Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Valeria schreef op 08-07-2024 om 15:13:

[..]

Hier ook, en daar werd ter plekke nagekeken welke scores er de afgelopen jaren waren gehaald op de M6 enz. Ik weet nog dat de leraar die ons inschreef aansloeg op de III voor de DMT in groep 6 bij de aanmelding voor de gymnasiumbrugklas.

Het zou wel raar zijn als de leerkracht van de basisschool bijvoorbeeld de havo-vwo-brugklas had ingevuld omdat de kinderen zelf hadden gezegd dat Latijn hen niets uitmaakte of zo. Als ouder kun je ook andere redenen hebben om liever de gymnasiumbrugklas te willen, die je kind(eren) misschien nog niet helemaal inzien of gaan zeggen tegen de leerkracht.


Dat was bij mijn dochter op het gymnasium niet zo. De toelatingseis was dat je vwo-advies van de basisschool had en als dat zo was, kon je je inschrijven. Ze gingen niet nog ter plekke een soort selectie houden op basis van scores in eerdere jaren.

Wel eens dat het gek is om het advies te baseren op de voorkeuren van een kind. Ook al wil je helemaal niet naar het gymnasium, als vwo-advies passend is, hoor je dat gewoon te krijgen.

Dat de school je meteen na het advies hoogstpersoonlijk ergens aanmeldt, vind ik helemaal vreemd en nogal dwingend. Wij hadden na het eindadvies nog twee maanden de tijd om open dagen te bezoeken et cetera.

Susan79 schreef op 08-07-2024 om 16:54:

[..]

Dat was bij mijn dochter op het gymnasium niet zo. De toelatingseis was dat je vwo-advies van de basisschool had en als dat zo was, kon je je inschrijven. Ze gingen niet nog ter plekke een soort selectie houden op basis van scores in eerdere jaren.

Wel eens dat het gek is om het advies te baseren op de voorkeuren van een kind. Ook al wil je helemaal niet naar het gymnasium, als vwo-advies passend is, hoor je dat gewoon te krijgen.

Dat de school je meteen na het advies hoogstpersoonlijk ergens aanmeldt, vind ik helemaal vreemd en nogal dwingend. Wij hadden na het eindadvies nog twee maanden de tijd om open dagen te bezoeken et cetera.

Ik wil best nog geloven dat ze het aanbieden als keuze. Voor sommigen die 100 % duidelijkheid hebben is het misschien handiger, sneller, warmere overdracht, ...

Maar het dwingende en opdringerige zou mij er toch echt teveel aan zijn.

In het jaar steen zat ik op een lagere school in een dorp waar aan de overkant van het speelplein een middelbare school was.

Daar werd je net niet vermoord als je als ouder in het laatste jaar aangaf dat je kind niet naar die middelbare school ging . En kind werd vanaf dat moment toch ook écht buitengekeken. Traditioneel gingen ongeveer 28 van de 30 kinderen gewoon naar de overkant van 't plein. Er bestond voor de lagere school echt maar 1 middelbare school.

Ik hoor nog verhalen van dorpsgenoten waar de juf op 't einde van 't laatste jaar op snoep trakteerde, maar énkel voor de leerlingen die het speelplein overstaken. Niet voor die 2 of 3 die naar de stad gingen.

Dat dergelijke praktijken anno 2024 nog altijd gebeuren  ...

Mevrouw75 schreef op 08-07-2024 om 14:16:

[..]

exact. Ik snap hier ook niks van. Op mijn school komen aankomende leerlingen met hun ouders en advies langs op school om zich in te schrijven.

En in Amsterdam gooien ze de namen van alle achtstegroepers in een hoge hoed en worden ze over de scholen verdeeld (beetje gechargeerd 😃)

SuzyQFive schreef op 08-07-2024 om 16:44:

[..]

Hier in Groningen melden ouders aan bij de scholen van keuze. Je moet een eerste en tweede keuze aangeven ivm mogelijk loting.

Daarnaast vullen leerkrachten de zogenaamde plaatsingswijzer in. https://www.plaatsingswijzer.nl/Home/Ouders

Dat ziet er zo uit, op basis van het LVS, hier is gekeken voor het vwo-niveau. Geel is dat een leerling nog wel wat over heeft/meer aan kan, groen is passend, zwart twijfl, blauw, bespreek, rood onvoldoende. Hierbij zijn de kolommen BL en RW leidend. Hierbij kunnen scholen dus ook zien of een leerling groei doormaakt

DEoxAE2XkAEbw_S.jpg




Goede onderbouwing. 🤣

Bij ons werd er een geel formulier ingevuld. Niet digitaal dus. Is wel 8 en 4 jaar geleden, dus misschien is het hier nu ook anders.

Susan79 schreef op 08-07-2024 om 16:54:

[..]

Dat was bij mijn dochter op het gymnasium niet zo. De toelatingseis was dat je vwo-advies van de basisschool had en als dat zo was, kon je je inschrijven. Ze gingen niet nog ter plekke een soort selectie houden op basis van scores in eerdere jaren.

Wel eens dat het gek is om het advies te baseren op de voorkeuren van een kind. Ook al wil je helemaal niet naar het gymnasium, als vwo-advies passend is, hoor je dat gewoon te krijgen.

Dat de school je meteen na het advies hoogstpersoonlijk ergens aanmeldt, vind ik helemaal vreemd en nogal dwingend. Wij hadden na het eindadvies nog twee maanden de tijd om open dagen te bezoeken et cetera.

Dat eindadvies komt toch pas ergens in april? Dan zijn hier de open dagen allang geweest. Die zijn in januari meestal. En volgens mij moet je ook voor 1 mei inschrijven op een middelbare school.

Schemerlampje schreef op 08-07-2024 om 17:39:

[..]

Dat eindadvies komt toch pas ergens in april? Dan zijn hier de open dagen allang geweest. Die zijn in januari meestal. En volgens mij moet je ook voor 1 mei inschrijven op een middelbare school.

Het advies is hier ook om in groep 6 en 7 alvast te gaan oriënteren 

Nick90 schreef op 08-07-2024 om 17:41:

[..]

Het advies is hier ook om in groep 6 en 7 alvast te gaan oriënteren

Ja, het eindadvies stond wat mij betreft toen allang vast, dus we zijn met de oudste in groep 7 en 8 gaan kijken, en met de jongste in 6, 7 en 8 (waarvan 1 een digitale open dag). 

Ondanks alle I en I+ mocht school geen hint over een uiteindelijke school (oftwel niveau) geven, maar je moest vooral wel gaan kijken. Absurd natuurlijk. Maar het zou dan wel superirritant zijn geweest als ze eerst niets hadden willen loslaten en dan wel het formulier voor ons hadden willen invullen.

Schemerlampje schreef op 08-07-2024 om 17:39:

[..]

Dat eindadvies komt toch pas ergens in april? Dan zijn hier de open dagen allang geweest. Die zijn in januari meestal. En volgens mij moet je ook voor 1 mei inschrijven op een middelbare school.

Het eindadvies van school kwam eind januari, ze moest zich eind maart hebben ingeschreven. Dit was nog voor de doorstroomtoets, de eindtoets was eind april en op basis daarvan kon je advies eventueel nog worden opgehoogd.

Nick90 schreef op 08-07-2024 om 17:41:

[..]

Het advies is hier ook om in groep 6 en 7 alvast te gaan oriënteren

Dat kon bij ons niet, of hooguit online: coronatijd, dus de open dagen waren echt alleen voor de leerlingen van groep 8. Buiten coronatijd zijn open dagen voor groep 7 en 8, nog niet voor groep 6.

Susan79 schreef op 08-07-2024 om 19:35:

[..]

Dat kon bij ons niet, of hooguit online: coronatijd, dus de open dagen waren echt alleen voor de leerlingen van groep 8. Buiten coronatijd zijn open dagen voor groep 7 en 8, nog niet voor groep 6.

Bij het laatste 10 minuten gesprek is ons wel geadviseerd om alvast online op scholen te gaan oriënteren, het dorp waar we wonen heeft alleen een vmboT school, voor havo of vwo moet hij of naar een ander dorp of naar de grotere steden rondom. We weten nu al dat zoon wss havo/vwo niveau heeft dus we gaan ons komend jaar oriënteren ook al moet hij nog 2 jaar.  Gelukkig hier wel een redelijke busverbinding 

Iedere plaats is natuurlijk anders. Hier geven ze echt geen advies in groep 6. En er gaat dan ook niemand met zulke jonge kinderen naar open dagen. Er kan nog genoeg veranderen en je hebt nog 2 jaar. Je gaat toch niet 3 jaar lang scholen bezoeken?

Hier krijg je aan het einde van groep 7 een voorlopig advies. Niet alleen gebasseerd op de mening van 1 juf. Maar ze bespreken alle kinderen met een team van de directie, de IB leerkracht, plusgroep docent en de eigen leerkrachten. Dus in een vergadering met daarbij een onderbouwing (dus combinatie van cito scores van de afgelopen jaren en werkhouding en gedrag etc). 

In groep 8 volgt het definitieve advies en de toets. Maar eigenlijk wijkt dat zelden af. School heeft natuurlijk wel een beeld gekregen na 8 jaar. En een realistische ouder ook. Een goede toets kan een twijfelgeval omhoog halen. Maar niet omlaag. 

En het advies is niet gepasseerd op het VO maar op het kind. De situatie van to dat meerdere kinderen havo/vwo hebben gekregen klopt dus niet. Dat zijn de twijfelgevallen. Maar daarnaast hoort een kind havo of vwo te krijgen als dat gewoon duidelijk is! Kind van to is voor het vo dus geen duidelijk vwo kind maar een twijfelgeval dat nog beide kanten opkan. 

MamaE schreef op 08-07-2024 om 12:14:

De aanmelding voor de middelbare school lijkt me toch echt een taak van de ouders, niet van de basisschool. Als ouders daar hulp bij nodig hebben, dan kan een leerkracht daar vast bij helpen, maar dat doe je niet met een kind van 11/12 jaar samen buiten de ouders om.

Verder vind ik het heel bijzonder dat een middelbare school eisen stelt aan adviezen (enkel dubbeladviezen omdat ze alleen dakpanklassen hebben) die een basisschool moet geven en dat alle basisscholen uit de omgeving daar zonder meer aan voldoen, terwijl het in strijd is met de landelijke wet- en regelgeving dat een kind een advies moet krijgen dat bij zijn/haar niveau past. Dat er dan geen enkele basisschool zegt 'hier doen we niet aan mee', wij houden ons gewoon aan onze taak, ook voor kinderen die naar een andere school willen.

Of kind een topsportstatus heeft en al dan niet in de derde naar een andere school gaat, doet er helemaal niet toe.
Kind heeft bepaalde scores die eensluidend op vwo-niveau duiden. Dan moet kind ook vwo als advies krijgen. Of kind dan in een havo/vwo, vwo of vwo+ klas terechtkomt, ligt aan het aanbod van de middelbare school en keuze van ouders en kind, maar dat doet niets af aan het niveau van kind en het bijpassende advies.

Dat verschilt per stad/ regio. Hier overlegt de basisschool met de ouders wat de school van keuze wordt, maar de basisschool regelt de aanmelding, niet de ouders. De VO school kijkt bij een klassenindeling naar het advies van de basisschool + het dossier van de leerling.

Gingergirl schreef op 09-07-2024 om 12:15:

[..]

Dat verschilt per stad/ regio. Hier overlegt de basisschool met de ouders wat de school van keuze wordt, maar de basisschool regelt de aanmelding, niet de ouders. De VO school kijkt bij een klassenindeling naar het advies van de basisschool + het dossier van de leerling.

Dat kan, maar dan vul je dus dat formulier met de ouders samen in, niet met alleen een kind zelf zonder dat de ouders ervan weten en erbij zijn.

Voor een profielkeuze/vakkenpakket, extra vak laten vallen etc. moeten ouders een handtekening zetten zo lang kind minderjarig is, maar voor de inschrijving bij een middelbare school op zich zouden ze dan buitenspel gezet worden? Dat lijkt me toch geenszins de bedoeling.

MamaE schreef op 09-07-2024 om 20:28:

[..]

Dat kan, maar dan vul je dus dat formulier met de ouders samen in, niet met alleen een kind zelf zonder dat de ouders ervan weten en erbij zijn.

Voor een profielkeuze/vakkenpakket, extra vak laten vallen etc. moeten ouders een handtekening zetten zo lang kind minderjarig is, maar voor de inschrijving bij een middelbare school op zich zouden ze dan buitenspel gezet worden? Dat lijkt me toch geenszins de bedoeling.

Dat schrijf ik toch ook nergens dat het alleen met een kind zelf gaat. En zo is het bij to ook niet gegaan. Hier bespreekt de basisschool met de ouders wat het niveau is en voor welk brugklastype de leerling aangemeld gaat worden en de basisschool regelt de aanmelding. Vo school maakt de klassenindelen op basis van niveau, dossier leerling en warme overdracht. 

Gingergirl schreef op 10-07-2024 om 07:57:

[..]

Dat schrijf ik toch ook nergens dat het alleen met een kind zelf gaat. En zo is het bij to ook niet gegaan. Hier bespreekt de basisschool met de ouders wat het niveau is en voor welk brugklastype de leerling aangemeld gaat worden en de basisschool regelt de aanmelding. Vo school maakt de klassenindelen op basis van niveau, dossier leerling en warme overdracht.

Een andere forummer schreef wel dat de leerkracht dat even met alleen het kind wilde regelen. Daar had ik het over. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.