Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'


Krullevaar

Krullevaar

28-06-2015 om 11:52

Potje

Dat potje voor ouders die de ouderbijdrage niet kunnen betalen bestaat hier in de stad ook. Maar wordt door de gemeentje betaald en niet door de scholen. Overigens denk ik dat de gemeente alleen een 'normaal' bedrag aan ouderbijdrage zal willen betalen en niet de ouderbijdrage van scholen die rond de 400 € vragen.

Overigens ligt bij ons op school het percentage ouders dat de ouderbijdrage betaalt maar op 60-65% en dat is incl degenen die het vanuit de gemeente vergoed krijgen. Dat percentage is dus best laag.

creabea

creabea

28-06-2015 om 22:04

ook de andere kant meegemaakt (ot)

een school waar de ouderbijdrage bijna niet betaald werd (populatie met veel arme gezinnen). Dat was ook wel een beetje mal; het sinterklaasfeest kon nog net gefinancierd worden maar andere feesten gingen op kosten van (vrijwillige) ouders. Dan werd er gevraagd om ouders die iets konden bakken (pannenkoeken, of taart) en dat werd dan niet vergoed.
Of ouders die voor creatieve lessen hun eigen materiaal beschikbaar moesten stellen voor de klas (zoals textiel, breigaren, timmerhout). Nu bedenk ik me trouwens dat handvaardigheid waarschijnlijk niet uit de ouderbijdrage betaald wordt, of wel?

bieb63

bieb63

28-06-2015 om 23:16

Maar dan kom ik op een andere gedachte creabea

Als een school een populatie heeft van grotendeels arme gezinnen, dan lijkt het mij vrij ondenkbaar dat het allemaal 2 verdieners zijn....... M.a.w in dat geval zouden er toch i.i.g. wat 'handjes' /tijd beschikbaar moeten zijn om iets gezelligs te organiseren, ook al mag dat geen geld kosten. Al ga je maar lopend (met wat ouders als begeleiding) naar het plaatselijke bos om maar iets te noemen. Vind dit persoonlijk niets te maken hebben met hetgeen waar het over gaat.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2015 om 23:39

bieb

Ik kende de nodige gezinnen met laagopgeleide ouders, die beiden werkten. Dat is nog steeds geen vetpot.

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2015 om 23:48

Lopend

Daar hebben de leerkrachten geen zin in, die willen met de auto.

Hoeft niet hoor

Hier werd veel gewandeld en gefietst. En gebruik gemaakt van het OV. Dat dat fietsen lukte leek me soms wel een soort wonder, financieel en praktisch, maar blijkbaar lukte dat toch.

Yeti

Yeti

29-06-2015 om 06:51

Fiets en ov

Hier (vinexwijk) werd veel me het OV gedaan. En op de fiets, wat sdoms levensgevaarlijke situaties opleverde. Maar wel heel gezellig was, volgens de kinderen.

creabea

creabea

29-06-2015 om 13:00

bieb (ot)

ik zei al dat het niet helemaal on-topic was, maar dat terzijde.

Er was op die school nog redelijk wat ouderparticipatie, want inderdaad: veel werklozen en dan kwamen zowel vader als moeder op school om te 'helpen', (ook veel gezinnen die ondanks werk het hoofd financieel niet boven water konden houden trouwens, waaronder 1-ouder gezinnen). Helpen tussen aanhalingstekens, omdat deze ouders daar niet zo goed toe in staat waren, ze hingen maar zo een beetje rond, sommigen. Begeleiden van kinderen wilden ze niet en/of konden ze niet aan en klussen waar een klein beetje hersens voor nodig zijn hetzelfde. Een MR vullen was niet alle jaren heel makkelijk bijvoorbeeld, of de schoolbieb beheren was ook heel moeilijk (iets met een computer!) voor sommige ouders.

Er waren daar ook wel ouders die niets deden op school, niet omdat ze geen tijd hadden maar zich daar niet goed genoeg voor voelden. Die hadden zo'n laag zelfbeeld dat ze niets zagen zitten en deelnemen aan een activiteit afsloegen met een "ach, dat is toch niks voor mij.

Bieb, 'handjes'

Als je thuis nog twee kleintjes hebt is het ook erg lastig helpen op de basisschool.

skik

Krullevaar

Krullevaar

29-06-2015 om 15:59

hangt ervan af

Mijn jongste zit nog in groep 2 en regelmatig helpen er andere ouders die nog een baby/peuter hebben en die hun jongste gewoon meenemen.

Het hangt erg van de activiteit af of dat mogelijk is, maar is dus niet perse een reden om nooit te kunnen helpen (zeker bij kleuteractiviteiten).

Het is toch vaak een kwestie van instelling. Ik heb trouwens ook niet de ervaring dat mensen zonder baan meer bereid zouden zijn om te helpen.

Rick

Rick

29-06-2015 om 16:03

Krullevaar

Dat ligt niet alleen aan de activiteit en de instelling maar ook aan je kind!

Als je werkt

Kan de kleinste naar de creche of andere oppas die je toch al hebt voor die dagen.
Het is soms wel even puzzelen en daar is misschien ook niet iedereen even handig in. Je moet er ook een beetje ingroeien.

Noet

Noet

29-06-2015 om 16:07

AnneJ

je gaat toch niet van ouders verwachten dat ze dure vrije uren gaan opnemen voor een schoolactiviteit?

Mag je toch zelf weten Noet?

Dat mag je toch zelf weten Noet?
Ik nam wel vrij voor de schoolreisjes. Zo'n 1 a 2 keer per jaar? Geen probleem hoor.
Andere activiteiten kon ik wel schuiven met mijn vrije middag.
En als het niet kon voor mijn werk zei ik gewoon nee. Helaas een keer moeten doen.
Dochter dacht dat ik op een laatste moment wel mee zou kunnen maar dat kon helaas niet.
Gelukkig kon ik wel mijn dochter meenemen naar mijn werk ook al had ik het druk want dat bleek de consequentie. Activiteit op school ging toen niet door.
En anders had ik dochter kunnen laten ophalen door familie.
Dat verwacht ik niet van andere ouders hoor. Het kwam mij wel goed uit met mijn kinderen.
En gelukkig trof ik meestal een juf of meester die rekening hield met de mogelijkheden van ouders. En mijn eigen ouders konden ook meedraaien.

Enthousiasmeren

Het zal ook wel een bepaalde stijl zijn. Het dwingen van ouders lijkt me niet handig. Een stijl waarbij je mensen enthousiasmeert en uitnodigt en realistisch bijstelt is natuurlijk het meest succesvol. Maar dat kan ook wel een hoop energie vragen van scholen. Er kan een moment komen dat ze het 'grootschalig' willen gaan regelen.
Maar dan heb je juist kans op meer verzet denk ik. En laten ouders het afweten.
Kortom er zal altijd een bepaalde spanning blijven.
En ik realiseer me echt heel goed dat het niet voor iedere ouder even haalbaar is om bij te springen.

Noet

Noet

29-06-2015 om 16:54

AnneJ

zelf schrijf je dit: Als je werkt
Kan de kleinste naar de creche of andere oppas die je toch al hebt voor die dagen.

Dat de kleinst op de creche zit betekend dat je werkt op dat tijdstip en dus verlofuren moet opnemen als je niet kunt schuiven.

Verlofuren

Ja Noet. Dan moet je verlofuren opnemen. Voor mij was dat geen probleem. Dat wordt het natuurlijk wel als school mij daartoe zou verplichten. Maar ik wilde zelf heel graag mee naar de schoolreisjes omdat mijn zoon gepest werd en mijn dochter buitengesloten. Daar was ik heel graag zelf bij. En anders ex of grootouders.
Dat was me wel een verlofdag waard.

Noet

Noet

29-06-2015 om 17:21

juist

maar dat kun je dus niet eisen / verwachten van ouders. En zo leek het wel in jou berichtje: "regel het maar even"

Er zijn er genoeg die hun verlofuren al hard nodig hebben om al die vrije dagen en andere zaken te coveren.

Mee eens Noet

Ik vind niet dat je dat van alle ouders kunt verwachten. Maar je mag het wel vragen maar niet eisen. Je gaat niet over de agenda of de balans van een ander. En inderdaad, school is verplicht, maar bijdragen is vrijwillig en moet dat wel blijven.
Ik wordt altijd wel een beetje attent als men begint over 'vrijwillig is niet vrijblijvend' maar ik realiseer me ook dat vrijwillige bijdrage een enorm geregel kan zijn met mensengedoe. Daar probeer ik wel buiten te blijven.
En respecteren dat iedereen daarin bijdraagt naar eigen vermogen of niet bijdraagt.
Als je nieuw bent op school kun je makkelijker wat geintimideerd raken door dit soort zaken.

Regenboog

Regenboog

29-06-2015 om 18:56

Vrijwillig maar niet vrijblijvend

Lang geleden deed ik in de groep 3 van mijn dochter helpen met lezen op niveau. De juf nam de achterblijvertjes bij zich, de stagiair de kinderen die op normaal niveau presteerden en ik de vooruitlopers. Een half uur op maandag en een half uur op donderdag.
Dat deed ik vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De juf rekende erop dat ik er was. Bij ziekte kon ik wel een keer afzeggen maar niet zo te hooi en te gras eens komen en dan weer niet. Dat zou ten koste gaan van de goede lezers, die kregen dan geen kans om hun voorsprong vast te houden.

O zeker Regenboog

Het spreekt vanzelf dat je je aan je afspraken houdt. Het gaat er mij om dat je onder druk gezet wordt op een negatieve manier.
Net als mensen zich gaan beroepen op 'eigen keus' is 'vrijwillig maar niet vrijblijvend' een signaal dat ze een beroep op je gaan doen waar je niet op zit te wachten.

bieb63

bieb63

29-06-2015 om 22:08

Tja

Inmiddels vliegt het alle kanten op. Als beide ouders ft werken, dan nog is het geen vetpot. Dan kan, maar je hebt dan toch i.i.g. 2x minimumloon en dat is 3000 bruto. Toch net even anders dan een bijstandsgezin. Als je niet ft werkt, dan heb je misschien nog wel 2 kleintjes thuis. Ja dat kan, mijn reden ook om sowieso te zeggen dat je dingen niet van ouders moet/kan laten afhangen. En dan is het weer dat er ouders zijn die wél tijd hebben, maar 'niks kunnen' niet weten wat en hoe ze dat moeten doen. Tja, dat gaat mij dan weer te ver: ballen in een kerstboom hangen kan iedereen om maar iets te noemen. Maar ook daar zeg ik: ze moeten/hoeven van mij niets. En verlofdagen opnemen is sowieso lang niet voor iedereen een mogelijkheid om 1000 en 1 redenen.
Kortom:
- School mag best hulp vragen, als ze dat handig vinden met als uitgangspunt dat er best wel ouders zijn die willen en kunnen. Zo niet, dan niet.
- Helpende ouders moeten zich ábsoluut niet bemoeien met wat andere ouders wel of niet doen c.q. kunnen.
- School moet gewoon zorgen dat ze een normaal kerst of sintfeestje zelf kunnen regelen. Als er wat extra's kan met helpende ouders, prima, zoniet, dan doe je het zonder en dan maar evt. met wat minder toeters en bellen. Dan verzin je maar wat anders.

creabea

creabea

30-06-2015 om 08:48

juist

"School moet gewoon zorgen dat ze een normaal kerst of sintfeestje zelf kunnen regelen. Als er wat extra's kan met helpende ouders, prima, zoniet, dan doe je het zonder en dan maar evt. met wat minder toeters en bellen. Dan verzin je maar wat anders."

Waarschijnlijk is de ouderparticipatie geleidelijk wat doorgeslagen. Waar eerst is bedacht dat het leuk en goed is als vader of moeder wat meer betrokken is bij de school, zijn er door de komst van ouders zoveel leukigheden bijgekomen (verzonnen om helpende ouders een taakje te geven?) waarvan men nu denkt niet meer zonder te kunnen. Zoals iemand hier noemde, waar zijn de kinderknutsels rond de feestdagen gebleven? Kinderen kunnen toch zelf in het kader van handvaardigheid de school versieren?

En sommige scholen hebben het zodanig slecht voor elkaar dat ze ook op ouders leunen om de basis rond te krijgen; de schoonmaak en onderhoud van het gebouw of hulp bij de lessen.

Regenboog

Regenboog

30-06-2015 om 08:57

het slecht voor elkaar hebben de schuld van de school?

Dat een school het "slecht voor elkaar heeft" is niet alleen op het bordje van de school te schuiven. Scholen hebben maar beperkte middelen maar moeten wel passend onderwijs leveren.
Hulp van vrijwilligers in de vorm van ouders of anderen is bijna onontkoombaar niet alleen voor de leuke extra's maar ook voor lessen. Dat lezen waar ik eerder over vertelde gebeurt nog steeds op onze school om snelle leerlingen werk aan te bieden op hun eigen niveau. zoder leesmoeders trekt een leerkracht dat echt niet alleen.

Rick

Rick

30-06-2015 om 09:02

regenboog

Onze school bestaat al elf jaar en heeft nooit gebruik gemaakt van leesmoeders dus dat is een duf excuus. Al lang geleden is aangetoond dat leesmoeders weinig zin hebben. In een groepje lezen is ook een verschrikking, zeker voor vlotte lezers die echt geen extra hulp nodig hebben maar goede fijne boeken en rust.

Juffie

Juffie

30-06-2015 om 09:23

Regenboog+oordelen

Een school die niet zelf kan zorgen voor de schoonmaak, heeft de zaken slecht voor elkaar. Er is de afgelopen jaren alleen maar meer geld naar onderwijs gegaan. Doordat er ouders waren die wel wilden poetsen, hebben de scholen de keuze gemaakt een deel van het potje "schoonmaak" ergens anders aan te besteden. Maar dat kan natuurlijk nooit betekenen dat ouders dus tot in de lengte der dagen schoonmaken moeten.

Verder helemaal eens met Bieb. Ik vind dat geoordeel over de instelling en betrokkenheid van andere ouders met betrekking tot school niet helemaal normaal. Is het nou zo moeilijk te accepteren dat de redenen waarom ouders niet willen en/ of kunnen helpen je niets aangaan? En ze net zo legitiem zijn als de redenen die jou wel tot betrokkenheid aanzetten? Een pluspuntje van deze discussie: ik voel me heel erg tevreden. Gelukkig heb je met dit gezanik in het VO niets te maken.

creabea

creabea

30-06-2015 om 09:38

regenboog

Zeker wel. Mijn ervaring met de vorige school was dat die het niet goed voor elkaar had. Tuurlijk, scholen gaan gebukt onder bezuinigingen, maar er werden wel eens op zijn minst vreemde keuzes gemaakt. Bakken met geld werden er uitgegeven aan nieuwe meubels en inrichting (terwijl het vorige echt nog niet slecht was, maar de directeur maakte bij voorkeur elk jaar het geld op). Voor sommige vakken waren er heel dure lesprogramma's en voor andere aspecten was er geen geld beschikbaar op school: Geld voor fatsoenlijke boeken in de schoolbibliotheek was er niet, daarvoor werden leerlingen langs de deuren gestuurd om geld in te zamelen. De school had een slechte naam op financieel gebied; contributies bij lesprogramma's werden te laat betaald (misschien ook wel teveel lesprogramma's) en zodoende mocht de school niet meer meedoen met een bepaald programma; slechte reputatie bij de openbare bibliotheek ook, vanwege het niet inleveren van boeken en niet betalen van boetes.

De school had, bij gebrek aan 'capabele' ouders vrijwilligers aangetrokken als onderwijsassistent, een vrijwillige RT'er. Knutselen werd door ouders verzorgd, die liefst ook nog zelf materiaal moesten meebrengen (want daar was geen geld voor). En de muziekles lag op zijn gat, daarvoor werd ook een vrijwillige(r) (ouder) gezocht. Er waren best veel kinderen op school waar 'iets' mee was, maar de school was er ook bijzonder makkelijk in om te zeggen: "wij vermoeden IADH bij jouw kind, wil je dat wij daar iets mee kunnen, dan moet je hem laten testen. Eerder kunnen wij niets met jouw kind." En zo vertrokken er best heel veel kinderen naar het speciaal onderwijs. Mijn oudste heeft er bijna 5 jaar op school gezeten en zo uit mijn hoofd zijn er 8 kinderen uit zijn klas naar het SBO gegaan. Mijn kind is een slimmerik en verveelde zich suf in het lesprogramma. Daar konden ze niet zoveel mee, want hij was niet officieel getest op hoogbegaafdheid dus ze gingen zich ook niet inspannen om hem goed aan het werk te krijgen. Misschien ook wel, omdat plusmateriaal apart aangeschaft moest worden (was niet standaard aanwezig) en je raadt het al: daar was geen geld voor.

bieb63

bieb63

30-06-2015 om 15:50

hoe moeilijk is leesles...

Stel je hebt een klas(groep) dat op een bepaald niveau zou moeten kunnen lezen. Dan zijn er x kinderen die daar slecht in zijn, x kinderen die dat niveau ongeveer hebben en x kinderen die al veel verder zijn met lezen.
Ik ben geen juf, maar ik kan daar toch wel iets simpels op bedenken zonder daar 'leesmoeders' voor nodig te hebben. In de leesuurtjes mogen de kinderen die ver vooruit zijn, gewoon in hun eigen boek (of moeilijker boek van school) lezen, een boek op hun niveau. Evt. mogen ze ook een andere taak doen. De kinderen die op het behorende niveau zitten, gaan gewoon verder met hun boek op dat niveau. En de kinderen die achterlopen, gaan gezamenlijk met de juf lezen, om het niveau op te krikken. Daar is de juf voor. Hoe moeilijk kan het zijn?

Rick

Rick

30-06-2015 om 15:58

Klopt bieb

Dat klopt want als je met een leesmoeder leest moet er vóórgelezen worden en daar hoef je die kinderen met een voorsprong helemaal niet op te trainen. Voor die groep is vóórlezen in een groepje ontzettend saai en waarschijnlijk geldt dat voor ieder kind. Alle kinderen dromen weg als een ander kind voorleest, of ze houden het niet bij of ze lopen ver voor.

Het is al zolang geleden aangetoond dat leesmoeders niet helpen. Je moet een kind één op één helpen om verder te komen en dat kan het beste thuis met leeskilometers maken dus!

bieb63

bieb63

30-06-2015 om 22:04

leeskilometers ja

Alhoewel lastig als kind niet van lezen houdt. Dwingen is dan erg lastig. Maar hoe dan ook, die 'leesmoeders' helpen geen moer en verloren tijd voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.