Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'

Ik ben moeder van een dochter van 5, ze zit nu in groep 2.
Haar vader en ik zijn al een aantal jaar uit elkaar, maar hebben goed contact. Woon nu met mijn nieuwe vriend al 4 jaar samen. Ze zit op een hele leuke school en ze doet het erg goed. Nu zitten haar vader, mijn vriend en ik al jaren met hetzelfde probleem, wat wij nu eigenlijk wel zat zijn. Ik zou graag jullie mening/advies willen. Vanuit school word er erg op de ouders geleund. Vanaf het begin dat ze op school zit, krijgen wij een briefje dat wij mee moeten helpen met oud papier lopen. En als je niet kunt, moet je zelf vervanging regelen.. Poetsen doen ze 4x per jaar, ook hier moet je zelf vervanging regelen. Nou werk ik 3 dagen in de week, mijn vriend en ex werken beide 5 dagen in de week. Wij moeten hard werken om financieel rond te komen. Nou erger ik mij er heel erg aan, dat ze er maar vanuit gaan dat wij overal tijd voor hebben. Oud papier: op woensdagen van 1 tot soms 5uur. Is ons vaste werkdag, ik ga toch daar geen vrij voor vragen??! Poetsen, 's avonds van 7 tot soms 10uur!! Gaat mij echt te ver! Ze verzinnen allemaal uitjes en feestjes op school, waar de ouders maar bij moeten zijn. Maar die tijd kunnen ze toch beter besteden aan echte les?! En als je niet overal bij kan zijn, 'moet opa of oma o.i.d.' maar even komen. Ja, die werken ook gewoon.. Ik vind het te zot voor woorden dat wij ouders overal maar aan mee moeten werken. Daarbij zijn wij jonge gezinnen, die hard werken om later evt. nog een nieuw huis te kopen en aan te toekomst te werken. Gaan ze onze vrije tijd voor klussen thuis ook nog opeisen??! Graag jullie mening..


Angela67

Angela67

22-06-2015 om 10:39

niet doen, beleefd weigeren

en geen woorden/uitleg eraan vuil maken. "nee het spijt me ik kan niet". "nee sorry gaat niet lukken". "nee vervanging regelen is ook niet gelukt, sorry".

Wat willen ze doen als je weigert? Je aangeven bij de politie?

Het is even een oefening in Zenn, maar je kunt deze school toch niet veranderen (tenzij je een actie op touw wilt zetten, dat is ook prima, maar dan moet je echt een fikse groep ouders verzamelen en uitgebreid met de school gaan praten).

Mijn mening is dat het belachelijk is: dat het überhaupt nodig is (dat zegt iets over het feit dat zij geld aan andere dingen besteden die zij belangrijk vinden en jouw baan/geld dus niet belangrijk vinden). En dat het zo veel is.

gr Angela

Inderdaad

Helemaal eens met Angela. Gewoon zonder schuldgevoel (is even oefenen) melden dat je niet kan. Punt. Oud papier lopen klinkt al onzinnig en schoonmaken daar is neem ik aan gewoon budget voor wat ze blijkbaar ergens anders voor gebruiken. Hier komt beide (openbare school) niet eens voor.
Als ze hier hulp nodig hebben met activiteiten wordt dat gewoon zonder verplichting gevraagd. Meestal komt het dan wel rond. Heel soms niet en dan gaat er een extra mail uit en dan lukt het ineens toch. Maar alles dus zonder verplichting.

Evanlyn

Evanlyn

22-06-2015 om 10:47

Tja,

Hier zijn heel veel draadjes over, als je even zoekt. De meningen zijn verdeeld. Een deel van de ouders vindt het wel prima en als je niet kan, zeg je gewoon nee. Een ander deel ergert zich eraan. In elk geval kan de school je nergens toen dwingen!

Het viet mij ook rauwe op mijn dak. Eerst het kinderdagverblijf, waar alles voor je geregeld is tot de luiers en het fruithapje aan toe. En dan de basisschool, waar opeens van alles van je verwacht wordt. En nu zitten ze op de middelbare school, die kennelijk weer wèl alles zelf kan regelen en betalen!

Het is echt iets van de basisscholen. Het begint waarschijnlijk met een paar enthousiaste ouders die tijd teveel hebben en iets leuks verzinnen. Dan wordt zoiets een traditie en komt het elk jaar terug. En tenslotte wordt het "verplicht" en weet men niet beter meer. Niet in trappen! Je bent geen slechte moeder als je zegt dat je niet kan. Laten de mensen met tijd teveel het maar doen.

Nog zo'n dooddoener: ja, maar als niemand voor vervoer zorgt, dan kan het uitje niet doorgaan. Nou, dan gaat het maar niet door! Misschien hebben ze dan nog eens tijd om die kinderen wat te leren.

Yeti

Yeti

22-06-2015 om 10:50

al jaren?

'Ik ben moeder van een dochter van 5, ze zit nu in groep 2.
Nu zitten haar vader, mijn vriend en ik al jaren met hetzelfde probleem, wat wij nu eigenlijk wel zat zijn.'

Al jaren lijkt me sterk, je kind zit nog geen 2 jaar op school.

Maar los daarvan sta ik er anders in. Er zijn gewoon dingen die belangrijk zijn, ook al wordt het door school (of de regering) niet gefinancierd. Overal wordt bezuinigd en dan kan het toch fijn zijn als er vrijwillige handjes worden geholpen. Bovendien, als iedereen een keertje helpt, valt het op jaarbasis reuze mee. En dat harde werken valt ook wel mee, als je maar drie dagen per week werkt.
Je kind zit vijf dagen per week op school (je werkt op woensdag dus dan gaat je kind 's middags naar de BSO, neem ik aan). Hoe erg is het om een keer op je vrije ochtend te helpen bij de verkeersles of luizenmoeder te zijn. Kom op zeg, het is ook jouw kind.

Tja, iets andere mening (schoonmaak)

Natuurlijk heeft school budget voor schoonmaken, maar dan gaat het om de lokalen en toiletten grofweg doen. Het fijne werk, daar is echt geen tijd voor. Dus ik snap heel goed dat scholen de hulp van ouders vragen bij het schoonmaken van de speel- en werkmaterialen en het wat zorgvuldiger poetsen van kasten/tafels/stoelen/ramen. Werd op onze school 2 keer per jaar gedaan, voor de kerstvakantie en voor de zomervakantie, in de avond. Met een ploegje van een stuk of 5, 6 ouders + de leerkracht heb je dan het lokaal meestal wel op orde. Vond ik ook altijd wel gezellig. Vier keer per jaar lijkt mij overdreven. En ze kunnen het je zeker niet verplichten.

Verder vind ik je school inderdaad erg dwingend. Dat oud papier lopen, wat een onzin. Laat ze gewoon een container op het schoolplein zetten, heeft niemand er verder extra werk aan. En ik ben helemaal voor leuke extra activiteiten, maar het moet wel binnen de perken blijven. En zijn er niet genoeg ouders beschikbaar, jammer dan, dan gaat het uitstapje niet door. Krijgen de kinderen niks van, wij deden het ook zonder schools bezoek aan de kinderboerderij. Dus ik zou inderdaad zoals de anderen hierboven zeggen gewoon beleefd blijven weigeren. Maar dat zou mij vreselijk gaan irriteren. Dus wat je ook kunt doen is eenmalig een mail/brief sturen aan de leerkracht met cc aan de directie dat je geen tijd hebt en ook niet van plan bent die te maken door vrije dagen op te nemen. Dan is het in 1 keer duidelijk en hoef je niet steeds te reageren.

jaja.vrijwilligers

smeerolie van de samenleving.

Vraagstelster moppert dat school op vrijwilligers leunt. Oud papier lopen lijkt me geen enorme prioriteit, maar schoonmaken wel en daarvoor schiet het budget vaak tekort om het echt lekker schoon te houden.

Niet alleen op school speelt dit.
Ik werk in een zorginstelling waar veel vrijwilligers meedraaien.
Als de koffie-vrijwilliger zich ziek meldt, moet het personeel in het krappe schema tijd maken voor een koffie/thee ronde, en zeker als er zieken zijn is dat geen doen. Héle late koffie dus.

Er is nu eenmaal allerlei werk wat gedaan moet worden, betaald of onbetaald. Weigeren dupeert min of meer mensen die afhankelijk zijn.

Krullevaar

Krullevaar

22-06-2015 om 11:02

precies

Het gaat om incidenteel helpen. Als je niet kan, dan kan je niet. Simpel. Ik neem aan dat als ze poetshulp nodig hebben, dat er een x aantal ouders nodig is en dat echt niet ALLE ouders moeten helpen. Dus kies de momenten dat je wél kan en kies de activiteiten die je leuk vindt.

Hier werkt man ook 5 dagen maar hij kan echt wel een keer per jaar een paar uurtjes assisteren bij een verkeersles op het schoolplein.

Je maakt er veel te veel drama van. Kind zit pas net op school en jij hebt af en toe je handen vrij omdat je 3 dagen werkt.

Evanlyn

Evanlyn

22-06-2015 om 11:13

handen vrij?

Dat weet je helemaal niet, misschien werkt ze verspreid over 5 dagen op schooltijden, is ze mantelzorger, of is er een baby op komst. Of je ergens tijd voor hebt bepaal je toch echt zelf. En dan mag je er best de dingen uit pikken die je leuk vindt. Of helemaal niks.

Nogmaals: je hoeft op de middelbare school toch ook niet schoon te maken? Die zullen daar heus geen ruimer budget voor hebben.

MaYe

MaYe

22-06-2015 om 11:41 Topicstarter

Ik wil heus wat doen hoor..

Oke excuus, die TWEE jaren dat ze er op zit. In alle haast misschien wat overdreven neer gezet.

Enfin, alle dingen op school, boekenweek, schooluitjes, toneeluitvoeringen ben ik erbij. Ik neem speelgoed mee naar huis om te poetsen. Op maandag heeft ze zwemles, en zijn we half 6 thuis. Maandag en dinsdag doe ik mijn huishouden e.d., om dat ik vanaf woensdag t/m vrijdag van 8 tot half 7 (soms later) bij de dierenarts werk. Weekends hopen we leuke dingen te doen met ons gezin, of ze is fijn bij haar papa leuke dingen doen. Weekends werken we in en rond ons huis, of we helpen anderen. Heb mijn vader nog geholpen met oud papier lopen in ons oude dorp. Niet dat ik mijn tijd hoef te verantwoorden tegen over anderen, maar dan weten jullie iets meer. Het is toch geen schande om mijn vrije tijd 's avonds aan mijn dochter te besteden, om even een spelletje oid te doen. Wij moeten nou eenmaal ons tijd indelen omdat haar papa en ik uit elkaar zijn, en dit proberen wij voor haar zo fijn en leuk mogelijk te maken. Soms zelfs samen met haar wat te doen. Dus ben geen ouder die NIETS wil doen. Vind de manier waarop gewoon niet netjes.
Heb net gebeld met de ouder die over oud papier gaat. School zegt dat het buiten hen omgaat. Deze ouder zegt van niet. Er word gezegd dat iedereen vrij vraagt daar voor. (Dus dan moet ik dat ook doen, omdat iedereen dat doen?! nee dus..) Heb gezegd dat haar papa 1x in het jaar wel wil mee lopen, en dat ik de andere dingen voor school doen. Nou, dat was eigenlijk ook niet oke. Ik snap dat ze hulp nodig hebben, wil ik ook geven. Maar wel op onze tijden, en tot zover. Wij mogen toch best grenzen hebben? Dat andere ouders dat zo leuk vinden, betekent niet dat je dat van elke ouder kan verwachten?

creabea

creabea

22-06-2015 om 11:48

hoe een school het regelt verschilt

Het ligt er natuurlijk aan om wat voor schoonmaak het gaat, maar ik zou zeggen dat de school daar zelf budget voor moet hebben en dat dus verkeerd geregeld heeft. Vroeger zat ik zelf op een school die oud papier ophaalde in de wijk voor de extra's. Niks mis mee zolang daar ouders voor te vinden zijn en dat zal niet voor álle ouders elke woensdagmiddag zijn. Ik weet nog dat mijn ouders daar een paar keer per jaar een avondje mee hielpen, niet heel schokkend. Je hóeft niet te helpen, maar 4x per jaar een paar uurtjes heb je wel over voor je kind, toch? Als het onder werktijd is, jammer dan. Misschien kun je op een ander moment wel voor iets anders inspringen, bijvoorbeeld bij het paasontbijt of de kerstversiering.

Er is wel verschil in scholen: de vorige school van mijn kinderen (een kleine, ik weet niet of dat uitmaakt) vroeg heel veel van ouders, soms ook vrij dwingend. Er werd ook vanuit gegaan dat je wel even kwam opdraven en dat je vervanging regelde bij andere ouders. Ook dingen als schoonmaak en inderdaad het bekende " als er niet genoeg ouders rijden gaat het uitje niet door". Daar waren ouders die -serieus- 20 uur per week voor de school in touw waren, dat ging mij veel te ver. Voor zover ik er inzicht in had weet ik dat de directeur een aparte manier van geld beheren had, die vond dat elk jaar al het geld opgemaakt moest worden aan de kinderen die 'nu' op school zitten. Hij sprak schande van rijke scholen die alles oppotten en daar dan wel weer een vakleerkracht van inhuurden (mag niet, blijkbaar?). Gevolg van zijn beleid was dat de school wel een interieur had dat helemaal spic-and-span was, maar er geen geld was voor een nieuwe rekenmethode en de schoolbieb was totaal verouderd.

De huidige school (een vrij grote met 400+ leerlingen) vraagt ook wel hulp van ouders, hier ook luizenouders, klassenouders, af en toe een uitje, maar het is toch beperkter. In ieder geval geen verzoek aan 'een handige vader' om het probleem met de gootsteen in de keuken op te lossen, of het lekke dak te repareren en parkeergeld wordt bijvoorbeeld gewoon vergoed als je hebt gereden voor een uitje. Er zal meer geld zijn, het zal ook wel een kwestie van vele handen maken licht werk zijn.

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 11:49

goede weg

Je bent op de goede weg .

Dat is de luxe van oudere kinderen hebben (jongste zit hier in groep 7): ik ben al door die aarzelende modus heen. Ik weet wat ik ervan vind, ik weet hoe onze school het aanpakt en wat daar voor 'ruimte' is of niet.

Probeer het zo zakelijk mogelijk te beschouwen. Zij willen iets van jou en jouw reactie op hun verzoek zegt niets over hoeveel jij over zou hebben voor je dochter of andere kinderen. Laat je dus geen schuldgevoel aanpraten en ga er neutraal in staan. Niemand heeft zich een oordeel aan te meten over hoe jouw week in elkaar zit. En dat iedere ouder daar zin in heeft of het leuk vindt dat valt natuurlijk te betwijfelen .

gr Angela

Katniss

Katniss

22-06-2015 om 11:52

Sommige dingen wel, andere niet

Ik heb in al die jaren op de basisschool (12) twee keer geholpen met schoonmaken. Dat vond ik vreselijk dus doe ik niet meer. Ook ga ik nooit meer in het avondvierdaagse limonadekraampje staan of mee op schoolreis. Ik vind ook dat ik best mag kiezen voor de dingen die ik leuk vind. Dus ben ik luizenmoeder (5 keer per jaar een uurtje) en rijd ik een of twee keer per jaar voor een excursie. Soms neem ik er idd vrij voor, maar meestal probeer ik het tussendoor te frommelen (werk 36 uur).

MaYe

MaYe

22-06-2015 om 12:03 Topicstarter

precies

Nou dat zeg ik. Op de dagen dat ik vrij ben, help ik dus ook wel eens met boekenweek oid. Heb mijn auto zelfs nog de dag voor schoolreisje op de bestemming neer gezet, zodat ik op de dag zelf kinderen thuis kon brengen. (Als enige ouder naast de juffen) Ook rijd ik op maandag/dinsdag wel eens de kids voor een excursie.Dus ik doe heus wel wat. Heb het idee dat een aantal mensen hier dat niet in de gaten hebben.

Het gaat mij om de dagen dat ik werk. Het gaat mij gewoon te ver om vrij te nemen voor poetsen of oud papier. De vrije dagen die ik over houd, besteed ik liever aan noodgevallen, schoolreisjes of tandarts/dokter bezoek oid.
Ik vind niet dat je als ouder je moet verantwoorden over je vrije dagen t.o.v. school.
Heb veel contact met andere moeders waarvan de kids op één van de andere 2 scholen in het dorp zitten. (Onze school is de kleinste)
Die krijgen een briefje aan begin van schooljaar, waarop ze kunnen aangeven of ze willen/kunnen meehelpen met bepaalde dingen. (dus ook het oud papier lopen). Maar er word dus gezegd dat het op alle scholen in het dorp verplicht is. Dat is dus niet zo. Ik snap dat je als kleine school meer afhankelijk bent. Maar dat is nog geen reden om ouders te gaan 'verplichten', en als ze afzeggen hun een schuldgevoel proberen aan te praten, toch?

Regenboog

Regenboog

22-06-2015 om 12:07

steeds meer

Wat ik in 10 jaar basisschool (tot nu toe dan) wel heb ervaren is dat 1 ja uitnodigt tot vaker een ja willen krijgen en dat leerkrachten/ouderraad steeds dwingender de opdracht bij je neerleggen.
Dan is het niet meer: Kan je meelopen naar de bieb? maar: Jij loopt wel even mee naar de bieb he aanstaande dinsdag!
Met de klas van oudste ging dat altijd goed, leuke kinderen, gezellig om te doen. Klas van jongste is een heel ander geval, daar ben ik sommige kinderen zo zat. Altijd voor de hele groep de boel verpesten, grrrrr. Alleen als ze echt niemand hebben wil ik daar nog helpen.

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 12:18

maye

wat wil je nu verder nog met je postings?
je krijgt een boel tips en hebt voor jezelf een manier gevonden.
maar je blijft doorgaan op het feit dat je het niet eens bent met zoals zij het doen. Punt is: scholen nemen de ruimte die ze krijgen. Dus of je bepaalt je eigen standpunt en laat het daarbij of je organiseert je met ouders en probeert het te veranderen.
gr Angela

Rick

Rick

22-06-2015 om 12:22

raar hoor

Waarom moet oud papier 'gelopen' worden? Wat een achterhaalde toestand voor die paar cent per kilo papier. Daar verdiend een school echt net zoveel mee. Ze doen dat juist op woensdagmiddag omdat die dag de minste ouders werken en jij werkt toevallig wel. Het is dus onzin dat de rest allemaal vrij vraagt daarvoor. De maandag en dinsdag zijn veel lastigere dagen om hulp te krijgen en dan ben jij er maar helaas dan hebben ze geen verplichte dingetjes waar je voor moet ruilen als je niet kunt. Jammer dan maar jij bent er die dagen dus je gaat niet op woensdag vrij vragen. Dat zet je gewoon in een mailtje naar de directeur/leerkracht want ja school organiseert dat papiergedoe en jij hebt niets te maken met diegene die dat regelt.

Schoonmaken: ik vind dat je dat eens per jaar moet doen, vaker is echt onzin en de meeste scholen doen dat niet eens of minder vaak. Je geeft dus in dezelfde mail aan dat je dat eens per jaar weer doen en dat ze maar naar 3x per jaar moeten als ze het niet rond kunnen krijgen. De ouder die op dat moment jullie kind niet heeft kan dan prima even gaan schoonmaken.

Yeti: wel goed lezen, ze moet verplicht de hele woensdagmiddag papier lopen en dat is dus NIET haar vrije dag. Ze doet al genoeg op dagen dat ze wel vrij is.

Ja zelf bepalen

Het is een goede oefening in kalmte. En altijd eerst even nadenken voor je ja zegt. En je niet laten chanteren. Vriendelijk nee en dan je rug rechthouden als je niet kunt of wilt.
Ik vind het ook wel een goede zaak dat ouders meehelpen waar ze kunnen. En de een is daar actiever mee dan de ander. Het voordeel vond ik dat je nog weleens wat hoorde over school, leuke dingen maar ook andere dingen die je wil weten. En dat je ook wat informeel contact hebt met leerkrachten.
Je kinderen verblijven daar veel, goed om daar zelf ook bovenop te zitten en uit ervaring te zien hoe het toegaat.

Rick

Rick

22-06-2015 om 12:27

wat ik ook zou doen

is als een mail naar de directeur niet werkt het opnemen met de OR. Leg uit dat veel ouders werken, gewoon om de financiën rond te breien en dat er al genoeg vrij genomen moet worden ivm schoolvakanties, vrije dagen etc.

Leg uit dat het anders moet en dat ze dit niet nog tien jaar zo kunnen volhouden en dat ze moeten kijken wat je in totaal doet en niet alleen naar die twee verplichte zaken waarvan er 1 toevallig op een dag valt dat jullie allebei werken. Veel ouders zijn gewoon vrij op woensdag en brengen hun kind die middag even onder bij een vriendje en gaan dan papier lopen.

Krullevaar

Krullevaar

22-06-2015 om 12:51

Kjik!

"Op de dagen dat ik vrij ben, help ik dus ook wel eens met boekenweek oid. Heb mijn auto zelfs nog de dag voor schoolreisje op de bestemming neer gezet, zodat ik op de dag zelf kinderen thuis kon brengen. (Als enige ouder naast de juffen) Ook rijd ik op maandag/dinsdag wel eens de kids voor een excursie.Dus ik doe heus wel wat. Heb het idee dat een aantal mensen hier dat niet in de gaten hebben."

Dan doe je dat toch al prima! Dat wij dat niet in de gaten hadden, kwam waarschijnlijk omdat je er niet bij verteld had dat je al veel deed. Alles leek al te veel moeite voor je, maar gelukkig draag je ook je steentje bij. Helemaal goed toch?

Ik vind ook dat er veel gevraagd wordt van de ouders, maar als iedereen af en toe op zijn/haar manier bijdraagt komen we er toch? Zo gaat het in het echte leven ook, een maatschappij bouw je samen. En voel je niet aangesproken om altijd en overal te moeten helpen, want dat is niet zo.

creabea

creabea

22-06-2015 om 13:14

vast niet verplicht

je doet toch al wat voor school? Het is vast niet verplicht om mee te helpen met het oud papier en schoonmaken, ik kan het me niet voorstellen.

Op stang jagen

MaYe, laat je niet zo op stang jagen. Die dwingende toon van het oud papier gebeuren, is alleen maar omdat zoveel mensen het blijkbaar laten afweten. Je doet al het een en ander, niet iedere ouder heeft/ maakt overdag tijd om mee te draaien bij een toneelvoorstelling of schoolreisje. Negeer die papier-ouder en vertel de contactouder wat je van dat dwingende beroep op jou vindt, terwijl je al genoeg doet.

MaYe

MaYe

22-06-2015 om 13:48 Topicstarter

angela67

Ik reageer gewoon op de reacties van anderen.

Fijn om te horen dat er ook andere ouders zijn die er zo over denken.
Ik hoor van andere ouders op school hetzelfde, maar die durven er niks van te zeggen heb ik het idee. Het zat mij gewoon even hoog, dus sorry dat ik er wat langer over door ga. Ben ook maar een mens.
Is tegenwoordig vaker zo, dat onder de 'druk' van de groep en 'iedereen doet het, dus hoort het zo' mensen niet hun eigen mening durven zeggen. Wou het even uitspreken, dus dank allen voor jullie mening.

Moni

Moni

22-06-2015 om 13:55

Niets uitleggen op school

De papiermoeder hoef je alleen maar te vertellen dat je niet meedoet aan papierlopen. Ook als je niet zou werken op die dag, is het niet willen voldoende reden. Laat je niet verleiden tot het verantwoorden van je keuzes.
En doe dat ook niet richting school. Uitleg geeft altijd aanleiding tot discussie.

Je kunt ook een zinnetje oefenen om te gebruiken, bijvoorbeeld:
Ik heb een goede afweging gemaakt over wat ik wel of niet doe voor school. En daar zullen jullie het mee moeten doen.

Als er wordt doorgevraagd, herhaal je dat het echt hierbij blijft.

Advocaat van de duivel

Advocaat van de duivel

22-06-2015 om 14:21

Keerzijde

Even wat tegenwerpingen vanuit een ander blikveld:

- Jouw dochter, net als haar schoolgenootjes, hebben baat bij een schone school, uitjes en dergelijke. Andere ouders steken daar tijd en moeite in die ook in het voordeel van jouw dochter is. Dat werkt alleen als zoiets ook van andere kant komt.

- Ik heb gemerkt dat de tijd en moeite die ik in school steekt, terug krijg in inzicht in de klas, hoe mijn kind het doet, op en/of aanmerkingen van de leerkracht zijn beter te plaatsen, mijn kind kan ik beter steunen als dat nodig is. Ik heb een beter contact met mijn kind als we het over school hebben. Zij en ik weten precies waar we het over hebben. Maar dat hoeft niet jouw ding te zijn, natuurlijk. Ik stip het alleen even aan.

- Je verkrijgt er 'brownie points" mee. Doe jij een stapje extra, willen anderen dat ook doen. Maar dat hoeft niet je ding te zijn, natuurlijk. Soms is dat wel heel fijn dat iemand net even die moeite doet omdat jij het nodig hebt voor je kind.

- Je kan altijd besluiten je kind op een andere school te doen waar ouders minder actief hoeven te zijn.
De kwaliteit zal anders zijn maar dat kan juist goed bij je passen.

- Je bent vast niet de enige ouder(s) die werken en wat voor school doen.

- Jouw vriend wil, lees ik, ook wel meehelpen. Jullie zijn dus met z'n 3-tjes terwijl een school er vanuit gaat dat de verwachtte taken over 2 volwassenen worden verdeeld.

- Je kan ook voorstellen dat je geld in de pot stopt als je niet wil of kan. Of toch naar die andere school.
Of toch je dochter af en toe thuis houden tijdens een activiteit: minder actieve ouders, minder uitjes. Zo maak jij je punt pas echt duidelijk.

- Was dit niet bekend bij het naar school gaan? Nee? Je hebt geen goed beeld van school gekregen en je dochter kan dus maar beter naar een andere school.

Rick

Rick

22-06-2015 om 14:24

advocaat

Ik vind dat je een beetje doorschiet, ze helpt op maandag én dinsdag. De dagen dat veel andere ouders niet kunnen en was als enige ouder mee met schoolreis.

Verder denk ik dat de leerkracht echt niet bij houdt wie er op woensdagmiddag met papier loopt zodat ze 'brownies' kan uitdelen!

Angela67

Angela67

22-06-2015 om 14:35

ik wou net zeggen . . .

Advocaat vd Duivel,

je kunt best slim en strategisch meehelpen, zodat je inzicht krijgt en brownie-points verdiend. Maar dan moet je nog steeds oefenen in nee zeggen.
en jij vind het dus normaal, Advocaat, dat ouders de gaten moeten dichten van financiele keuzes van een school?

gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

22-06-2015 om 14:49

Helaas advocaat...

Volgens mij zal het de leerkrachten worst wezen of jij goed je best deed. De brownie points zijn voor de streberige klasse-ouders, die goed zijn in ronselen. Of ben jij dat?

En dit soort argumenten is dus precies waar ik zo'n hekel aan heb:

"Andere ouders steken daar tijd en moeite in die ook in het voordeel van jouw dochter is. Dat werkt alleen als zoiets ook van andere kant komt."

Hoezo? Ik heb liever dat er wat minder aandacht aan "leukigheden" besteed wordt eigenlijk. Dat zou pas echt in het belang van mijn kind zijn. Hoezo beslist een ander wat er in het belang van mijn kind is en moet ik daar dan ook nog aan bijdragen?

Voor schoonmaak is gewoon budget. Misschien niet volgens de standaarden van de klassieke Hollandse huisvrouw, maar schoon genoeg. En wat dat alles met "kwaliteit" te maken heeft...nou ja.

En een andere school helpt niet, want al die basisscholen lijden onder overijverige ronsel-ouders, die vinden dat ze over de tijd van mede-ouders mogen beschikken. Het is gewoon een plaag.

MaYe

MaYe

22-06-2015 om 15:01 Topicstarter

Advocaat

Aan het begin werd er gezegd dat er oud papier gelopen word en dat er schoon gemaakt word door ouders. En dat ze enig inzet van ouders verwachten. Had alleen verwacht dat je je op kon geven voor bepaalde dingen.
Maar ach, speelgoed mee naar huis om te poetsen etc. vind ik ook niet erg. Was trouwens niet alleen mee op schoolreisje, waren nog 3 ouders. Alleen ik heb mijn auto de dag van tevoren er neer gezet, omdat school vervoer tekort kwam om de kinderen weer terug te brengen. (we zijn lopend vanaf school naar de eindbestemming gelopen)
Wij hebben een kleine school, er is veel contact tussen ouders en school. (is ook een klein dorp) Dus we krijgen wel veel mee wat de kinderen op school krijgen. Ook info-avonden bij gewoond, waar veel verteld word. Dus dat zit wel goed. De school heeft mij verteld, dat vroeger de kinderen oud papier ophaalden. Er zijn destijds ouders geweest die dat niet goed vonden. Die hebben gezegd, de ouders kunnen dat beter konden doen. En zo is het er in gekomen dat ouders dit doen.
Mijn ex en huidige vriend werken allebeide 5 dgn. En kunnen niet zomaar 'even' vrij krijgen, net als mij. Dat is gewoon iets wat bij ons werk komt kijken. Uiteraard overlijden, trouwerijen etc. is vaak onderling wel wat te regelen. Maar ik vind oud papier rijden daar niet onder vallen. Daarbij vind ik mijn werk ook gewoon erg leuk, en ik krijg er ook voor betaald.
Vanavond rapportbespreking, daar zal ik het even aankaarten. Heb al veel goede tips van jullie gekregen, daarvoor dank!

Thomas

Thomas

22-06-2015 om 16:19

Nooit verplicht

Je kunt nooit worden verplicht, dus gewoon van je af laten glijden. Het is een echt Nederlands cultuurtje met van die moeders die hun eigenwaarde ontlenen aan 'kijk mij eens goed bezig zijn op school'.

Creabea schreef "Maar een paar keer per jaar een avondje mee hielpen, niet heel schokkend. Je hóeft niet te helpen, maar 4x per jaar een paar uurtjes heb je wel over voor je kind, toch?"
Lijkt me een denkfout, je doet het niet voor je kind, maar voor de school.

Als we gewoon eens teruggingen naar lesgeven in plaats van al dat extra overboidge gedoe, hadden we ook al die ouders op school niet nodig.

Rick

Rick

22-06-2015 om 19:01

Thomas

Het gaat hier om papier ophalen en schoonmaken, dat zit het lesgeven toch niet in de weg? Dat er ergens iets niet klopt in de inkomsten en uitgaven geef ik toe maar jouw argument slaat de plank mis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.