Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 10:34:

[..]

Het is mij in elk geval inmiddels duidelijk dat er nogal verschil zit in adviezen en systeem door het land.


En dat zou dus niet meer moeten kunnen, aangezien dit tegenwoordig allemaal wettelijk is vastgelegd hoe het werkt.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 10:44 Topicstarter

anomarie schreef op 06-07-2024 om 09:36:

Oprecht nieuwsgierig: als je dochter in huidige groep (dus de havo groep) was ingedeeld met haar vriendinnen, en helemaal heppiedepeppie was thuis gekomen, had je haar dan ook naar de vwo klas willen overplaatsen? En wat wil je dochter, bij vriendinnen of een hoger aanbod?

mijn kinderen hebben 3 jaar in een havo vwo klas gezeten. Vanaf de tweede klas waren er havo en vwo leerlingen maar hadden ze dezelfde boeken maar andere toetsen. In de derde kregen ze ook andere boeken bij een aantal vakken. Maar niet bij alle vakken. De leerlingen met vwo advies mochten ook latijn erbij volgen. Combinatieklassen zijn dus mogelijk om op verschillende niveaus les te krijgen. Ons kind krijgt volgend jaar wiskunde in een 4/5 havo klas. Daar is ze blij mee want ze kan dan ook nog meeluisteren met de herhaling van de leerstof.

Eerlijk, dat weet ik niet. Niet meegemaakt dus ik kan wel heel stoer zeggen dat ik dit of dat gedaan zou hebben maar dat zou nergens op slaan. Het is dus officieel, en dat benadrukt het VO, geen VWO klas. Maar een klas die voorbereid wordt op doorstroom naar het VWO. Kinderen met allemaal een zelfde advies. Iets dat niet bestond. De reden waarom hier zo adhoc voor besloten is maakt geen verschil. Het geeft kinderen met eenzelfde advies, volgens ons, een stukje kansongelijkheid.

Mijn dochter wil graag het hoogste niveau dat ze volgens schooladvies zou kunnen. Dus ze zou erg graag, nu die mogelijkheid er kennelijk is, vwo gericht les krijgen.

Ik denk dat het grootste euvel,  nu met meer informatie vanuit PO, er in zit dat het voor iedereen een rauw op het dak verhaal is. Je gaat naar voorlichtingsbijeenkomsten, hebt gesprekken gebaseerd op het aanbod dat er is en vervolgens komen de kinderen thuis, en de volgende dag op school, met een compleet onlogisch verhaal waar ouders en leraren niets van snappen.

Doorstroom wordt hier wel gedaan maar in de praktijk niet zo soepeltjes als verteld. Maar goed,  dat gaan we dan zelf wel ervaren.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 10:49 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 06-07-2024 om 09:39:

Ik zou het logisch gevonden hebben als de VO-school contact op had genomen met de ouders van de leerlingen die in de gemengde klas komen. Zowel de VWO+ als de havo/vwo leerlingen. Of ze daar bezwaar tegen hadden en met uitleg waarom hiervoor gekozen is. Alle overige leerlingen krijgen gewoon waar ze zich voor aangemeld hebben, dus hebben geen reden tot klagen.
En een PO bepaalt natuurlijk gewoon zelf wat voor adviezen ze geven, daar gaat het VO niet over. Gaan ze anders die leerlingen weigeren als ze een enkelvoudig advies krijgen? Lijkt me toch niet.

Nou,.precies dit. Wanneer ze dit vooraf hadden gecommuniceerd was er zeer waarschijnlijk meer begrip geweest. In elk geval van mijn kant.  Maar ook de ouders van kinderen die niet in de gefabriceerde constructie komen hebben het recht om dit te weten aangezien al deze kinderen met het zelfde advies zijn aangemeld vanuit het PO.

PO bepaalt dit hier dus duidelijk niet zelf. Er is een duidelijke vraag vanuit het VO en daar heeft PO netjes aan voldaan. Zo liggen de afspraken onderling kennelijk.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 11:00 Topicstarter

tsjor schreef op 06-07-2024 om 09:47:

[..]

Zoals ik het lees is er ter plekke een praktische oplossing gezocht voor het probleem van twee halve klassen. Geen officieel doordachte afsplitsing of zoiets. Mondeling en in de wandelgangen zijn daar dan termen bij bedacht: havo/vwo met nadruk op VWO, havo/vwo met nadruk op havo. Dat is gaan rondzingen en lijkt te leiden tot paniek: Help, mijn vwo-kind in een havo-klas! Nog wel met VMBO-t-ers!

Je kunt aan de VO-school vragen of het klopt dat er een havo/vwo-klas is waar gewerkt wordt met havo-boeken. Ik vraag het me af.

Op basis van eerdere gegevens van de Vo-school kun je ook vragen hoeveel kinderen vanuit de dakplanklas havo/vwo naar het vwo doorstromen. Dat zegt iets over de kansen van elk kind. Als dat 0 i zou ik zeker aan de bel trekken.

Ik zou me afvragen waarom de tijdelijke, praktische oplossing die gekozen is voor twee halve klassen zou leiden tot aanpassing van het onderwijs in een havo/vwo-klas.

Maar als onderwijsinstelling zou ik me afvragen hoe je voorkomt dat je in zo'n spervuur met ouders terecht komt. Transparantie lijkt mooi, maar als iedereen elkaars rapporten kan inzien en daar als ouder meningen over kan gaan vormen (waarom jouw Pietje wel dit en mijn Jantje niet) , of als klassenindelingen publiekelijk gecommuniceerd moeten worden, dan is de vraag of deze vormen van transparantie wel functioneel zijn.

Ik zou als onderwijsinstelling in elk geval de vraag naar voorkeur over bij wie je in de klas wil zitten schrappen en ouders vertellen dat kinderen op de middelbare school anders zijn dan kinderen op de basisschool en dus ook andere vriendjes maken en dat kinderen ook die kans moeten krijgen. Mocht een kind daar moeite mee hebben, dan zou ik ouders adviseren daarvoor hulp te gaan zoeken, want die overgang van BO naar VO komt er echt aan.

Tsjor

Vanuit VO is het verklaard als een h/v klas die klaar wordt gestoomd voor het VWO na de eerste 2 jaar. In die klas wordt gebruik gemaakt van VWO boeken. Ik heb nergens gerept over een h/v met havo lesstof. Daar wordt gewoon h/v niveau lesgegeven.

Ik ben ervan overtuigd dat ze al dit gedoe hadden kunnen tackelen door goede communicatie. Meer dan logisch, lijkt me.

Het van elkaar weten hoe de kinderen presteren vind ik geen probleem. Dat is misschien iets dat bij een dorpje als onze hoort. Mensen trekken veel met elkaar op en dan gaan gesprekken snel hierover na bijv. een toets of rapport. M.i niet zoveel mis mee. Iets dat dus niet te voorkomen is door een school.

Mijn kind is sociaal genoeg om nieuwe vrienden te maken, gelukkig. Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je anders bent voorgelicht, zowel over niveau als vrienden, het je even naar de keel grijpt. 

Lang verhaal kort. Ik denk dat er vooral in de voorlichting en communicatie veel mis is gegaan.

Bij mij op school waren alle brugklassen dakpanklassen havo/vwo, in de tweede en de derde was er een gymnasiumklas, een klas die voorsorteerde op de havo en twee klassen die voorsorteerden op atheneum. De stof was overal gelijk, alleen in de gymnasiumklas Grieks en Latijn erbij. Pas in de vierde deed je definitief havo of vwo en je kon ook vanuit die 3"havo"-dakpanklas over naar 4vwo. In de praktijk gebeurde dat volgens mij weinig. Dus daar werd het onderscheid ook al gemaakt voor je definitief op je uiteindelijke niveau zat.

In dit geval vind ik het wel een beetje de fout van de basisschool dat ze havo/vwo-advies hebben gegeven terwijl ze op basis van de toetsresultaten duidelijk vwo-niveau heeft, vreemd dat ze daar nu dan zo verbaasd doen dat ze in een havo/vwo-brugklas is geplaatst. Dat is precies wat zij hebben geadviseerd namelijk.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 11:18 Topicstarter

Susan79 schreef op 06-07-2024 om 11:09:

Bij mij op school waren alle brugklassen dakpanklassen havo/vwo, in de tweede en de derde was er een gymnasiumklas, een klas die voorsorteerde op de havo en twee klassen die voorsorteerden op atheneum. De stof was overal gelijk, alleen in de gymnasiumklas Grieks en Latijn erbij. Pas in de vierde deed je definitief havo of vwo en je kon ook vanuit die 3"havo"-dakpanklas over naar 4vwo. In de praktijk gebeurde dat volgens mij weinig. Dus daar werd het onderscheid ook al gemaakt voor je definitief op je uiteindelijke niveau zat.

In dit geval vind ik het wel een beetje de fout van de basisschool dat ze havo/vwo-advies hebben gegeven terwijl ze op basis van de toetsresultaten duidelijk vwo-niveau heeft, vreemd dat ze daar nu dan zo verbaasd doen dat ze in een havo/vwo-brugklas is geplaatst. Dat is precies wat zij hebben geadviseerd namelijk.

Er is hier geen VWO klas. Dus is er de afspraak tussen  PO en VO dat dit dus ook niet als advies gegeven wordt. Geen fout van basisschool dus. Buiten dat staat er in de rapportage wel duidelijk vermeld dat ze haar, met de kennis van nu, na die 2 jaar h/v naar het VWO zien gaan.

Er is in de hele wijde omtrek geen school met een vwo-brugklas? Ook geen categoraal gymnasium o.i.d.? Ik vind het best een vreemde afspraak dat er geen vwo-advies gegeven "mag" worden. Zelfs al zijn er daadwerkelijk alleen havo/vwo-brugklassen. Als dat je advies is dan is dat toch gewoon je advies?

Ies

Ies

06-07-2024 om 11:39



Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 11:18:

[..]

Er is hier geen VWO klas. Dus is er de afspraak tussen PO en VO dat dit dus ook niet als advies gegeven wordt. Geen fout van basisschool dus. Buiten dat staat er in de rapportage wel duidelijk vermeld dat ze haar, met de kennis van nu, na die 2 jaar h/v naar het VWO zien gaan.

Fien, je blijft maar bij dit standpunt. 
Maar je ziet toch zelf nu wel dat zo’n (vreemde) constructie niet kan werken? Als advies volledig afgestemd wordt op VO dan moet beleid, ook adhoc beleid, van VO ook afgestemd op PO. 
Je doet ook steeds alsof er een apart niveau  havo/VWO is. Dat is gewoon niet zo. Het is dan ook geen enkel probleem om met VWO advies in zo’n klas te komen. Het enige echte nadeel daarvan is idd voor PO die dan mogelijk te hoog adviseert en daarop afgerekend wordt. 

Valeria schreef op 06-07-2024 om 02:58:

Wat een rare, beperkt denkende regio. Er verhuist niemand uit, en er verhuizen ook geen kinderen heen die elders een enkelvoudig advies hebben gekregen (die worden dan geweigerd of zo?)
Wonen er geen ouders die buiten de regio denken en kijken, of zijn die allemaal gebraindraind naar studentensteden?

Inderdaad. Ik vind het een heel rare constructie.

Eigenlijk vind ik het droevig dat zoveel jaar nadat geprobeerd is om door verschillende wetswijzigingen de procedure rondom het schooladvies eerlijker te maken voor leerlingen scholen nog steeds doen zoals hun het beste lijkt. De wet is niet zomaar aangepast.

Kimdekim schreef op 06-07-2024 om 07:42:

Wat wint de VO er mee als het po dubbele adviezen geeft? Ik begrijp het niet. Hier in de buurt zijn ook veel scholen met enkel HAVO/ VWO brugklassen. Dan kom je dus met VWO advies ook in een HAVO/ VWO klas. Maar heb je wel het passende advies. Daarnaast is het verschil tussen VWO boeken en HAVO VWO boeken niet zo groot. Ik heb vooral het idee dat VWO wat sneller door de stof gaat. Mijn dochter gaat nu naar 6VWO maar heeft tot de vierde les uit boeken gehad voor HAVO/ VWO bij een heel aantal vakken.

Onze zoon zat in 3 havo in een combinatieklas havo/vwo (voornamelijk gymnasium). Ik dacht dat er les gegeven werd uit vwo boeken maar de havisten hadden soms niet alle opdrachten die de vwo leerlingen wel hadden. Die hadden overigens wel een uur per week minder Engels en Frans vanwege de lessen Grieks en Latijn. 

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:11 Topicstarter

Susan79 schreef op 06-07-2024 om 11:32:

Er is in de hele wijde omtrek geen school met een vwo-brugklas? Ook geen categoraal gymnasium o.i.d.? Ik vind het best een vreemde afspraak dat er geen vwo-advies gegeven "mag" worden. Zelfs al zijn er daadwerkelijk alleen havo/vwo-brugklassen. Als dat je advies is dan is dat toch gewoon je advies?

Jawel, een kilometer of 25 verderop. Geen optie voor ons. 

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 11:18:

[..]

Er is hier geen VWO klas. Dus is er de afspraak tussen PO en VO dat dit dus ook niet als advies gegeven wordt. Geen fout van basisschool dus. Buiten dat staat er in de rapportage wel duidelijk vermeld dat ze haar, met de kennis van nu, na die 2 jaar h/v naar het VWO zien gaan.

Verschillende mensen hebben je geprobeerd uit te leggen waarom het wel een fout is van de basisschool om geen enkele adviezen te geven maar je blijft zo volhardend in je eigen standpunt. 

Ik ben ook opgegroeid op het platteland op een plaats waar eigenlijk maar 1 optie was voor een VO school op havo-vwo niveau. Dichtstbijzijnde alternatief meer dan 20 kilometer.
School had absolute macht over wie ze toelieten. Basisscholen in de omgeving maakten verplicht gebruik van toetsen vanuit de VO-school. VO-school besloot hoeveel klassen ze wilden met hoeveel leerlingen, en alleen de best scorenden op de toets waren welkom.
Ik ben zo blij dat het niet meer zo werkt.
Maar dat onderliggende mechanisme, dat de VO-school besluit over welke leerlingen ze willen is blijkbaar nog steeds niet verdwenen.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 12:19 Topicstarter

Ies schreef op 06-07-2024 om 11:39:



[..]

Fien, je blijft maar bij dit standpunt.
Maar je ziet toch zelf nu wel dat zo’n (vreemde) constructie niet kan werken? Als advies volledig afgestemd wordt op VO dan moet beleid, ook adhoc beleid, van VO ook afgestemd op PO.
Je doet ook steeds alsof er een apart niveau havo/VWO is. Dat is gewoon niet zo. Het is dan ook geen enkel probleem om met VWO advies in zo’n klas te komen. Het enige echte nadeel daarvan is idd voor PO die dan mogelijk te hoog adviseert en daarop afgerekend wordt.

Euh, IK blijf niet bij dit standpunt! Dit is gewoonweg zoals het is, zoals het ons medegedeeld is door de beide scholen. Daar kan ik niets aan veranderen. Als je even goed leest zie je dat ik juist aangeef dat wanneer er iets veranderd dit gecommuniceerd en beleid aangepast dient te worden.

Ik doe niet alsof er een apart niveau is, dat is er dus gewoon! Duidelijk vanuit het VO aangegeven afgelopen donderdag.

Misschien eerst even goed alles doorlezen voor je met een naar toontje feiten onderuit probeert te halen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.