Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


TO, hoe staat het er nu mee?

Nog steeds in afwachting of de VO-school nog wat aan de indeling gaat doen?

En begrijp ik nou dat jullie basisschool aan het VO heeft doorgegeven dat jullie kind eigenlijk VWO-niveau is en dus in die op VWO-gerichte klas thuis hoort? En dat ze dat ook geadviseerd hadden als ze daarvan hadden geweten?

Zou dat wat uithalen dan? De kinderen van andere basisscholen zitten in hetzelfde schuitje, met allemaal havo/vwo-advies terwijl misschien wel de helft in een andere regio ook vwo-advies gehad zou hebben. Waarom zou de middelbare school dat éne meisje dan anders behandelen? Misschien hebben (ouders van) andere basisscholen ook wel geprotesteerd.

Valeria schreef op 12-07-2024 om 13:50:

Zou dat wat uithalen dan? De kinderen van andere basisscholen zitten in hetzelfde schuitje, met allemaal havo/vwo-advies terwijl misschien wel de helft in een andere regio ook vwo-advies gehad zou hebben. Waarom zou de middelbare school dat éne meisje dan anders behandelen? Misschien hebben (ouders van) andere basisscholen ook wel geprotesteerd.

Je hebt mogelijk een punt. Maar je weet het niet.

En niet geschoten is altijd mis.

Persoonlijk wilde ik mijn kinderen in een pure VWO-klas hebben, want 5,5 scoren op VWO-niveau is natuurlijk echt makkelijker dan een 7 op Havo-niveau, al is het maar vanwege de enorme zesjescultuur.

ArianneH schreef op 12-07-2024 om 22:47:

[..]

Je hebt mogelijk een punt. Maar je weet het niet.

En niet geschoten is altijd mis.

Persoonlijk wilde ik mijn kinderen in een pure VWO-klas hebben, want 5,5 scoren op VWO-niveau is natuurlijk echt makkelijker dan een 7 op Havo-niveau, al is het maar vanwege de enorme zesjescultuur.

Ja, daarom wilde ik ze in een gymnasiumbrugklas - en met dus een enkelvoudig advies al vanaf het begin, niks van die onzin over groeien en motiveren. Ik snap op zich wel dat je je kind hoog wil hebben, maar daar kun je niet pas later mee komen als het voorzichtige niet goed gegaan blijkt.

Annaniem2023 schreef op 07-07-2024 om 20:05:

[..]

TO heeft niet veel vertrouwen in haar kind, want ze denkt dat ze het vwo niet zal halen omdat ze in een havo-vwoklas is geplaatst, terwijl ook kinderen uit die klas naar het vwo gaan, anders had het een havo-klas geheten.

Ook vraag ik me echt af of er een verschil is tussen havo- en vwo-boeken in de eerste klas. Toen mijn nichtje enkele jaren geleden in de eerste klas op het gymnasium zat, kreeg haar vriendin die op het vmbo zat, les uit precies dezelfde boeken voor wiskunde en geschiedenis, de rest van de vakken weet ik niet, alleen ging mijn nichtje in een sneltreinvaart door het wiskundeboek heen en deed die vriendin hetzelfde boek in twee jaar. Daarna werd het anders en heb ik er geen zicht meer op gehouden, maar ik vond het wel interessant.

We hebben het hier over het verschil tussen havo/vwo boeken en vwo boeken. Da's uiteraard nog kleiner dan het verschil tussen havo boeken en vwo boeken

skik schreef op 13-07-2024 om 13:12:

[..]

We hebben het hier over het verschil tussen havo/vwo boeken en vwo boeken. Da's uiteraard nog kleiner dan het verschil tussen havo boeken en vwo boeken

Het gaat niet zo zeer om het verschil in boeken maar om het verschil in eisen. Om vanuit een havo/vwo klas naar vwo te gaan verwachten we van pubers om  boven gemiddeld te presteren terwijl je uitleg op gemiddeld havo niveau is. Terwijl je op die leeftijd vooral voor in het gemiddelde gaat. Als je al in de vwo klas zit hoef je je je niet extra te bewijzen, gewoon gemiddeld presteren is voldoende.

ArianneH schreef op 12-07-2024 om 12:50:

TO, hoe staat het er nu mee?

Nog steeds in afwachting of de VO-school nog wat aan de indeling gaat doen?

En begrijp ik nou dat jullie basisschool aan het VO heeft doorgegeven dat jullie kind eigenlijk VWO-niveau is en dus in die op VWO-gerichte klas thuis hoort? En dat ze dat ook geadviseerd hadden als ze daarvan hadden geweten?

Ysenda schreef op 13-07-2024 om 13:28:

[..]

Het gaat niet zo zeer om het verschil in boeken maar om het verschil in eisen. Om vanuit een havo/vwo klas naar vwo te gaan verwachten we van pubers om boven gemiddeld te presteren terwijl je uitleg op gemiddeld havo niveau is. Terwijl je op die leeftijd vooral voor in het gemiddelde gaat. Als je al in de vwo klas zit hoef je je je niet extra te bewijzen, gewoon gemiddeld presteren is voldoende.

Nee je krijgt gewoon les op vwo niveau. Alleen is er ook de optie om havo te doen. 

Decembermamma schreef op 13-07-2024 om 13:32:

[..]

[..]

Nee je krijgt gewoon les op vwo niveau. Alleen is er ook de optie om havo te doen.

In een  havo/vwo klas wordt geen les gegeven op vwo niveau, maar lager de standaard is de havo leerling.

Ysenda schreef op 13-07-2024 om 13:38:

[..]

In een havo/vwo klas wordt geen les gegeven op vwo niveau, maar lager de standaard is de havo leerling.

Volgens mij wel op vwo niveau, want ze kijken of je vwo aankan

BritgetJones007 schreef op 13-07-2024 om 13:42:

[..]

Volgens mij wel op vwo niveau, want ze kijken of je vwo aankan

Als de helft van de klas meer uitleg nodig heeft of veel vragen moet stellen, hou je geen vwo-niveau of -tempo vast natuurlijk.

BritgetJones007 schreef op 13-07-2024 om 13:42:

[..]

Volgens mij wel op vwo niveau, want ze kijken of je vwo aankan

Ja, en dat moet je laten zien door gemiddeld hoger te scoren dan de anderen. Het is niet zo dat als je laag scoort je naar de havo gaat, nee, met gemiddeld 6 blijf je op havo met gemiddeld 7,5 mag je het proberen op het vwo. Dus je krijgt uitleg op havo niveau en dan moet je zelf hoger scoren.

Bij mij op school kreeg je in de eerste drie klassen gewoon twee cijfers, een havo-cijfer en een vwo-cijfer. Dat scheelde meestal een punt, soms een halve of anderhalve punt. Ik deed gymnasium, daar werd dus gewoon naar je vwo-cijfer gekeken en dan was 6 gewoon voldoende. Uitleg was denk ik vwo-niveau, maar de lat om op havo-niveau een voldoende te halen lag gewoon wat lager.

Ysenda schreef op 13-07-2024 om 16:18:

[..]

Ja, en dat moet je laten zien door gemiddeld hoger te scoren dan de anderen. Het is niet zo dat als je laag scoort je naar de havo gaat, nee, met gemiddeld 6 blijf je op havo met gemiddeld 7,5 mag je het proberen op het vwo. Dus je krijgt uitleg op havo niveau en dan moet je zelf hoger scoren.

Wat een onzin. 

Decembermamma schreef op 13-07-2024 om 16:42:

[..]

Wat een onzin.

Was dat maar waar. Zoek het maar na in de diverse school gidsen die je online kunt vinden. Bij de overgangsregelingen.

Bij de school waar mijn kind heen gaat wordt op vwo niveau lesgegeven, er worden 2 cijfers gegeven 1 op havo niveau en 1 op vwo niveau. Ik heb begrepen dat het kan zijn dat het vwo cijfer hoger is als het havo cijfer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.