Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders, verplicht 'vrijwilligers'


Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 20:51

creabea

Denk eens na. Ook jij denkt alleen maar ikke ikke ikke. Hoe jj jouw sport kan beoefenen en verder kijk je niet.

Een sportvereniging is geen bedrijf. Ze hebben geen mensen in dienst die in al jouw behoeftes kunnen voorzien. Dan zou jouw contributie waarschijnlijk vertienvoudigen. En juist omdat steeds minder mensen bereid zijn om bij te dragen ontstaat een tweedeling wat betreft contributie. Of je dat boete of korting wilt noemen doet er niet toe. Feit is dat een vereniging draait op mensen. Als die niets willen moet het op een andere manier worden opgelost.

creabea

creabea

25-06-2015 om 20:55

VVD zeker, Krullevaar?

komen er citaten van onze premier voorbij

Het kind moet ook leren dat zijn belangen en interesses het belangrijkste zijn in de wereld. Als bij het uitoefenen van de interesses van mijn kinderen iets komt kijken wat me niet uitkomt, dan moet het wel een sport/muziek/iets anders zijn wat kind heel graag wil.

oh leuk

De discussie wordt nu: moet je alles naar de wensen van je kinderen plooien, of mag je ook wel eens nee verkopen als het je zelf niet uitkomt of zint.

Ik neig naar dat laatste. Maar ja, met 4 kinderen gaat dat eigenlijk vanzelf wel zo.

creabea

creabea

25-06-2015 om 21:05

laten we maar stoppen dan

Krullevaar, ik vind je toon vervelend worden. Je kent mij niet, hebt geen inzicht in mijn situatie en je roept vanalles. Hou alsjeblieft op zeg. Je zit nu zelf ook een beetje op een forum te ouwehoeren terwijl je actief had kunnen zijn als vrijwilliger in de maatschappij.

Ik haal mijn eigen sportvereniging aan als een voorbeeld waarin ik zodadelijk min of meer wordt verplicht om wéér een deel van m'n vrije tijd in te leveren, terwijl ik daar niet voor gekozen heb.

MaYe

MaYe

25-06-2015 om 21:13 Topicstarter

Nee

Precies, nee zeggen word taboe. Want als je niet extra dingen vrijwillig wil doen, heb je niet genoeg voor je kind over. Komt het eigenlijk op neer. Dan gaat er ook niet iets goed met de financiën lijkt me, als ouders persé moeten mee draaien. Toen ik op schaatsles zat vroeger, betaalde je vaste contributie. Daar werd alles van betaald en geregeld, punt. Niet genoeg geld? Dan gingen er ipv trainingskamp ver weg, gewoon in de buurt fietsen/sceeleren/hardlopen. Geen potje voor afsluiting feestje? Dan jaar overslaan. Simpel zat. Zo ook op de basisschool. Niet genoeg geld voor uitjes? Dan gezellig als klas wat verzinnen, spelletjes in het dorp of picknicken Oid. Wij waren al enthousiast als de tv-kar de klas in rolde. Maar nee, nu nemen pas genoegen als we ergens ver weg naar toe gaan. En krijgen de kids een bal of ballon, want daar hebben we thuis ook nog niet genoeg van. (Zoals een vader dat zo mooi opmerkte) Dat doe je thuis toch ook? Geen geld voor verre vakantie? Dan toch lekker dagje weg, of met de boot varen? En dan zal de mooie auto toch ook moeten wachten..

Juno

Juno

25-06-2015 om 21:16

'waar een wil is, is een weg', brr mijn allergie

Het is niet altijd waar dat er een weg is. Ik heb meerdere kinderen die op meerdere sporten zitten en man en ik zijn niet samen vrij. Op het ogenblik dat ik zou moeten rijden en dus mijn jonge kinderen ook meeneem heb ik nog exact één plek over in de auto. Dat schiet niet erg op als je een deel van een elftal moet vervoeren. Bovendien kan mijn autist er niet zo goed tegen om lang bij een activiteit te zijn waar hij niet aan deelneemt of niet van weg kan.
Mijn kinderen kunnen niet (als in nooit) samen alleen zijn, dat is niet verantwoord. Man kan voor werk weggeroepen worden, dat betekent dat als ik bardienst zou draaien en hij opgeroepen wordt de kinderen alleen zijn.
De enige nog levende grootouder is hoogbejaard en woont weliswaar zelfstandig maar toch echt ver weg en we hebben geen familie in de buurt. Je kan niet van een oppas vragen om op onze kinderen te letten, daar is het echt te zwaar voor. De kinderen zijn ook niet meer heel klein, dat maakt het nog lastiger.
Wanneer wij samen weg gaan voor een etentje of de bioscoop, wanneer ik dan sport, wanneer we dan naar een verjaardagsfeestje gaan? Nou dus nooit.
Knijp maar in je handen met je heerlijke flexibele baan en je gezonde kinderen.

Annie

Annie

25-06-2015 om 21:20

zullen we maar

Dames, zullen we maar kappen met deze draad? De sfeer wordt hoogst onaangenaam. Brrrrr

bieb63

bieb63

25-06-2015 om 21:20

Kom op Swaen

Je kunt het heel vervelend vinden zoals ik nu reageer, maar jij blijft maar doorhameren dat je het ónbegrijpelijk vindt dat veel ouders niet participeren op school. Ondanks het feit dat hier wordt geventileerd, dat dat vaak echt niet in te passen is met werk/mantelzorg/andere verplichtingen. Voor de meeste mensen geldt simpelweg dat ze van uur a tot uur b op hun werk moeten zijn. Dat is toch niet echt iets nieuws of bijzonders toch? En dan blijkt nu ineens dat jij een zeer flexibele baan/werkgever hebt. Je zegt zelf: "Qua werk bepaal ik mijn eigen tijd en agenda. En ik kan bovendien overal werken. Mijn directeur heeft voorzien in gadgets die dat mogelijk maken. Ik heb dus veel vrijheid om mijn werk te organiseren om mijn kind, vrijwilligerswerk en sociale contacten heen." Tja, ik zou het prima vinden om een deel van mijn werk 's avonds, in het weekend, op het tijdstip dat het mij uit komt enz enz te kunnen regelen. Maar Swaen, dat snap je zelf ook wel, voor de meeste mensen is dat niet zo.
Wat jij nu doet is vanuit jouw eigen 'luxe' positie je verbazing uiten over het feit dat andere mensen niet dezelfde mogelijkheden en vrijheden hebben als jij. Dat verbaast mij dan weer....

Krullevaar

Krullevaar

25-06-2015 om 21:37

Dames

Jullie denken dat iemand er een dagtaak aan heeft. Maar het gaat om 1 keer per jaar meehelpen bij van alles wat bij een vereniging komt kijken. Natuurlijk wordt niet iedereen blij om om een bardienst te draaien, maar die persoon kan misschien assisteren bij een toernooi of open dag, tenues wassen, naar een uitwedstrijd rijden, een uurtje een flyer lopen. Er is zoveel meer te doen en iedereen kan wel iets. Als je dat per se niet wilt, is er een uitweg door het af te kopen. Iedereen blij.

Ik vind het altijd bijzonder om jonge kinderen op de vereniging te zien, wiens ouders nooit interesse tonen om een wedstrijd te kijken. Laat staan de trainer of leider aan het einde van het seizoen te bedanken voor zijn inspanningen. Terwijl hun kind er zoveel plezier aan beleeft. Echt allemaal zo egoïstisch. Vrijwilligers verdienen gewoon meer respect. Dat mag ik toch vinden? Net als dat jullie jullie mening hebben.

Nu zijn er bij ons lange wachtlijsten, dus het lost zichzelf wel op. Mensen die niet willen, hoeven ook niet lid te worden. Het zal de ouders een worst wezen, maar voor de kinderen is het sneu.

Enne.. VVD? Volgens mij was Samson er ooit mee begonnen. Maar beide zijn niks voor mij. Ik vond het wel passen in dit draadje waarin alleen vanuit het perspectief van de ouder wordt gekeken.

Rick

Rick

25-06-2015 om 21:42

Bieb

Maar Bieb dat neemt niet weg dat die ouders die niet kunnen helpen mogen gaan zeuren over zweetbandjes en limonadestandjes toch? Niet meehelpen: prima, maar houd dan ook verder je mond en ga geen dingen eisen waar je zelf niet bij kunt helpen en Swaen wel en dat ook wel wil.

Moni

Moni

25-06-2015 om 21:45

Juno

De uitleg over sportclubs ging over hoe mijn ervaring is met rijden en bardienst.
Wat ik niet verteld heb, is dat in elk team van 11-13 wel 1-2 kinderen zitten waarvan de ouders nooit rijden. Hoe die ouders de bardienst regelen, weet ik niet. Daar heb ik niets mee te maken.
Over het algemeen is er begrip als er ouders zijn die niet rijden. Het scheelt dat het niet om veel ouders gaat. Soms weten we waarom ze niet rijden, soms niet.
Ik heb de afgelopen jaren redenen voorbij zien komen als:
- geen auto beschikbaar (bijvoorbeeld één ouder werkt en heeft auto mee)
- andere kinderen die dan mee moeten, dan heeft rijden geen zin.
- andere verplichtingen
- ouders werken beiden of het is een eenoudergezin waarvan de ouder moet werken.
Helemaal geen auto hebben, heb ik nog niet gehoord. Waarschijnlijk omdat wij in een dorp wonen en eigenlijk iedereen een auto heeft.

Incidenteel hebben alle ouders redenen waarom ze een bepaald weekend niet kunnen. Daar maakt niemand een probleem van.

Evanlyn

Evanlyn

25-06-2015 om 22:20

niet stoppen met de draad hoor!

Ja,de sfeer is misschien onaangenaam, maar het punt is nu juist dat dat in de hele maatschappij zo is.

Mensen die geen werk kunnen vinden zijn labbekakkerig (mooi woord), ouders moeten zich maar in alle bochten wringen om hun kind op allerlei clubjes en sporten te doen want anders doen ze hun kind te kort, ouders op school vinden dat ze over je tijd mogen beschikken voor dingen die zij leuk vinden, men vindt dat je dit of dat voor je ouders moet doen want het zijn toch je ouders, noem maar op. Volgens mij zijn dat de mensen die een "dikke ik" hebben: mensen die vinden dat iedereen het maar moet doen zoals zij, want dat is de enige juiste manier. En iedereen die andere keuzes maakt is asociaal.

Gelukkig ben ik inmiddels oud en wijs genoeg om me niet meer onder druk te laten zetten, maar ik zie dat andere ouders daar nog wel gevoelig voor zijn, terwijl ze zich toch al in alle bochten moeten wringen. Bied die mensen hulp aan in plaats van ze te veroordelen, dat staat je beter.

Bieb

Ook de rest van m'n tekst lezen hoor. Niet alleen wat jou goed uitkomt bij je aanvallen richting mij. Er staat immers ook dat ik inderdaad m'n eigen tijd in kan delen maar dat ik gemiddeld 50 uur per week werk. Dus ja flexibel maar dat maakt ook dat ik alles heel goed moet organiseren en regelen. Bovendien vind ik niet dat iedereen maar om de haverklap moet helpen. Minimaal eens per jaar helpen op school zou ik geweldig vinden! En natuurlijk zelf kiezen wanneer en waarmee. En dat ik er voor kies meer te doen das mijn 'probleem'. Dat leg ik niemand op.

De eisende ouders die zelf niets doen vind ik lastig om mee om te gaan ja. Afgelopen zaterdag heb ik me behoorlijk verbaasd. Op de dansschool van m'n dochter was een doorpas voor een voorstelling. Ze zochten een ouder die 4 uur een oogje in het zeil wilde houden en de kinderen wilde vermaken tussen het oefenen door. Geen probleem, ik had geen andere plannen. 15 kinderen van 9 en 10 jaar. Hartstikke leuk. Tot ik er na een kwartier achter kwam dat 3 ouders niet alleen de kinderen die meededen aan de voorstelling hadden afgeleverd maar ook wat broertjes en zusjes van rond de 5 jaar. En zelf waren vertrokken. 4 uur later kwamen ze hun bloedjes weer ophalen....

Evanlyn

Evanlyn

25-06-2015 om 22:48

esiende ouders

Volgens mij zegt niemand hier dat die eisende ouders OK zijn. Maar dat zijn meestal ook niet de mensen die aangesproken worden, want dat durft niemand.

Moni

Moni

25-06-2015 om 23:06

Swaen

Dan heb je weer iets geleerd. Controleer wie je binnenkrijgt, streep ze af. Zorg dat ouders zich bij je melden. Dan zie je vanzelf of ze met meer kinderen komen. De volgende keer kun je vragen of ze ook broertjes en zusjes bij zich hebben.

En ja, dit is erg brutaal van die ouders. Sommige ouders zijn daar heel berekenend in, zo van: oh, mooi dan kunnen Jan en Marie daar ook blijven, dat komt goed uit.
En sommige ouders zijn heel naïef, die denken dat opvang betekent dat er meer kinderen kunnen komen.\

Uiteindelijk is het de balletschool die dit goed moet regelen. Zij doen dit vaker en kunnen ouders informeren over de juiste gang van zaken. En ze kunnen de vrijwilligers instrueren over wat ze kunnen verwachten en waar ze alert op moeten zijn.

bieb63

bieb63

25-06-2015 om 23:36

Swaen en rick

Even voor de duidelijkheid: ik heb niets! met eisende ouders. Op z'n zachts gezegd. Volgens mij is dat ook niet de onsterk van mijn reacties. Ik eis niets van een andere ouder, het zou niet in eens in me opkomen. Dat is niet mijn insteek volgens mij,,,,als een uitje niet door kan gaan omdat rr te weinig begeleiding zou zijm, wie ben ik on daar iets van te vinden, zeker als ik zelf dat niet kan ivm werk oid. Dat heb i,k toch helemaal nier geventileerd?

Rick

Rick

26-06-2015 om 06:29

bieb

Ja maar je veroordeelt wel de verbazing van Swaen die grotendeels komt uit eisende ouders die zelf niets doen. Niet uit ouders zoals jij! Kijk nu naar het voorbeeld vd balletschool. Ze ergert zich er niet aan dat er niet meer ouders waren die zich opgaven om mee te helpen.

Rick, zeurende ouders

Je zegt dat ouders die niet meehelpen niet mogen zeuren. Maar waarom eigenlijk niet? Door school of de ouderraad worden bepaalde zaken of activiteiten toegezegd. Als die er dan niet blijken te zijn of niet goed geregeld zijn mogen andere ouders daar best over zeuren. Of je nou niet meehelpt omdat je niet kan of omdat je niet wil, je kind moet meedoen aan die activiteit (sportdag ofzo) en als dan het beloofde drinken niet aanwezig is en jouw kind eng wordt van de dorst, dan mag je daar best wat van vinden toch?

skik

bieb63

bieb63

26-06-2015 om 09:36

Nee Rick, je begrijpt me verkeerd

Ik 'veroordeel' Swaen helemaal niet omdat ze het raar/vervelend of wat dan ook vindt als ouders zeuren en/of eisen stellen, terwijl die ouders verder niet of nauwelijks participeren. Ik zou dat ook niet bepaald op prijs stellen, integendeel.

Mij gaat het om uitspraken als:
"Ik vind het moeilijker te begrijpen dat ouders die brede ontwikkeling wél van belang vinden maar dat ze zich op school, bij uitstek een plek daar voor, zich geen onderdeel voelen in het behalen van dat doel."
Ik vind dat het in eerste instantie aan school is hoeveel ruimte, tijd, belang ze daaraan hechten, en niet ouders de doelen van school zouden moeten overnemen. Die doelen kunnen ze in privé sfeer behalen. Volgens mij leren kinderen daar sowieso meer van, dan met een hele klas giebelend en grollend door het museum te banjeren..(die ervaring heb ik zelf met dat soort uitjes van school). Maar los daarvan kunnen ouders het best fijn vinden als school dat soort bredere zaken organiseert, maar als je overdag doordeweeks daar niet in mee kan participeren ivm werk e.d., dan kun je niet stellen dat die niet participerende ouders zich geen onderdeel voelen of willen voelen.

Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 09:53

wel eens

"Ik vind het moeilijker te begrijpen dat ouders die brede ontwikkeling wél van belang vinden maar dat ze zich op school, bij uitstek een plek daar voor, zich geen onderdeel voelen in het behalen van dat doel.""

Ik ben het juist heel erg eens met deze uitspraak van Swaen. In mijn omgeving zie je ouders die bewust kiezen voor een school die een uitgebreid cultuur aanbod aanbiedt, daar profileert de school zich ook mee. Geen schoolreisjes naar pretparken, maar cultuur uitstapjes en dan meer dan gemiddeld. Ook organiseren zij veel meer culturele activiteiten op school. Hier kiezen ouders met hun volle verstand voor als zij hun kind inschrijven. Maar als er dan een beroep op de moet worden gedaan (ook dat staat in de schoolgids) dat geven ze niet thuis.

Kies dan een andere school, idd een school zonder toeters en bellen. Dit lijkt meer op van 2 walletjes mee willen eten. Wel de lusten, niet de lasten. Kies een school die bij je past en niet klagen als je kind op school zit.

Dat kan natuurlijk ook, maar dan moet school het met professionele ondersteuning regelen en gaat de ouderbijdrage omhoog. Een andere school in de buurt doet dat al, maar is dat wat we willen?

Of net als bij de contributie: 2 soorten ouderbijdragen. Eentje voor participerende ouders en een hogere voor niet participerende ouders. Dat zou iedereen tevreden moeten stellen.

Angela67

Angela67

26-06-2015 om 10:00

krullevaar

Waarom leg je in de eerste alinea's de schuld bij de ouders?

Je moet het omdraaien: school profileert zich met leuke dingen, ouders schrijven hun kind daarom in, en dan als het puntje bij paaltje komt krijgen de ouders van jou de schuld als het niet door kan gaan.

Beetje omgekeerde wererld, niet?

Dit ligt dus aan het on-zakelijke karakter van onderwijswereld: je kunt wel allemaal leuke hoogdravende doelen en acties bedenken maar zorg eerst dat je kijkt of en hoe je het waar kunt maken.

Dan biedt je ouders het aan inclusief duidelijke afspraak: of inzet of geld.

gr Angela

ps ik ben het dus niet met je eens dat school per definitie de plek is, dus jouw premisse vind ik al niet terecht. Maar dat het onzakelijk is, geldt in beide gevallen.

Angela67

Angela67

26-06-2015 om 10:04

'ook dat staat in de schoolgids' is natuurlijk geen manier om ouders erop af te rekenen. Je moet daar veel concreter in zijn. Bijvoorbeeld: u verplicht zich om elk jaar minimaal 3 keer een dag/dagdeel te reserveren voor uitjes. Wij hebben hiervoor een inschrijvingssysteem/aparte administratieve kracht/ whatever. Je moet bij dit soort dingen nooit ervan uitgaan dat iedere ouder precies weet wat je bedoelt. En dit soort communicatie kan prima zonder aanvallend, beschuldigend of verwijtend te zijn. Iedereen snapt dat als je veel wilt, dat iemand het werk moet doen.
Maar die onderhuidse, onbewuste uitstraling van "en dan vraag je ze maar dan geven ze niet thuis" helpt gewoon niet.

gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 10:11

Angela67

Het gaat mij erom dat ouders een bewuste keuze maken voor een type school en van tevoren weten wat hierbij hoort. Dit wordt verteld in het kennismakingsgesprek en staat in de schoolgids. Duidelijk dus.

Er zijn 5 scholen in deze wijk. Voor ouders is er dus voldoende ruimte om voor een andere school te kiezen, zeker voor ouders die van mening zijn dat school zich alleen met cognitieve vaardigheden moet bezighouden.

Daar gaat het mij dus om. Wel kiezen voor een school met allerlei extra's, maar vervolgens er niets voor willen betekenen. Kies dan gewoon lekker voor één van die andere scholen.

En dat het onzakelijk is, ben ik met je eens. Maar school is, net als een vereniging, geen bedrijf en extra's moeten met extra 'handjes' worden gerealiseerd.

Mieke

Mieke

26-06-2015 om 10:12

Waarom zo moeilijk doen?

Er zijn ouders die het hartstikke leuk vinden om van alles op school te doen. Er zijn ook ouders die dat niet zo vinden. Ik zie nog steeds niet in waarom ouders zouden moeten helpen op school als ze daar geen zin in hebben.

Die fanatieke ouders doen dat zelf. Die kiezen daarvoor en vinden het leuk. Ik vond het ook leuk. Ik heb drie jaar in de ouderraad gezeten. Ik ben leesmoeder geweest. Omkleedmoeder bij de kleuters. Heb kinderen naar musea en voorstellingen gebracht en nu is het klaar. Ik werk nu 4 dagen in de week. Ik heb 2,5 uur reistijd per dag. Mijn oudste zoon zit nu op de middelbare school. Ik doe nu alleen nog het verplichte overblijven en verder niets. Het kan mij ook geen biet schelen wat iemand daarvan denkt.

Voor sport geldt hetzelfde. Mijn kinderen sporten, niet ik. Mijn man is trainer bij de voetbalvereniging. Ik was trainer bij een andere sport van onze tweede zoon maar nu hij ouder is geworden ben ik daarmee dit jaar gestopt. Onze dochter wou op hockey maar die waren te veeleisend op het gebied van vrijwilligerswerk en daarom mocht ze dat niet. Daar moest je als ouders allebei toezeggingen doen voor vrijwilligerswerk. Tja, dat gaat niet. Wij hebben vier kinderen. Alle vier moeten ze naar sport gebracht en gehaald worden. Man is trainer en gaat altijd met de jongste en oudste mee. Ik doe de andere twee maar die doen twee verschillende sporten. Dus dan houdt het op. Dochter doet nu iets anders. Achteraf vindt ze dat ook veel leuker.

En behalve sport is er ook nog muziekles, voorstellingen, ouder worden ouders, de kerk. Je kan niet alles tegelijk.

Maar nogmaals als je het leuk vindt dan moet je vooral veel doen op school maar niet roddelen en zeuren over ouders die dat niet doen.

Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 10:13

Zo staat het er ook hoor. Ik, en de meeste ouders, halen netjes ons 'quotum'. Maar er zijn altijd een aantal onderduikers, en je raadt het al.. het zijn altijd dezelfde.

Krullevaar

Krullevaar

26-06-2015 om 10:17

eens hoor Mieke

Zo is het ook. Maar er waren er hier een paar die al die activiteiten op school (waar hun kind plezier aan beleeft) maar onzin vonden en dan ga je de andere kant toelichten.

Het is natuurlijk helemaal niet zo zwart/wit. In grote lijnen zullen we het allemaal met elkaar eens zijn. Dit is Nederland he?

Mieke

Mieke

26-06-2015 om 10:21

Krullevaar

En dat is een groot probleem omdat .....

Waarom is het zo erg dat een aantal mensen niets doen? Bijzonder dat daar zo opgelet wordt. En dat je weer wie het zijn. Dat klinkt bemoeizuchtig zeg. Bij ons op school moet je verplicht helpen met overblijven. Er zullen vast ook wel mensen zijn die nooit komen maar dat is niet mijn probleem. Met eentje minder red je het ook wel. De meeste mensen voelen zich wel verplicht om te komen. Komen er steeds minder mensen dan moet je gaan kijken hoe dat komt en of er nog wel genoeg draagvlak is voor het overblijven op die manier of voor al die leuke toeters en bellen op school.

Mieke

Mieke

26-06-2015 om 10:26

Ouderraad

Tijdens mijn jaren in de ouderraad heb ik een ding geleerd. Sommige ouders klagen altijd maar doen niets. Niets van aantrekken.

Mijn reactie was altijd. Goed idee. Dan en dan is de volgende vergadering. Kom ook dan word je gelijk lid van de ouderraad en mag je volgend jaar zelf (helpen met) het kerstfeest, paasfeest, schoolreisje organiseren want je hebt zulke goede ideeën. Ze kwamen nooit.

Miekemieke

Miekemieke

26-06-2015 om 10:28

school is wel een bedrijf

Krullevaar #204:En dat het onzakelijk is, ben ik met je eens. Maar school is, net als een vereniging, geen bedrijf en extra's moeten met extra 'handjes' worden gerealiseerd.

School is wel een bedrijf, misschien geen commercieel bedrijf maar het is wel degelijk een bedrijf. De leerkrachten krijgen salaris, de school krijgt geld om schoonmaak in te huren, leermiddelen aan te schaffen etc. etc.
Het is van belang om het zakelijk te bekijken, de school heeft inspanningsplicht ten aanzien van jouw kind. Jouw inbreng is te zorgen dat het kind op tijd op school aanwezig is. Als je het leuk vind om iets op school te doen en de school vind dat oke nou mooi maar realiseer je dan vooral dat het iets is dat je doet voor jezelf. Overigens was ik niet blij met de leesmoeders die daar geen enkele aanleg voor hadden of enig inzicht waarmee ze bezig waren alle goede bedoelingen ten spijt.
Nee ik ben geen voorstander van ouderparticipatie.

Angela67

Angela67

26-06-2015 om 10:28

krullevaar

hoe groot is nou werkelijk het percentage duckers? Want die heb je namelijk overal in de wereld. De gulden 80/20 regel zeg maar.

En die duckers zijn dan ook nog weer onder te verdelen in ouders die zoals jij zegt, "meeprofiteren" van de rest. En ouders die wel willen maar niet kunnen en zich daar rottig onder voelen.

Als je het echt belangrijk vindt dan werp jij je op om die 20% op jouw school aan te spreken en alsnog over te halen. De school vindt het kennelijk niet belangrijk anders hadden ze het allang gedaan. School vindt het maar wat handig dat de sociale controle erop door ouders zoals jij wordt gedaan. Want kennelijk heb jij last van die 20%.

Mijn stelling is dus dat helpende ouders met missiedrang vooral niet kunnen accepteren dat anderen niet helpen.
Ik vind dat je zeker met die ouders kunt overleggen hoe je het percentage dukkers omlaag kunt brengen, want wie weet dat je met prettige en effectieve communicatie rondom uitjes best ver komt, of met betere plannig, etc. Of je legt het bij school neer om de ouders formeel aan te gaan spreken.
Maar ergens moet je ook accepteren dat het is zoals het is en stoppen met oordelen.

'gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.