Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 14:02:

[..]


Toevallig gaat er nu een hele 2e jaars h/v klas gezamenlijk naar VWO3 volgend jaar. Waarvan 12 leerlingen die vanuit onze basisschool samen naar het h/v zijn gegaan.

Wat wat mij betreft de indruk wekt dat kinderen dus al voorgesorteerd worden in die klassen, ook eerder al. Of geldt dit hoge percentage doorstromers naar het VWO ook voor andere brugklassen?

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 14:14 Topicstarter

Roos55 schreef op 06-07-2024 om 13:52:

En nu boze ouders . Ook de ouders waar kind wel in vwo is geplaatst?
Quia saamhorigheid???

Boos is een groot woord. Wel verontwaardigde ouders. Kleine noot: die kinderen zijn niet in een VWO klas geplaatst, gewoon een h/v klas gericht op klaarstomen voor het VWO, aldus VO.

Inderdaad een stukje saamhorigheid, maar ook onbegrip omdat we anders zijn voorgelicht. 

Bij de vriendengroep van mijn kind zit ook behoorlijke teleurstelling en verdriet omdat ze het op basis van voorlichting, advies en "belofte" niet snappen dat zij in een andere klas is geplaatst. Vanochtend waren ze allemaal bij elkaar voor de musical en was dit natuurlijk hot item. 2 van de jongens zeiden dat ze het ergens wel snapten dat juist mijn kind in een andere klas zat omdat zij toch wel met iedereen kan maar ze vonden het wel heel stom. Deed me wel even wat, mooie woorden uit monden van 2 stoere kerels.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 14:15 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 14:11:

[..]

Wat wat mij betreft de indruk wekt dat kinderen dus al voorgesorteerd worden in die klassen, ook eerder al. Of geldt dit hoge percentage doorstromers naar het VWO ook voor andere brugklassen?

Geen idee eerlijk gezegd.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 13:48:

[..]

Alle niveau's zijn hier gewoon maar allemaal dakpanklassen. Wel allemaal in naastgelegen groter dorp. Na de 2 brugklasjaren wordt een enkelvoudig doorstroomadvies gegeven. Dan moeten kinderen die VMBO gaan volgen al wel een stuk verder. Havo tot Gymnasium en VWO+ zitten hier in het naastgelegen dorp.

Tja, of ik mijn kind van 11 met het openbaar vervoer wil laten gaan is natuurlijk aan ons.


Dat is dus precies het punt, die gelijke kansen. Dat was dus altijd zo. Gewoon alle h/v klassen hetzelfde niveau lesstof en na het 2e jaar doorstroom naar 3 havo of vwo. Iedereen hetzelfde op basis van advies vanuit PO. VO heeft nu op eigen houtje een aantal kinderen h/v bij een halve VWO+ gezet en dat niveauverschil proberen weg te poetsen met het aanbieden van VWO lesstof voor die h/v groep terwijl de andere h/v klassen gewoon h/v lesstof krijgen.

Het zou in het geval van die school handiger zijn als die vwo+ brugklas er niet was en het gewoon allemaal havo/vwo-brugklassen waren. Dan kan je alsnog een verlengde brugklas hebben en in de tweede voorsorteren op havo of atheneum en daarnaast een gymnasium/vwo+-klas hebben. Of anders, als die vwo+ klas er wel moet zijn, wel gewoon werken met volledige havo- en vwo-adviezen, dan weet je als er maar een halve vwo+ brugklas is in elk geval beter met welke leerlingen je die brugklas aan kunt vullen. Het lijkt nu alsof ze maar wat gedaan hebben in elk geval en alsof hun hele systeem nu tegen ze werkt.

Dat ze hebben gesorteerd op wie er wel of niet goed bij een bepaalde mentor past vind ik vrij raar.

School heeft dat kennelijk zelf ingezien, hopelijk gaan ze er iets mee doen, al zou ik niet weten wat, want ze hebben zichzelf nogmaals aardig in de vingers gesneden met die advies-regel.

Maar voor de duidelijkheid, komt ze nu in een havo klas of een havo/vwo klas zoals het advies was?

@Fien_80, na aanleiding van je post waarin je aangaf het hele draadje te lezen heb ik dat ook gedaan en daarna ook je draadje over pre- advies.
In dit draadje schrijft dat je dochter alleen maar I-en haalt.  Iemand 
anders snapte het advies van de PO niet; waarom zou je akkoord gaan met een havo/ vwo advies als ze alleen maar I-en haalt. Maar je bent blijkbaar vergeten dat ze vorig jaar flink moeite had met een bepaald vak.
Nu kan een VO alle resultaten en onderwijshistorie van een leerling 
inzien in het ELK-dossier. Na bespreking van schooladvies worden ouders trouwens ook gevraagd  toestemming te geven voor inzage in de historie van hun kind. Het punt is dat die gegevens in een ELK-dossier wel degelijk voor een VO een maat is voor de samenstelling van een klas. 
Zo ken ik een jongen met vmbo-havo advies. De VO had te maken met overvolle vmbo-t klassen en benaderde de PO en zijn ouders want de VO vonden na inzage  in zijn ELK -dossier dat hij potentie had om in de havo-vwo klas geplaatst te worden. Ze hadden dat goed gezien.

Er speelt bij plaatsing meer dan alleen een schooladvies en de VO-school beslist. Als een ouder er niet mee eens is, kan simpel gewezen worden naar de historie in ELK.

Ps het schooladvies van een PO wordt ook gebaseerd op o.a  de Cito-toetsen vanaf groep 6, dus niet alleen de toetsen behaalt in groep 8. Omdat men tegenwoordig over een periode van 3 jaar het advies vast stelt, is de landelijke citotoets in groep 8 minder belangrijk geworden. Vandaar dat deze niet meer bepalend is geworden voor aanmelding.

Tegenwoordig kun je het beter hebben over de toetsen van het leerlingvolgsysteem, aangezien cito niet meer zo dominant is dan vroeger. Maar inderdaad deze gegevens mogen gedeeld worden met het VO.  Overigens zou school jullie wel een afschrift moeten geven van het onderwijskundig rapport dat naar de VO-school gegaan is.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 11:00:

[..]

Vanuit VO is het verklaard als een h/v klas die klaar wordt gestoomd voor het VWO na de eerste 2 jaar. In die klas wordt gebruik gemaakt van VWO boeken. Ik heb nergens gerept over een h/v met havo lesstof. Daar wordt gewoon h/v niveau lesgegeven.

Ik ben ervan overtuigd dat ze al dit gedoe hadden kunnen tackelen door goede communicatie. Meer dan logisch, lijkt me.

Het van elkaar weten hoe de kinderen presteren vind ik geen probleem. Dat is misschien iets dat bij een dorpje als onze hoort. Mensen trekken veel met elkaar op en dan gaan gesprekken snel hierover na bijv. een toets of rapport. M.i niet zoveel mis mee. Iets dat dus niet te voorkomen is door een school.

Mijn kind is sociaal genoeg om nieuwe vrienden te maken, gelukkig. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je anders bent voorgelicht, zowel over niveau als vrienden, het je even naar de keel grijpt.

Lang verhaal kort. Ik denk dat er vooral in de voorlichting en communicatie veel mis is gegaan.

Vaak worden in deze klassen de toetsen zo gemaakt dat je er een havo en een vwo-cijfer uit kan halen. Sommige scholen gebruiken daarvoor een omrekenfactor maar als ze het netjes doen dat worden de vragen zo beoordeeld dat je het onderscheid daarin kan maken. 

Fien, heeft je dochter een officiële LOOT-status? 

SuzyQFive schreef op 06-07-2024 om 18:12:

[..]

Vaak worden in deze klassen de toetsen zo gemaakt dat je er een havo en een vwo-cijfer uit kan halen. Sommige scholen gebruiken daarvoor een omrekenfactor maar als ze het netjes doen dat worden de vragen zo beoordeeld dat je het onderscheid daarin kan maken.

Maar als de lessen niet gelijk zijn is de kans om vanuit een vwo klas vwo te gaan doen groter dan vanuit een havo/vwo klas. Dat is wat er zo o gelijk is aan deze situatie.

En met een talentstatus wil dre school kog wel eens extra voorzichtig zijn en de leerling impliciet  zwaardere eisen opleggen om in de vwo stroom geplaatst te worden dan kinderen zonder talentstatus. Dus waar een ander kind dat nipt  aan de vwo eisen voldoet wel de kans krijgt om zich te bewijzen krijgt een kind met talentstatus dat niet omdat ze het programma naast school een te grote belasting vinden.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 14:14:

[..]

Boos is een groot woord. Wel verontwaardigde ouders. Kleine noot: die kinderen zijn niet in een VWO klas geplaatst, gewoon een h/v klas gericht op klaarstomen voor het VWO, aldus VO.

Inderdaad een stukje saamhorigheid, maar ook onbegrip omdat we anders zijn voorgelicht.

Bij de vriendengroep van mijn kind zit ook behoorlijke teleurstelling en verdriet omdat ze het op basis van voorlichting, advies en "belofte" niet snappen dat zij in een andere klas is geplaatst. Vanochtend waren ze allemaal bij elkaar voor de musical en was dit natuurlijk hot item. 2 van de jongens zeiden dat ze het ergens wel snapten dat juist mijn kind in een andere klas zat omdat zij toch wel met iedereen kan maar ze vonden het wel heel stom. Deed me wel even wat, mooie woorden uit monden van 2 stoere kerels.

Noem jij nou jongetjes van groep 8 stoere kerels?

Pippeltje schreef op 06-07-2024 om 19:13:

[..]

Noem jij nou jongetjes van groep 8 stoere kerels?

Oh, daar kan ik me wel wat bij voorstellen hoor. Sommige jongens willen graag stoer zijn, maar vaak zit er toch een klein hartje in en dat komt op zo'n moment naar voren. 

Pippeltje schreef op 06-07-2024 om 19:13:

[..]

Noem jij nou jongetjes van groep 8 stoere kerels?

Wat is daar gek aan? Ik zou het ook kunnen zeggen.

Zit dochter wel op een van de 30 echte talentenschool van noc nsf? Dan heeft ze een eigen progamma en leerlijn en maakt dit alles weinig uit. Die kinderen volgen toch een eigen progamma met mentor. Een topsportstatus op een gewone school kan men niets mee. Ervaring mee. 

Topsporttalentscholen liggen meestal niet in afgelegen dorpen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.