Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielkeuze wijzigen bij afstromen van 4Vwo naar 4havo

Beste ouders,
Een vraag over profielkeuze bij afstromen,

Mijn kind gaat van 4 vwo de overstap maken naar 4 havo. Hij heeft 4 vijven (economie, frans, natuurkunde, wiskunde b).

Hij heeft ADD en de drukte in de klassen, het tempo, de hoeveelheid stof, weinig begeleiding en sociale druk zorgen voor zodanig veel stress dat hij bijna overspannen is. Vaak ziek, doodmoe, niet meer vrolijk en stil. School zegt: hij is pienter genoeg en kan het wel, maar niet zo snel. In heel zijn doen en laten is hij net wat trager.

Veel moeite met plannen en met  weinig tijdsbesef. Maar het is wel een serieuze harde werker.

Kortom.. de prestatiedruk en het sociale vragen momenteel teveel. Hij visueel ruimtelijk sterk, beelddenker, heel creatief, goede schrijver, ook goed in abstract denken, maar ook een enorme dromer en druk in zijn hoofd.

Tot en met 3 vwo prima cijfers gehad voor alle vakken, behalve Duits, maar altijd wel erg hard voor moeten werken. Nu loont het harde werken niet meer. Hij heeft al bijles en een leer-coach gehad, maar het ‘pakt’ niet.

Nu deze stap om meer rust te vinden en ook om succeservaringen op te doen en nu een keer wel tijd te hebben voor andere dingen dan leren.

Hij wil zijn profiel aanpassen en moet hier tussen kiezen:
C&M: ned, eng, duits, gesch, aardr, 
wisk A, beeldende vorming
Of
N&T: ned, eng, natuurk, scheik, wis b, informatica, beeldende vorming

Hij had op 4 VWO: ned, eng, wis b, frans, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, economie.  Eco en Frans zijn de grootste probleemvakken.

C&M:  hij denkt Duits en wisk a niet te kunnen. Duits niet ivm lage cijfers in 3vwo (stond net aan een 6). Wis A niet ivm de verhaaltjessommen waar hij zich geen raad mee weet.

N&T: Hij vreest voor scheikunde. In 3 vwo altijd goede voldoendes, maar begreep eigenlijk niet hoe. In 3vwo geen probleem met natuurkunde en wiskunde. In 4vwo krijgt hij de toetsen echter niet af en mist hij voor zijn gevoel informatie om mee te kunnen rekenen (dit schijnt de extra vwo-denkstap te zijn). Hij krijgt al 10 minuten extra toetstijd. 

Hij weet echt nog niet welke studie hij wil gaan doen. Met beide profielen kun je alle kanten op. Geen ambitie om engineer oid te worden. Wil een leuke studie met veel actief leren en doen, met projecten, dingen maken, creëren. Niet continu achter de boeken/bureau.

Nu eindelijk mijn vraag:
Is op de havo wiskunde B, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw ook echt makkelijker dan op het VWO? Krijg je op de Havo meer echt de inhoud van het lesboek getoetst?
Op het VWO ervaarde hij dit nl niet zo en miste hij de extra denkstap.

En hoe lastig is Duits? Hij is slecht in Frans en kan al die woorden en grammatica moeilijk onthouden. Is Duits echt makkelijker?

Bedankt voor jullie reacties!


Is er al een gesprek geweest met de mentor of decaan? Dat lijken me de meest aangewezen personen om hierin te adviseren. 

In bepaalde gevallen kan er dispensatie gegeven worden voor de tweede vreemde taal, dus Duits of Frans naast Engels.

Of een vak makkelijk of moeilijk is, verschilt ook per persoon en de interesse daarin en aanleg daarvoor. Voordeel is dat hij in 4 havo begint en daarmee geen achterstand heeft ten opzichte van de mensen die nu vanaf 3 havo instromen. 
Ja, op de havo is de stof minder uitgebreid en minder diepgaand dan op het vwo, want dat is precies het verschil tussen havo en vwo. Als het net zo moeilijk zou zijn, is er geen verschil in niveau en dat zou heel onlogisch zijn.

KnorrendKitten schreef op 12-06-2024 om 12:57:

In bepaalde gevallen kan er dispensatie gegeven worden voor de tweede vreemde taal, dus Duits of Frans naast Engels.

Op de havo is een tweede vreemde taal niet verplicht.

Rocky34

Rocky34

12-06-2024 om 13:02 Topicstarter

Voor Poezekat:

De school/mentor heeft helaas erg laat pas actie ondernomen. Wij ouders wilden graag eerder hulp, maar er kwam niets aan ondersteuning of begrip. 
De mentor heeft vorige week een gesprek met ons gehad en was verrast over de keuze om naar havo 4 te willen ipv blijven zitten in 4vwo of naar 5 havo te gaan (mbv inhaalprogramma zelfstandig te gaan doen in de zomervakantie). 
Onze vragen over profiel wist hij niet te beantwoorden. Mentor wist de puntenlijst nog niet eens.. Hij zou met zoon de decaan gaan opzoeken, maar dat is nog niet gebeurd. Mentor heeft tussen de lessen door aangegeven dat zoon wel zelf kan mailen met de decaan. Zoon echter is klaar met gesprekken met volwassenen die allemaal iets van hem willen. Tot nu toe is hij daar niets mee opgeschoten.. 

Hij is er klaar mee. Maar die keuze voor profiel moet nog wel..

Rocky34

Rocky34

12-06-2024 om 13:09 Topicstarter

Aan daglichtlamp:
Als hij geen tweede taal neemt en geen economie, dan moet hij N&T gaan doen. (Of N&G, maar wil geen bio).
Die beta profielen lijken mij zwaarder dan C&M. Maar wat MamaE zegt: het is inderdaad persoonlijk.

Goed om te lezen dat Havo wel iets minder is qua stof en diepgaandheid.

Rocky34 schreef op 12-06-2024 om 13:09:

Aan daglichtlamp:
Als hij geen tweede taal neemt en geen economie, dan moet hij N&T gaan doen. (Of N&G, maar wil geen bio).
Die beta profielen lijken mij zwaarder dan C&M. Maar wat MamaE zegt: het is inderdaad persoonlijk.

Goed om te lezen dat Havo wel iets minder is qua stof en diepgaandheid.

Een profiel dat bij je past is lichter dan iets dat je niet ligt.

Alle talen werd vroeger een pretpakket genoemd, het leek mij de hel op aarde, ik heb dus alle bèta vakken gedaan. Dat kon je veel meer op begrip doen en je had altijd de binas bij de hand als ondersteuning.

Rocky34 schreef op 12-06-2024 om 13:09:

Aan daglichtlamp:
Als hij geen tweede taal neemt en geen economie, dan moet hij N&T gaan doen. (Of N&G, maar wil geen bio).
Die beta profielen lijken mij zwaarder dan C&M. Maar wat MamaE zegt: het is inderdaad persoonlijk.

Goed om te lezen dat Havo wel iets minder is qua stof en diepgaandheid.

Of E&M, maar ik zou geloof ik in jullie geval toch gaan voor N&T met extra ondersteuning op scheikunde.

Rocky34 schreef op 12-06-2024 om 13:09:

Aan daglichtlamp:
Als hij geen tweede taal neemt en geen economie, dan moet hij N&T gaan doen. (Of N&G, maar wil geen bio).
Die beta profielen lijken mij zwaarder dan C&M. Maar wat MamaE zegt: het is inderdaad persoonlijk.

Goed om te lezen dat Havo wel iets minder is qua stof en diepgaandheid.

De betaprofielen zijn niet per se zwaarder, het is net wat je ligt. Mij lag wiskunde erg goed, maar woordjes leren vond ik erg lastig. Voor mij was wiskunde B en wiskunde D dus veel beter te doen dan bijvoorbeeld Frans.

Rocky34 schreef op 12-06-2024 om 13:09:

Aan daglichtlamp:
Als hij geen tweede taal neemt en geen economie, dan moet hij N&T gaan doen. (Of N&G, maar wil geen bio).
Die beta profielen lijken mij zwaarder dan C&M. Maar wat MamaE zegt: het is inderdaad persoonlijk.

Goed om te lezen dat Havo wel iets minder is qua stof en diepgaandheid.

Ik weet niet of het mogelijk is maar onze zoon heeft destijds, 9 jaar geleden, het vak NLT gevolgd, dat waren allelei modules op het gebied van oa natuurkunde en andere exacte vakken. Wel een schoolexamen maar geen landelijk examen van dit vak.

Dit vak was alleen mogelijk bij NT en NG profiel, misschien ook een optie als hij geen biologie wil.

KnorrendKitten schreef op 12-06-2024 om 12:57:

In bepaalde gevallen kan er dispensatie gegeven worden voor de tweede vreemde taal, dus Duits of Frans naast Engels.

In welke gevallen kan vrijstelling gegeven worden?

BritgetJones007 schreef op 12-06-2024 om 14:00:

[..]

In welke gevallen kan vrijstelling gegeven worden?

dit kan (maar hoeft niet, oftewel je kan het niet eisen) als de school van mening is dat door de beperking van de leerling een diploma mogelijk niet haalbaar zou zijn als de leerling een tweede vreemde taal moet volgen. Bv sommige leerlingen met dyslexie komen hiervoor in aanmerking. Je hebt hiervoor een verklaring nodig van een gedragswetenschapper. 

BritgetJones007 schreef op 12-06-2024 om 14:00:

[..]

In welke gevallen kan vrijstelling gegeven worden?

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-archief-5eb37a9e-46d8-4c4a-834c-e723b98126f9/pdf

Grofweg zijn er drie redenen:

1) taalstoornis (Bijvoorbeeld dyslexie, autisme)

2) andere moedertaal dan Nederlands of Fries

3) eenzijdige beta waarbij de tweede vreemde taal het succesvol afronden van de opleiding in de weg staat, voorwaarde is hierbij wel dat er dan een N&T of N&G profiel gekozen moet worden.

Dat alles geldt dus voor het atheneum, voor het havo kun je een profiel kiezen zonder de tweede vreemde taal, en voor het gymnasium is de tweede moderne vreemde taal niet verplicht maar kies je grieks of latijn).

anomarie schreef op 12-06-2024 om 14:02:

[..]

dit kan (maar hoeft niet, oftewel je kan het niet eisen) als de school van mening is dat door de beperking van de leerling een diploma mogelijk niet haalbaar zou zijn als de leerling een tweede vreemde taal moet volgen. Bv sommige leerlingen met dyslexie komen hiervoor in aanmerking. Je hebt hiervoor een verklaring nodig van een gedragswetenschapper.

Je hebt dus niet altijd een verklaring nodig van een gedragswetenschapper, een deskundigen verklaring is alleen nodig bij reden 1. Welke deskundige dat is hangt af van de stoornis.

Geen advies over profielkeuze, maar mijn kind is ook van 4 VWO naar 4 Havo gegaan en heeft inmiddels met twee vingers in zijn neus zijn diploma gehaald. Het niveau is echt veel lager en in principe hebben ze alle stof al gehad, dus dat scheelt een hoop. Moet wel zeggen dat mijn kind alleen voor Frans heel slecht scoorde, de rest van de vakken gingen best redelijk tot goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.