Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pesten en school doet helemaal niks

Hoi Allemaal,
Ik heb een super lieve dochter van 5 en half, ze zit in groep 2 van de basisschool. Nu wordt ze al bijna anderhalf jaar gepest alleen de eerste drie maanden van school niet. Toen mijn dochter voor de eerste keer gepest werd zei de school “ je dochter is anders dus daarom word ze gepest.” Ik werd zo boos toen en zei meteen “ dus iedereen die anders is mag gepest worden? Bril dragen, rood haar, sproeten, noem maar op. Iedereen dus” hier gaven ze geen weer woord op. Maar mijn dochter moest maar veranderen. Ze moest therapie gaan volgen en een weerbaarheidscursus gaan volgen. Dat laatste kon niet een want ze was er te jong voor. Uiteindelijk belandde mijn dochter drie keer op de eerste hulp met ernstige buikpijn. Dit kwam door stress en was ze ook niet zindelijk meer. Ik heb toen alles geprobeerd maar liep constant tegen een muur aan en ik wist uiteindelijk niet waar ik hulp kon vinden. Intussen ging mijn dochter weer naar school en tekens werd ze door andere kinderen gepest. En school bleef maar zeggen dat ze er op zou letten. Echter bij de laatste pestperiode loopt het helemaal uit de hand, mijn dochter word uitgescholden voor de vreselijkste dingen die ik hier echt niet kan herhalen en ze wordt geschopt, geslagen en met de dood bedreigd. En school doet helemaal niks, heb de vertrouwenspersoon van school gebeld en die was kwaad op de directeur en ging hem bellen zodat hij meteen contact met mij moest opnemen, hij heeft nog niet gebeld en we zijn dagen verder. We hebben verschillende instanties ingeschakeld en die weten niet wat ze horen als wij het verhaal van onze dochter horen. Maar kunnen begrijpelijk niet a la de minuut iets doen. En wij weten niet meer wat wij in de tussentijd nog kunnen doen. Is er iemand die nog tips voor ons heeft.


berichtje van een erg bezorgde en verdrietige moeder


Veel scholen zijn machteloos tegenover pesten. Ondertussen lijdt je dochter daar ongehoord onder. Ik zou haar thuis houden en school eerst een echte oplossing vragen. Kan ze naar een andere klas, eventueel elders in het samenwerkingsverband? Of in een hogere of lagere klas? Eventueel op een andere locatie? Want pesten speelt zich vaak ook af op het schoolplein, in de pauzes, voor- en na school.

Een veiligheidsplan lijkt me gepast. Andere tijden waarop voor de pesters school begint en eindigt. Meer consequenties voor de pesters dan voor je dochter. Die hebben een sociale training nodig.

Ik zou nu gelijk contact opnemen met een andere school en kijken of ze nog voor de zomervakantie kan wennen en dan na de zomervakantie naar een andere school.

1,5 jaar is veel en veel te lang. En de school blijft maar incompetent reageren.

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 09:12 Topicstarter

We hebben zeker al contact met het samenwerkingsverband, stichting MEE en de kinderarts van het consultatiebureau. En zij doen echt goed werk, maar in de tijd dat zij nodig hebben om dingen op te starten gaat mijn dochter snel achter uit en wordt het pesten alleen maar erger. Het zijn verschillende pesters en school kan er misschien niet altijd iets aan doen, maar zij doen er helemaal niks tegen. Ze zouden met de ouders kunnen praten, of de directeur zou een gesprek met hun kunnen hebben, maar helaas die laat het totaal afweten. En we willen graag onze dochter thuis houden, maar we kunnen een boete van de inspectie ook niet veroorloven. En een andere klas kan volgens hen ook niet want  dat was volgens hen niet haalbaar zo kort voor de vakantie. We hebben op verschillende manieren gevraagd of ze een plan willen maken tegen dit pesten, maar dat was helemaal niet nodig zo ging het volgens hen goed. We zijn al zo lang hiermee bezig en volgens school staat de ontwikkeling van mijn dochter volkomen stil, praat ze niet of nauwelijks meer op school (thuis gelukkig wel). Is haar zindelijkheid weg en waardoor ze nu nog banger is dat ze gepest gaat worden. En moet ze een jaar over doen want ze gaat het niet redden. Echter hebben we al aanwijzingen gehad dat ze in die klas ook gepest gaat worden omdat er al kinderen uit groep 1 haar hebben geprobeerd te pesten. (Broertjes van de pestkoppen). Maar ik zou graag de school willen aanpakken en ze min of meer verplichten om een plan te maken, ik weet alleen niet hoe. Hebben jullie misschien nog meer ideeen?

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 09:15 Topicstarter

Mijn dochter naar een andere school doen zou echt goed zijn denk ik alleen het probleem hierin is dat alle scholen (15 stuks) in de directe omgeving van de zelfde organisatie zijn zonder plannen tegen het pesten dus. We staan echt met ons rug tegen de muur.

Op een gegeven moment kies je voor je kind, wat er ook van komt. En onderbouw jezelf goed met tekst. En laat je niet intimideren. Een rechter kan je niet tot het onmogelijke houden. Dus als men met de rechter dreigt laat je het liever voorkomen dan dat je ingaat op intimidatie.

Zorg dat je dochter een externe therapeut krijgt om haar ervaringen te verwerken, dat kan een teken zijn voor een rechter dat jij er in elk geval wel werk van maakt.

En zorg dat je kind thuis schoolwerkjes kan doen. Ik kon voor mijn dochter een beroep doen op mijn ouders en vriendinnen of nam haar mee naar mijn werk. Mijn dochter had schooluitval om andere redenen. Ik meldde haar ziek.

Bij een dreigend procesverbaal door de leerplichtambtenaar heb ik per direct een klacht ingediend. Je kind wordt gepest, lijdt daaronder en wordt niet goed geholpen en dan krijg jij een boete?

En inderdaad, als de school niet voor een oplossing zorgt zoek een andere school.

Dat een school een plan heeft tegen het pesten, of niet, wil niet zeggen dat ze het ook kunnen. Wij kozen een school met een metershoge instructie tegen pesten in de centrale hal. Pesten bleek daar endemisch wat men er ook aan deed. Dat pamflet had juist een waarschuwing moeten zijn. Ze hadden er zoveel tekst bij omdat het een plaag was.

Andere omstandigheden kunnen verlichting geven. Ik kon mijn dochter, met hulp van de leerplichtambtenaar - ja, dezelfde die mij een jaar later wilde beboeten, mensen helpen je en straffen je in dit soort gremia- overplaatsen naar een 'zwakke' school, die net meer ondersteuning kreeg en kleine klassen had en weer in de weg naar boven was.

Bel de vertrouwenspersoon terug, als je na een week nog niets gehoord hebt van de directeur. Dat lijkt mij een eerste begin.

Heb je 'bewijzen' van de mishandelingen zoals het schoppen, slaan en met de dood bedreigen? Anders heeft het altijd zin om de mogelijkheid van publiciteit te laten vallen. 'De goede naam van de school' is meestal wel motiverend om acties te ondernemen.

Maar ik vind dit soort verhalen onverteerbaar. Ik kan me voorstellen dat een leerkracht niet alles ziet, heb zelf ook een zoon, die gepest werd, maar zoveel ernstige 'incidenten' in zo'n korte tijd, dan is de structuur in de groep niet goed. Dat is een taak voor de leerkracht. Ik ben zelf wel eens woedend de klas ingelopen, heb in het bijzijn van een verbouwereerde leerkracht een donderpreek gehouden tegen de kinderen. Dat heeft wel indruk gemaakt, de kinderen vertelden erover tegen hun ouders (hoorde ik later). Maar dit is geen advies voor jou.

Je kunt wellicht wel eens voorstellen om een dagje in de klas aanwezig te zijn om te zien wat er gebeurt. Je kent je kind zoals ze thuis is, een lief meisje etc., maar je kent niet de dynamiek van haar in een groep leeftijdsgenoten. Het kan zijn dat ze, juist door altijd 'lief' te zijn of 'lief' gevonden te willen worden zich heel kwetsbaar opstelt, wat negatieve reacties oproept bij andere kinderen.

Ze wordt nu 6 jaar, dan is ook een leeftijd waarop je kunt kijken of er iets anders is waar ze zich in kan ontwikkelen, sport, muziek, tekenen, scouting etc. Een andere groep kinderen met gelijke interesse. Misschien helpt dat haar om andere ervaringen op te doen.

Tsjor

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 09:59 Topicstarter

We zijn al met een therapeut bezig en wij krijgen veel begeleiding van de verschillende organisaties. De vertrouwenspersoon geeft hem steeds meer tijd om te reageren terwijl deze tegen mij had gezegd dat ze tegen de directeur had gezegd dat hij meteen moest bellen. Wat hij niet doet. Ik ga maandag meteen diverse dingen regelen en dan hou ik haar gewoon thuis. 

En tsjor ze is zeker te lief want ze vind het verschrikkelijk dat de kindjes haar pesten en dan probeert zij het goed te maken terwijl ze niks heeft gedaan. Wij hebben het er met haar al heel vaak gehad over dat ze wel wat harder mag zijn door kindjes er op te wijzen dat ze niet aardig zijn, maar ze blijft het proberen om toch vriendjes te worden.
Ze is verschillende keren geobserveerd door verschillende instanties en die zeggen allemaal dat ze heel stil is en gewoon dingen uit haar handen laat pakken terwijl zij ermee aan het spelen is, maar zij durft er niks van te zeggen. De leerkracht weet dus dat dit gebeurd, maar deze helpt haar daar niet mee. En zal het ook niet in de klas bespreekbaar maken.
ik hoop door dat er eindelijk wat wordt gedaan als ik haar thuis hou.

Maar school kennende zal de school zeggen dat zij er alles aan doen wat ze kunnen. ( misschien dan toch maar gaan dreigen met publiciteit).

 

School zegt dat ze er alles aan doen. Maar het pesten houdt niet op en daar gaat het om. School zal voor een veilige omgeving moeten zorgen. Maar ze zijn niet de enigen die daar echt niet in slagen.

Overigens in mijn ervaring brengen 'gesprekken' hier en daar echt geen soelaas. Die gesprekken liepen in ons geval uit op beschuldigingen door de adjunct directeur dat zoon wel een gele kaart (waarschuwing) kon krijgen als hij zich misdroeg, terwijl hij het slachtoffer was, intimidatie door de directeur en ik moest een keer een falende overblijfmoeder de hemel in prijzen terwijl ze het net ernstig had laten afweten bij mijn zoon tegen alle afspraken in. Het gaat volgens de boekjes om de leerkracht die de zaak in de hand moet hebben en maatregelen om uit te zoeken wie wanneer waarom pest en dan een programma aanbieden aan de pester of pesters.

Dat heb ik pas goed gezien bij het voortgezet onderwijs waar mijn kinderen naartoe gingen naar de basisschool, die waren daar echt goed in. Maar die ontrafelden dan ook de situatie en spraken met alle ouders en alle kinderen en hadden actieve plannen die ze ook werkelijk uitvoerden. Het was voor het eerst dat ik gebeld werd, meestal stond ik om de haverklap weer op school na elk incident, nee, ik werd gebeld en men meldde mij direct wat de stand van zaken was met pesters en zoon en dat het zoon lukte om zich goed te houden en hoe dan. Echt, dat heb ik nog nergens anders gehoord. Ik ben ze dan ook zeer dankbaar.

Nou ja, bij dochter later op speciaal onderwijs. Ze werd in de bus naar een Belgische locatie gepest door een medeleerling en een docent is toen met die leerling terug naar huis gereisd met de trein.

En soms helpen andere tijden om op school te komen of te vertrekken door de pesters omdat ze anders weer de gelegenheid te baat kunnen nemen.

Je dochter zou in de pauzes dichtbij een volwassene moeten blijven die ook echt en niet alleen maar op papier beschikbaar voor haar is, desnoods binnen.

Binnen hetzelfde schoolverband is nog niet onder dezelfde schoolleiding en daar valt of staat de cultuur en beleid van een school mee.

Kies voor je kind, kies een andere school.

Je hebt als ouder echt geen makkelijke positie en ik wens je dan ook heel veel sterkte, maar meebewegen met de dwang van school en wie dan ook gaat je ook helaas niet helpen. Houd je rug recht en je doel voor ogen: je dochter veilig en goed onderwijs, op school of thuis.

Scholen kunnen ook nog wel eens een zorgmelding doen als ze er zelf niet uitkomen. Daar zou ik ook volstrekt helder in zijn. School kan niet zorgen dat het pesten ophoudt en dan zou jij falen als opvoeder? Geen denken aan. Hoe moeilijk ze je het ook kunnen maken, houd je rug recht. En zoek hier of elders steun.

Bespreekbaar maken met kinderen van 5 of op de middelbare school is wel heel wat anders. Iets afpakken (tussen kinderen van 5 onderling) is ook weer wat anders dan slaan, schoppen en bedreigen met de dood.
Je zegt dat er al verschillende instanties naar gekeken hebben, wat is hun oplossing?
Je kind thuishouden kan, maar wat is dan je doel? Bijvoorbeeld: tot de directeur belt; of: tot het pesten stopt (ook het afpakken?); of iets anders?
Ik zou overwegen om haar naar judo te laten gaan. Voor de vakantie wat kennismaking, na de vakantie gewoon op les.
Als je er niet uitkomt met deze school is een andere school ook een optie.
Tsjor

Als er geen andere manieren zijn om het pesten te stoppen en het kind is gestopt met ontwikkelen en niet meer zindelijk dan stuur je haar toch echt niet meer naar school. Waar ze voortdurend wordt gepest. Het doel is dan veiligheid en bijkomen van de opgelopen schade. En wachten tot er wel een goede oplossing, eventueel een andere school, is geregeld.

Judo helpt over het algemeen niet, dat is een smoes om de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer te leggen. Als het eenmaal zo ver is gekomen zijn de slachtoffers teveel geïntimideerd om te durven terug te slaan.

MIjn zoon zat op judo, hielp alleen geen barst en uiteindelijk kreeg hij zelfs flashbacks van de narigheid juist als hij aan het judoën was. En hebben we hem er af moeten halen.

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 11:59 Topicstarter

Wij hebben nu besloten om niet meer op de directeur te wachten want die zit er alleen maar voor het geld, want die duwt de klassen overvol ( bijna 40 kinderen in groep 1 en 2 en zegt dat er geen geld is voor andere leerkrachten. En de instanties zijn aan het kijken wat en waar we onze dochter naar toe kunnen laten gaan zodat ze veilig en zich weer gaat ontwikkelen. Maar juist op die scholen zijn er wachttijden. En onze dochter kan helaas niet op judo omdat zij door haar vroeggeboorte ( geboren met 26 weken zwangerschap) een motorische achterstand heeft en dat lichamelijk niet aan kan. 

We zoeken zeker steun bij mensen om ons heen, maar de pijn blijft telkens als ik mijn dochter vol verdriet zie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.