Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 12:11:

[..]

Jawel, een kilometer of 25 verderop. Geen optie voor ons.

Het gaat er niet om of het voor jullie een optie is, het gaat erom dat het vreemd is dat basisscholen geen vwo-advies zouden mogen geven puur omdat er op die ene middelbare school geen vwo-brugklas is.

Er zullen ook wel eens ouders zijn die hun kind wel naar een andere middelbare school sturen. Je kunt ook na groep 8 gaan verhuizen o.i.d.
Ik vind het gek dat je niet gewoon het advies kunt krijgen dat op basis van je resultaten bij je past, ook als dat puur vwo is. Zoals al aangegeven, met een vwo-advies kun je gewoon naar een havo/vwo-brugklas, dus dat ze alleen dakpanklassen hebben, is een raar argument, en het is ook raar dat de advisering op de basisschool volledig afgestemd is op die ene middelbare school en wat zij praktisch vinden.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:23 Topicstarter

Anne1234! schreef op 06-07-2024 om 12:16:

[..]

Verschillende mensen hebben je geprobeerd uit te leggen waarom het wel een fout is van de basisschool om geen enkele adviezen te geven maar je blijft zo volhardend in je eigen standpunt.

Nee, niet mijn eigen standpunt. Gewoon een feit. Of het een goede zaak is zoals het is betwijfel ik zeker maar dat is niet relevant. Ik kan er niets aan veranderen, ik maak het beleid niet. Dus hoezo volhardend in mijn standpunt? Vreemd...

Inmiddels hebben wij inzage gekregen in het gevraagde van VO en neem van mij aan dat PO echt geen blaam treft. 

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 12:23:

[..]

Nee, niet mijn eigen standpunt. Gewoon een feit. Of het een goede zaak is zoals het is betwijfel ik zeker maar dat is niet relevant. Ik kan er niets aan veranderen, ik maak het beleid niet. Dus hoezo volhardend in mijn standpunt? Vreemd...

Inmiddels hebben wij inzage gekregen in het gevraagde van VO en neem van mij aan dat PO echt geen blaam treft.

Maar dat het zo is medegedeeld of bedacht is door beide scholen betekent toch niet dat het goed is. Jij noemt het een feit en het is inderdaad een feit dat ze het zo doen maar ze hoeven het niet zo te doen. De basisschool had jouw dochter gewoon een VWO advies moeten geven. De richtlijnen hiervoor staan vast en jullie basisschool houdt zich hier gewoon niet aan.

Anne1234! schreef op 06-07-2024 om 12:30:

[..]

Maar dat het zo is medegedeeld of bedacht is door beide scholen betekent toch niet dat het goed is. Jij noemt het een feit en het is inderdaad een feit dat ze het zo doen maar ze hoeven het niet zo te doen. De basisschool had jouw dochter gewoon een VWO advies moeten geven. De richtlijnen hiervoor staan vast en jullie basisschool houdt zich hier gewoon niet aan.

Het gaat zelfs verder, het is tegen de wet.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:33 Topicstarter

Susan79 schreef op 06-07-2024 om 12:21:

[..]

Het gaat er niet om of het voor jullie een optie is, het gaat erom dat het vreemd is dat basisscholen geen vwo-advies zouden mogen geven puur omdat er op die ene middelbare school geen vwo-brugklas is.

Er zullen ook wel eens ouders zijn die hun kind wel naar een andere middelbare school sturen. Je kunt ook na groep 8 gaan verhuizen o.i.d.
Ik vind het gek dat je niet gewoon het advies kunt krijgen dat op basis van je resultaten bij je past, ook als dat puur vwo is. Zoals al aangegeven, met een vwo-advies kun je gewoon naar een havo/vwo-brugklas, dus dat ze alleen dakpanklassen hebben, is een raar argument, en het is ook raar dat de advisering op de basisschool volledig afgestemd is op die ene middelbare school en wat zij praktisch vinden.

Tja, dat het kennelijk vreemd is blijkt wel. Maar daar kan ik helaas niets aan veranderen. 

Nee, er is echt geen enkel kind dat naar een andere middelbare is gegaan. Het is altijd zo geweest en ook altijd goed gegaan. Of het dan ook daadwerkelijk goed is is natuurlijk de vraag.

Het is nu allemaal gewoonweg vreemd omdat er adhoc iets is gefabriceerd wat hier "niet normaal" is. En vooral het feit dat dat niet gecommuniceerd is met, in eerste instantie PO en er dus geen beleid op aangepast is. PO geeft nu ook duidelijk aan dat wanneer ze dit hadden geweten, ze met VO om tafel hadden gemoeten om kritisch te kijken naar de gevraagde manier van adviseren. Het had een heel ander licht op de zaak gegeven.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:38 Topicstarter

Anne1234! schreef op 06-07-2024 om 12:30:

[..]

Maar dat het zo is medegedeeld of bedacht is door beide scholen betekent toch niet dat het goed is. Jij noemt het een feit en het is inderdaad een feit dat ze het zo doen maar ze hoeven het niet zo te doen. De basisschool had jouw dochter gewoon een VWO advies moeten geven. De richtlijnen hiervoor staan vast en jullie basisschool houdt zich hier gewoon niet aan.

Ik zeg ook zeker niet dat het goed is. Ik zeg dat het feit er ligt en dat onze basisschool keurig aan de vraag van het VO voldoet. Ik moet het doen met de woorden van deze scholen, ik heb niet bij de overleggen gezeten. Ik word nu door enkelen aangevallen alsof ik het beleid heb gemaakt...

Ik ben enkel een ouder die het er maar mee te doen heeft en in dit geval vraagtekens heeft bij de manier waarop. Ik kan op mijn kop gaan staan over hun gezamenlijk beleid maar denk niet dat dat iets veranderd. Wij als ouders hebben het er maar mee te doen.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 12:33:

[..]


Nee, er is echt geen enkel kind dat naar een andere middelbare is gegaan. Het is altijd zo geweest en ook altijd goed gegaan.

Waar ligt die geïsoleerde achtergebleven gemeenschap!? Het is toch iets van vorige eeuwen dat niemand ooit uit de dorpjes vertrekt? En wat doen kinderen die gymnasium willen? Ook, 'dat heeft nog nooit iemand gewild en het is altijd goed gegaan'? 

Echt, ik kan me niets voorstellen bij zo weinig keuze en het door de hele regio genoegen nemen daarmee.

Dan moet je het er inderdaad maar mee doen .

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:54 Topicstarter

Even een algemene reactie. Want constant persoonlijk reageren is nogal tijdrovend. Daarbij is reageren op personen die niet de moeite nemen het verhaal goed te lezen nogal frustrerend.

Wij, als ouders, hebben geen standpunt. Wij hebben het maar te doen met wat naar ons gecommuniceerd wordt. Of het nu wel of niet een enkelvoudig advies had moeten zijn doet niet ter zake. Het is zoals het hier gaat, zoals PO en VO met elkaar afgestemd hebben. Vind ik dat goed? Misschien niet, maar ze zullen het niet aanpassen omdat ik het niet goed vind. Is het iets dat ze onder de loep moeten nemen? Absoluut! Maar ook daarin zullen wij als ouders geen stem hebben.
Het grote probleem nu is dat er adhoc een constructie is bedacht die niet gecommuniceerd is maar vooral haaks staat op het ons voorgelichte. En daar gaat het mis, dat zorgt voor verontwaardiging en onbegrip.

Vanochtend is er een vergadering geweest in de hoop dat ze de kou uit de lucht konden krijgen. We hebben een korte terugkoppeling gehad waarin VO aangeeft dat ze inderdaad niet erg handig gehandeld hebben en steken hebben laten vallen. Ze bieden hun excuus aan voor de ontstane rumoer en beseffen dat dit anders had gemoeten.
Ze gaan er mee aan de slag en komen er in persoonlijke gesprekken op terug. Daarbij geven ze aan dat dit kan betekenen dat er nog het een en ander kan veranderen maar dit z.s.m communiceren en er voor de zomervakantie duidelijkheid komt.

Persoonlijk vind ik dit erg netjes! 

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:56 Topicstarter

Valeria schreef op 06-07-2024 om 12:44:

[..]

Waar ligt die geïsoleerde achtergebleven gemeenschap!? Het is toch iets van vorige eeuwen dat niemand ooit uit de dorpjes vertrekt? En wat doen kinderen die gymnasium willen? Ook, 'dat heeft nog nooit iemand gewild en het is altijd goed gegaan'?

Echt, ik kan me niets voorstellen bij zo weinig keuze en het door de hele regio genoegen nemen daarmee.

Oef, beetje nare reactie! Weinig trek in reageren op zulke uitspraken.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 12:54:

 maar ze zullen het niet aanpassen omdat ik het niet goed vind. 

Maar hopelijk toch wel omdat ze zich aan de wet willen houden? Gelukkig is dat iets waar de onderwijsinspectie op controleert, dus het komt ooit goed.
Als ik nog een kind op deze basisschool had, zou ik er de volgende keer wel wat minder naïef instaan. 

Afwachten dus .

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 01:32:

[..]

Ho, geen aannames doen. "Mijn dochter niet, dan een ander ook niet". Zo steek ik zeker niet in elkaar! En zo is bovenstaande ook niet bedoeld. Jammer dat je het zo leest.

De uitkomst gaan we zien. En wat het ook is ik zal geen wrok koesteren. Het enige dat ik vraag is duiding. Degelijke argumentatie van het wie, wat en waarom. Aangezien het allemaal anders is dan door VO voorgelicht mag ik daar toch om vragen? Niks raars kennelijk, gezien we hier met een hele groep ouders dezelfde vraag hebben.

In dit geval, en dat heb ik al vaker uitgelegd, heeft onze basisschool keurig gedaan wat VO vraagt. Zij vragen om dubbeladvies. Ze doen dan ook niks met enkelvoudig advies. In dit geval had VO aan kunnen geven aan PO dat er een verandering is doorgevoerd en dat daarom meer specifieke informatie over een kind gewenst was. Communicatie dus!

En wanneer dit doorgevoerd wordt naar volgend jaar samen kijken naar een andere manier van advies.

Ik las inderdaad dat sentiment, excuus als dat niet zo is. 

Maar een dergelijke argumentatie is toch niet te doen? Waarom Pietje wel en Truusje niet. Dat is toch geen discussie voor alle ouders. En elk argument dat ze geven, geeft alleen maar ruimte voor verdere discussie. Zeker in een gemeenschap waar blijkbaar elke letter en cijfer van ieders rapport bekend is bij elkaar.

Er wordt nu adhoc iets gefabriceerd, omdat de school nú met een probleem zit. Dat proberen ze op te lossen. Hoe kun je dan als school je probleem oplossen? Twee halve klassen? Die andere kinderen dan ook maar niet op VWO niveau? Iedereen op vwo niveau?


En natuurlijk kun je tegen school zeggen dat de communicatie beter had gekund of gemoeten. Maar ik zou als ouders van alle leerlingen vooral meer energie steken in het 'eisen' van fatsoenlijke adviezen vanuit PO voortaan. 


Edit: mosterd. Afwachten dus. En ondertussen zou ik echt het vuurtje aanwakkeren voor adviezen zoals ze horen te zijn

Valeria schreef op 06-07-2024 om 12:44:

[..]

Waar ligt die geïsoleerde achtergebleven gemeenschap!? Het is toch iets van vorige eeuwen dat niemand ooit uit de dorpjes vertrekt? En wat doen kinderen die gymnasium willen? Ook, 'dat heeft nog nooit iemand gewild en het is altijd goed gegaan'?

Echt, ik kan me niets voorstellen bij zo weinig keuze en het door de hele regio genoegen nemen daarmee.

Ik wel. Ik kan me nog herinneren dat we na de brugklas 1 klasgenootje hadden die van school ging omdat ze gymnasium ging doen, dat vonden we toch allemaal raar. Twintig kilometer verderop naar school om latijn en grieks te gaan leren? Het was heel erg ongebruikelijk. Waar ik vandaan kom gaat nog steeds iedereen naar dezelfde middelbare school, keuze is er niet. Al biedt deze school inmiddels wel gymnasium aan, zodat je daar niet langer twintig kilometer verder op voor hoeft.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 13:06 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 12:59:

[..]

Maar hopelijk toch wel omdat ze zich aan de wet willen houden? Gelukkig is dat iets waar de onderwijsinspectie op controleert, dus het komt ooit goed.
Als ik nog een kind op deze basisschool had, zou ik er de volgende keer wel wat minder naïef instaan.

Dat gaan we zien. 

Maar VO heeft nu toch ook echt duidelijk bij alle ouders aangegeven dat deze fout echt vanuit hun komt. Dus ik neem aan dat ze voor de toekomst zeker alles eens onder de loep nemen. Aan onze basisschool zal het niet liggen. Die hebben in dit verhaal ook erg veel moeite gedaan voor een hele groep ouders om dit verhaal te duiden. Hebben er ook voor gezorgd dat er vanochtend meteen over gesproken zou worden met betrokken scholen. Ik ben er echt van overtuigd dat zij openstaan voor kritische noten en daar zeker naar gaan kijken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.