Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Anne1234! schreef op 07-07-2024 om 16:35:

[..]

Je kan ook met een NOC NSF status op een reguliere school zitten. Maar wat maakt het uit of TO's dochter een NOC NSF status heeft of niet? Wat heeft dat met de vraag van TO te maken?

To heeft het zelf over de talentstatus van haar dochter (geen idee welke en hoe officieel die status is). En dat ze daar als ouders zelfs rekening mee hebben gehouden met bijvoorbeeld vwo+. Het is relevant omdat ook scholen naar dit soort extra informatie kijken. Kinderen die op hoog niveau sporten of zelfs een noc nsf status hebben besteden daar al hun tijd aan en zijn vaker afwezig. Dat is natuurlijk iets om rekening mee te houden. Op de echte topsportscholen is dat (zeer)goed in orde. Maar dit soort kinderen zijn ook minder gericht op klasgenoten. De focus ligt wel op andere zaken. Op andere scholen zeer wisselvallig. De expertise ontbreekt vaak toch. En het kan zelfs gezien worden als reden om maar een stapje lager te gaan. 

Maar goed, waar hebben we het nou helemaal over? 

  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit vwo-boeken gewerkt wordt
  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit h/v boeken gewerkt wordt

Dat verschil in 'kansen' is toch te marginaal om je daar een gesprek over te gaan hebben? 

skik schreef op 07-07-2024 om 19:49:

Maar goed, waar hebben we het nou helemaal over?

  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit vwo-boeken gewerkt wordt
  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit h/v boeken gewerkt wordt

Dat verschil in 'kansen' is toch te marginaal om je daar een gesprek over te gaan hebben?

Dat dacht ik ook. Laat staan dat je daar moeilijk over gaat doen.

skik schreef op 07-07-2024 om 19:49:

Maar goed, waar hebben we het nou helemaal over?

  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit vwo-boeken gewerkt wordt
  • Een h/v klas waar kinderen zitten met havo, havo/vwo en vwo advies en waar uit h/v boeken gewerkt wordt

Dat verschil in 'kansen' is toch te marginaal om je daar een gesprek over te gaan hebben?

TO heeft niet veel vertrouwen in haar kind, want ze denkt dat ze het vwo niet zal halen omdat ze in een havo-vwoklas is geplaatst, terwijl ook kinderen uit die klas naar het vwo gaan, anders had het een havo-klas geheten.

Ook vraag ik me echt af of er een verschil is tussen havo- en vwo-boeken in de eerste klas. Toen mijn nichtje enkele jaren geleden in de eerste klas op het gymnasium zat, kreeg haar vriendin die op het vmbo zat, les uit precies dezelfde boeken voor wiskunde en geschiedenis, de rest van de vakken weet ik niet, alleen ging mijn nichtje in een sneltreinvaart door het wiskundeboek heen en deed die vriendin hetzelfde boek in twee jaar. Daarna werd het anders en heb ik er geen zicht meer op gehouden, maar ik vond het wel interessant. 

Er zit natuurlijk wel verschil als er echt sprake is van andere (vwo) boeken. En daarnaast van een manier van lesgeven en huiswerk die op het vwo gericht is. Dat is echt wel een ander niveau. En dat zak ook moeten want de klas bestaat grotendeels uit vwo plus kinderen. Dat is echt wel een heel ander type kind en niveau dan de havo! Ze zullen dan ook waarschijnlijk de meest kansrijke kinderen hebben geselecteerd. En to geeft zelf al aan dat kind een dubbel en geen volledig vwo advies heeft, een dromer is die goed zelf kan werken maar niet veel initiatief neemt en niet opvalt. Daarnaast vraagt het beoefenen van sport op hoog niveau natuurlijk heel veel tijd en energie. Dan is een klas met een wat lager niveau toch prima? Als kind echt een uitblinker blijkt met hoge cijfers kan het in de 3e naar het vwo. 

Het maakt natuurlijk wel degelijk verschil. In de ene klas gaat iedereen naar het vwo, tenzij blijkt dat ze het niet kunnen. In de andere klas gaat iemand alleen naar het vwo als hij/zij laat zien dat hij/zij het kan. Dus ja, tenzij tegenover nee, tenzij. En als je een kind hebt dat zich gaat gedragen naar de verwachtingen (en dat geldt voor veel kinderen - en volwassenen ook trouwens) dan maakt zo'n kind in de ene klas dus een grotere kans om naar het vwo te gaan dan in de andere klas. 

Ik vind het een interessante discussie. Er zullen wel meer mensen vergelijkbare problemen hebben. Ik kan mij herinneren van vorig jaar dat wij bij het gesprek kwamen en de basisschooljuffen al bijna het aanmeldformulier voor de middelbare hadden ingevuld, nadat ze mijn zoon hadden gevraagd naar welke school hij wou. Wij als ouders wisten toen nog niet eens het definitieve advies. Wij waren bij verschillende middelbare scholen wezen kijken en er waren toch best wat verschillen, in samenzetting en mogelijkheden in de brugklas en op welk niveau dan les werd gegeven. Uiteindelijk is hij met havo advies in een vmbo/ havo brugklas terecht gekomen ob de school die zijn voorkeur had. Op het aanmeldformulier van deze school was voor hem de keuze tussen vmbo/havo en havo/vwo brugklassen en je kon de naam van een kind opgeven met wie hij graag in de klas wou. Ik kan mij herinneren dat er toen ook veel onduidelijk was, want het was deels nog niet eens duidelijk waar zijn vrienden naartoe gingen en op welk niveau en het moest allemaal in een heel kort tijdsbestek. Ik heb er toen ook over nagedacht om hem op een andere school met havo brugklas of met een nieuw leerconcept te doen, uiteindelijk niet gedaan, vanwege zijn eigen voorkeur.
De basisschooljuf had de vmbo/ havo brugklas geadviseerd (zoals ook het preadvies), de klasgenoot/ vriend had volgens mij havo.  De middelbare school had al op het formulier aangeven dat ze hun best deden om wensen te respecteren maar niets konden garanteren en een wissel niet mogelijk was, nadat wij de klassensamenstelling hadden gekregen. Achteraf hadden ze dit schooljaar in totaal 9 brugklassen van verschillende niveaus. Ik kan mij goed voorstellen dat iemand misschien ergens geplaatst werd om een klas "op te vullen" of "om vrienden bij elkaar te houden".  Ook zullen de verschillende masters/ themaklassen een rol spellen bij de indeling. Achteraf gaat waarschijnlijk 1/3 uit zijn klas met havo verder, maar ik weet niet hoe de verhouding aan het begin van het schooljaar was. De brugklas was niet zo hecht als zijn basisschoolklas, maar daar speelt misschien ook de leeftijd en het grotere verschil tussen jongens en meisjes een rol.
En ook al denk je een goede keuze te hebben gemaakt en je goed te hebben geïnformeerd, er zijn zo veel factoren die invloed hebben, en die kunnen veranderen in loop van tijd, bijvoorbeeld leraren die langdurig ziek worden. 

De aanmelding voor de middelbare school lijkt me toch echt een taak van de ouders, niet van de basisschool. Als ouders daar hulp bij nodig hebben, dan kan een leerkracht daar vast bij helpen, maar dat doe je niet met een kind van 11/12 jaar samen buiten de ouders om. 

Verder vind ik het heel bijzonder dat een middelbare school eisen stelt aan adviezen (enkel dubbeladviezen omdat ze alleen dakpanklassen hebben) die een basisschool moet geven en dat alle basisscholen uit de omgeving daar zonder meer aan voldoen, terwijl het in strijd is met de landelijke wet- en regelgeving dat een kind een advies moet krijgen dat bij zijn/haar niveau past. Dat er dan geen enkele basisschool zegt 'hier doen we niet aan mee', wij houden ons gewoon aan onze taak, ook voor kinderen die naar een andere school willen.

Of kind een topsportstatus heeft en al dan niet in de derde naar een andere school gaat, doet er helemaal niet toe. 
Kind heeft bepaalde scores die eensluidend op vwo-niveau duiden. Dan moet kind ook vwo als advies krijgen. Of kind dan in een havo/vwo, vwo of vwo+ klas terechtkomt, ligt aan het aanbod van de middelbare school en keuze van ouders en kind, maar dat doet niets af aan het niveau van kind en het bijpassende advies.

Uiteindelijk hebben wij het aanmeldformulier ook mee naar huis gekregen, maar blijkbaar was het de bedoeling dat wij het op de avond van het definitieve adviesgesprek samen gingen invullen. Het werd ook via school naar de middelbare gestuurd.

MamaE schreef op 08-07-2024 om 12:14:

De aanmelding voor de middelbare school lijkt me toch echt een taak van de ouders, niet van de basisschool. Als ouders daar hulp bij nodig hebben, dan kan een leerkracht daar vast bij helpen, maar dat doe je niet met een kind van 11/12 jaar samen buiten de ouders om.

exact. Ik snap hier ook niks van. Op mijn school komen aankomende leerlingen met hun ouders en advies langs op school om zich in te schrijven. 

Mevrouw75 schreef op 08-07-2024 om 14:16:

[..]

exact. Ik snap hier ook niks van. Op mijn school komen aankomende leerlingen met hun ouders en advies langs op school om zich in te schrijven.

Hier ook, en daar werd ter plekke nagekeken welke scores er de afgelopen jaren waren gehaald op de M6 enz. Ik weet nog dat de leraar die ons inschreef aansloeg op de III voor de DMT in groep 6 bij de aanmelding voor de gymnasiumbrugklas. 

Het zou wel raar zijn als de leerkracht van de basisschool bijvoorbeeld de havo-vwo-brugklas had ingevuld omdat de kinderen zelf hadden gezegd dat Latijn hen niets uitmaakte of zo. Als ouder kun je ook andere redenen hebben om liever de gymnasiumbrugklas te willen, die je kind(eren) misschien nog niet helemaal inzien of gaan zeggen tegen de leerkracht.


hier moet je als ouder toch echt zelf het aanmeldformulier invullen. Dat gaat voor de hele regio digitaal via 1 systeem. Ik zou niet blij zijn als de basisschool daar zo sturend in zou zijn. 

Bij ons (grote school voor mavo/havo/vwo) komen ook de leerlingen (met ouders) zich zelf inschrijven met een formulier dat ze bij ons van de website halen. Sommigen doen dat niet en dan vullen we ter plekke samen het formulier in. Basisscholen geven advies. Het verschil zal wel zijn dat er bij ons wat te kiezen valt: middelgrote stad met 3 scholen voor mavo/havo/vwo en twee brede vmbo’s. 

Bij ons stuurde de basisschool de aanmeldformulieren naar de middelbare school van keuze. Dat formulier vulden we met de meester in bij het adviesgesprek. In ieder geval voor de 4 middelbare scholen in de directe omgeving. Er gingen ook wel kinderen naar scholen daarbuiten, ik weet niet hoe het daarbij ging.

Schemerlampje schreef op 08-07-2024 om 16:30:

Bij ons stuurde de basisschool de aanmeldformulieren naar de middelbare school van keuze. Dat formulier vulden we met de meester in bij het adviesgesprek. In ieder geval voor de 4 middelbare scholen in de directe omgeving. Er gingen ook wel kinderen naar scholen daarbuiten, ik weet niet hoe het daarbij ging.

Hier in Groningen melden ouders aan bij de scholen van keuze. Je moet een eerste en tweede keuze aangeven ivm mogelijk loting.

Daarnaast vullen leerkrachten de zogenaamde plaatsingswijzer in. https://www.plaatsingswijzer.nl/Home/Ouders 

Dat ziet er zo uit, op basis van het LVS, hier is gekeken voor het vwo-niveau. Geel is dat een leerling nog wel wat over heeft/meer aan kan, groen is passend, zwart twijfl, blauw, bespreek, rood onvoldoende. Hierbij zijn de kolommen BL en RW leidend. Hierbij kunnen scholen dus ook zien of een leerling groei doormaakt  

DEoxAE2XkAEbw_S.jpg




Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.