofd.
Tot en met 3 vwo prima cijfers gehad voor alle vakken, behalve Duits, maar altijd wel erg hard voor moeten werken. Nu loont het harde werken niet meer. Hij heeft al bijles en een leer-coach gehad, maar het ‘pakt’ niet.
Nu deze stap om meer rust te vinden en ook om succeservaringen op te doen en nu een keer wel tijd te hebben voor andere dingen dan leren.
Hij wil zijn profiel aanpassen en moet hier tussen kiezen:
C&M: ned, eng, duits, gesch, aardr,
wisk A, beeldende vorming
Of
N&T: ned, eng, natuurk, scheik, wis b, informatica, beeldende vorming
Hij had op 4 VWO: ned, eng, wis b, frans, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, economie. Eco en Frans zijn de grootste probleemvakken.
C&M: hij denkt Duits en wisk a niet te kunnen. Duits niet ivm lage cijfers in 3vwo (stond net aan een 6). Wis A niet ivm de verhaaltjessommen waar hij zich geen raad mee weet.
N&T: Hij vreest voor scheikunde. In 3 vwo altijd goede voldoendes, maar begreep eigenlijk niet hoe. In 3vwo geen probleem met natuurkunde en wiskunde. In 4vwo krijgt hij de toetsen echter niet af en mist hij voor zijn gevoel informatie om mee te kunnen rekenen (dit schijnt de extra vwo-denkstap te zijn). Hij krijgt al 10 minuten extra toetstijd.
Hij weet echt nog niet welke studie hij wil gaan doen. Met beide profielen kun je alle kanten op. Geen ambitie om engineer oid te worden. Wil een leuke studie met veel actief leren en doen, met projecten, dingen maken, creëren. Niet continu achter de boeken/bureau.
Nu eindelijk mijn vraag:
Is op de havo wiskunde B, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw ook echt makkelijker dan op het VWO? Krijg je op de Havo meer echt de inhoud van het lesboek getoetst?
Op het VWO ervaarde hij dit nl niet zo en miste hij de extra denkstap.
En hoe lastig is Duits? Hij is slecht in Frans en kan al die woorden en grammatica moeilijk onthouden. Is Duits echt makkelijker?
Bedankt voor jullie reacties!
Rocky34
13-06-2024 om 19:40
zeker mee eens! Wij ouders monitoren het ook. Hij loopt sociaal emotioneel erg voor. Maar heeft sturing nodig om dingen aan te pakken, op te starten, bij de les te blijven etc. Ik ben het ook niet eens met de manier van aanpak van de mentor. De mentor weet dat en vindt mij lastig. Ihkv we hebben de mentor zijn medewerking nodig, kies ik er nu voor om het echt mijn kind het zelf te laten doen. Maar zeker met onze aanmoediging en aansturing.
De mail is inmiddels verstuurd naar de decaan en de mentor staat in de cc.
Mentor heeft net positief gereageerd dat hij de keuze knap vindt en trots is. Nu nog wachten op reactie van de decaan.
Mentor is een aparte persoon met een hoop praatjes, maar weet erg weinig over zijn leerlingen. Lacht het weg. Nog een paar weken en dan hopelijk een betere begeleiding! Met de coördinator van de havo bovenbouw hebben we al goed contact gehad en was mailen geen enkel probleem.
Rocky34
13-06-2024 om 19:46
BritgetJones007 schreef op 13-06-2024 om 18:46:
[..]
Ja, dit komt raar over. Ook omdat hij ADD heeft toch? Dat betekend dat hij soms gewoon wat sturing nodig heeft van zijn ouders, die de situatie overzien en wat leidraad kunnen geven in zo'n gesprek. Vaak is er dan ook sprake van wat jaren sociaal emotione achterstand. Dus juist ondersteuning nodig bij zo iets belangrijks
Ik ben wel blij om te lezen dat jullie begeleiding door de ouders en direct overleg met school wel normaal vinden ookal is je kind 16 ( de leeftijd wisten jullie nog niet). In de tweede is hij overigens wel erg goed begeleid, maar sinds de 4e lijkt school wel alles ‘los’ te laten.
Plantenbak
13-06-2024 om 22:33
mijn dochter ging in 4 vwo onderuit voor wiskunde. Zij is vervolgens van 4 vwo naar 5 havo gegaan (op de schoolvan mijn dochter bieden ze die mogelijkheid aan). Ze heeft alleen wiskunde laten vallen. Zij vond 5 havo echt veel makkelijker. Zelfs met het inhalen van de gemiste tentamens en opdrachten kon ze het niveau gemakkelijk aan. Ze ging er bij alle vakken zeker een punt op vooruit.
Ze gaat dit jaar haar HBO propedeuse (hbo rechten) halen en dan volgend jaar overstappen naar de universiteit (rechten).
GinnyTwijfelvuur
16-06-2024 om 09:40
Rocky34 schreef op 13-06-2024 om 17:09:
[..]
Wij ouders ‘mogen’ dit niet. De mentor en de leerling moeten dit oppakken. Helaas is de mentor niet erg pro actief. Zoon gaat nu zelf de decaan mailen.
Wat ik dan doe is samen met mijn kind uit de naam van mijn kind een mail sturen (met mijzelf in cc).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.