Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'


Shirts

Die shirts maken wel een hoop los zeg. Terwijl slechts illustratief bedoeld was om aan te geven wat ouders op onze school verwachten. Hun 'rechten' menen te kennen naar de 'plicht' ergens mee te helpen niet. Overigens dank voor de tips over een alternatief voor de shirts. In werkelijkheid waren de shirts zweetbandjes. Soms verdraai ik wel eens een detail ivm herkenbaarheid.

Puzzel

Het puzzelt me oprecht. Waarom het meestal dezelfde ouders zijn die zich inzetten als er wat te doen is op school. En waarom andere ouders nooit ingaan op verzoeken van school of andere ouders.

Annie

Annie

24-06-2015 om 08:50

alles komt weer boven

Die basisschool tijd waarbij er allerlei klusjes waren voor ouders en "altijd dezelfde ouders" het werk deden. Hier had een aantal ouders helemaal geen zin in klusjes omdat een van de ouders, die vrijwilligers zocht, zo dwingend was, dat het niet meer leuk was en velen snel wegliepen als zij in je richting liep. Verder was er een oudercommissie die zelf alle "leuke" dingen hield en de vervelende klusjesoverliet aan de andere ouders (en die hun kind met 3 verschillende clubjes mee lieten doen aan de playbackwedstrijd, terwijl andere kinderen maar 1 keer mee mochten doen en toevallig won het clubje met de kinderen van de oudercommissie). Toen mijn kinderen in de bovenbouw zaten, wilden ze niet eens meer dat ik nog wat deed. Hoefden ze zich ook niet te schamen. En behalve school was er ook nog de voetbalclub, hockeyclub, scouting etc die ook vrijwilligers nodig had. Je moet het allemaal een beetje verdelen.
Mijn man was een tijdje in het buitenland, toen stond ik er alleen voor (mijn ouders wonen niet in de buurt en mijn schoonouders leven niet meer). Ik heb toen heel vaak nee moeten verkopen want ik kan niet op een zaterdag morgen en voor de voetbal en voor de hockey rijden en ook nog eens voor de scouting spullen ophalen voor een rommelmarkt. En het onbegrip dat daar voor was. Ik heb dus heel erg bewondering voor alleenstaande ouders, hoe die het allemaal geregeld hebben.
Verder vind ik het van de zotte dat je dit doet om "brownie" punten te krijgen of om te zien hoe het toegaat in de klas. Je doet het voor je kind.
En we hebben genoeg gedaan, oud papier opgehaald 1 x per jaar, leesmoeder, luizenmoeder, meegedacht over verbeteringen voor de site, rijden naar bieb, schouwburg etc, mee naar de speeltuin, mee op excursie, vrijwilliger bij de rommelmarkt etc En mijn man is ook nog jaren coach/trainer van een sportteam geweest. Maar ik heb ook heel erg vaak nee gezegd.

Yeti

Yeti

24-06-2015 om 08:51

swaen

'Het puzzelt me oprecht. Waarom het meestal dezelfde ouders zijn die zich inzetten als er wat te doen is op school. En waarom andere ouders nooit ingaan op verzoeken van school of andere ouders.'

Omdat sommige ouders het leuk of belangrijk vinden om iets te doen op of voor school. En omdat andere ouders het niet leuk of belangrijk vinden om daar hun tijd of energie in te steken.

Dat is toch niet moeilijk te begrijpen?

profiel vrijwilliger - altijd dezelfden

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DD935239-4D77-4F4F-B430-1628D51A7CDF/0/2011k2v4p54art.pdf

Er zijn allerlei redenen waarom men wel of niet vrijwillig meedoet. Een enkeling vind zelfs dat je dat uit principe niet moet doen omdat het betaald werk verstoot.

Maar vaak zijn het toch mensen die dit van huisuit hebben meegekregen en voor wie de stap bekend is. En die ervaring hebben.

Ik heb ook weleens onderzoeken gelezen waarin juist werkenden ook veel vrijwilligerswerk doen omdat ze de routine en de contacten hebben.

" Het aandeel vrijwilligers is relatief groot onder
ouderen en de gemiddelde leeftijd is de laatste jaren toegenomen.
Daarnaast blijkt dat hoger opgeleiden en kerkelijken,
vooral protestanten, vaker vrijwilligerswerk doen,
terwijl niet-westerse allochtonen en mensen in sterk stedelijke
gebieden juist minder vaak als vrijwilliger actief zijn
(Arts en te Riele, 2010; Bekkers en Boezeman, 2009;
Dekker en De Hart, 2009).
Ook een betaalde baan kan van invloed zijn op vrijwilligerswerk.
Er blijft immers minder tijd voor over. Een groeiende
arbeidsparticipatie zou dan ook tot een daling van het aandeel
vrijwilligers kunnen leiden. Aan de andere kant brengt
het hebben van werk contacten met zich mee die de kans
kunnen vergroten om voor vrijwilligerswerk gevraagd te
worden (Faulk, 2009; CBS, 1992). "

Hadewich

Hadewich

24-06-2015 om 09:05

Swaen

Wat Yeti zegt: sommige ouders vinden het geweldig, andere ouders vinden het helemaal niks. Gelukkig hadden wij een basisschool die totaal niet zwaar leunde op ouders. Het kleine groepje ouders dat het geweldig vond om te helpen was altijd genoeg.

Wat iemand al eerder in deze draad opmerkte: hoe komt het toch dat juist basisscholen vaak zoveel ouders nodig hebben? Bij peuterspeelzalen en middelbare scholen is dat helemaal niet het geval. Dat intrigeert mij.

Over waarom er door wordt gegaan over shirts: jij geeft een voorbeeld van hoe druk je daar mee bent, wij borduren voort op jouw voorbeeld om te laten zien dat het ook anders kan of helemaal niet hoeft. Er had hier ook iemand het over de schoolkrant (weet even niet of jij dat was), dat daar ook geen ouders voor te vinden zijn. Voortbordurend daarop: waarom heb je ouders nodig voor de schoolkrant? Hier werd die gemaakt door de leerlingen, iedere klas twee pagina's. Kinderen uit groep 8 gingen dan kopiëren,stapelen en nieten. Meer dan twee uitgaves per jaar waren er niet: voor kerst en voor de zomer.

Hadewich

Hadewich

24-06-2015 om 09:07

Overigens...

De 'plicht' om te helpen? Je kind moet naar school, dat is verplichting genoeg. Vrijwilligerswerk is vrijwillig, dus geen plicht. Maar daar is ook al over gesproken eerder in deze draad.

Werkenden

Uit hetzelfde document van het CBS: "Werkenden zijn vaker actief voor
school, "

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 09:11

swaen

wat mij nou verbaast is dat jij zo naief bent dat je niet ziet dat je jouw verwachtingen niet op kunt leggen aan een ander.
Waarom is het niet voldoende voor jou dat je verantwoording aan jezelf aflegt over je motieven, waarom heb je zo'n mening over wat een ander wel of niet moet doen? En ja: bij het organiseren hoort ook dat mensen je dingen vragen en dat komt omdat je verwachtingen wekt. Het is aan jou om die verwachtingen te managen, je energie te kanaliseren en als je dat niet kunt moet je het ook niet organiseren.
gr Angela

Regenboog

Regenboog

24-06-2015 om 09:14

Verwachtingen van ouders gezien door een OR lid

Ik heb 5 jaar in de OR gezeten en weet uit ervaring dat ouders wel degelijk dingen verwachten.
Aan het begin van het schooljaar jaarvergadering waar alle ouders welkom zijn. De OR legt verantwoording af over de besteding van de ouderbijdragen van vorig jaar, de nieuwe ouderbijdrage wordt vastgesteld en er wordt een voorlopig plan voor het lopende schooljaar gepresenteerd.
De ouderbijdrage is vrijwillig dus laten we zeggen dat er voor 75% van de kinderen echt geld binnenkomt op rekening van de OR.

Ouders komen dan met de vraag waarom er afgelopen jaar is gekozen om de kinderen in de schoenzetactie afgelopen jaar een duidelijk gesponsord kadootje te geven in plaats van een gekocht kado.
Als je dan vraagt of er andere ouders dan alleen de OR ouders willen helpen om voor 150 kinderen iets te kopen voor een budget van €25,00 dan geeft niemand thuis. Moeten ze zelf weten maar zeur dan ook niet als de OR een gift krijgt van tig keycords en die gift inzet als kadootje.

Ouders komen met de vraag of er dit jaar weer zo'n gezellige bijeenkomst voor ouders wordt georganiseerd als vorig jaar tijdens het kerstviering voor de kinderen.
De OR geeft als antwoord dat de eerste prioriteit ligt bij een leuk feest voor de kinderen en dat bij voldoende financiële middelen en inzet van ouders van buiten de OR gekeken kan worden of zo'n bijeenkomst er komt.
Geen ouderparticipatie is geen ouderfestiviteit. Met 6 OR leden kan je niet alles doen.

Dan de avondvierdaagse. Met 1 andere ouder regel ik dat al jaren van A tot Z maar met z'n tweeën kunnen we niet bij de start de routes uitdelen en halverwege de verzorgingspost bemannen.
Sinds en aantal jaar vragen wij dus in de eerste brief over de avondvierdaagse al of zich ouders willen melden en schrijven daar tevens bij dat, bij onvoldoende vrijwilligers, er een of meerdere avonden geen kraampje zal zijn. Dan melden wij dat tijdig, zodat u die avonden zelf voor iets te drinken kunt zorgen.
Als de inschrijvingen dan binnenkomen en ik alles verwerk in een groot excel bestand zie ik dat er 4 vrijwilligers zijn die zich opgeven voor de laatste avond en 1 voor de eerste avond.
Dan ga ik die mensen bellen of ze ook op een andere avond willen/kunnen en dan krijg ik te horen dat ze de laatste dag zo leuk vinden, omdat ze dan hun eigen kind een medaille op kunnen spelden, zo leuk!!.
Dus dit jaar voor het eerst niet alle avonden een verzorgingspost.
Commentaar!! niet tekort. Vooral van mensen die je nooit ziet, bij geen enkele activiteit en dan verbaasd zijn dat wij het niet konden regelen of even zelf gedaan hebben.
Nee dus. Alles zelf regelen en coördineren en ook al het uitvoerende werk doen dat gaat niet. Ik kan mezelf niet in tweeën knippen, hoe graag ik dat ook zou willen.

Mijn ervaring is wel dat ouders die het meeste verwachten echt geen idee hebben hoeveel moeite het kost om dingen te organiseren met heel weinig middelen en mankracht.
150 schoenkadootjes zoeken binnen budget is niet even achter de computer gaan zitten en iets bestellen maar echt naar winkels toe, kijken vergelijken en onderhandelen met lokale ondernemers. Ik klaag niet dat dat mij een paar vrije middagen kost, ik doe het graag maar dat eeuwige commentaar van anderen zou wel wat minder mogen.

Dat oud papier lopen waar topicstarter over praat, daar zou ik zelfs als actieve ouder gauw klaar mee zijn. Hoe antiek is dat, en wat levert het nog op. Onze school heeft een forse container, wie zijn oud papier wil brengen voor wat extra inkomsten voor de school is welkom. Wie liever zijn bak aan de weg zet, zodat het gehaald wordt door de gemeente ook goed.
Soms breng ik het op school, soms zet ik mijn bak aan de weg net hoe het uitkomt.

Yeti

Die optelsom kon ik zelf nog nét maken. Aan de andere kant denk ik, wellicht onterecht, dat ouders het allemaal op prijsstellen dat hun kinderen zich breed ontwikkelen. De school zet zich daar voor in en kan dat niet zonder hulp van ouders. Ik vind het moeilijker te begrijpen dat ouders die brede ontwikkeling wél van belang vinden maar dat ze zich op school, bij uitstek een plek daar voor, zich geen onderdeel voelen in het behalen van dat doel.

Ik doe het niet alleen voor mijn kind. Maar om een aandeel te leveren aan de community. Ik zie dat als mijn plicht zelfs en doe het graag. Zelfs al ls alleenstaande moeder met een meer dan fulltime baan en daarnaast ook nog incidenteel actief als vrijwilliger op de sportclub. Overigens vermoed ik niet dat ik zo een ouder ben die andere ouders op de nek zit iets te doen. I pick my battles

Caesar

Caesar

24-06-2015 om 09:37

Swaen

Je blijft je eigen ideeën maar projecteren. Wat jij leuk of belangrijk vindt geldt niet voor iedereen. Als dat wel zo was dan had je niet zoveel problemen om voldoende mensen te krijgen om dingen te organiseren. Je wilt gewoon teveel.
Zo ontgaat het mij wat t-shirts of zweetbandjes tijdens de avondvierdaagse te maken hebben met een brede ontwikkeling van de kinderen. Een schoolkrant gemaakt door ouders helpt daar naar mijn idee ook niet aan mee. Een schoolkrant laat je maken door de leerlingen. Of niet. En die community waar jij het over hebt, dat is iets wat jij wilt of ziet. Ik niet. Ik word daar juist heel erg kriegel van.

Yeti

Yeti

24-06-2015 om 09:46

swaen

'Aan de andere kant denk ik, wellicht onterecht, dat ouders het allemaal op prijsstellen dat hun kinderen zich breed ontwikkelen. De school zet zich daar voor in en kan dat niet zonder hulp van ouders. Ik vind het moeilijker te begrijpen dat ouders die brede ontwikkeling wél van belang vinden maar dat ze zich op school, bij uitstek een plek daar voor, zich geen onderdeel voelen in het behalen van dat doel.'

Er zijn heel veel meer plekken waar kinderen zich breed ontwikkelen. De voetbalclub, scouting, de museumjeugduniversiteit. En je hebt kans dat de ouders op die andere plekken wel bijspringen. Of op andere manieren helpen, misschien door naschoolse opvang te bieden voor kinderen wiens ouders (tijdelijk) ziek zijn. School is toch maar een klein deel van het leven.

'Ik doe het niet alleen voor mijn kind. Maar om een aandeel te leveren aan de community. Ik zie dat als mijn plicht zelfs en doe het graag. Zelfs al ls alleenstaande moeder met een meer dan fulltime baan en daarnaast ook nog incidenteel actief als vrijwilliger op de sportclub.'

Ook hier geldt dat heel veel andere clubs een bijdrage vragen. Jij bent incidenteel actief op de sportclub. Waarom alleen incidenteel? Waarom niet structureel? De club kan niet zonder vrijwilligers. Foei!
Geintje natuurlijk, maar er zijn zat ouders die aan mantelzorg doen, met ouderen wandelen, verstandelijk gehandicapten begeleiden naar de zwemles, boodschappenhulp bieden, noem maar op. De community is echt veel breder dan basisschool en de kinderen die daarop zitten.
Bovendien zullen er ook zat ouders zijn die hun handen vol hebben aan hun eigen leven. Een stressvolle baan, gehandicapte kinderen, een ouder op sterven. Je kunt niet in andermans leven kijken. Wat voor jou goed te doen is, kan voor anderen net de nekslag betekenen.

Regenboog

Regenboog

24-06-2015 om 09:49

Leuk brede ontwikkeling

Brede ontwikkeling, leuk. Niet alle weken regulier les maar ook eens een projectweek over je huis. Van huizen bouwen tot wonen en onderhoud. Dan worden er ouders gevraagd die iets kunnen vertellen over een beroep als metselaar, schilder, loodgieter. Helemaal leuk, want wie kan beter uitleggen wat de loodgieter doet dan de loodgieter zelf?
Dat daar ouders voor nodig zijn helemaal te begrijpen, als die ouders zich niet melden dan maar niet.
Met de klas naar de bibliotheek, zodat ook kinderen die niet met hun ouders gaan weten wat je waar en hoe kunt vinden heel zinvol. Hulp van een ouder nodig? Prima, wil ik wel helpen, maar niet 6 keer per jaar.
Het zou ouders die aan dit soort dingen belang hechten sieren als ze dan zelf ook mee zouden helpen, dat andere ouders het gevoel hebben dat je samen de school bent of maakt. Maar zo niet ook goed, dan maar geen theaterbezoek onder schooltijd, dan doe je dat zelf met je kind.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 10:24

swaen

"Ik zie dat als mijn plicht zelfs en doe het graag." Missiedrang.
Ik denk dat je zelf vindt dat je ouders niet op je nek zit, maar als je het zo voelt als je het hier neerzet dan zou ik dat wel merken als ouder op 'jouw' school. En als er iets is wat weerstand oproept is het dat wel.

Zie het minder als je plicht, zie het als iets wat je belangrijk vindt en je graag tijd insteekt.En verwacht niets terug. Ook geen plek in de 'ouders die zo goed helpen op school'-hemel.

Msischien als je diep in je hart kijkt, vind je die tshirts ook niet echt een plicht. Toch . . . ?

gr Angela

Rick

Rick

24-06-2015 om 10:24

ervaring

Ik heb ervaring in een vinexwijk met veel werkende ouders maar op de één of andere manier waren de uitjes naar de bieb, appels plukken etc nooit op woensdag of vrijdag als er minder ouders werken. Domme actie van school.

Verder Swaen: je moet duidelijker zijn. Eerst meld je dat je 2 ouders per avond nodig hebt voor dat kraampje (wat je beter gewoon kunt stoppen, want al die kinderen hebben zelf al genoeg bij zich) en daar meteen bij dat als er geen ouders opgeven er geen kraampje is. Als er dan uiteindelijk te weinig ouders zijn doe je nog een oproepje: op di/woe zijn er nog geen ouders. Als niemand zich opgeeft is er die dag geen kraampje. Als er dan nog kritiek komt verwijs je naar die mail. Zo simpel is het.

Verder: doe je dus niet aan shirts of zweetbandjes als je daar niet genoeg mensen voor hebt en dat geef je ook als antwoord als ouders daar naar vragen. Gewoon op een neutrale manier. Beetje volhouden en dan zie je binnen een paar jaar of het nu echt zo belangrijk was of dat jij het zo belangrijk hebt gemaakt. Houd toch niet zo vast aan vroeger!

Thomas

Thomas

24-06-2015 om 10:46

peuterspeelzaal, basis- en middelbare school

"Wat iemand al eerder in deze draad opmerkte: hoe komt het toch dat juist basisscholen vaak zoveel ouders nodig hebben? Bij peuterspeelzalen en middelbare scholen is dat helemaal niet het geval. Dat intrigeert mij."

Drie redenen:
1) Het is een cultuurtje geworden dat juffen van alles overlaten aan ouders. Lijkt ze makkelijk. En daarnaast zijn er op elke school wel moeders die er hun dagtaak van maken om "betrokken moeder, dus beter dan de rest" te zijn.
2)
Ik denk dat op de peuterspeelzaal het al genoeg is om de kinderen op te vangen en er weinig behoefte is aan uitstapjes.
De kinderen van de middelbare school hebben geen begeleiding nodig. Een leraar kan best met een klas van 25 in zijn eentje met de tram naar het Rijksmuseum.
Maar juist in de basisschoolleeftijd wil je nog wat beter op de kinderen letten en zijn er meer mensen nodig als je weggaat.
3) ze gaan veel te veel weg. Naar de bieb bijv is verantwoordelijkheid van ouders.

Mijn vrouw was ooit eens ingedeeld bij de schooltuintjes. Dat hoorde ze van het kind. "Morgen moet je mee naar de schooltuintjes, staat op de lijst" Ze ging natuurlijk niet, werd ze gebeld. Waar ze bleef want ze moesten een bepaalde bus halen. Dat is nog een hele discussie geworden in de MR waar ze trouwens in zat. Want dat vond ze wel nuttig en leuk.
En nu zitten alle kinderen op de middelbare school en hoeven we alleen onze bijna blinde dochter af en toe weg te brengen en op te halen bij uitstapjes. Meer voor onze gemoedsrust dan dat het nodig is nu ze steeds groter wordt.

Regenboog

Regenboog

24-06-2015 om 10:56

Thomas jouw punt 3 is een twijfelgeval

In onze westerse ogen is bibliotheek een verantwoordelijkheid van de ouders. Ik ga er heen met mijn kinderen, ik vraag hulp bij de balie als we iets niet kunnen vinden.
Mijn kinderen zitten op een multiculturele school, waar veel ouders niet met hun kind naar de bieb gaan, die hun kind niet inschrijven. De bibliotheek hier organsieert voor alle klassen van alle scholen in ons dorp een op hun leeftijd afgestemde excursie naar en door de bieb, zodat ook de kinderen van het Syrische vluchtelingengezin weten dat er een bieb is waar ze imformatie kunnen zoek3n voor hun werkstuk, eventueel geholpen door medewerkers van de bieb. Dat ze hun moeder dan vragen of ze meeloopt naar de bieb om de inschrijving te regelen is helemaal goed, maakt zij ook kennis met de bieb.

Een school zonder 'slingers'

Wat zouden jullie van een school vinden waar al deze extra's er niet zijn? Geen musea bezoek, geen schoolreisjes, niet naar de bieb, geen kerstfeest, geen avond4daagse etc. Gewoon naar school. Les volgen en thats it?

swaen

Dat zou ik helemaal prima vinden.

mieke

mieke

24-06-2015 om 11:46

Swaen

Mijn kinderen zitten nu op een school waar het aantal uitjes echt een stuk minder is dan bij de vorige school. Op de vorige school dacht ik af en toe echt "gaan ze nou nog eens een keer gewoon les geven".

Op de huidige school gaan ze niet naar de bibliotheek of musea. Behalve een keer op de fiets naar een herdenkingsmonument in groep 8. Ze doen wel aan de avondvierdaagse. Kerstfeest is gewoon eten op school in de klas.

Wel moeten ouders verplicht helpen met overblijven maar dat wist ik al voordat ik mijn kinderen op deze school inschreef. Dat wordt ook vanaf het eerste moment duidelijk gemaakt. Deze school kent verplicht overblijven en alle ouders moeten mee helpen. Je kan ervan denken wat je wil maar het is niet anders.

Verder hangen er af en toe lijstjes waar je je kan opgeven als je een keer wil knutselen bij de kleuters. Maar ik ben nog nooit ergens voor gevraagd.

Ik ben heel actief geweest op de vorige school maar nu ben ik wel een beetje klaar mee. Ik help als ik kan en anders niet.

Yeti

Yeti

24-06-2015 om 11:47

thomas en swaen

'Het is een cultuurtje geworden dat juffen van alles overlaten aan ouders. Lijkt ze makkelijk'.

Dat herken ik helemaal niet. Sterker nog, de meeste verzoeken kwamen via de ouderraad, dus van organiserende ouders, en niet van de 'juffen' (wist je trouwens dat er ook meesters op basisscholen werken?).

'Wat zouden jullie van een school vinden waar al deze extra's er niet zijn?'

Lijkt me prima. De bieb en musea doen we thuis vaak genoeg, in het theater komen we regelmatig, avondvierdaagse kun je ook lopen zonder dat via school te regelen. Alleen dat kerstdiner zou ik missen, maar dat overleef ik wel.

Evanlyn

Evanlyn

24-06-2015 om 11:54

swaen

O, zo'n school zou perfect zijn! Kon dat maar. Wij hadden dat vroeger ook allemaal niet en mijn kinderen worden alleen maar zenuwachtig van al die activiteiten. En zelfs als je niet helpt, moet je toch je kind ergens heen brengen op rare tijden. Ook dat is voor mij al nauwelijks in te passen.

Maar ik ben dan ook niet een van de ouders die klagen als er geen standjes of T-shirts zijn, want dat klagen vind ik natuurlijk ook niet kunnen. Je hebt het maar te doen met wat er geboden wordt en anders regel je het zelf maar. Heb je dat nooit tegen ze gezegd?

Waar ik wel tijd voor heb vrijgemaakt was meefietsen naar de schooltuintjes, waar ik tevens hoofd slakkenverwijdering was (inclusief andere enge beesten). Schooltuintjes vind ik wel nuttig en fietsen vind ik leuk. Maar meestal was het een verzoek om kinderen ergens heen te brengen met de auto en die heb ik niet, dus jammer dan. En daar werd ik ook al raar op aangekeken: hoezo geen auto? Alsof dat verplicht is.

Miekemieke

Miekemieke

24-06-2015 om 11:58

een school zonder extra's

Lijkt mij fantastisch en dat al die vrijkomende tijd en energie in het lesgeven gestoken wordt. Waarom moet het altijd allemaal maar leuk en geweldig zijn? Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten had ik wel eens het idee dat de organiserende ouders de uitstapjes en festiviteiten leuker vonden dan de kinderen zelf.

Angela67

Angela67

24-06-2015 om 12:02

swaen

Stel je deze vraag oprecht, omdat je nu door hebt dat er ouders met andere meningen zijn? Want er klinkt geen ongeloof door in je vraag voor mijn gevoel, het klinkt mij als een poging om heel zwart wit de situatie voor te stellen.

En zo is het natuurlijk niet en dat weet jij ook. Want als de sfeer goed is en op samenwerking gericht zonder dwingen bloeien veel zaken op. Want dan gebeurt er namelijk waar draagvlak voor is. En dat is dan misschien niet hetgeen wat jij belangrijk vindt. Maar dan ga je me je eigen kind naar de bieb en constateer je dat andere ouders het niet zo belangrijk vinden als jij.
gr Angela

Angela

Waarom zou ik geen oprechte vraag stellen? Mijn mening is gebaseerd op mijn visie en mijn handelen komt daar uit voort. Ik vind het vooral leerzaam te horen dat er ouders zijn die daar heel anders over denken. Dat geeft me een ander perspectief en geeft de mogelijkheid mijn visie bij te stellen. Niets menselijks is mij vreemd.

Mijn kind is zo een bevoorrecht wit kind met ouders die veel doen aan haar ontwikkeling. Museumjaarkaart, biebbezoek, moestuin, theaterbezoek. You name it. Maar ik vermoed dat voor 50% van haar klas die vlieger jammer genoeg minder makkelijk op gaat. Wat betekent een school zonder spreekwoordelijke slingers voor hen?

Regenboog

Regenboog

24-06-2015 om 12:20

Wel saai

Een school bijna zonder toeters en bellen zou wel fijn zijn voor sommige leerlingen, vooral voor degenen die op van de zenuwen al niet kunnen slapen de avond voor uitstapje x, omdat het een dag wordt die niet voorspelbaar verloopt en dus "eng" is.
Geen sinterklaasviering organiseren is bijna niet te doen als alle andere scholen uit een dorp dat wel doen wordt de kinderen wel iets leuks onthouden, zeker, omdat er een bepaald "geloof" aanhangt. Voor een kleuter is het niet te snappen dat Sint wel op de school van buurjongetje komt en niet op zijn school.
Dat er met minder leukigheid meer tijd is voor het kerndoel van een basisschool is zeker waar.
Nu zitten er ook vaak juffen/meesters in het comité dat bijvoorbeeld Sinterklaasfeest organiseert, naar mijn idee kunnen ze dat best overlaten aan een groep ouders die daar helemaal voor gaat. Kunnen de juffen lesgeven.

Regenboog

Regenboog

24-06-2015 om 12:23

Swaen

Een school zonder slingers kan ook voor kinderen die van huis uit niet naar musea gaan voldoende bieden aan lesstof maar zeker voor hen zijn die educatieve slingers als bieb bezoek en museum middagen nodig. Zij leren sommige dingen niet in hun huissituatie en moeten die kennis opdoen op school.
Daarom blijf ik mij ook inzetten voor in ieder geval de educatieve uitjes.

Thomas

Thomas

24-06-2015 om 12:24

heerlijk Swaen

Heerlijk lijkt mij een school zonder toeters en bellen. Waar gewoon geleerd wordt. School is maar vijf uurtjes per dag, de rest van de dag kunnen de kinderen andere dingen doen.
Voor die andere groep kinderen betekent dat dat er meer tijd is voor de basisvaardigheden waar nu, mijns insziens, te weinig tijd aan wordt besteed. Fatsoenlijk kunnen spellen, goed kunnen hoofdrekenen. Algemene ontwikkeling.

bieb63

bieb63

24-06-2015 om 12:31

swaen (bredere ontwikkeling)

Denk je nou echt dat kinderen een bredere ontwikkeling krijgen door schooluitjes naar muesa e.d. Ik dacht het niet. Ik ben vaak genoeg mee geweest. De meeste kinderen interesseert het geen lor en zijn alleen aan het klieren, giebelen, rondrennen etc. Verspilde tijd en verspilde moeite en kosten. Áls je kinderen iets wilt leren in musea, dan ga je daar zelf heen met je kind, dat werkt een héél stuk beter.
Kortom, dat soort uitjes hoeft voor mij helemaal niet.
Leukigheidjes als Kerst en Sint is een heel ander verhaal. Maar daar heb je geen ouders voor nodig, dat kunnen de leerkrachten prima zelf, bínnen school, daarvoor hoef je niet de hort op. Een schoolreisje mag van mij ook, vinden de kinderen (de meesten dan) heel erg leuk. En ja, ik begrijp dat er dan wat ouders nodig zijn als begeleiding. Maar die zijn er meestal wel te vinden (voor de onderbouw, de bovenbouw hoeft ook echt niet meer). Moet je als school wel een geschikte dag uitzoeken en niet zoals bij onze school altijd op maandag...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.