Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pesten en school doet helemaal niks


Fem78

Fem78

19-06-2021 om 16:22 Topicstarter

Ik ben Nederlands maar ik bedoelde jeugdarts van het consultatiebureau en die heeft blijkbaar vaak contact met de school inspectie. Dus als die akkoord gaat met het thuis laten van onze dochter dan is het geen enkel probleem. En ze zit op zwemles en dat vind ze geweldig. Ook het verzorgen van dieren vind ze echt rustgevend. Vooral paarden. Ze duikt dan in haar wereldje en lijkt volkomen tot rust te komen. We gaan minimaal twee tot drie keer per week naar dieren toe. En thuis heeft ze wel vriendinnetjes en die zijn echt lief voor haar. We doen heel vaak extra leuke dingen met haar en gaan ook wekelijks naar een speelparadijs, museum of wat anders. En daar gaat het meestal goed, maar daar maken soms ook kinderen opmerkingen naar haar omdat ze wat anders loopt dan andere kindjes en omdat ze nog niet zindelijk is.  

Natuurlijk kunnen kinderen wel eens nieuwsgierig zijn of lachen om iets dat ze opvalt. Dat is nog heel wat anders dan pesten en bedreigen, en aanvallen. En dan kun je het ook uitleggen. Ook naar je dochter toe.

Dus je mag van school de ouders niet aanspreken op het gebrek aan opvoeding en het verkeerde gedrag van hun kinderen maar ondertussen spreekt school ouders noch kinderen aan? Dan laten ze echt wel steken vallen in het creëren van een veilige leeromgeving voor elk kind. Ik denk dat jullie het goed aanpakken door regelmatig leuke dingen met haar te doen en haar tussen alle ellende door ook nog te laten genieten.

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 17:51 Topicstarter

Ja dat mag niet van school, maar bij de laatste keer was ik er zo klaar mee dat ik dat wel heb gedaan en dan dit als reactie. School heeft naar mijn weten (maar school laat ons inmiddels helemaal niks meer weten) ouders van dat kind niet aangesproken nog leerkracht als directeur. Daarnaast liegen ze ook ( van de zes besprekingen die wij met de intern begeleider hebben gehad heeft ze vijf keer gelogen, waarschijnlijk omdat er andere partijen er bij zaten. Uiteindelijk heb ik bewijs materiaal aangedragen bij die andere partijen om het aan te tonen dat ze logen) en dat is ook de reden dat ik als moeder niet meer met hun wil praten ze liegen toch maar. Daarnaast hebben ze een observatie verslag gemaakt in opdracht van een betrokken instantie en van de 53 vragen waren er 50 zo negatief ingevuld door de leerkracht dat het lijkt alsof onze dochter zeer zwak begaafd is. Wat zeker niet het geval is ze is echt slim. Hierdoor geeft school haar de verkeerde “extra begeleiding “ ( begeleiding in het aanpassen naar andere kinderen) en heeft ze boven op al het gedonder ook nog eens faalangst ontwikkeld. Het houd niet op met de problemen die we hebben zoals je inmiddels wel kan lezen. En dus de zorgen worden steeds groter van ons.

MamaE schreef op 19-06-2021 om 16:49:

Dus je mag van school de ouders niet aanspreken op het gebrek aan opvoeding en het verkeerde gedrag van hun kinderen maar ondertussen spreekt school ouders noch kinderen aan? Dan laten ze echt wel steken vallen in het creëren van een veilige leeromgeving voor elk kind. Ik denk dat jullie het goed aanpakken door regelmatig leuke dingen met haar te doen en haar tussen alle ellende door ook nog te laten genieten.

Nou inderdaad. Hier zijn ook problemen maar niemand die zomaar zelf de ouders gaat aanspreken want de school maakt er wel werk van. Ik moet wel zeggen dat de wijk hier zwak is en dit vast invloed heeft op het soort medewerkers op de school. 

Tsss nou knap dat je je zo lang hebt ingehouden. Je gaat niet zo maar ouders aanspreken dat lijkt me op zich niet iets wat je gelijk doet. Maar een kleuter die een andere kleuter voor nsb er uitmaakt en wil doodschoppen heeft de verkeerde voorbeelden thuis dus dan lijkt het mij een taak van school om daar iets mee te doen, zo niet dan zou ik ook de ouders dan maar eens gaan benaderen. 

Een ding, veilig thuis niet doen. Die zijn er inderdaad niet om ouders te helpen maar om zorgen bij jullie als ouders eens af te gaan checken. Dat doet de school nu al bij dochter zelf. 
Als je dan echt iets wilt melden dan zou ik voor de inspectie gaan maar daar kun je alleen melden. En ik denk dat je daar nog een paar stappen voor zit. Bovendien is de inspectie niet voor individuele gevallen. De huisarts is dan een beter idee, die is er voor jou/je kind. 
ik zou echt dochter thuis houden en leerplicht daarvan akte geven. Dat wat je nu schrijft over liegen en onzin erbij halen zou ik al helemaal niet tegen kunnen. Bel alvast rond naar andere scholen die kleinere klassen hebben en blijf ondertussen alles verzamelen waarmee je aantoont dat je niet zomaar je kind van school houdt. 

Fem78

Fem78

19-06-2021 om 21:39 Topicstarter

De huisarts is geen optie die op de hand van school en dat mijn dochter er wel over heen komt omdat kinderen flexibel zijn vind hij. En rond kijken is ook iets wat we nu niet kunnen omdat onze dochter diverse onderzoeken moet ondergaan om te kijken of ze niet beter op speciaal onderwijs past. Dan zou ze twee overstappen moeten maken en wij als ouders zijn bang dat ze dat nu niet aankan. Ze heeft zoveel faalangst en is zo onzeker over zichzelf dat we bang zijn dat ze nog verder wegzakt. Echter is het wel zo dat de klas waar ze nu in zit drie meiden heeft die haar vriendinnen zijn althans dat denkt zij. Twee van de drie spreken nooit met onze dochter buiten school met haar af. Die meiden gaan straks over naar groep drie en trouwens de hele klas gaat over behalve onze dochter en dan heeft ze helemaal niemand meer om op terug te vallen laat staan het enige waarvoor ze nog naar school wil zijn die meiden. En dan….. voor 5 juli moeten we weten wat we doen want dan wordt bekend gemaakt dat ze allemaal over gaan en Onze dochter niet. Dit zal een enorme klap voor haar zijn. En volgens school moeten wij dat haar in een paar minuten op school vertellen en haar terug de klas in sturen. De reactie van school over mijn zorgen hier over is dat ze er maar over heen moet komen. Het is echt een k.. school en ik wens dat geen een enkel kind toe.

Ik snap echt niet dat ouders zoveel van hun kinderen pikken. Mijn dochter van zes weet niet eens wat een nsb'er is. En al helemaal niet dat de school niks doet.
Zoek een andere school, zo snel mogelijk. Of ze nu naar groep twee of drie gaat, maakt niet uit maar ze moet daar weg.
Sowieso moet je zo'n boodschap als een groep overdoen niet op school vertellen. Doe dat thuis, veilige omgeving, ruimte voor verdriet en/of boosheid, dat jullie haar kunnen troosten. Het is op zich niet uitzonderlijk dat najaarskinderen langer in groep twee blijven, dat komt wel vaker voor. Hoeft niet zwaar aan getild te worden, maar in het geval van jullie dochter, die al zwaar beschadigd en faalangstig is, moet je wel opletten hoe je dit brengt. 
Kortom: de school is niet betrouwbaar, niet pedagogisch verantwoord, geen veilige omgeving en totaal niet in staat tot zelfreflectie. Al anderhalf jaar niet. Zoek een andere school. Ik geloof niet dat dit nog goed komt. Het vertrouwen en vooral jullie kind is te beschadigd. Ze hebben genoeg kansen gehad. Je kind gaat naar school om te leren en te ontwikkelen en dat kan ze in deze situatie niet. En mocht het tot nog een wissel komen naar speciaal onderwijs n.a.v. die onderzoeken (maar volgens mij zoekt school gewoon een reden waarom het niet aan hun ligt of dat ze makkelijker van haar af kunnen komen), dan is dat zo. Maar tot die tijd moet ze veilig zijn en ruimte krijgen om haar trauma's te verwerken en weer positieve ervaringen met school op te doen.

Zoals MamaE al schrijft ( En mocht het tot nog een wissel komen naar speciaal onderwijs n.a.v. die onderzoeken (maar volgens mij zoekt school gewoon een reden waarom het niet aan hun ligt of dat ze makkelijker van haar af kunnen komen), dan is dat zo.) is het volgens mij nu belangrijker om je kind veilig thuis te houden dan haar naar een school te sturen waar ze zo wordt gepest. Ik weet natuurlijk niet of er echt wat aan de hand zou kunnen zijn waardoor ze wel beter af is op speciaal onderwijs, maar het is inderdaad een manier om haar te lozen.

Moet je je eens indenken hoe het voor jou zou zijn dat je vijf dagen per week naar je kantoor moet waar je in een kantoortuin zit met 30 volwassenen en je elke dag niet weet wat ze nu weer gaan doen. Naalden in je stoel, bleek in je koffie, tegen je oplopen als je net met je dienblad met soep in de kantine een plekje zoekt, computer onklaar maken, je laten schrikken door vlak achter je gaan staan schreeuwen als jij net een slok thee neemt, iedere dag hardop tegen elkaar zeggen hoe stom jouw kleren zijn, band lek als je bij je fiets komt. De volwassen versies van pesten. Hoe lang hou jij dat vol? Je zou je ziek melden en als de bedrijfsarts dan zegt dat je toch moet gaan word je toch wanhopig? 

En ik wil niet te hard zijn tegen je, maar de bedrijfsarts zijn jullie in het geval van je dochter. Straks verliest ze ook nog het vertrouwen in jullie omdat jullie haar blijven blootstellen aan deze situatie terwijl jullie haar zouden moeten beschermen. 

Ik denk trouwens niet dat de school niet meewerkt om haar op een andere school te krijgen. Dan zijn ze namelijk ook van jou af. Ik vind niet dat je zeurt, maar ik denk wel dat jij op de school niet de favoriete ouder bent. 

Fem78 schreef op 19-06-2021 om 11:59:

Wij hebben nu besloten om niet meer op de directeur te wachten want die zit er alleen maar voor het geld, want die duwt de klassen overvol ( bijna 40 kinderen in groep 1 en 2 en zegt dat er geen geld is voor andere leerkrachten. En de instanties zijn aan het kijken wat en waar we onze dochter naar toe kunnen laten gaan zodat ze veilig en zich weer gaat ontwikkelen. Maar juist op die scholen zijn er wachttijden. En onze dochter kan helaas niet op judo omdat zij door haar vroeggeboorte ( geboren met 26 weken zwangerschap) een motorische achterstand heeft en dat lichamelijk niet aan kan.

We zoeken zeker steun bij mensen om ons heen, maar de pijn blijft telkens als ik mijn dochter vol verdriet zie.

Overal zijn wachttijden, ook voor het speciaal onderwijs, dat kan soms heel erg meevallen want als men de kinderen op de wachtlijst oproept blijkt er vaak al een andere oplossing gevonden te zijn, soms bij gebrek aan beter. Je geduld wordt beloond, en je dochter krijgt een goede tijd rust die je zelf al heel goed weet in te vullen.

Het is belangrijker dat ze op een wachtlijst staat voor een passende school dan dat ze 'onder de pannen' is.

Fem78

Fem78

20-06-2021 om 11:29 Topicstarter

School wil haar wel houden dat hebben ze vaak genoeg gezegd, waarschijnlijk omdat er ook een flinke pot met subsidie aan hangt. En wij als ouders doen ons uiterste best om haar te beschermen. Ik weet wat gepest worden is en we hebben echt eerst alles gedaan wat we konden en meer. Nu is het ook klaar en gaan we haar thuis houden. Echter is dat niet de oplossing niet moor onze dochter en ook niet voor ons als ouders. Maandag morgen dus ga ik eens flink schudden aan de boom ik ga de vertrouwensinspecteur bellen het samenwerkingsverband, nogmaals de vertrouwenspersoon, het consultatiebureau, huisarts en de rest van de stichtingen en organisaties die al bij ons betrokken zijn. School echter niet daar willen we niet meer mee rond de tafel dat is klaar. En wat ze van mij als moeder denken kan me helemaal niks schelen. Ik mag die zeurpiet zijn daar heb ik ook flink wat redenen voor. En ik denk dat mijn dochter echt beter af is op speciaal onderwijs gezien de problemen die ze heeft. Maar er is een wet die zegt dat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben eerst moeten proberen of ze het redden met extra begeleiding op een reguliere school. Nou dat hebben we gedaan en zie het resultaat. Ook die wet moet maar eens herzien worden want ze weten niet wat ze kinderen aandoen, wat een lijdensweg het kan worden voor het kind en natuurlijk ook de ouders.(want het is verschrikkelijk om je kind te zien verzuipen met alle bij behorende problemen van dien.) Ik zelf heb in de zorg gewerkt en toen moest ik het niet wagen om zo incompetentie te zijn dan stond ik meteen op straat en terecht. Maar morgen gaan er knopen doorgehakt worden of mensen nu incompetentie zijn of niet het is klaar

Imi

Imi

20-06-2021 om 11:40

Nog een ding: zou je niet een andere huisarts zoeken?

Ik maak me daar wel zorgen over. Is het mogelijk om een onderwijsconsulent in te schakelen. Aan alle bomen schudden kan een goede wake up call zijn, maar het kan je ook juist stigmatiseren als ruziezoeker of erger.

Doe wat goed is voor je dochter en niet wat je boos maakt en de wereld wil laten weten.

Zoek de kortste weg naar veiligheid en scholing voor je dochter en besteed geen energie aan processen die al tientallen jaren een drama zijn voor kinderen en ouders die niet tot de middelmaat behoren. Overigens vraag ik me af of dat wel waar is. De middenmoot kan ook behoorlijk last hebben van de huidige onderwijsprocessen.

https://www.socialevraagstukken.nl/onderwijs-past-nog-steeds-niet-alle-kinderen/

"Ouders en leraren zitten met de brokken

Ratificatie van een ondoordacht verdrag, zware bezuinigingen, oppottende samenwerkingsverbanden en onduidelijke criteria, gezamenlijk vormen ze een giftige cocktail met alle gevolgen van dien voor kwetsbare kinderen en hun ouders. Waar vroeger kinderen met ernstige problemen naar de kleinere klassen van het speciaal onderwijs gingen, wordt ze nu een lijdensweg opgedrongen. Een barre tocht langs verschillende scholen onderbroken door periodes van langdurig thuiszitten die uiteindelijk toch in het speciaal onderwijs uitkomt. En de wanhopige ouders en de leerkrachten in het speciaal onderwijs zitten ondertussen met de brokken."

Er zijn diverse partijen die zich bezighouden met het 'Passend Onderwijs' maar er is nog steeds geen uitzicht op verbetering. Er is ook alleen geprobeerd te bezuinigen en het werd ingevoerd nadat alle vlees van de botten was gehaald en de klassen vergroot waren. Dat gaat je niet lukken. Iedereen voelt die urgentie maar de oplossing is er niet.

Dus pas vooral goed op jezelf en je dochter.

"School wil haar wel houden dat hebben ze vaak genoeg gezegd, waarschijnlijk omdat er ook een flinke pot met subsidie aan hangt."

Dat lijkt me onzin, als jouw kind weggaat, komt er wel weer een ander kind en krijgen ze daar geld voor. Waarom zou er meer subsidie naar jouw kind gaan dan naar andere kinderen?

sterkte morgen met je strijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.