Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nog geen stage

In september moet mijn zoon met stage beginnen voor zijn MBO-opleiding, maar hij heeft nog steeds geen stage-adres. Ik maak me daar (ogenschijnlijk dan) drukker over dan hij. Ik push hem om te bellen, mails te sturen, maar natuurlijk werkt dat averechts. Dat snap ik ook wel. Hij is bijna 19.

Ik weet nog wel dat we op de informatie-avond te horen kregen dat de school voor een stage zou zorgen. Er werd zelfs uitgelegd dat ze niet wilden dat je contact opnam met bedrijven, omdat die bedrijven anders ‘gek werden van de aanvragen’. Oké. Gek genoeg was ik hierdoor ook wel gerustgesteld. Wel zeiden ze er nog bij dat stage erg belangrijk is en dat je zonder stage-periode niet verder kunt met je examenjaar.

Ik hoor eigenlijk nooit iets van de school, zeker niet sinds mijn zoon meerderjarig is. Dus hoe het is gegaan, zijn mijn zoon’s woorden. Hij kreeg twee keer een adres door van de school, om contact op te nemen. Eén keer bleek het te gaan om een stage waarin om iemand van een andere studierichting werd gevraagd. En één keer ging het om een verkapte zwangerschapsvervanging, zonder begeleiding. Dingen die al bij het eerste telefonisch contact duidelijk werden, dus dit had school ook kunnen weten. Vlak voor de vakantie kreeg hij te horen dat hij nu ook zelf wel mocht zoeken! Een week later ging de school dicht en de vakantieperiode brak aan.

Ik ben wel behoorlijk geïrriteerd over hoe de school zich hier van af maakt. Het is vakantie, dus niemand die hier over gaat is bereikbaar. Dat geldt natuurlijk ook bij bedrijven zelf! Ik baal ook van mezelf, dat ik niet in mei druk op de ketel heb gezet. Ik denk dat de bedrijven die open staan voor stagiaires allang voorzien zijn. Het lijkt me lastig met corona-naweeën om nu een stagiaire te plaatsen of te begeleiden, iets wat het afgelopen jaar natuurlijk helemaal onmogelijk was. Misschien zijn ze dan wel wat coulanter, geen idee?

Hoe gaat dit bij jullie kinderen op de scholen?


Hij kan toch zelf wel bedrijven benaderen? Daar zou ik mee starten...dan heb je ook keuze in soort stage en bedrijf. Wel zeer nalatig vanuit school,  maar wellicht hadden ze zelf ook moeite om adressen te vinden. Open communicatie blijft lastig. 

Maar ik herken je frustratie hoor.  Hier vmbo en door corona was het echt een uitdaging.  Uiteindelijk gelukt maar wel hoop gestress. Hier konden kinderen die geen stageplek hadden op school stage lopen, maar dat zal voor mbo anders zijn.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 10:32

Ik herken het. Mijn zoon doet hbo. Geen stageplek te vinden, vorig jaar niet gelukt en dit is zijn laatste jaar dus hij moet wel. Vanuit de opleiding komt er niks ondanks beloftes dat ze bemiddelen en uit de bedrijven die hij zelf benadert ook niks. Daar komt bij dat veel stage-aanbieders het afgelopen jaar ineens geen hbo-ers meer willen, maar wo-ers.

Mijn dochter heeft haar stage vorig jaar oktober al geregeld maar die wist een jaar daarvoor al precies waar ze stage wilde lopen.
Haar school heeft een bestand met bedrijven waar ze kunnen solliciteren maar ze mogen ook zelf bij erkende bedrijven navraag doen.

Hebben zijn klasgenoten al wel een stageplek gevonden? Als de school jullie niet helpt dan zelf initiatief nemen. Zelf initiatief nemen is natuurlijk ook een goede eigenschap wat bedrijven zoeken. Weet niet welke regio jullie zitten maar in regio Noord loopt vakantie al bijna ten einde, en zeker bij grote bedrijven zijn er altijd wel mensen aan het werk.

Vervelend dat het zo moeizaam gaat. Heeft school wel uitgelegd waar je kunt zoeken? Onze zoon heeft meerdere sollicitatiegesprekken gehad voor hij een plek had gevonden,en die was uiteindelijk via via. Er waren meerdere kandidaten en de bedrijven hebben de luxe om te kiezen. Zoon viste steeds naast het net. Het ROC heeft wel goed geholpen en iedereen van de klas van zoon heeft een stageplek gevonden. Je kunt stageplekken zoeken op stagemarkt. Daar kun je het nummer van de opleiding invullen en dan zoeken op x afstand van je woonplaats. Dan krijg je een overzicht van stagebedrijven en daar staat wat de stage inhoudt en voor welke periode er een plek is. Succes!

Ik werk als docent op het mbo en herken de lastige zoektocht naar een stage. Ik weet natuurlijk niet hoe het op de opleiding van jouw zoon is gegaan. Maar wij starten al in maart/april met het matchen van studenten aan een stageplek voor na de zomer. 

Wat ik mij direct afvraag...wanneer heeft hij deze adressen gekregen? En hoe snel heeft hij hier iets mee gedaan? Ik kan mij niet voorstellen dat mentor niks gedaan of gezegd heeft. Ik vraag soms 5 weken achter elkaar hoe het ervoor staat en het antwoord bij een deel is dan 5 weken lang 'ja ik ga vandaag bellen'. Is hij gemotiveerd voor de opleiding?

Veel gaan, ondanks aansporingen van mentor en stagebureau, pas na een maand of langer eens een mailtje sturen. Je kunt met het matchen idd pech hebben. Als studenten serieus gereageerd hebben, dan krijgen ze van ons een nieuwe plek. Maar als studenten laks zijn geweest en pas vlak voor de zomer komen met 'o ja, ik heb geen stage' dan is vanuit ons het bericht ook dat ze zelf mogen zoeken. Net als wanneer ze zelf de plek niet willen (te ver...) of gewoon niks gedaan hebben en de plek is al vergeven.

Wij hebben best veel studenten die nog geen stage hebben na de zomer. Meestal is dit voor oktober wel geregeld. De uren moeten ingehaald worden, in schoolvakanties en lesvrije weken. Daarnaast kan een student ook wel een paar weken stage missen, omdat de uren ruim berekend worden. Ik ga zelf ook vaak bellen in september voor mentorstudenten die nog niks hebben. Het is bij ons, ook met de Corona, nog niet gebeurd dat er helemaal geen stageplek is te vinden. School heeft vast afspraken lopen en kan hij na de zomer alsnog geplaatst worden.

Vanaf 18 mogen wij geen contact meer opnemen met ouders zonder toestemming van student. Je mag best de mentor mailen als zoon dat goed vindt. Zet hem dan in de cc. Hij/zij mag dan gewoon contact opnemen.

Zoon moet verder blijven zoeken. Niet 1x bellen, maar 25x. Niet 1 bedrijf mailen, maar 30. En na de mail er achteraan bellen. Niet weken wachten op een reactie. En hier een logboek van maken. Dan kan hij aantonen dat hij echt zijn best heeft gedaan.

Mijn ervaring is toch dat het veel praatjes zijn, maar weinig actie. En natuurlijk is het allemaal pech en school is 'onduidelijk' of 'niet goed geregeld'. Terwijl een deel het wel altijd op orde heeft. Als het hem echt niet lukt, weet hij vast waar hij hulp kan vragen. Laat hem maar even zweten zou ik zeggen. Uiteindelijk moeten ze dan toch op de blaren zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.

Komt ook door corona en het feit dat men zo min mogelijk mensen op de werkplek wil hebben. Ze vergeten even dat dit juist de mensen zijn die het vak straks moeten doen. 

ik heb het overigens ook een paar weken los gelaten. Bij vragen of hulp kreeg ik het antwoord...tja dan is het mijn probleem als ik geen plek heb. 

Na een paar weken toch in tranen op de bank dat het moeilijk was en dat ze hulp nodig had. Zo is het toch gelukt.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 11:13

Ik kijk voor de grap even op stageplaza, voor hbo-ers. De juiste opleiding is al niet bekend, wel iets wat er op lijkt, en er komt 1 stage tevoorschijn.
Natuur-en zomerkampen begeleiden. Hij doet de opleiding Medische Biologie en zou in een lab stage moeten lopen…
Hbo stagemarkt komt niet eens in de buurt van de opleiding en al die andere websites kennen de opleiding ook niet. 

Bij mijn dochter zoekt de school de stagebedrijven. Ze doet een opleiding waarbij er weinig opleidingsplaatsen zijn en waar natuurlijk iedereen het liefst in de stad stage loopt. Ze mag een voorkeur aangeven en dan worden ze ergens geplaatst, ze moeten voor de vorm nog wel solliciteren. 

LaFleurNoire schreef op 11-08-2021 om 11:13:

Ik kijk voor de grap even op stageplaza, voor hbo-ers. De juiste opleiding is al niet bekend, wel iets wat er op lijkt, en er komt 1 stage tevoorschijn.
Natuur-en zomerkampen begeleiden. Hij doet de opleiding Medische Biologie en zou in een lab stage moeten lopen…
Hbo stagemarkt komt niet eens in de buurt van de opleiding en al die andere websites kennen de opleiding ook niet.

Gewoon bij de instelling een lijst met stagebedrijven vragen. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 11:31

SuzyQFive schreef op 11-08-2021 om 11:24:

[..]

Gewoon bij de instelling een lijst met stagebedrijven vragen.

Lijst is al afgewerkt. Bijna de helft van zijn klasgenoten heeft nog geen stage kunnen vinden.

En bedrijf als FrieslandCampina? Die hebben ook laboratoria en stageplekken 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 13:41

Veel te eenzijdig. FC doet alleen maar zuivel. Het is de bedoeling dat hij in een ziekenhuislab of diergeneeskundig lab terecht komt, of in ieder geval ergens waar er menselijk en/of dierlijk materiaal onderzocht wordt.

LaFleurNoire schreef op 11-08-2021 om 13:41:

Veel te eenzijdig. FC doet alleen maar zuivel. Het is de bedoeling dat hij in een ziekenhuislab of diergeneeskundig lab terecht komt, of in ieder geval ergens waar er menselijk en/of dierlijk materiaal onderzocht wordt.

Ziekenhuizen, Van Hall, Universiteiten, Onderzoeksbedrijven zoals Xendo, Certe ed, Lifelines, bedrijven waar ze medicijnonderzoek doen zoals PRA of QPS. Mijn ex werkt op een klein biomedisch lab, die zijn er ook vrij veel. En wellicht staat hier nog iets tussen? https://www.nvmm.nl/zorg/lijst-laboratoria-mm/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.