Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nog geen stage


WendelmoedM schreef op 11-08-2021 om 14:06:

[..]

Ik vind dat dus een rare manier van mensen iets leren, ze in het diepe gooien en dan maar afwachten of ze in alle stress toevallig iets goeds doen of leren van hun "fouten".

Ja, er zijn kinderen die het wel op orde hebben. Maar is dat een reden om de rest maar gewoon aan hun lot over te laten? Als je 20 kinderen het water inschopt zullen ze ook niet allemaal verdrinken maar bij zwemles stel ik me toch iets anders voor. Mensen die erg veel stress hebben, gaan daar zeker geen goede beslissingen door nemen laat staan er iets van leren. Het betekent wel dat zo'n jongen een jaar verkloot en dan naar een ander MBO verder weg moet, want een jaar overdoen kan ook niet vreemd genoeg.

MBO leidt mensen op die praktisch werk gaan doen, niet om allerlei dingen erom heen te kunnen. Hoeveel metselaars geven in hun dagelijkse werk een presentatie, vullen een scrum board in of maken een verslag?

Ik snap dat een docent veel smoesjes hoort, maar ik vermoed dat een docent soms ook geen idee heeft wat er in de verschillende jongeren omgaat en dan gemakshalve het meeste maar als onwil wegschuift.

Wat een negatieve kijk. Heb je zulke nare ervaringen? Mensen in het diepe gooien herken ik van mijn werk echt niet. Studenten starten in het 2de half jaar met de eerste stage. We zijn het hele eerste half jaar al bezig met de voorbereiding. We schrijven samen brieven en cv en studenten krijgen elke week uitleg en begeleiding bij het zoeken naar een stage. Als het niet lukt, dan helpt de mentor en het stage bureau. Ik heb met al mijn mentorstudenten appcontact. Wekelijks. Ik weet precies wie wel en geen stage heeft en app hen daar ook over. Ik denk dat bij onze opleiding vrij goed zicht is op zorgstudenten (dat zijn er veel) en we hebben allerlei vormen van extra en individuele begeleiding.

Maar het is aan de studenten wel zelf om alles op te pakken en zelf initiatief te tonen. Als ik al 10x gevraagd heb hoe het ervoor staat en er komt niks, dan kan ik ook niet helpen. Of dan heb ik zelf eindelijk een plek gevonden voor iemand, wijst student het af want 'te ver' of 'stom gesprek gehad'. Dan kan diegene de volgende plek echt zelf zoeken. We hebben er ook veel van 22 en ouder. Het handje vasthouden stopt op een gegeven moment wel.

Daarnaast heb je in het mbo een hele grote uitstroom. We plaatsen liever geen studenten die niks doen en toch stoppen. Als dat te vaak gebeurt, bedankt een stageplek de volgende keer. Dus ze zullen echt ook zelf aan de bak moeten en moeten solliciteren. Dat is de reden dat we al lang gestopt zijn met zelf plaatsen.

Er zullen vast mbo's zijn waarbij de begeleiding te wensen over laat. Maar mijn ervaring is dat wanneer studenten het niet redden, ze geen motivatie hebben, te hoog zijn ingestroomd of problematiek hebben waardoor leren op dit moment niet lukt. Bij zulke studenten zie je ook al vaak in het systeem 8+ opleidingen staan waar ze al begonnen en weer gestopt zijn. Heel sneu, maar na 23 kunnen we ivm wetgeving weinig extra ondersteuning meer bieden.

Waarom blijven jullie het hebben over kinderen, terwijl het om volwassen mannen gaat? 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 21:10

Eh…omdat hij nog steeds mijn kind is, ook al is ie volwassen? Hoe moet ik hem anders noemen?
Bovendien noemt volgens mij iedereen het kind “zoon”(het blijken allemaal zoons), hier en geen kind.

LaFleurNoire schreef op 11-08-2021 om 21:10:

Eh…omdat hij nog steeds mijn kind is, ook al is ie volwassen? Hoe moet ik hem anders noemen?
Bovendien noemt volgens mij iedereen het kind “zoon”(het blijken allemaal zoons), hier en geen kind.

Het valt me inderdaad op dat het allemaal om mannen gaat die allang en breed volwassen zijn. 

Er wordt ook over kinderen geschreven en dan niet in de context van 'mijn kind' . 

Quote: Ja, er zijn kinderen die het wel op orde hebben. Maar is dat een reden om de rest maar gewoon aan hun lot over te laten? Als je 20 kinderen het water inschopt zullen ze ook niet allemaal verdrinken maar bij zwemles stel ik me toch iets anders voor.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 21:56

Gut, waar je al niet over kunt vallen zeg…
Wellicht werd er kinderen in het algemeen bedoeld hè. Op het vmbo moeten ze vanaf de brugklas al stage lopen. Dan zijn het echt nog wel kinderen hoor.
De zwemles-quote lijkt me daar overigens een duidelijk voorbeeld van. 

Ik heb het altijd over studenten. De jongsten die instromen zijn 15, maar ook die zou ik geen kind meer noemen. Ze willen graag als volwassene gezien en behandeld worden, daar hoort de term 'kind' of 'leerling' niet meer bij vind ik. Dan denk ik eerder aan het po of onderbouw vo.

'Mijn kind' kan natuurlijk prima, daar hangt geen leeftijd aan 

LaFleurNoire schreef op 11-08-2021 om 21:56:

Gut, waar je al niet over kunt vallen zeg…
Wellicht werd er kinderen in het algemeen bedoeld hè. Op het vmbo moeten ze vanaf de brugklas al stage lopen. Dan zijn het echt nog wel kinderen hoor.
De zwemles-quote lijkt me daar overigens een duidelijk voorbeeld van.

Het gaat hier over studenten. De zoon van TO is 19.

Welke omgeving zoek je? 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 22:09

En wat is je punt? Men mag volwassenen die geen stageplek kunnen vinden geen kind noemen? 
Waarvan akte dan maar.

LaFleurNoire schreef op 11-08-2021 om 11:13:

Ik kijk voor de grap even op stageplaza, voor hbo-ers. De juiste opleiding is al niet bekend, wel iets wat er op lijkt, en er komt 1 stage tevoorschijn.
Natuur-en zomerkampen begeleiden. Hij doet de opleiding Medische Biologie en zou in een lab stage moeten lopen…
Hbo stagemarkt komt niet eens in de buurt van de opleiding en al die andere websites kennen de opleiding ook niet.

Ik had de verkeerde. Welke omgeving zoek je? 

Wij zijn ook terughoudend geweest met stageplaatsen. Dit omdat we onze eigen studenten, die ons betalen, geen toestemming gaven, dan kunnen we moeilijk andere instanties wel aannemen. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 22:25

Forumster schreef op 11-08-2021 om 22:20:

[..]

Ik had de verkeerde. Welke omgeving zoek je?

Wij zijn ook terughoudend geweest met stageplaatsen. Dit omdat we onze eigen studenten, die ons betalen, geen toestemming gaven, dan kunnen we moeilijk andere instanties wel aannemen.

Arnhem/Nijmegen. Kan ook best wat verder want hij heeft een auto. Hij heeft zelf bv het LUMC benaderd, da’s ook niet om de hoek.
Ja, corona heeft het er niet makkelijker op gemaakt.

Okee, ik zit in Groningen, dus kan niet zoveel betekenen. Overigens mailen HBO studenten geregeld naar mijn professor. Dus dat kan ook nog. Ik PB je even. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 22:39

Je hebt een pb terug.
Wij wonen zelf niet ver van Groningen, hij is voor zijn studie verhuisd. Dus Groningen is niet perse een nee.

Als de PB niet gunstig is dan kan ik er ook even over nadenken. Ik heb redelijk wat experimenten liggen waar extra handen zeker gunstig zijn. Ik ben alleen zelf 2.5 week weg in september dus dat is wat lastig. (En ik moet ook even akkoord vragen). Er is ook een masterstudenten die nog zoekt dus het hangt daar ook even wat van af. 


JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-08-2021 om 22:46

Geef ik ook door. De stage moet in het komende studiejaar afgerond worden, dus echt enorme haast heeft het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.