Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'


Evanlyn

Evanlyn

23-06-2015 om 14:47

Eh, Yeti...

Jij riep eerst ook dat ze het maar gewoon voor haar kind over moest hebben. En het was mij direct duidelijk dat het niet vanuit de school gebeurde, hoewel die het zich wel lekker laat aanleunen. Zo gaat het namelijk meestal. Dan kan het toch nog wel een probleem zijn, vanwege het geroddel en de druk die op mensen wordt uitgeoefend die nog niet helemaal weten hoe het zit.

Rick

Rick

23-06-2015 om 14:47

actie ondernemen

Wat er op jouw school gebeurt is iets van de jaren 70/80 en daar moeten ze gewoon mee stoppen.

Vraag een gesprek aan met de MR of OR en reken eens voor wat het kost aan uurlonen dat papier ophalen. Ik wed dat jij liever 10/20 euro per jaar meer vrijwillige bijdrage betaalt dan dat je papier loopt en dan kan er ook nog wel een tientje bij voor de schoonmaak!

Al dat gedoe kost uren aan tijd, zo ook bijv met van die marktdingetjes en andere zaken waar geld mee wordt opgehaald. Het kost meer aan uurloon dan dat het oplevert en dat moet een keer voorgerekend worden. School doet net of ze het niet weten maar moet dus eens weten hoe die ronselouders bezig zijn en zich niet daar achter verschuilen. We leven in 2015 en het is heel normaal dat beide ouders werken. Verder lossen de meeste scholen het gewoon op met 1 of 2 schoonmaakavonden per jaar en zeker geen 4. Oud papier wordt hier opgehaald door de sportclubs én gewoon door de gemeente. Dat kun je prima doen met een grote container in het dorp, daar hoeven niet zoveel mensen vrij voor te nemen. Nee zij kunnen beter gaan werken en allemaal een tientje meer betalen als dat al nodig mocht zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-06-2015 om 15:04

Rick

"Wat er op jouw school gebeurt is iets van de jaren 70/80 en daar moeten ze gewoon mee stoppen. "

Mijn moeder was in de jaren 70 basisschooljuf en toen we haar vertelden dat we van school speelgoed moesten schoonmaken wist ze niet wat ze hoorde. Ze begonnen toen voorzichtig met 'ouderparticipatie' maar dat had destijds toch een heel ander soort bedoeling.

MaYe

MaYe

23-06-2015 om 15:10 Topicstarter

Yeti

Ja daar ben ik dus inmiddels achter gekomen.
dat krijg je als je er even in verdiept en verhaal haalt.
Gaat om principe toch? En sorry dat ik 2 jaar , jaren noem. Doet aan het verhaal niks af toch?

bieb63

bieb63

23-06-2015 om 15:33

Roeien met de riemen die je hebt / vraag en aanbod

Som benader ik iets gewoon heel simpel.
Als school dingen wil organiseren/regelen waar ouders voor nodig zijn (of op z'n minst prettig om er wat extra handjes bij te hebben), dan mogen ze dat van mij absoluut vragen. Voorwaarde is uiteraard geen verplichtingen, geen sancties, niet dwingen enz. Vaak zijn er ouders te vinden die dat willen doen of zelfs leuk vinden. Prima. Maar net zo goed: helaas pindakaas als er geen gegadigden zijn. Dan gaat die activiteit maar niet door. Jammer, maar helaas. Zolang het niet bij de echte taak van de school hoort, want daar moeten ze uiteraard zelf voor zorgen. Als voorbeeld: extra leeshulp in de onderbouw. Als school correct leesonderwijs geeft, maar niet de gelegenheid om met sommige kinderen 1 op 1 extra te lezen (dat is ook geen verplichting van school en kan ook niet zomaar verwacht worden), dan mogen ze best ouders vragen die dit met een aantal kinderen doen. Prima. Maar zijn er geen ouders te vinden, dan is het aan de éigen ouders om thuis zelf met dat kind extra te gaan lezen. Of ze dat wel of niet doen, is uiteindelijk aan hen. Als school een bezoekje aan het museum plant en daar begeleiders voor nodig heeft, maar die niet kan vinden, jammer dan, dan maar niet naar het museum.
Anderzijds: Van ouders die ft werken, kan weinig verwacht worden. Punt. En ouders die niet ft werken hebben misschien wel hun handen vol, naast hun eigen gezin, aan mantelzorg. Ook punt.
Dus roeien met de riemen die er zijn. Voldoen aan je verplichtingen. That's all m.i.

Rick

Rick

23-06-2015 om 16:08

Bieb

Hier gaat het dus niet om voorlezen of rijden naar uitjes maar om geld genereren (oud papier ophalen) of besparen (schoonmaken). Hoe sta jij daar tegenover want dat lees ik niet.

Caesar

Caesar

23-06-2015 om 16:32

Overactief

MaYe,
Het klinkt alsof er jullie school een overactief lid van de OR is die de boel probeert te bestieren als een heuse Kim Jong-Il. Niet ingaan op haar (zijn?) verzoeken en nee zeggen. Uitleg is niet nodig. Discussie ook niet. Wellicht eens met de schoolleiding daar over hebben. Waarom kunnen er ouders buiten de school om andere ouders zo onder druk zetten? Er gaat hier iemand flink over de schreef.
Wat ook al genoemd is, oud papier 'lopen' levert zo weinig op. Dat is eigenlijk verspilde moeite.

MaYe

MaYe

23-06-2015 om 16:52 Topicstarter

Caesar

Ja vanmiddag met de leiding van school gesproken. Ze schrokken er van op welke toon er is gesproken tegen mij. Vooral de opmerking van de moeder in kwestie:"Ik weet ook wel dat ik moeilijk een geweer tegen het hoofd kan houden en zeggen dat ouders oud papier moeten lopen". Deze opmerking viel bij de juf ook niet goed. En ook de situaties die ik hiervoor heb besproken, schrok ze van. Ze zei dat deze vrouw inderdaad wel gedreven is in haar 'functie'. Maarja dat is nog geen reden. Ze zei dat als ze ouders de keus geven, er veel minder animo is. Logisch, op zo'n kleine school. Maar heb gezegd dat ik dat geen reden vind om van ouders te verwachten dat ze dan maar een vrije dag nemen hier voor. Ze snapte mijn punt, ze zou het in de vergadering bespreken. Oud papier lopen hoeven ze bij mij niet meer aan te komen, op deze manier ben ik daar wel klaar mee. Ze heeft aan gegeven dat er al eerder trammalant daar over is geweest. Vanaf nu maak ik gewoon af en toe schoon, en als het niet uitkomt bel ik gewoon af. Punt. De school weet nu hoe het er aan toe gaat, en vind het spijtig. Fijn dat het besproken is. En die moeder kan nog zo overheersend lopen doen, maar ze weet nu ook hoe ik er over denk en dat ik vanaf nu echt wel van mij afbijt haha.

Rick

Rick

23-06-2015 om 17:14

Mooi

Klinkt goed, jammer altijd dat er na jaren eindelijk eens iemand op staat die wat durft te zeggen maar ja het gaat wel om de school van je kind, een plek waar je kind toch acht jaar lang de basis moet leggen voor zijn of haar leven en dat wil je niet verpesten. Wat een macht hebben sommige mensen gekregen.

Onze directeur had dat goed begrepen, geen klassenmoeders en hij wilde alles weten wat er in de klas gebeurde en werd georganiseerd. Hij zat zowel bovenop de leerkrachten als op de ouders om te voorkomen dat er zoiets kan ontstaan.

Caesar

Caesar

23-06-2015 om 17:15

Heel goed

Heel goed MaYe. Dat er misschien minder animo is om papier te lopen is niet erg. Dat is sowieso wen nutteloze bezigheid. Misschien dat er zonder dat papier er opeens meer animo is om te helpen met zaken die wel nuttig zijn. Of leuk. Geheel vrijwillig uiteraard en als het kan.

Yeti

Yeti

23-06-2015 om 17:57

MaYe

Ik bedoel dat het voor mij nogal wat uitmaakt of de school een beroep op me doet, of een willekeurige ouder. Voor school heb ik meer over, omdat ik denk dat scholen en leerkrachten niet alles alleen kunnen doen. De eisen die nu aan kinderen worden gesteld, vragen om een ander lesaanbod dan in de jaren 70.
Maar voor overijverige ouders die iedereen willen verplichten om wollen mutsjes te breien voor de arme kindjes in centraal Afrika, loop ik niet zo hard. Dan zou mijn advies dus ook anders zijn geweest.

Wat die twee jaar betreft, dat ging me om de tijd die je nog voor je hebt. Je kind is pas 5. Als je je nu al zo druk maakt om de verwachtingen van school, dan heb je nog flink aantal zware jaren in het vooruitzicht.

MaYe

MaYe

23-06-2015 om 18:20 Topicstarter

Yeti

Nouja kan me er ook niet druk om maken, net als de andere ouders. Maar dan zit ik over 2 jaar nog steeds met de irritaties. Dan beter nu druk maken, en mijn grenzen aangeven.
Vind het gewoon raar dat dit soort dingen door de meeste ouders maar gedoogd word. Nouja, waarschijnlijk niet, maar dat zeggen ze niet luid op. Dan ik maar Wie weet volgen er nu meer

Moni

Moni

23-06-2015 om 20:47

Goed gedaan MaYe

Je hebt een mooie stap gezet, zowel richting school als in je eigen overtuiging 'nee' te gaan zeggen als jij dat nodig vindt. Je afwegingen zijn helemaal verantwoord.

Liena

Liena

23-06-2015 om 21:07

knap gedaan

Knap dat je je grenzen hebt aangegeven. Ik hou persoonlijk ook niet van die groepsdruk van over betrokken ouders. Vrijwilligerswerk bevat immers niet voor niets het woord vrijwillig. En ik vraag mij ook altijd af hoe men dit ziet. Ik heb zelf 6 kinderen, moet ik dan 24 keer per jaar komen opdraven om daar schoon te maken? Dat lijkt mij niet eens haalbaar. Zoveel vrije dagen heb ik niet op mijn werk. Dus ik geef je groot gelijk dat je het hier niet mee eens bent en niet altijd tijd hebt om ineens te komen opdraven.

bieb63

bieb63

23-06-2015 om 21:41

Rick

Ook hier denk ik 'simpel' over. Als er ouders zijn die dat prima vinden om dat te doen, dan vind ik het ook prima. Het geld kunnen ze dan gebruiken/uitsparen voor schoolse zaken. Maar als niemand daar zin in heeft (of tijd voor heeft, ook goed. Dan houdt het op. Maar uiteraard moet het geheel vrijblijvend zijn. Pure onzin als ouders tot zo iets gedwongen worden. Als ik 4 dagen werk en de 5e dag mantelzorg verleen (of moet ontstressen met een boek om e.e.a. aan te kunnen), dan pas ik. En uiteraard wil ik dan van niemand commentaar.

kriegel

Ondanks dat ik niet alles heb gelezen word ik toch een beetje kriegel van dit soort topics. Misschien omdat ik zo een ijverige vrijwilliger ben op de school van mijn dochter. Omdat ik de school zie als een soort community waarin we, school en ouders, hetzelfde doel hebben. Namelijk de kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling. En scholen kunnen een aantal activiteiten die daar toe bijdragen nu eenmaal niet uitvoeren zonder hulp van ouders.

Wat ik op onze school zie is dat het altijd dezelfde ouders zijn die hun hulp aanbieden. Verzoek om te helpen met de avond4daagse? Nul reactie. Verzoek om te helpen de klas extra schoon te maken voor de vakantie? Nul reactie. Schoolkrant maken? Nul reactie. Etc. Etc. Maar het zijn wel vaak de ouders die steen en been klagen dat zaken niet goed geregeld zijn op school.

Ik word er moedeloos van inmiddels. Wij zullen allemaal moeten bijdragen aan een prettige omgeving die de school toch zou moeten zijn.

Geen tijd is een veelvoorkomend excuus. En het is lastig daar over te oordelen. Ik kan me echter niet voorstellen dat het niet iedere ouder lukt om minimaal 1x per jaar iets vrijwilligers te doen op school. En wat je doet moet je natuurlijk zelf kunnen kiezen. Ik vind ouderparticipatie op school dan ook zeer belangrijk. Ik máák daar tijd voor, best veel zelfs doordat ik in de MR zit en daarnaast ook nog regelmatig help met van alles. Ondanks dat ik alleenstaande moeder ben en gemiddeld 50 uur per week werk.

Rick

Rick

23-06-2015 om 22:36

Simpel Swaen

De school van mijn kinderen bestaat ruim 11 jaar en er is nooit een schoolkrant geweest, gewoon omdat de directeur al wist dat dat trekken aan een dood paard is. Avondvierdaagse: ja helaas maar als de animo er niet is moet je dat dus niet organiseren. Wat is er mis met vooraf vragen of mensen willen dat het georganiseerd wordt en dat je, als je dat wil, dus je ook moet opgeven om mee te helpen? Zo ook al die uitjes naar appels plukken, paddenstoelen bestuderen en naar de kinderboerderij: als mensen niet willen helpen organiseer je het dus gewoon niet.

Voorbeeld

Die avond4daagse is een mooi voorbeeld. Dat is namelijk een initiatief van ouders. Daar bemoeit school zich niet eens mee. Ze stellen wat budget beschikbaar maar das alles.

Er hebben zich dit jaar 100 kinderen aangemeld om mee te doen. Let wel. Aangemeld door de ouders. Maar er waren welgeteld 3 ouders, waaronder ikzelf, die zich hebben aangemeld om het te organiseren. Na herhaaldelijke oproepen. Niemand!

Het is me overigens nog vies tegengevallen hoeveel werk die verrekte 4daagse was om te regelen. En alle ouders verwachten wel dat er voor al hun bloedjes een persoonlijk shirtje klaar ligt en er iedere avond een standje staat waar limo en versnaperingen worden uitgedeeld. Maar helpen? Nee zeg. Daar hebben ze allemaal geen tijd voor.

Liena

Liena

23-06-2015 om 22:56

keuzevrijheid

@ Swaen: ik vind het persoonlijk nogal een verschil maken of ik zelf kies om deel te nemen aan de activiteiten binnen de school of dat het mij wordt opgelegd door de school. Zo ben ik dit jaar mee geweest met schoolreis van mijn dochter in groep 2. Ik help elk jaar weer bij het organiseren van het feest om het schooljaar af te sluiten op de school. Daarbij meld ik mij ook elk jaar aan voor een aantal uitjes die georganiseerd worden of bijvoorbeeld om mee te helpen met het project rondom de schooltuin van mijn zoon. Maar dit zijn activiteiten waar ik mij zelf voor opgeef. Daar maak ik zeker ook tijd vrij, maar andere ouders hoeven niet voor mij te bepalen wanneer ik waaraan deel moet nemen. Daar ben ik prima zelf toe in staat. Daarbij heb ik meer kinderen en dan moet je soms de aandacht verdelen. Je kan niet met elk kind ieder jaar mee op schoolreisje dat is gewoon niet te organiseren voor ons.

Maar daar mag natuurlijk iedereen anders over denken. Daarbij verwachten mijn kinderen geen dingen als "snoep en drinken" bij de avondvierdaagse. Als mijn kinderen samen met klasgenootjes een shirt willen versieren, kunnen ze bij mij een wit shirt met een paar stiften krijgen. Dan gaan ze gezamenlijk maar aan de slag. Ik heb mijn kinderen geleerd geen verwachten van dit soort dingen te hebben. Als het er is, mogen zij blij en dankbaar zijn. Het is echter absoluut geen eis die ik, nog mijn kinderen, stellen aan uitjes georganiseerd door school.

Moni

Moni

23-06-2015 om 22:57

Swaen

Het voorbeeld in deze discussie gaat niet over ouders die niet één keer per jaar wat moeten doen. Deze ouder doet heel vaak iets.
Maar de oudermaffia vindt dat ze ook op haar werkdag moet verschijnen om papier op te halen.

Moni

Moni

23-06-2015 om 22:59

En die avondvierdaagse (Swaen)

En over de avondvierdaagse. Als je werkt als ouder is de avondvierdaagse best een hoop regelwerk. Dan ben je blij als je geregeld krijgt dat jij of een andere ouder meeloopt (zonder begeleiding mag niet van school), dat ze op tijd eten terwijl je normaal niet zo vroeg thuis komt uit je werk of dat je kind bij iemand anders mee mag eten, dat je kind genoeg gekalmeerd krijgt om te gaan slapen, dat je kind 's morgens er ook weer uit krijgt want veel te laat naar bed. Ik vond de avondvierdaagse een uitputtingsslag voor de werkende ouder. En dat kwam niet door het lopen.
Een werkende ouder kan niet daarnaast ook nog helpen organiseren.
Standje langs de weg is niet nodig. Als ze toch niet zonder begeleiding mogen lopen, kan de ouder zelf al het eten/drinken meenemen. Ook zonder ouder kunnen ze prima zelf eten en drinken dragen. Een leerkracht die aan de kant staat om ze aan te moedigen is helemaal top. Dat kost vier leerkrachten, één uur per dag, vier uur totaal.
Als school zich wil profileren, geven ze kind op de eerste dag een shirtje mee. En vragen of kind die de maandag erna weer gewassen mee terug wilt nemen.
Het enige dat overblijft is het gezamenlijk aanmelden. Daar heb je geen commissie voor nodig. En het gezamenlijk binnenkomen. Dat kost één persoon die dit ter plekke coördineert.

Evanlyn

Evanlyn

23-06-2015 om 23:09

Tja

Dan doe jij het toch ook niet meer? Lijkt me simpel. Of JIJ vindt het belangrijk en dan zeur en roddel je niet over andere ouders, of je vindt het niet belangrijk genoeg en dan gaat het misschien niet door. Of iemand anders werpt zich toch op als redder in de nood.

Hadewich

Hadewich

23-06-2015 om 23:10

Swaen

Is het niet zo dat jij verwácht dat ouders een t-shirt en een standje mer drinken verwachten? Maar dat het ze in feite niks uitmaakt? De meeste kinderen nemen toch al snoep en drinken mee voor een heel weeshuis (oké, tikkeltje overdreven misschien), daar hoeft toch niet een speciaal standje van school voor te zijn? En hier droegen de kinderen de schoolshirts die op sportdagen ook gebruikt worden. Hoeft helemaal niet gepersonaliseerd.

Ik krijg echt een beetje de kriebels van je bericht. Hier waren er ook nooit ouders om de avondvierdaagse te organiseren. School bood wel aan om de inschrijving te regelen. Verder was er iedere avond een leerkracht aanspreekpunt. De eerste avond deelde die, spontaan geholpen door enkele ouders die meeliepen, de shirts uit. Verder niks. Ouders moesten zelf regelen dat jonge kinderen een begeleider hadden, bijv. een ouder die zijn kind en een vriendje meenam.

Waarom moet zoiets zo overgeorganiseerd worden?

Katniss

Katniss

23-06-2015 om 23:14

Hel

Ik heb vorig jaar dat limonadestandje gedaan. Dat doe ik niet meer. Ik vind het al enigszins overdreven want we lopen 5 km en voor een uurtje wandelen hoef je natuurlijk geen limonade en snoep tussendoor. Ik vind het dus ook geen probleem om zelf een flesje water mee te nemen (waar mee gedreigd wordt als er geen ouders zijn voor het kraampje). Wat er gebeurt als je in dat kraampje staat. Eerst sta je drie kwartier te wachten tot er iemand komt, vervolgens komen er 100 kinderen in 10 minuten die zich als sprinkhanen op je bekertjes en snoep storten. Vervolgens sta je verhit, met je haar in de war en limonade in je schoenen, nog een half uur te wachten op het handjevol 10 km lopers dat er ook nog is. En dan kun je al die rotzooi vervolgens weer terugbrengen naar school.
Ik vraag me overigens al het hele draadje af wat dat 'oud papier lopen' nu precies is. Moet je dan langs de deuren? Bij ons op school, heel vroeger (jaren 70), was er een keer per maand oudpapierinzameling. Dan werd er een grote container neergezet en per inlevering kreeg je een lootje waarmee je dan een prijs kon winnen. Misschien moeten jullie dat eens zo aanpakken, aanhanger op school zetten en lolly's uitdelen of zo.

Caesar

Caesar

23-06-2015 om 23:14

Swaen

Je maakt het jezelf te moeilijk. Je wilt te veel. Misschien moet je eens wat minder doen.

bieb63

bieb63

23-06-2015 om 23:19

Tja swaen

Allemaal leuk en aardig. Naast mijn werk, mijn gezin, mijn huushouden ( nee geen hulp, geen centen voor), ben ik ook mantelzorger voor mn moeder en voor een buurvrouw. Dus nee, geen tijd gehad toen op de bs om met van alles te helpen. Ja, wel incidenteel als het kon, maar als het niet kon, dan niet. Oke?

Zelf kiezen

Ik ben het er volledig mee eens dat ouders zelf moeten kiezen wat en wanneer ze iets doen. Dat kan en mag de school niet bepalen voor ouders. Maar als je niet aanstuurt op participatie gebeurt er ook vrij weinig. Met de verplichting dat een ouder minstens 1x per jaar íets doet heb ik geen enkele moeite. Dat komt omdat ik er echt van overtuigd ben dat als we het met z'n alle doen het voor iedereen leuker is. En leerzaam voor alle partijen.

Nu doe ik wellicht teveel. Uit koppigheid ook. Omdat ik het moeilijk kan begrijpen dat andere ouders nooit hun hand opsteken. The usual suspects. Die met hun volle agenda wapperen. Maar me wel gaan sms'en waar het shirtje voor hun kind blijft terwijl ze ondertussen alle oproepen voor wat hulp negeren.

Wow,

@Swaen, Voor 100 lln een shirt regelen, (en waarschijnlijk ook achter het geld aanlopen) met drie man is wel veel werk, naast alle andere activiteiten voor de avondvierdaagse. Hebben jullie wel eens overwogen om geen shirts te leveren? Er lopen zoveel kinderen die avond met een regenjas of windjack aan, dat de shirts niet eens te zien zijn. En wat doe je met die shirts? Kopen de kinderen ieder jaar een nieuwe omdat de oude te klein is of moet je er ook op toe zien dat alle shirt weer ingeleverd worden en erachter aanlopen wie een shirt nog thuis heeft liggen?

Stop een paar jaar met shirts en niemand kraait er meer naar.

creabea

creabea

24-06-2015 om 01:17

vroegah

werd er volgens mij lang zoveel niet georganiseerd op school en werden ouders ook niet voor alles en nog wat gevraagd. Of mijn ouders moeten stelselmatig hulp genegeerd hebben. Wat ik mij kan herinneren is dat er moeders meegingen op schoolreisje (bij mijn vader vroeger ook al, die had het laatst over lieve 'schoolreisjemoeders'), dat mijn ouders oud papier liepen en dat er leesmoeders waren. En bij een jubileumfeest heeft m'n moeder ook geholpen.

Tegenwoordig wordt er geluizenpluisd, is knutselen niet meer mogelijk zonder handige vaders of moeders, idem voor schooltoneel (is er een vader die kan gitaar spelen voor begeleiding? kan die handige moeder 'even' een decor schilderen?), onderhoud in en rond het schoolgebouw wordt van ouders gevraagd, zelfs kopieerwerk, licht administratief werk, elke week een nieuwsbrief waar niks in staat, PR van de school, begeleiding van het schoolkoor, is er kookles (maar de juf kan niet koken), EHBO, verkeerstraining voor het verkeersexamen, begeleiding bij 101 uitjes buiten het schoolreisje om, naar de bieb, het bos, het sinterklaashuis, het museum en weet ik veel wat al niet. Voor elk uitje/activiteit vragen ze je weer: jij hebt de vorige keer op vrijdag geholpen, ben je er deze week weer bij? Of: wij hebben bedacht dat jij binnenkort wel een workshop kunt geven, je mag zelf kiezen uit deze drie data (en dan verwachten ze ook nog dat je je eigen materiaal meebrengt!)
Of pannenkoeken bakken voor een zomerfeest (op eigen kosten), die je kinderen dan moeten kópen als ze iets willen eten op het feest. Want dat feest is een bron van inkomsten voor school en je moet wat over hebben voor school. Dat was op de vorige school en ik werd er erg moe van; ouders werden nogal misbruikt als gratis werknemer en dat hadden ze zelf niet eens door. En maar klagen dat ze met 2 ouders de hele tuin moesten onderhouden of dat het schoolkoor al 3 weken niet heeft gerepeteerd omdat er geen ouder is die dat wil doen. Persoonlijk vind ik een tuin bij school en een zeer matig koor niet nodig, maar 'het team' had een voorkeur voor veel activiteiten om de populatie met veel gewogen leerlingen extra te ondersteunen.

Nu is mijn ervaring dat het sterk verschilt per school (had ik al gezegd) en dat ik bij de huidige school van mijn kinderen altijd alleen algemene brieven krijg, het hele jaar door, met verzoekjes om hulp voor het een en ander. Als het mij uitkomt en leuk of nuttig lijkt help ik mee (een bezoek aan de bieb vind ik niet nuttig) en anders niet. Het is een grote school, dus eigenlijk zijn er altijd wel genoeg ouders beschikbaar en hier werken de meeste ouders ook nog. Verder wordt ik zelden lastig gevallen met verzoeken om dit of dat te doen: Alleen voor creatieve dingen vragen ze me wel eens persoonlijk, maar daar mag ik zelfs een rekening voor indienen dus dat hoeft niet eens vrijwillig (in de zin van onbetaald). Op deze school wordt er ook minder georganiseerd, iets minder vaak feest en uitjes naar de bieb en er is geen moestuin waarin 'moet' worden getuinierd maar gewoon een onderhoudsarm grasveld met wat veldbloemen. Ook geen schoolkoor, maar muziekles in alle klassen door een vakleerkracht. En voor de klussen en het kopieerwerk hebben ze een congiërge met 5 paar rechterhanden.

Yeti

Yeti

24-06-2015 om 06:50

Dat t-shirt

Wij liepen in het gymshirt. Elk kind kreeg van school bij inschrijving een t-shirt met het logo van school. Te gebruiken bij sportdagen, schoolreisjes en andere happenings. Dus ook bij de avondvierdaagse.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.