Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


hoe vinden ouders van de kinderen met vwo+ deze constructie? Als ouder van een kind in vwo+ zou ik ook niet blij zijn, je verwacht dat je kind in klas komt met alleen vwo+ leerlingen en dat onderwijsprogramma daarop gestoeld is, dat is nu ook anders, zit je kind in een havo/vwo klas. 

Fien, waarom ga je er van uit dat ze geen vriendinnen krijgt. Ze heeft ze nog niet eens ontmoet..
Ik had in de brugklas wel klasgenoten van de basisschool maar werd vriendinnen met andere meiden. Mijn dochter was de enige van haar basisschool die naar een VO ging, ook zij heeft daar al snel hele leuke vriendinnen opgedaan tijdens de kennismakingsdag. Hetzelfde voor mijn zoon. Dus je ziet het m.i. te zwart-wit.

verder
Kinderen in de brugklas die op hun eerste rapport allemaal hoge cijfers hebben staan, worden vaak tussentijds al niveau opgeschoven. Die hoeven niet het hele schooljaar af te wachten. Die hebben aangetoond verkeerd geplaatst te zijn. De Cito toets is een moment opname; verpruts je die door stress, valt die uitslag lager uit. Maar dat is wel de score waar een VO van uit gaat. Tussentijds opklimmen herstelt de misser van een lagere citoscore.
 De eerste maanden in de brugklas wijzen uit zichzelf of je kind daar op haar gemak is. Je bent nu best sceptisch, je kan ook vertrouwen hebben dat je dochter een leuke tijd gaat krijgen.

Topicstarter heeft al aangegeven dat haar kind op de doorsttroomtoets VWO - niveau gescoord heeft.

Oprecht nieuwsgierig: als je dochter in huidige groep (dus de havo groep) was ingedeeld met haar vriendinnen, en helemaal heppiedepeppie was thuis gekomen, had je haar dan ook naar de vwo klas willen overplaatsen? En wat wil je dochter, bij vriendinnen of een hoger aanbod?

mijn kinderen hebben 3 jaar in een havo vwo klas gezeten. Vanaf de tweede klas waren er havo en vwo leerlingen maar hadden ze dezelfde boeken maar andere toetsen. In de derde kregen ze ook andere boeken bij een aantal vakken. Maar niet bij alle vakken. De leerlingen met vwo advies mochten ook latijn erbij volgen. Combinatieklassen zijn dus mogelijk om op verschillende niveaus les te krijgen. Ons kind krijgt volgend jaar wiskunde in een 4/5 havo klas. Daar is ze blij mee want ze kan dan ook nog meeluisteren met de herhaling van de leerstof.

Ik zou het logisch gevonden hebben als de VO-school contact op had genomen met de ouders van de leerlingen die in de gemengde klas komen. Zowel de VWO+ als de havo/vwo leerlingen. Of ze daar bezwaar tegen hadden en met uitleg waarom hiervoor gekozen is. Alle overige leerlingen krijgen gewoon waar ze zich voor aangemeld hebben, dus hebben geen reden tot klagen.
En een PO bepaalt natuurlijk gewoon zelf wat voor adviezen ze geven, daar gaat het VO niet over. Gaan ze anders die leerlingen weigeren als ze een enkelvoudig advies krijgen? Lijkt me toch niet.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:49:

[..]

Geen idee maar was ook nooit een probleem omdat iedereen wel gelijke kansen kreeg. Nu er een, niet kenbaar gemaakte, afsplitsing is gemaakt waar, naar het nu lijkt, zonder gegronde argumentatie kinderen zijn geplaatst is het wel discutabel.

Zoals ik het lees is er ter plekke een praktische oplossing gezocht voor het probleem van twee halve klassen. Geen officieel doordachte afsplitsing of zoiets. Mondeling en in de wandelgangen zijn daar dan termen bij bedacht: havo/vwo met nadruk op VWO, havo/vwo met nadruk op havo. Dat is gaan rondzingen en lijkt te leiden tot paniek: Help, mijn vwo-kind in een havo-klas! Nog wel met VMBO-t-ers!

Je kunt aan de VO-school vragen of het klopt dat er een havo/vwo-klas is waar gewerkt wordt met havo-boeken. Ik vraag het me af. 

Op basis van eerdere gegevens van de Vo-school kun je ook vragen hoeveel kinderen vanuit de dakplanklas havo/vwo naar het vwo doorstromen. Dat zegt iets over de kansen van elk kind. Als dat 0 i zou ik zeker aan de bel trekken.

Ik zou me afvragen waarom de tijdelijke, praktische oplossing die gekozen is voor twee halve klassen zou leiden tot aanpassing van het onderwijs in een havo/vwo-klas.

Maar als onderwijsinstelling zou ik me afvragen hoe je voorkomt dat je in zo'n spervuur met ouders terecht komt. Transparantie lijkt mooi, maar als iedereen elkaars rapporten kan inzien en daar als ouder meningen over kan gaan vormen (waarom jouw Pietje wel dit en mijn Jantje niet) , of als klassenindelingen publiekelijk gecommuniceerd moeten worden, dan is de vraag of deze vormen van transparantie wel functioneel zijn.

Ik zou als onderwijsinstelling in elk geval de vraag naar voorkeur over bij wie je in de klas wil zitten schrappen en ouders vertellen dat kinderen op de middelbare school anders zijn dan kinderen op de basisschool en dus ook andere vriendjes maken en dat kinderen ook die kans moeten krijgen. Mocht een kind daar moeite mee hebben, dan zou ik ouders adviseren daarvoor hulp te gaan zoeken, want die overgang van BO naar VO komt er echt aan.

Tsjor

ik vind het wel interessant dat mensen denken dat je minder kansen hebt op doorstromen naar het VWO. Ik zou me ook voor kunnen stellen dat het in die h-v klas makkelijker is om hoge cijfers te halen. En dat je vanuit die VWO-gerichte klas met gemiddeld een 6.5 ofzo uiteindelijk ook op de havo uitkomt. 
Heb vertrouwen in je dochter! Als zij VWO kan en wil, komt ze daar vanuit deze klas echt wel!

Joszy schreef op 06-07-2024 om 09:51:

ik vind het wel interessant dat mensen denken dat je minder kansen hebt op doorstromen naar het VWO. Ik zou me ook voor kunnen stellen dat het in die h-v klas makkelijker is om hoge cijfers te halen. En dat je vanuit die VWO-gerichte klas met gemiddeld een 6.5 ofzo uiteindelijk ook op de havo uitkomt.
Heb vertrouwen in je dochter! Als zij VWO kan en wil, komt ze daar vanuit deze klas echt wel!

Dat is natuurlijk gewoon onderzocht. Scholen zouden daar kennis van moeten hebben. https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-voortgezet-onderwijs/een-bredere-of-langere-brugklas-goed-idee-en-hoe-dan

Als je met een VWO advies geplaatst wordt in een havo-vwo brugklas heb je minder kans om op het VWO terecht te komen dan wanneer je direct in een VWO-klas geplaatst wordt. Net zoals kinderen met een Havo advies die geplaatst worden in een vmbo-t-havo klas minder kans hebben om op minimaal havo te komen dan kinderen die geplaatst worden in een havo of een havo-vwo klas.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 09:56:

[..]

Dat is natuurlijk gewoon onderzocht. Scholen zouden daar kennis van moeten hebben. https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-voortgezet-onderwijs/een-bredere-of-langere-brugklas-goed-idee-en-hoe-dan

Als je met een VWO advies geplaatst wordt in een havo-vwo brugklas heb je minder kans om op het VWO terecht te komen dan wanneer je direct in een VWO-klas geplaatst wordt. Net zoals kinderen met een Havo advies die geplaatst worden in een vmbo-t-havo klas minder kans hebben om op minimaal havo te komen dan kinderen die geplaatst worden in een havo of een havo-vwo klas.

Interessant,  dankjewel! 

Joszy schreef op 06-07-2024 om 09:57:

[..]

Interessant, dankjewel!

Maar ik vind het wel lastig, want voor kinderen met  bijvoorbeeld een havo advies is de kans ook veel groter om naar vwo door te stromen als ze in een havo-vwo klas geplaatst worden. Maar dan moeten die klassen er wel zijn.

Inmiddels ben ik toch steeds meer geneigd naar het uitstellen van de selectie. Misschien ook wel beïnvloed door het gegeven dat mijn eigen slimme kinderen maar heel weinig profiteerden van het feit dat ze op het vwo eindelijk tussen andere slimme kinderen zaten. Het verschil was nog steeds groot, terwijl vo-scholen veel minder goed zijn in differentiëren tussen kinderen is onze ervaring (want het idee is blijkbaar dat het niet nodig is omdat kinderen al op niveau zijn ingedeeld).

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 08:39:

Topicstarter heeft al aangegeven dat haar kind op de doorsttroomtoets VWO - niveau gescoord heeft.

Automatisch plaatsing op  vwo geldt als uitslag volgens mij tussen 542 - 550 ligt. Hangt ook af van aantal aanmeldingen. Maar als aantal aanmeldingen groot is, gaan de lln met score 545 en hoger meestal voor op de lln met 542. Sneu voor de lln met een 542 , die wel het niveau gescoord hebben en maar die  onderin de automatische plaatsing hangen. Maar zij hebben gelukkig ook kans op een vwo niveau dmv dakpanklas.

Flanagan schreef op 06-07-2024 om 10:06:

[..]

Automatisch plaatsing op vwo geldt als uitslag volgens mij tussen 542 - 550 ligt. Hangt ook af van aantal aanmeldingen. Maar als aantal aanmeldingen groot is, gaan de lln met score 545 en hoger meestal voor op de lln met 542. Sneu voor de lln met een 542 , die wel het niveau gescoord hebben en maar die onderin de automatische plaatsing hangen. Maar zij hebben gelukkig ook kans op een vwo niveau dmv dakpanklas.

Nee, de VO-school mag bij de plaatsing tegenwoordig alleen nog rekening houden met het schooladvies. (artikel 8.6, lid 2) Overigens wordt de doorstroomtoets van Cito inmiddels op minder van de helft van de scholen nog gebruikt.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 10:28 Topicstarter

Mugske schreef op 06-07-2024 om 08:17:

hoe vinden ouders van de kinderen met vwo+ deze constructie? Als ouder van een kind in vwo+ zou ik ook niet blij zijn, je verwacht dat je kind in klas komt met alleen vwo+ leerlingen en dat onderwijsprogramma daarop gestoeld is, dat is nu ook anders, zit je kind in een havo/vwo klas.

Die zijn inderdaad not amused.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 10:34 Topicstarter

Flanagan schreef op 06-07-2024 om 08:35:

Fien, waarom ga je er van uit dat ze geen vriendinnen krijgt. Ze heeft ze nog niet eens ontmoet..
Ik had in de brugklas wel klasgenoten van de basisschool maar werd vriendinnen met andere meiden. Mijn dochter was de enige van haar basisschool die naar een VO ging, ook zij heeft daar al snel hele leuke vriendinnen opgedaan tijdens de kennismakingsdag. Hetzelfde voor mijn zoon. Dus je ziet het m.i. te zwart-wit.

verder
Kinderen in de brugklas die op hun eerste rapport allemaal hoge cijfers hebben staan, worden vaak tussentijds al niveau opgeschoven. Die hoeven niet het hele schooljaar af te wachten. Die hebben aangetoond verkeerd geplaatst te zijn. De Cito toets is een moment opname; verpruts je die door stress, valt die uitslag lager uit. Maar dat is wel de score waar een VO van uit gaat. Tussentijds opklimmen herstelt de misser van een lagere citoscore.
De eerste maanden in de brugklas wijzen uit zichzelf of je kind daar op haar gemak is. Je bent nu best sceptisch, je kan ook vertrouwen hebben dat je dochter een leuke tijd gaat krijgen.

Misschien eerst even alles lezen. Ik stel namelijk nergens dat ik er bang voor ben dat mijn kind geen vrienden maakt, integendeel zelfs. Staat meerdere keren duidelijk benoemd. Dus zie ik niets zwartwit.

Ook stel je dat het VO uitgaat van de toets. Ook dit staat al meerdere keren aangegeven dat dit dus niet het geval is.

Het is mij in elk geval inmiddels duidelijk dat er nogal verschil zit in adviezen en systeem door het land. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.