Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nog geen stage


Lena55: laten we het er op houden dat ik blijkbaar volledig andere ervaringen met het MBO heb, die ook meer overeenkomen met die van Leanne.
Communicatie is een ding, omgaan met mensen ook, en (helaas) discriminatie ook.
En nee: niet verkeerd begrepen door kind, maar zwart op wit.
Ja kan er vervolgens niets aan doen, als ze eenmaal op die school zitten, want school bepaalt of je slaagt of zakt.
Ze zijn er in ieder geval goed in geslaagd om het kind de werklust in een bepaald vakgebied te ontnemen.

Wat rot Maud. Zo hoort het niet te gaan natuurlijk. Ik denk dat je dit op elke school en in elke vorm van onderwijs kunt treffen helaas. Net zo als je goede docenten hebt, heb je er helaas ook genoeg die gewoon slecht zijn in hun werk en nooit voor de klas zouden moeten staan. Plaatsvervangende schaamte krijg ik voor zulke 'collega's'.

Leanne

Leanne

12-08-2021 om 08:48 Topicstarter

Helemaal mee eens. Maar als verteld wordt dat je niet zelf moet gaan zoeken, dan snap ik wel dat je afwacht. En ik kan ook mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik er niet meer op heb gezeten, want vanuit school is er geen communicatie meer naar ouders. Hij kan dan al 19 zijn, hij vertelt dit soort dingen niet aan zijn ouders. Om er in juni achter te komen dat de matches niks voorstellen, is ook al rijkelijk laat. En dan kom je er vlak voor de vakantie achter dat je toch zelf aan de bak moet. Op zich zou het te doen moeten zijn, maar er is al veel te veel tijd verloren. Alleen als bedrijven nog een plek te vergeven hebben en/of de verantwoordelijke nog niet op vakantie is. Mosterd na de maaltijd. Ik vind het ook ontzettend zonde, die stage is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de opleiding. 

Ik bedoel dat het voor de school 'een steeds terugkerend iets' is. Met andere woorden, de opleiding heeft toch inzichtelijk dat ze hun belofte niet waar kunnen maken? Misschien zijn er een hoop bedrijven afgehaakt, dat zou kunnen. Maar dat weet je dan toch eerder dan vlak voor de scholen dicht gaan.

Julali schreef op 11-08-2021 om 14:46:

Kind? Hij is 19!! Tijd om hem los te laten en het hem zelf te laten regelen. Ook dat hoort bij volwassen worden en een studie en stage doen.

Hahaha, jouw kinderen zijn nog peuters/kleuters. We spreken elkaar wel weer over 10/15 jaar. Eens kijken hoe los je ze hebt gelaten.

Altijd makkelijk praten vanaf je hoge paard.

Als dat echt zo gecommuniceerd is Leanne, dan lijkt mij dat de school na de vakantie met nieuwe plekken komt. Het is te kort voor de vakantie duidelijk geworden dat de toegewezen plekken geen stage kunnen bieden. Dan wordt dit na de vakantie vast opgepakt. Ik raad je zoon aan om contact te zoeken met de mentor. Eventueel kun je dus zelf ook een mail sturen. Het lijkt mij dat dit na de vakantie opgepakt gaat worden.

Wij communiceren ook dat studenten zelf moeten zoeken als het met de toegewezen plekken niet lukt. Maar wij zoeken zelf ook mee en als mentor ga ik ook bedrijven bellen als na de zomer nog geen stage is gevonden. Uieindelijk zit iedereen op een stage die dat wilt. Echt, het komt wel goed. We hebben te maken meer leer- en kwalificatieplicht dus als school zorg je er echt wel voor dat de stages op orde komen. Hetzij met wat vertraging.

De Corona helpt ook niet mee. Veel plekken bij ons haakten ook last minute af. Of dan heb je een student geplaatst, belt stage na 2 weken dat ze het toch te zwaar vinden en van de stage afzien. De gekste dingen gebeuren...

Leanne

Leanne

12-08-2021 om 10:30 Topicstarter

@Lena55, dat denk ik ook wel. De leerlingen die nog geen stageplek hebben moeten naar school komen en vanuit daar solliciteren. Dus dan raken ze ook niet buiten beeld voor mentoren.

Ik snap dat het twee kanten op werkt. Het zal ongetwijfeld een lastige taak zijn om initiatiefloze en ongemotiveerde studenten onder dak te krijgen. Een jaargenoot van mijn zoon had al in een vroeg stadium een adres toegewezen gekregen, maar heeft dat laten liggen en is op vakantie gegaan (zit hele zomer in Griekenland). Het is dat dat bedrijf aan de bel trok, toen is er uiteindelijk een andere leerling naartoe gestuurd.
Je weet ook nooit hoe het bedrijf echt tegenover stagiaires staat. Vanuit mijn ervaring als werknemer: dan wordt tijdens de lunch een stagiair besproken: 'Dat was wel een lekker wijf' of 'Volgens mij is het een autist'. Met humor gebracht, maar toch. Wat Maud al zei, behoorlijk discriminerend zo aan die lunchtafel. Dat krijg je als stage-coördinator vast niet altijd helder.

Natuurlijk werkt het 2 kanten op, maar als school zegt: wij regelen het, moeten ze het ook gewoon regelen en niet vlak voor de vakantie aangeven dat je het zelf maar uit moet zoeken. En een mentor/stagebegeleider die vindt dat je zwangerschapsvervanging wel kan doen als stage, tja.... geen goed woord voor.

Hier zei de mentor gewoon: meiden horen niet in de techniek, en gaf consequent geen antwoord op de vragen. 

School 2 maakt er in de schriftelijke communicatie naar de leerlingen een potje van: maandag is je vaste lesdag, 4 weken later: nee, woensdag is je vaste lesdag, 2 dagen later; o nee, je vaste lesdag is tóch maandag.

Helaas houd ik het er maar op dat kind het met beide scholen niet getroffen heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.