Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Valeria schreef op 06-07-2024 om 12:44:

[..]

Waar ligt die geïsoleerde achtergebleven gemeenschap!? Het is toch iets van vorige eeuwen dat niemand ooit uit de dorpjes vertrekt? En wat doen kinderen die gymnasium willen? Ook, 'dat heeft nog nooit iemand gewild en het is altijd goed gegaan'?

Echt, ik kan me niets voorstellen bij zo weinig keuze en het door de hele regio genoegen nemen daarmee.

Nou zeg. Ik hoop dat je van de vakantie gebruik maakt om Nederland eens in te trekken en rond te kijken. Nee, de mensen in die gebieden zijn niet achterlijk, integendeel. Maar het staat je vrij om in zo'n gebied een gymnasium te beginnen natuurlijk. Een oplossing die in mijn leefgebied kwam was, dat er op atheneum de mogelijkheid kwam voor lessen in latijn.

Ik heb overigens de enige opleiding gedaan waarbij latijn en grieks verplicht was: dat werd bijspijkeren in de eerste jaren. Gelukkig dachten ze daar wel aan mensen die uit zo'n achterlijk gebied kwamen. Dus als je kind geen latijn en grieks krijgt dan niet getreurd, de kans is erg klein dat hij/zij het nodig heeft voor de vervolgopleiding; en dan nog krijgt hij/zij de kans om het in te halen.

Tsjor

ik vind het idd ook wel een bijzonder verhaal, maar ik woon niet op het platteland, dus die situatie is mij vreemd. Ik ben wel bekend met de situatie 'combiklas' tot op zekere hoogte. Kind kreeg havo-vwo advies (toets was VWO advies), school van keuze had enkel VWO of havo klassen, kinderen met een dubbel advies worden standaard op t hoogste niveau geplaatst. Kind gaf naam vriendin op om bij in de klas te komen, deze leerling ging echter topklas doen, een extra (3 jarig) programma. Ook daar niet voldoende leerlingen, dat wordt aangevuld met leerlingen die t reguliere programma volgen. De andere klas was een 'gewone' vwo klas. Zij werden dus samen in die klas geplaatst, is halverwege jaar 1 ingestapt in de topklas(met later gymnasium erbij) en heeft t tot de 3e voor bijna alle vakken gevolgd. Er zijn er ook die na de 1e naar havo2 gingen, en die naar regulier vwo gingen of stopten met t topklasprogramma. Volgens mij is t probleem grotendeels opgelost als ze in alle klassen op VWO niveau lesgeven (al dan niet met h/v boeken, want vaak zijn de methodes hetzelfde). En qua communicatie niet handig gedaan. Dat ze de klas aanvullen snap ik wel heel goed, ze maken echt geen klassen van 14.

Overigens kregen wij, op basis van de eindtoets en omdat ze naar een school zonder dakpanklas ging, wel de vraag vanuit het po of we het advies aangepast wilden zien. Voor ons hoefde dat niet, voor vo ook niet, en bao was van mening dat ze prima VWO kon, maar er wel voor moest werken. En dat klopt, nu in v5 (over naar v6) nog steeds. 

Succes, ben benieuwd hoe de VO-school t gaat oplossen. Ik snap verder ook niet helemaal waarom po niet de enkele adviezen geeft, behalve dat t niet gebruikelijk is in de regio, maar ook met een vwo advies moet je in een dakpanklas komen. Wat doen ze met lln met een havo advies dan?

Marit

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 13:17 Topicstarter

CharlieB schreef op 06-07-2024 om 13:01:

[..]

Ik las inderdaad dat sentiment, excuus als dat niet zo is.

Maar een dergelijke argumentatie is toch niet te doen? Waarom Pietje wel en Truusje niet. Dat is toch geen discussie voor alle ouders. En elk argument dat ze geven, geeft alleen maar ruimte voor verdere discussie. Zeker in een gemeenschap waar blijkbaar elke letter en cijfer van ieders rapport bekend is bij elkaar.

Er wordt nu adhoc iets gefabriceerd, omdat de school nú met een probleem zit. Dat proberen ze op te lossen. Hoe kun je dan als school je probleem oplossen? Twee halve klassen? Die andere kinderen dan ook maar niet op VWO niveau? Iedereen op vwo niveau?


En natuurlijk kun je tegen school zeggen dat de communicatie beter had gekund of gemoeten. Maar ik zou als ouders van alle leerlingen vooral meer energie steken in het 'eisen' van fatsoenlijke adviezen vanuit PO voortaan.


Edit: mosterd. Afwachten dus. En ondertussen zou ik echt het vuurtje aanwakkeren voor adviezen zoals ze horen te zijn


Geopteerd wordt dat alle kinderen met een h/v advies dan ook allemaal op dat niveau les krijgen. Eén lijn zoals dat oorspronkelijk ook was. 2 klassen samenvoegen is prima wanneer dat uitkomt maar er is dan toch al niveauverschil, dan ook gewoon op het aangewezen niveau lesgeven en niet een of andere rare noodsprong met een "h/v klas die wordt klaargestoomd voor het VWO" om daarmee de gemoederen te sussen bij het "VWO+ kamp".

Kennelijk zien ze dat zelf nu ook zo want er is nu een mail rond dat het boeken bestellen wordt uitgesteld.

Onze basisschool is juist de school die er nu vol bovenop zit. VO geeft duidelijk aan dat de fout bij hun ligt. Hand in eigen boezem, respect.

Marit! schreef op 06-07-2024 om 13:12:

ik vind het idd ook wel een bijzonder verhaal, maar ik woon niet op het platteland, dus die situatie is mij vreemd. Ik ben wel bekend met de situatie 'combiklas' tot op zekere hoogte. Kind kreeg havo-vwo advies (toets was VWO advies), school van keuze had enkel VWO of havo klassen, kinderen met een dubbel advies worden standaard op t hoogste niveau geplaatst. Kind gaf naam vriendin op om bij in de klas te komen, deze leerling ging echter topklas doen, een extra (3 jarig) programma. Ook daar niet voldoende leerlingen, dat wordt aangevuld met leerlingen die t reguliere programma volgen. De andere klas was een 'gewone' vwo klas. Zij werden dus samen in die klas geplaatst, is halverwege jaar 1 ingestapt in de topklas(met later gymnasium erbij) en heeft t tot de 3e voor bijna alle vakken gevolgd. Er zijn er ook die na de 1e naar havo2 gingen, en die naar regulier vwo gingen of stopten met t topklasprogramma. Volgens mij is t probleem grotendeels opgelost als ze in alle klassen op VWO niveau lesgeven (al dan niet met h/v boeken, want vaak zijn de methodes hetzelfde). En qua communicatie niet handig gedaan. Dat ze de klas aanvullen snap ik wel heel goed, ze maken echt geen klassen van 14.

Overigens kregen wij, op basis van de eindtoets en omdat ze naar een school zonder dakpanklas ging, wel de vraag vanuit het po of we het advies aangepast wilden zien. Voor ons hoefde dat niet, voor vo ook niet, en bao was van mening dat ze prima VWO kon, maar er wel voor moest werken. En dat klopt, nu in v5 (over naar v6) nog steeds.

Succes, ben benieuwd hoe de VO-school t gaat oplossen. Ik snap verder ook niet helemaal waarom po niet de enkele adviezen geeft, behalve dat t niet gebruikelijk is in de regio, maar ook met een vwo advies moet je in een dakpanklas komen. Wat doen ze met lln met een havo advies dan?

Marit

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen 

tsjor schreef op 06-07-2024 om 13:09:

[..]

Nou zeg. Ik hoop dat je van de vakantie gebruik maakt om Nederland eens in te trekken en rond te kijken. Nee, de mensen in die gebieden zijn niet achterlijk, integendeel. Maar het staat je vrij om in zo'n gebied een gymnasium te beginnen natuurlijk. Een oplossing die in mijn leefgebied kwam was, dat er op atheneum de mogelijkheid kwam voor lessen in latijn.

Ik heb overigens de enige opleiding gedaan waarbij latijn en grieks verplicht was: dat werd bijspijkeren in de eerste jaren. Gelukkig dachten ze daar wel aan mensen die uit zo'n achterlijk gebied kwamen. Dus als je kind geen latijn en grieks krijgt dan niet getreurd, de kans is erg klein dat hij/zij het nodig heeft voor de vervolgopleiding; en dan nog krijgt hij/zij de kans om het in te halen.

Tsjor

Ze schrijft toch nergens dat die mensen achterlijk zijn? Wel dat het niet van deze tijd is dat niemand ooit verhuist of een middelbare school buiten de regio zoekt, en dat het vreemd is dat hier nooit iemand over heeft geklaagd. Ik vind het ook apart dat alles op die ene middelbare school gericht is, die kennelijk zoveel macht heeft om nog voor de brugklas op basis van heel onduidelijke criteria te bepalen wie meer kans maakt om op een bepaald schoolniveau terecht te komen. Als er alleen havo/vwo-brugklassen zijn, prima, maar waarom niet in al die brugklassen gelijke kansen en daarna differentiëren? 

Niemand zegt dat de mensen in die regio achterlijk zijn.

Nick90 schreef op 06-07-2024 om 13:17:

[..]

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen

Plaatsen waar de scholen zo ver uit elkaar liggen zijn meestal ook niet de plekken met behoorlijk OV.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 13:24 Topicstarter

tsjor schreef op 06-07-2024 om 13:09:

[..]

Nou zeg. Ik hoop dat je van de vakantie gebruik maakt om Nederland eens in te trekken en rond te kijken. Nee, de mensen in die gebieden zijn niet achterlijk, integendeel. Maar het staat je vrij om in zo'n gebied een gymnasium te beginnen natuurlijk. Een oplossing die in mijn leefgebied kwam was, dat er op atheneum de mogelijkheid kwam voor lessen in latijn.

Ik heb overigens de enige opleiding gedaan waarbij latijn en grieks verplicht was: dat werd bijspijkeren in de eerste jaren. Gelukkig dachten ze daar wel aan mensen die uit zo'n achterlijk gebied kwamen. Dus als je kind geen latijn en grieks krijgt dan niet getreurd, de kans is erg klein dat hij/zij het nodig heeft voor de vervolgopleiding; en dan nog krijgt hij/zij de kans om het in te halen.

Tsjor

Hier is er voor de uitschieters VWO+ inderdaad met 2 extra vakken. Na het 2e jaar is er dan doorstroom naar VWO+ of gymnasium. Zo'n ontwikkelingsgebied zijn we nu ook weer niet😉

Het rondtrekken in "dit soort gebieden" is misschien een goede voor mevrouw, we scoren hier namelijk erg hoog oo sociale vaardigheden!

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 13:32 Topicstarter

Nick90 schreef op 06-07-2024 om 13:17:

[..]

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen

Alle niveau's zijn hier gewoon maar allemaal dakpanklassen. Wel allemaal in naastgelegen groter dorp. Na de 2 brugklasjaren wordt een enkelvoudig doorstroomadvies gegeven. Dan moeten kinderen die VMBO gaan volgen al wel een stuk verder. Havo tot Gymnasium en VWO+ zitten hier in het naastgelegen dorp.

Tja, of ik mijn kind van 11 met het openbaar vervoer wil laten gaan is natuurlijk aan ons. 

Nick90 schreef op 06-07-2024 om 13:17:

[..]

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen

Dat kan natuurlijk idd. Mits er voldoende ov is. Bij ons in het dorp een school met dakpanklassen vanaf bb. En school van oudste, in naburige plaats, heeft 3 locaties met enkele klassen,  vanaf bb. Betekent dan evt een andere locatie. Bij to hebben ze wellicht ook wel klassen vanaf bb, maar dat is verder niet van toepassing omdat t om h/v advies gaat. Ik mag hopen dat in die regio dan ook vmbo leerlingen een plek hebben, maar ik heb aangenomen van wel

Bij nader inzien denk ik dat je niet veel meer kan doen. Je dochter zit samen met een tiental andere kinderen in hetzelfde schuitje. Daar zal het vo zelf voor een passende oplossing zoeken. Ik vind je ook veel argumenteren/uitleggen hier. Dat snap ik in het begin als je de situatie beter wil uitleggen. Maar het lijkt alsof je nog onderliggende frustratie hebt over iets of iemand. 

Misschien ben ik daar heel naïef in maar ik denk dan, wat maakt het uit dat kind half jaar/haar iets lager onder haar niveau leert. Het heet ook niet voor niets brugklas. In dit jaar is het gebruikelijk dat kinderen daarna switchen naar een niveau dat beter past. Heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat een volledige brugklas op welk niveau dan ook compleet doorstroomt naar hetzelfde niveau in het tweede jaar. 

Nick90 schreef op 06-07-2024 om 13:17:

[..]

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen

Moet er wel openbaar vervoer zijn  .

Ik zie het gebeuren dat er 1 dorpsbus is die 2 keer per dag passeert. Waar de helft van de kinderen dan eerst 10 km voor moeten fietsen.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 13:48 Topicstarter

Nick90 schreef op 06-07-2024 om 13:17:

[..]

Of leerlingen die nog lager scoren? 25 km is toch ook weer niet heel ver weg? Kind zou gewoon met openbaar vervoer kunnen

Alle niveau's zijn hier gewoon maar allemaal dakpanklassen. Wel allemaal in naastgelegen groter dorp. Na de 2 brugklasjaren wordt een enkelvoudig doorstroomadvies gegeven. Dan moeten kinderen die VMBO gaan volgen al wel een stuk verder. Havo tot Gymnasium en VWO+ zitten hier in het naastgelegen dorp.

Tja, of ik mijn kind van 11 met het openbaar vervoer wil laten gaan is natuurlijk aan ons. 

Susan79 schreef op 06-07-2024 om 13:18:

[..]

Ze schrijft toch nergens dat die mensen achterlijk zijn? Wel dat het niet van deze tijd is dat niemand ooit verhuist of een middelbare school buiten de regio zoekt, en dat het vreemd is dat hier nooit iemand over heeft geklaagd. Ik vind het ook apart dat alles op die ene middelbare school gericht is, die kennelijk zoveel macht heeft om nog voor de brugklas op basis van heel onduidelijke criteria te bepalen wie meer kans maakt om op een bepaald schoolniveau terecht te komen. Als er alleen havo/vwo-brugklassen zijn, prima, maar waarom niet in al die brugklassen gelijke kansen en daarna differentiëren?

Niemand zegt dat de mensen in die regio achterlijk zijn.

"Geïsoleerde, achtergebleven gemeenschap" insinueert natuurlijk wel het een en ander.

Dat het in stedelijk gebied anders gaat zal ongetwijfeld zo zijn, maar om ons dan geïsoleerd en achtergebleven te noemen gaat me toch iets te ver.

Dat er nooit over is geklaagd is omdat het werkte zoals het was. De reuring is nu puur en alleen onstaan door het inrichten, zonder enige vorm van communicatie of duiding, van een buiten de paden klasje.

Als er alleen havo/vwo-brugklassen zijn, prima, maar waarom niet in al die brugklassen gelijke kansen en daarna differentiëren?

Dat is dus precies het punt, die gelijke kansen. Dat was dus altijd zo. Gewoon alle h/v klassen hetzelfde niveau lesstof en na het 2e jaar doorstroom naar 3 havo of vwo. Iedereen hetzelfde op basis van advies vanuit PO. VO heeft nu op eigen houtje een aantal kinderen h/v bij een halve VWO+ gezet en dat niveauverschil proberen weg te poetsen met het aanbieden van VWO lesstof voor die h/v groep terwijl de andere h/v klassen gewoon h/v lesstof krijgen.

Wanneer ze dit meteen bij voorlichtingsavonden hadden aangegeven en dat dit dan voor kinderen met een iets hoger schooladvies zou zijn dan was dat geen probleem. Maar nu komt het uit de lucht vallen en is et geen duiding waarom het ene kind wel en het andere niet aangezien ze allemaal hetzelfde advies hadden.  Zolas je benoemt, geen gelijke kansen dus en daar zit het hele probleem.

En nu boze ouders . Ook de ouders waar kind wel in vwo is geplaatst?
Quia saamhorigheid???

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 14:02 Topicstarter

Zeesterretje schreef op 06-07-2024 om 13:40:

Bij nader inzien denk ik dat je niet veel meer kan doen. Je dochter zit samen met een tiental andere kinderen in hetzelfde schuitje. Daar zal het vo zelf voor een passende oplossing zoeken. Ik vind je ook veel argumenteren/uitleggen hier. Dat snap ik in het begin als je de situatie beter wil uitleggen. Maar het lijkt alsof je nog onderliggende frustratie hebt over iets of iemand.

Misschien ben ik daar heel naïef in maar ik denk dan, wat maakt het uit dat kind half jaar/haar iets lager onder haar niveau leert. Het heet ook niet voor niets brugklas. In dit jaar is het gebruikelijk dat kinderen daarna switchen naar een niveau dat beter past. Heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat een volledige brugklas op welk niveau dan ook compleet doorstroomt naar hetzelfde niveau in het tweede jaar.

Geen onderliggende frustratie naar iets of iemand. Ik heb niet zo snel last van frustraties. Ik kan wel slecht tegen het één  zeggen en het andere doen. Ik hecht waarde aan duidelijkheid, goede communicatie en nakomen van afspraken. Dingen die nu niet gebeuren. Ik ben daarin dus niet de enige dus het zal niet aan mij alleen liggen. 

Gezien de reactie van het VO onderwijs, waarin ze duidelijk hand in eigen boezem steken, hadden wij het dus niet zo verkeerd.

En ja, ik leg veel uit, beargumenteer mijn verhaal. Lijkt me logisch in een discussie. Wat jij daar van vindt doet me niet zoveel. Goed beargumenteerde reacties gaan mij boven losse flodders.

Dat jij het nog nooit gehoord, of meegemaakt hebt, wil niet zeggen dat het niet zo is, hè 😉

Toevallig gaat er nu een hele 2e jaars h/v klas gezamenlijk naar VWO3  volgend jaar. Waarvan 12 leerlingen die vanuit onze basisschool samen naar het h/v zijn gegaan. 

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 14:03 Topicstarter

Marty1984 schreef op 06-07-2024 om 13:41:

[..]

Moet er wel openbaar vervoer zijn .

Ik zie het gebeuren dat er 1 dorpsbus is die 2 keer per dag passeert. Waar de helft van de kinderen dan eerst 10 km voor moeten fietsen.

Zoiets inderdaad🙈

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.