Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'


Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 10:49

#209

Ik vind het wel een goed idee.

Nee joh, het is helemaal niet iets waar ik een probleem van maak. In zo'n draadje als dit wordt alles uitvergroot. Ik hoor ook zeker niet bij de actiefsten op school, maar heb zeker waardering voor degenen die dat wel zijn. En dat miste ik bij sommigen hier. Die spraken alleen maar vanuit hun eigen ik standpunt, terwijl ik zeker weet dat de kinderen veel plezier beleven aan de extra's op school.

Bij ons zijn het niet zozeer de ouders die het benoemen, maar juist de juffen. Prima, ik geloof er wel in dat de energie die je in iets/iemand steekt zich op den duur terugbetaalt.

bieb63

bieb63

26-06-2015 om 11:05

Krullevaar

Ten eerste gaat het hier om een 'gewone' school, zoals de meeste zijn. En op die 'gewone' scholen zijn ook museumbezoekje, schoolreisje, sint en kerstfeest, enz enz. We hebben het hier niet over een speciaal cultureel schooltje. Maar een doodgewone basisschool waar op velen ook hulp gevraagd wordt aan ouders. Dus het is appels met peren vergelijken als jij het over die profilerende school hebt.
Maar los daarvan, ben ik het volledig met Angela eens: ook dan moet je concreet zijn. Als het overgrote deel van die culturele uitjes worden gepland op de dagen dat ik werk, dan kan ik niet participeren. Simpel.

Angela67

Angela67

26-06-2015 om 11:14

krullevaar #213

ok
gr Angela

creabea

creabea

26-06-2015 om 11:19

de 'actiefste' ouder

Ik heb ook zeker wel waardering voor de actiefste ouder, mits die niet klaagt dat andere ouders niet ook (net zoveel) bijdragen als zij zelf. Dan denk ik, je doet het jezelf aan hoor.
En als ik eerlijk ben, doe ik sommige dingen niet, omdat ik er bang voor ben langdurig mee opgezadeld te zitten. Ik ken bijvoorbeeld iemand die elk jaar aan het eind een paar volle weken (elke avond tot 11-12 uur 's nachts) een zomerfeest aan het organiseren is. En voor de rest ook nog veel voor school doet, en er eigenlijk wel een beetje klaar mee is maar geen vervanging kan vinden. Misschien trekt die persoon het allemaal naar zich toe in het kader van 'iemand moet het doen', maar ik zie het niet zo zitten om die taak over te nemen, om de reden dat er dan wel heel veel op mijn bordje komt. Ik wil best wat doen (en ik doe al best veel) maar het gaat mij te ver om weken achtereen geen privéleven te hebben.

Evanlyn

Evanlyn

26-06-2015 om 11:59

Krullevaar

Jij weet zeker dat mijn kinderen plezier beleven aan uitjes, ik weet zeker van niet. Jij weet zeker dat mijn kinderen dolgraag op een teamsport zouden willen, ik weet zeker dat het van mij veel inzet zou vragen (die dan niet naar bijvoorbeeld begeleiding van schoolwerk kan gaan) en voor hen ook weer niet geweldig zou zijn. Jij vindt dat ouders die in jouw ogen te weinig doen allerlei oordelen hebben over hoe het gebeurt, terwijl dat bij de meesten helemaal niet zo is, die boeit het namelijk niet en ze zijn er niet mee bezig. Jij vindt dat ouders maar tijd moeten maken, terwijl je niet weet wat ze verder nog (moeten) doen.

Zou het "probleem" dan toch niet meer bij jouw manier van denken liggen dan bij die andere ouders? Dat je gewoon zou moeten doen wat jij leuk en/of nuttig vindt en wat minder naar andere ouders kijkt?

Annie

Annie

26-06-2015 om 12:26

paar dingen

Fijn dat de toon weer wat vriendelijker is geworden.
Of het nou gaat om een individuele sport of een teamsport, tijd kost het. Bij een teamsport kun je het rijden etc nog delen. Onze kinderen zitten op sport en omdat ze het leuk vinden en omdat wij bewegen belangrijk vinden, ze leiden al een redelijk zittend bestaan, sporten is prima beweging. Als je kind sporten niks aan vindt en je hebt geen tijd om een keer te rijden, dan is dat toch prima? Een kind dat niet wil sporten en een ouder die gestresst raakt door alles er omheen, daar schiet niemand wat mee op. Hoef je je toch verder niet voor te verontschuldigen? Als je kind graag wil sporten en het komt niet uit dan kun je of een oplossing verzinnen (hier heb je ook opa s die zaterdags rijden en zelfs een keer een oom, die vond het maar wat leuk of je kijkt of iemand de rijbeurt over kan nemen, die ouders bestaan ook, die het leuk vinden om te rijden) of ruilen of inderdaad je kind nee verkopen. En als je geen zin hebt, kom daar dan ook eerlijk voor uit. Zelfs daar bestaat begrip voor, meer dan geen tijd want iedereen zit krap in de tijd.
Verder denk ik dat (bijna) iedereen zich in bochten wringt om een keer te kunnen helpen (we hebben het over af en toe, niet dagelijks of wekelijks) en dat het dan steekt dat anderen dan gewoon toedeledokie (dat is toch zo'n modewoord, nu?) roepen en niets doen of nog erger, met allerhande excuses komen die voor de eerste groep net zo goed gelden.

Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 12:38

Evanlyn

Dat zeg ik nergens. Ik heb het niet over individuele gevallen. Natuurlijk vindt niet ieder kind dit soort dingen leuk maar we praten hier in algemeenheden. De meeste kinderen houden van sporten, van schooluitstapjes naar een museum, etc.

Geloof me, ik heb ook een 'eigenaardig' kind en ben me bewust van de verschillen tussen kinderen onderling. Je trekt het nu teveel naar je eigen situatie.

Regenboog

Regenboog

26-06-2015 om 14:19

wel/niet zeuren

# 199
Rick, zeurende ouders
Je zegt dat ouders die niet meehelpen niet mogen zeuren. Maar waarom eigenlijk niet? Door school of de ouderraad worden bepaalde zaken of activiteiten toegezegd. Als die er dan niet blijken te zijn of niet goed geregeld zijn mogen andere ouders daar best over zeuren. Of je nou niet meehelpt omdat je niet kan of omdat je niet wil, je kind moet meedoen aan die activiteit (sportdag ofzo) en als dan het beloofde drinken niet aanwezig is en jouw kind eng wordt van de dorst, dan mag je daar best wat van vinden toch?

skik

Als ik als OR lid aan ouders vertel dat er bij de sportdag voor drinken voor de kinderen wordt gezorgd en dat doe ik niet dan hebben ouders recht om te zeuren, om te zeggen dat ik dat niet goed geregeld heb, helemaal waar.
Als ik voor de avondvierdaagse aangeef dat ik een verzorgingspost inricht met limonade, water iets te snoepen en een EHBO trommel als ik voldoende mankracht kan mobiliseren dan hebben ouders niets te zeuren als ik op de dag voor de avondvierdaagse nog een brief meegeef aan de deelnemende leerlingen dat er helaas, door te weinig vrijwilligers, op de derde avond geen verzorgingspost is.
Zoals ik al eerder aangaf in mijn post over zeurende ouders, ik kan mezelf niet in tweeën knippen om alles voor elkaar te krijgen. Het steekt dan helemaal als het ouders zijn die er nooit zijn, niet bij vergaderingen, niet om te helpen maar alleen als ze er zelf wat aan hebben. De groep 8 musical van hun eigen kind, kunnen gloeien van trots dat hun kind zo'n mooi stukje kon zingen.

Angela67

Angela67

26-06-2015 om 15:11

Regenboog

ik snap je hele posting en ben het eens, op die laatste alinea na, want daar gooi je weer iedereen op een hoop (en ik hoop dat je het niet zo bedoelde):

"Het steekt dan helemaal als het ouders zijn die er nooit zijn, niet bij vergaderingen, niet om te helpen maar alleen als ze er zelf wat aan hebben. De groep 8 musical van hun eigen kind, kunnen gloeien van trots dat hun kind zo'n mooi stukje kon zingen."

De ouders die gloeien van trots zijn niet per definitie degenen die bij jou zeuren dat er geen limonadepost is terwijl je gevraagd heb om vrijwilligers (en dat het anders niet door kan gaan).

Als een ouder niets doet, maar ook niet zeurt, dan mag die ouder best iets doen waar hij/zij alleen zelf wat aan heeft en gloeien van trots. Het zou wat zijn dat je niet mag helpen als je er zelf wat aan hebt en/of dat je niet mag gloeien als je niet ook een limonadepost bemant.

gr Angela

Regenboog

Regenboog

26-06-2015 om 16:17

Angela

Ja angela je hebt gelijk. Het klinkt een beetje op een hoop gooiend. Was even een illustratie van iets wat ik zelf meemaakte als groep 8 ouder en OR lid. Zo'n ouder mag en kan best gloeien van trots dat haar kind het zo goed deed maar voordat haar kind zo'n succes kon hebben waren er heel wat ouders en kinderen bezig geweest met kostuums, schminken, aula aankleden, hapjes en drankjes maken/kopen en dat leek ze even te vergeten. Haar kind deed het inderdaad geweldig maar dan hoef je niet alles eromheen af te kraken. Dat valt niet goed bij andere ouders.

soms weet je het niet

Op de eerste basisschool van mijn dochter werd ook enorm geoordeeld over mensen die niets deden. Over mij bijvoorbeeld. Als alleenstaande ouder met een fulltime baan liet ik mijn kind overblijven. Ik stond toen zelf voor de klas (HBO). Ik kon dus geen vrij nemen, dan kregen mijn studenten geen les. Maar ik moest wel verplicht iedere maand een overblijfbeurt doen. Ik heb aangeboden om andere taken te doen, die wel in mijn schema pasten (speelgoed schoonmaken, de hand- en theedoeken wassen, administratie van de overblijf doen) en ik heb zelfs aangeboden in een afwijkende vakantie (ik vrij, dochter school) al mijn overblijfbeurten in één week te doen, maar niets was goed genoeg voor de dames die daar de scepter zwaaiden. Ik heb dus van tevoren gemeld dat ik er niet kon zijn. Mijn kind werd van de overblijf verwijderd. Ik werd met de nek aangekeken. Stomme kakschool.
Op de tweede basisschool heb ik de situatie uitgelegd. Juf was blij met wat ik wel kon doen en verder werd alles soepel opgelost. Wat een verschil...
Wat ik zeggen wil: misschien willen mensen wel, maar wordt het ze onmogelijk gemaakt. Ik werd er zelf erg obstinaat van en wilde op een gegeven moment helemaal niks meer doen op school 1. Het was toch nooit goed genoeg voor die roddelkliek.

Evanlyn

Evanlyn

26-06-2015 om 16:49

Krullevaar

Dat is nou juist het punt. Er bestaat geen algemeen gezin, er zijn alleen maar individuele gezinnen. Het gaat juist om mijn eigen situatie en om het feit dat ik daarin de afwegingen maak. En hetzelfde geldt voor jou en voor al die andere ouders. Jij bent niet degene die beslist hoe het moet voor al die andere gezinnen. Alleen voor jezelf en je eigen gezin.

creabea

creabea

26-06-2015 om 19:11

dat is ook nog waar

het kan ook best zijn dat ouders die niets voor school doen, zich daar gewoon niet zo thuis voelen. Op de huidige school van de kinderen vind ik het veel leuker om iets bij te dragen dan de vorige.

Juffie

Juffie

27-06-2015 om 09:44

Onderscheid scholen

Er zijn inderdaad scholen die proberen door muren op te werpen alleen een bepaald type leerling/ ouder aan te trekken. Manieren zijn een hoge ouderbijdrage en het "eisen" van veel participatie van ouders. Juist ouders van kinderen uit zwakkere milieus worden En er zijn hier kennelijk ouders die deze manier van onderscheid maken heel erg prima vinden en het maar raar vinden dat er ouders zijn die hun kinderen, ondanks middelen wat betreft geld en tijd, toch op een goede school willen doen. Ik zou aanraden me nooit door enge teksten in een schoolgids te laten manipuleren en mijn kind, ook zonder middelen, gewoon op de school van eerste keuze aan te melden. Die ouderbijdrage is vrijwillig, net als de inzet van tijd. Dat is de manier waarop wij hier in Nederland gekozen hebben met onderwijs om te gaan: zoveel mogelijk gelijke kansen voor leerlingen.

Juffie

Juffie

27-06-2015 om 09:46

Fouten

Scholen proberen leerlingen uit zwakkere milieus te weren en het gaat natuurlijk om ouders zonder middelen.

Tomaatje

Tomaatje

27-06-2015 om 13:13

Dat klopt

Eerst zwemles, dan AMV, omdat dat gegeven wordt van half groep 3 tot half groep 5 en dan op een sport. We kunnen niet alles tegelijk betalen en organiseren.

Niet omdat ik het niet leuk zou vinden, maar omdat ons budget niet van elastiek is.

creabea

creabea

27-06-2015 om 13:13

dat geloof ik direct

En van die hogere ouderbijdrage wordt dan ook weer het een en ander gefinancierd wat weer ten goede komt aan kinderen uit de betere milieus.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met de ouderbijdrage van vrije scholen. Van de vrije school hier weet ik dat de bijdrage per leerling hier honderden euro's per jaar is (vanwege o.a. de dure materialen die worden gebruikt bij handvaardigheid). Zou die bijdrage wel vrijwillig zijn? En de leonardoschool is ook duur, heb ik gehoord.

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2015 om 13:33

ouderbijdrage

Een ouderbijdrage is altijd vrijwillig, dat is wettelijk bepaald, al proberen scholen het anders voor te stellen. Net als inzet van tijd en werkkracht trouwens.

Juffie

Juffie

27-06-2015 om 19:18

In onze regio

Hier zijn een aantal basisscholen die als goed bekend staan die het zo regelen. Ze willen graag een hoogopgeleid publiek en proberen aanmelden door leerlingen die buiten hun zelfbedachte doelgroep vallen te ontmoedigen. Dat zeggen ze natuurlijk niet, maar het beleid is duidelijk. Ik heb daar een allergie van jewelste voor, ik kreeg ook echt jeuk van een aantal ouders hier die werkelijk vinden dat kinderen van "egoïstische (hoe durf je, weet jij veel wat er achter de voordeur speelt)" ouders maar naar een andere school moeten dan hun bloedjes van kinderen die wel recht op van allerlei extra's en goed onderwijs hebben. Hoe kun je bedenken dat de inzet van ouders centraal moet staan in schoolkeuze in plaats van het belang van hun kinderen?

bieb63

bieb63

27-06-2015 om 23:36

Totaal mee eens juffie

Die allergie heb ik dus ook! Ik vind het prima als scholen hun eigen visie hebben over soorten leermethodes ( bijv montessorie of whatever). Je ziet er iets in of niet. Ikvind het ook prima als een school meer aan cultuur wil doen. Maar elk kind moet dezelfde behandeling krijgen op een bs. Het gaat om de kinderen, niet om de ouders.

Niet zo vrijwillig

De vrijwilligheid van de ouderbijdrage is beperkt.
Er is een heldere rechterlijke uitspraak, maar die is van toen de wettekst nog een klein beetje anders was. Die uitspraak stelt dat - analoog aan de toen geldende wettekst - alleen die bijdrage verplicht zijn waarvoor een contract is aangegaan en of die wettelijk zijn vastgelegd.

Ondanks die uitspraak (waarvan hoger beroep niet mogelijk was vanwege het bedrag) stond het ministerie ook toen al op het standpunt dat de ouderbijdrage verplicht is als deze de goedkeuring heeft van de MR. Inmiddels is de wettekst ook veranderd. Niet met de bedoeling de ouderbijdrage verplicht te maken, maar de zo heldere bepaling over contract of wet is verdwenen. Ik vermoed dat de wettekst nu minder bescherming biedt.

De landelijke klachtencommissie heeft al uitspraken gedaan die ook stellen dat goedkeuring van de MR bindend is.

Voor de GG, Leonardo, TTO geldt hetzelfde als voor de Gesubsidieerde Internationale scholen. De extra's worden gezien als niet gesubsidieerd en dus ter betaling door de ouders.

Het is natuurlijk helemaal waar dat die extra kosten segregatie in de hand werken. Maar helaas is bescherming daartegen slecht geregeld.

Juffie

Juffie

28-06-2015 om 08:16

Bescherming

Een tijd geleden was er een school die de kinderen, waarvan de ouders de ouderbijdrage niet betaald hebben, hebben uitgesloten van de kerstviering... Uiteindelijk heeft een stichting waar ik bij betrokken ben de betaling geregeld en bleek ook dat je tegen de school geen actie kon ondernemen, anders dan naming and shaming. Maar ja, er zijn hoogstwaarschijnlijk genoeg ouders die deze totaal asociale actie van school heel terecht vinden: dan hadden je ouders maar een school moeten kiezen die wel bij je "eigen cultuur (lees eigen sociaal-economische klasse)" aansluit, genoeg andere scholen in de buurt, toch? Scholen die door de overheid bekostigd worden, zouden gelijk toegankelijk moeten zijn voor alle leerlingen ongeacht hoe armlastig of "egoïstisch" hun ouders ook zijn. Die bescherming zou inderdaad beter geregeld moeten zijn.

Yeti

Yeti

28-06-2015 om 09:15

Die discussie

Speelde bij ons ook elk jaar. Er was altijd wel een ouder die riep dat kinderen 'gewoon' uitgesloten moesten worden van de Sinterklaasviering als hun ouders de bijdrage niet betaalden. Dan zouden die kinderen als enige in de klas geen kadootje krijgen, en niet bij sinterklaas op schoot mogen. Alsof sinterklaas ook kinderen straft waarvan de ouders 'stout' geweest waren.
Belachelijke discussie vond ik dat.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2015 om 09:33

even: oud papier

Alhier ontvangen scholen subsidie voor oud papier. Dus de verdiensten zijn een stuk lucratiever op die manier. Verder is het ophalen op zaterdag, dan zijn de meeste vaders vrij.
Die vinden dat meestal geen probleem, elke twee maanden één zaterdagochtend.
Ik heb zelf best geholpen op school, maar op mijn voorwaarden. Dus dingen die ik echt leuk vindt, zoals kleine groepen kleuters prentenboeken voorlezen, of helpen bij creatieve workshops in de bovenbouw. Zodra er een overactieve regelmoeder de scepter zwaaide,deed ik niet mee. Ik deed vooral zaken waarbij door een leerkracht hulp werd gevraagd. Overigens, op de school van mijn kinderen zorgde men wel dat ten alle tijde leerkrachten de eindverantwoordelijkheid hadden, zodat de al te actieve en pushende moeders op tijd teruggefloten werden..
En nog een reactie op iemand die roept: verhoog liever de ouderbijdrage: nou nee, dat kun jij misschien missen, een ander wellicht niet.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2015 om 09:39

Oh en nog wat

Ik heb heel veel waardering voor mensen die hun best doen om veel te organiseren of om veel te helpen. Maar gedraag je niet als Queen Bee, met een attitude en roddelend over ouders die niet in de gelegenheid zijn om er hun prioriteit van te maken. Laat mij lekker in mijn hoekje lezen met kleuters of kleien met groep 6. Dat is mijn bijdrage, en daar zul je het mee moeten doen.

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2015 om 09:42

potje

Sommige scholen hebben een potje voor ouders met minder geld. Die betalen dan niets of minder en aan kapitaalkrachtige ouders wordt gevraagd meer te betalen. Dat wordt dan niet alleen aangewend voor extra vakken, maar ook voor schoolreisjes die een kind anders zou moeten missen. Dat vind ik wel sympathiek, al kan dat systeem natuurlijk alleen blijven bestaan omdat er zoveel kapitaalkrachtige ouders op school zitten die meer willen betalen, en is het voor sommigen vervelend om te moeten zeggen dat ze niets kunnen betalen. Maar in elk geval sluit je niemand op voorhand uit.

Lynn

Lynn

28-06-2015 om 09:45

Miriam

OT: wat is GG?

Lynn

Lynn

28-06-2015 om 09:52

Juffie (OT)

"Een tijd geleden was er een school die de kinderen, waarvan de ouders de ouderbijdrage niet betaald hebben, hebben uitgesloten van de kerstviering..."

OT: over uitsluiting gesproken, hoewel niet ivm het niet betalen van de ouderbijdrage: jaaaren geleden toen onze kinderen nog jong waren hadden we een kerstviering op onze christelijke school. Leuk met de hele school en alle vriendjes samen.
Door megadrukte en een reis voor mijn werk had ik het opgaveformuliertje voor de kerstviering gemist. Daarbij kon je opgeven hoeveel mensen van het gezin zouden komen.
Toen ik daar - te laat - achter kwam, meteen contact met school opgenomen dat we wel wilden komen (met excuus en toelichting dat het mis was gegaan), evt. alleen de kinderen. Maar nee, de betreffende organiserende juf zei "Nee, te laat, ze mogen niet komen".
Ongelofelijk, 2 kleine kinderen uitsluiten van de kerstviering!
Lekkere christelijke gedachte.
Ik kan het nog steeds niet geloven.

Jouw punt vind ik trouwens ook ongelofelijk.

Juffie

Juffie

28-06-2015 om 10:47

Beweging

Formeel mag een school leerlingen uitsluiten van activiteiten die betaald worden vanuit de ouderbijdrage. Maar dat iets mag, hoeft toch niet te betekenen dat je het ook doet. In het VO zie je steeds meer een beweging naar het aanbieden van allerlei leuke extra's aan kinderen van kapitaalkrachtige ouders. Het is denk ik wel duidelijk wat ik hiervan vindt. Als niet iedereen Chinees, Cambridge Engels, Goethe Duits, enz., enz. kan volgen omdat er een financiële verplichting voor ouders tegenover staat, vind ik dat je het vak als school niet aan moet bieden. Scholen moeten zelf keuzes durven maken: er zijn, zoals Tsjor terecht aanhaalde, voldoende middelen om goed, gevarieerd onderwijs aan te bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.