Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Pippeltje schreef op 06-07-2024 om 19:13:

[..]

Noem jij nou jongetjes van groep 8 stoere kerels?

O dat is niet vreemd, mijn zoon voelt zich niet veilig dankzij jongetjes van groep 8. 

Izza schreef op 06-07-2024 om 20:25:

Zit dochter wel op een van de 30 echte talentenschool van noc nsf? Dan heeft ze een eigen progamma en leerlijn en maakt dit alles weinig uit. Die kinderen volgen toch een eigen progamma met mentor. Een topsportstatus op een gewone school kan men niets mee. Ervaring mee.

Kinderen genoeg met één of andere statuut, bijvoorbeeld topsport die niet op een "speciale" school zitten.

Dat statuut dient meestal meer om gemakkelijker lessen te mogen missen omwille van kampioenschappen of training.

Marty1984 schreef op 06-07-2024 om 21:25:

[..]

Kinderen genoeg met één of andere statuut, bijvoorbeeld topsport die niet op een "speciale" school zitten.

Dat statuut dient meestal meer om gemakkelijker lessen te mogen missen omwille van kampioenschappen of training.

Oh die zijn er natuurlijk wel. Naar er is een verschil tussen heel goed kunnen sporten of echt topsport beoefenen. Van het niveau waarmee je er je beroep van kunt maken (mocht je dat willen). En als kind of jongere al meedraaien op internationaal niveau (en landelijk op het allerhoogste niveau). Echt zeer talentvolle kinderen zijn er maar weinig. En die gaan naar de scholen van noc nsf. Een talentenstatus alleen zegt vrij weinig. Want zelfs noc nsf maakt nog onderscheid tussen de mate van talent. Geen idee of to zo'n talent is maar dat idee krijg ik niet direct. 

Er zijn wel scholen met een topsportovereenkomst of status maar dat is echt niet vergelijkbaar met de echte talentscholen van noc nsf. 

Tja dat geldt niet voor alle talenten. Die topsportscholen zijn voor veel kinderen gewoon te ver weg, als je niet centraal woont heb je daar niet zoveel aan.

Lijkt me ook verder niet zo relevant voor de discussie? Het is vanaf de OP al duidelijk dat kind van TO niet naar een topsportacademie gaat. Dan had ze dat wel geschreven en was het hele probleem niet ontstaan. En het lijkt me ook niet gebruikelijk dat alle basisschoolleerlingen uit een regio doorstromen naar een topsport brugklas. Dus ik snap deze hele uitleg met kennelijk de boodschap 'kind is geen echt talent' niet. Wat heeft TO daaraan?

Op pagina 9 staat dat ze in de derde misschien naar een topsportacademie gaat, misschien zijn die reacties daarop gericht.

Izza schreef op 07-07-2024 om 12:20:

[..]

Oh die zijn er natuurlijk wel. Naar er is een verschil tussen heel goed kunnen sporten of echt topsport beoefenen. Van het niveau waarmee je er je beroep van kunt maken (mocht je dat willen). En als kind of jongere al meedraaien op internationaal niveau (en landelijk op het allerhoogste niveau). Echt zeer talentvolle kinderen zijn er maar weinig. En die gaan naar de scholen van noc nsf. Een talentenstatus alleen zegt vrij weinig. Want zelfs noc nsf maakt nog onderscheid tussen de mate van talent. Geen idee of to zo'n talent is maar dat idee krijg ik niet direct.

Er zijn wel scholen met een topsportovereenkomst of status maar dat is echt niet vergelijkbaar met de echte talentscholen van noc nsf.

Die snap ik niet helemaal. Ik snap wel dat zo'n school het allemaal makkelijker te combineren maakt, maar echt niet dat de hele wereld/olympische top op zo'n school zit en zat. Verre van, denk ik eigenlijk (uit ervaring).

Izza schreef op 07-07-2024 om 12:20:

[..]

Oh die zijn er natuurlijk wel. Naar er is een verschil tussen heel goed kunnen sporten of echt topsport beoefenen. Van het niveau waarmee je er je beroep van kunt maken (mocht je dat willen). En als kind of jongere al meedraaien op internationaal niveau (en landelijk op het allerhoogste niveau). Echt zeer talentvolle kinderen zijn er maar weinig. En die gaan naar de scholen van noc nsf. Een talentenstatus alleen zegt vrij weinig. Want zelfs noc nsf maakt nog onderscheid tussen de mate van talent. Geen idee of to zo'n talent is maar dat idee krijg ik niet direct.

Er zijn wel scholen met een topsportovereenkomst of status maar dat is echt niet vergelijkbaar met de echte talentscholen van noc nsf.

Je kan ook met een NOC NSF status op een reguliere school zitten. Maar wat maakt het uit of TO's dochter een NOC NSF status heeft of niet? Wat heeft dat met de vraag van TO te maken? 

Ysenda schreef op 06-07-2024 om 18:27:

[..]

Maar als de lessen niet gelijk zijn is de kans om vanuit een vwo klas vwo te gaan doen groter dan vanuit een havo/vwo klas. Dat is wat er zo o gelijk is aan deze situatie.

En met een talentstatus wil dre school kog wel eens extra voorzichtig zijn en de leerling impliciet zwaardere eisen opleggen om in de vwo stroom geplaatst te worden dan kinderen zonder talentstatus. Dus waar een ander kind dat nipt aan de vwo eisen voldoet wel de kans krijgt om zich te bewijzen krijgt een kind met talentstatus dat niet omdat ze het programma naast school een te grote belasting vinden.

Dat mag niet, alle toetsen binnen een school moeten gelijkwaardig zijn. 

En wat je zegt over talentstatus klopt echt niet. Kinderen met een LOOT-status hebben oa recht op vrijstellingen. Ik werk zelf in het onderwijs en heb zelf een LOOT-status gehad en ook op LOOT-scholen gewerkt. 

Anne1234! schreef op 07-07-2024 om 16:35:

[..]

Je kan ook met een NOC NSF status op een reguliere school zitten. Maar wat maakt het uit of TO's dochter een NOC NSF status heeft of niet? Wat heeft dat met de vraag van TO te maken?

Omdat je met een LOOT-status makkelijker vrijstellingen kan krijgen, ruimte voor trainen en evt gespreid examen doen en het kan dus reden zijn om in een bepaalde klas geplaatst te zijn. Bijvoorbeeld omdat die klas zo geroosterd wordt dat er lessen waar vrijstellingen voor mogelijk zijn aan het begin of einde van de dag geroosterd worden. Om maar iets te noemen. Daarbij vind ik het antwoord ook gewoon interessant. 

SuzyQFive schreef op 07-07-2024 om 16:53:

[..]

Omdat je met een LOOT-status makkelijker vrijstellingen kan krijgen, ruimte voor trainen en evt gespreid examen doen en het kan dus reden zijn om in een bepaalde klas geplaatst te zijn. Bijvoorbeeld omdat die klas zo geroosterd wordt dat er lessen waar vrijstellingen voor mogelijk zijn aan het begin of einde van de dag geroosterd worden. Om maar iets te noemen. Daarbij vind ik het antwoord ook gewoon interessant.

We kunnen het hier natuurlijk blijven hebben over 'Loot-status', maar dat is niet meer de terminologie die nu gebruikt wordt. Het heet nu Topsporttalentschool, en daarnaast zijn er ook vrijstellingen mogelijk op andere scholen. https://www.evot.nl/school-topsport/school-met-ontheffingen-voor-topsporttalenten en https://wetten.overheid.nl/BWBR0044028/2023-08-01/0 (artikel 16 gaat over leerlingen die topsport doen en niet op een topsporttalentschool zitten).

SuzyQFive schreef op 07-07-2024 om 16:47:

[..]

Dat mag niet, alle toetsen binnen een school moeten gelijkwaardig zijn.

En wat je zegt over talentstatus klopt echt niet. Kinderen met een LOOT-status hebben oa recht op vrijstellingen. Ik werk zelf in het onderwijs en heb zelf een LOOT-status gehad en ook op LOOT-scholen gewerkt.

Ik heb het juist over de subjectieve beoordelingen, de bespreekgevallen. Pietje zonder status staat 5,5 en is bespreekgeval, Klaasje staat ook 5,5 maar wel extra belasting buiten school. 

Dus Pietje mag door naar vwo, klaasje niet want zo zwaar buiten school we weten niet of dat goed gaat.

Zelfde gebeurt op grond van gezondheidsstatus van familieleden. Zoon mocht niet versnellen want ja vader ernstig ziek en dat zou het leren belemmeren. Dat zoon ondanks dat dus ruim de versnelnorm had gehaald was jammer maar versnellen ging niet door. Terwijl de school enorm reclame maakt met een persoonlijke leerlijn. 

Dus nu deze ervaring met meerdere scholen, zelf met mijn schoolcarrière ook dit soort ervaringen dus helaas ik geloof er niet meer want beter is het niet geworden in al die jaren.

Een vwo klas met alleen vwo boeken en les op vwo niveau is echt anders dan een hv klas. Als de school eerst alleen hv klassen had en nu zonder aankondiging vooraf ineens wel een onderscheid maakt kun je toch niet met droge ogen beweren dat die kinderen gelijke kansen krijgen.

Ysenda schreef op 07-07-2024 om 17:11:

[..]

Ik heb het juist over de subjectieve beoordelingen, de bespreekgevallen. Pietje zonder status staat 5,5 en is bespreekgeval, Klaasje staat ook 5,5 maar wel extra belasting buiten school.

Dus Pietje mag door naar vwo, klaasje niet want zo zwaar buiten school we weten niet of dat goed gaat.

Zelfde gebeurt op grond van gezondheidsstatus van familieleden. Zoon mocht niet versnellen want ja vader ernstig ziek en dat zou het leren belemmeren. Dat zoon ondanks dat dus ruim de versnelnorm had gehaald was jammer maar versnellen ging niet door. Terwijl de school enorm reclame maakt met een persoonlijke leerlijn.

Dus nu deze ervaring met meerdere scholen, zelf met mijn schoolcarrière ook dit soort ervaringen dus helaas ik geloof er niet meer want beter is het niet geworden in al die jaren.

Een vwo klas met alleen vwo boeken en les op vwo niveau is echt anders dan een hv klas. Als de school eerst alleen hv klassen had en nu zonder aankondiging vooraf ineens wel een onderscheid maakt kun je toch niet met droge ogen beweren dat die kinderen gelijke kansen krijgen.

Het is niet mijn ervaring, en ik werk in het onderwijs en op meerdere scholen. De nuances liggen heel anders dan alleen je eigen ervaring. Maar het verschilt regionaal ook nog wel eens en er zijn ook scholen die helaas nog steeds naar ‘afkomst’ kijken hebben we geleerd. 

Maar goed, we gaan nu off topic  

Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 17:04:

[..]

We kunnen het hier natuurlijk blijven hebben over 'Loot-status', maar dat is niet meer de terminologie die nu gebruikt wordt. Het heet nu Topsporttalentschool, en daarnaast zijn er ook vrijstellingen mogelijk op andere scholen. https://www.evot.nl/school-topsport/school-met-ontheffingen-voor-topsporttalenten en https://wetten.overheid.nl/BWBR0044028/2023-08-01/0 (artikel 16 gaat over leerlingen die topsport doen en niet op een topsporttalentschool zitten).

Ja, je hebt gelijk, drie jaar geleden werd het nog wel zo gebruikt op mijn oude school (volksmond), is lastig eruit te krijgen. Artikel 16 gaat over gespreid examen doen. 

SuzyQFive schreef op 07-07-2024 om 17:27:

[..]

Ja, je hebt gelijk, drie jaar geleden werd het nog wel zo gebruikt op mijn oude school (volksmond), is lastig eruit te krijgen. Artikel 16 gaat over gespreid examen doen.

Nee dat is artikel 15. Artikel 16 beschrijft hoe leerlingen op reguliere scholen ook gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die in artikel 11 t/m 15 worden beschreven voor leerlingen op Topsportscholen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.