Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet blij met klassenindeling VO


Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:45 Topicstarter

Marty1984 schreef op 05-07-2024 om 23:22:

[..]

Met een school die nu al begint te selecteren zonder enige gegronde basis en terwijl ze de kinderen niet eens kennen zou ik er toch echt niet van schrikken.

Stel: Kind haalt net VWO-advies, maar gaat op haar 14de nog meer trainen.

Dan hoor ik toch zo al komen "ja maar, kind is zoveel met sport bezig en gaat zo vaak afwezig zijn ... die VWO gaat toch écht niet lukken".

Probeer daar als ouder of puber maar eens tegenin te gaan dan. En er is ook geen andere school in de directe omgeving om te zeggen "dan gaan we maar elders wél VWO doen".

Ik ga altijd maar uit van het goede, misschien te naïef.

Maar inderdaad, ze hebben wel een soort machtspositie. De dichtstbijzijnde middelbare na hun is zeker 25 kilometer verder. Dat laat je je brugklasser ook niet gauw doen. 

Onze dochter is nog geen 12 als ze naar de brugklas gaat dus echt een jonkie. Ook een reden dat ze niet naar de topsportacademie gaat, ruim 85 kilometer verderop. Wel een van de opties wanneer ze naar de 3e gaat en nog steeds een talentenstatus heeft maar dat is toekomstmuziek.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:19:

[..]

Het functioneert al jaren dus kennelijk doen ze toch wel iets goed. Dat het nu door een niet gecommuniceerd constructie anders gaat kan de basisschool niets aan doen. Een enkelvoudig advies had hier ook geen verschil in gemaakt aangezien er in die klas 2 kinderen zitten die een T/H advies hadden en na doorstroomtoets alsnog op H/V zijn geplaatst.

Dan nog is het de vraag van het VO om de adviezen op deze wijze door te geven, dakpan dus.

Dat het al jaren functioneert is geen argument, want dit jaar functioneert het dus niet. Als school jouw dochter een enkelvoudig VWO advies had gegeven dan was het ten opzichte van leerlingen met een wel echt HAVO/VWO advies duidelijk geweest dat jouw dochter meer in die VWO klas zou passen en de anderen in een HAVO/VWO klas. De fout zit bij het verkeerde advies. Als de middelbare specifiek aan de basisscholen gevraagd heeft om de adviezen alleen als dakpan aan te leveren dan zat de oorsprong daarvan bij de middelbare, dat wel. Die had dat nooit zo moeten vragen/eisen als die mogelijkheid van het samenvoegen van die halve VWO+ met de daarbij best passende halve HAVO/VWO klas er was. 

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:49 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 05-07-2024 om 23:41:

[..]

Ik vind dit dus echt heel erg vreemd en vraag me ook af of dit wettelijk wel toegestaan is. Een leerling zou een advies moeten krijgen waarmee hij of zij naar elke willekeurige VO-school in Nederland zou moeten kunnen.

Geen idee maar was ook nooit een probleem omdat iedereen wel gelijke kansen kreeg. Nu er een, niet kenbaar gemaakte, afsplitsing is gemaakt waar, naar het nu lijkt, zonder gegronde argumentatie kinderen zijn geplaatst is het wel discutabel.

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:49:

[..]

Geen idee maar was ook nooit een probleem omdat iedereen wel gelijke kansen kreeg. Nu er een, niet kenbaar gemaakte, afsplitsing is gemaakt waar, naar het nu lijkt, zonder gegronde argumentatie kinderen zijn geplaatst is het wel discutabel.

Als élke lagere school in de buurt nu ook zo'n beetje stampij is aan 't maken over die klas-indelingen ben ik ook wel eens benieuwd hoe erg ze hun standaardzin "er worden geen leerlingen meer gewisseld van klas" gaan kunnen aanhouden .

Ik gok dat ze gewoon onderling wel degelijk meer eenduidige adviezen gaan moeten geven en dat die hele klas-indelingen nog deels op de schop gaan.

Of ze zitten straks alsnog met een halve VWO+klas en met een halve extra dakpan-klas.

Fien_80

Fien_80

05-07-2024 om 23:53 Topicstarter

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 23:47:

[..]

Dat het al jaren functioneert is geen argument, want dit jaar functioneert het dus niet. Als school jouw dochter een enkelvoudig VWO advies had gegeven dan was het ten opzichte van leerlingen met een wel echt HAVO/VWO advies duidelijk geweest dat jouw dochter meer in die VWO klas zou passen en de anderen in een HAVO/VWO klas. De fout zit bij het verkeerde advies. Als de middelbare specifiek aan de basisscholen gevraagd heeft om de adviezen alleen als dakpan aan te leveren dan zat de oorsprong daarvan bij de middelbare, dat wel. Die had dat nooit zo moeten vragen/eisen als die mogelijkheid van het samenvoegen van die halve VWO+ met de daarbij best passende halve HAVO/VWO klas er was.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 00:07 Topicstarter

Marty1984 schreef op 05-07-2024 om 23:52:

[..]

Als élke lagere school in de buurt nu ook zo'n beetje stampij is aan 't maken over die klas-indelingen ben ik ook wel eens benieuwd hoe erg ze hun standaardzin "er worden geen leerlingen meer gewisseld van klas" gaan kunnen aanhouden .

Ik gok dat ze gewoon onderling wel degelijk meer eenduidige adviezen gaan moeten geven en dat die hele klas-indelingen nog deels op de schop gaan.

Of ze zitten straks alsnog met een halve VWO+klas en met een halve extra dakpan-klas.

Ik gok het laatste😉

Fien_80 schreef op 05-07-2024 om 23:53:

[..]

Het is geen officiële VWO klas, maar in de praktijk natuurlijk wel. Anders had het jou ook niet uitgemaakt of je dochter in die klas of de andere HAVO/VWO klas zat. Het is een klas met half VWO+, aangevuld met de volgens de school ‘beste’/meeste erbij passende kinderen met HAVO/VWO advies en met lesstof op VWO niveau. Dat is dus gewoon een VWO klas, hoe ze het officieel ook noemen.

Als de basisscholen gewoon zoals elke andere school in Nederland hadden gedifferentieerd in HAVO, HAVO/VWO, VWO en evt VWO+ dan was het huidige probleem er niet geweest. Dan had de school gewoon de kinderen met eenduidig VWO advies bij die VWO+ kinderen gezet in die VWO combinatieklas en de kinderen met HAVO/VWO in de HAVO/VWO klas. 

En natuurlijk kan een basisschool prima de echte daadwerkelijke adviezen geven ipv deze rare constructen omdat iedereen toch naar dezelfde VO school gaat. Er zou hoe dan ook een keer een kink in de kabel komen. Nu door die toch in de praktijk losse VWO klas, maar anders wel door een kind dat toch naar een andere middelbare school gaat, vanwege hoogbegaafdheid, topsport, gepest worden, verhuizen, een ouder die op de VO school lesgeeft, wat dan ook.
Het excuus dat men niet wist dat dit ging komen vind ik vreemd. Ook zonder dat men dat wist hadden er prima gewoon daadwerkelijke adviezen gegeven kunnen worden. In het oude systeem waren dan de kinderen met HAVO, HAVO/VWO en VWO in de praktijk in één klas gekomen, maar so what? Voor een VO school is die extra info over de echte score van een kind alleen maar mooi meegenomen lijkt me. Het is niet dat het problemen opgeleverd zou hebben, dat een kind met een los VWO advies dan nergens geplaatst had kunnen worden.

Fien_80 schreef op 06-07-2024 om 00:07:

[..]

Ik gok het laatste😉

Dat jouw dochter niet in de vwo gerichte klas zit net zoals nu, maar de rest dan in ieder geval ook niet? En dat de school zit opgezadeld met 2 halve klassen?

Die klas kan toch prima blijven bestaan? School kan misschien nog po scholen de ruimte geven om wat leerlingen naar voren te schuiven voor die klas. Maar op een gegeven moment is het ook wat het is. 

Maar die po scholen kunnen niet alleen naar vo school wijzen. Ze moeten ook naar hun eigen rol kijken. Zij verzaken goed advies te geven. Het doet niemand pijn en het kost niks om een duidelijke vwo leerling vwo advies te geven. Vo school probeert nu een oplossing te vinden voor het probleem van twee halve klassen, dat zij niet het volledige plaatje hebben is niet geheel aan hen te wijten. 

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 01:21 Topicstarter

Nicole123 schreef op 06-07-2024 om 00:16:

[..]

Het is geen officiële VWO klas, maar in de praktijk natuurlijk wel. Anders had het jou ook niet uitgemaakt of je dochter in die klas of de andere HAVO/VWO klas zat. Het is een klas met half VWO+, aangevuld met de volgens de school ‘beste’/meeste erbij passende kinderen met HAVO/VWO advies en met lesstof op VWO niveau. Dat is dus gewoon een VWO klas, hoe ze het officieel ook noemen.

Als de basisscholen gewoon zoals elke andere school in Nederland hadden gedifferentieerd in HAVO, HAVO/VWO, VWO en evt VWO+ dan was het huidige probleem er niet geweest. Dan had de school gewoon de kinderen met eenduidig VWO advies bij die VWO+ kinderen gezet in die VWO combinatieklas en de kinderen met HAVO/VWO in de HAVO/VWO klas.

En natuurlijk kan een basisschool prima de echte daadwerkelijke adviezen geven ipv deze rare constructen omdat iedereen toch naar dezelfde VO school gaat. Er zou hoe dan ook een keer een kink in de kabel komen. Nu door die toch in de praktijk losse VWO klas, maar anders wel door een kind dat toch naar een andere middelbare school gaat, vanwege hoogbegaafdheid, topsport, gepest worden, verhuizen, een ouder die op de VO school lesgeeft, wat dan ook.
Het excuus dat men niet wist dat dit ging komen vind ik vreemd. Ook zonder dat men dat wist hadden er prima gewoon daadwerkelijke adviezen gegeven kunnen worden. In het oude systeem waren dan de kinderen met HAVO, HAVO/VWO en VWO in de praktijk in één klas gekomen, maar so what? Voor een VO school is die extra info over de echte score van een kind alleen maar mooi meegenomen lijkt me. Het is niet dat het problemen opgeleverd zou hebben, dat een kind met een los VWO advies dan nergens geplaatst had kunnen worden.

Je draait de zaak een beetje om. Ben het wel met je eens dat dit niet de juiste manier van advies is. 

Maar wanneer basisschool netjes het gevraagde vanuit VO aanlevert maar VO vervolgens een niet bestaande afsplitsing uit de kast trekt ligt de fout niet bij de basisschool. Hoe je die klas ook noemt. Overigens blijft het VO erbij dat het gewoon een H/V klas is, geen VWO.

Wanneer er onderlinge afspraken zijn over advies en plaatsing dienen beide partijen zich daar aan te houden. Wanneer er, om welke reden dan ook, veranderingen/aanpassingen komen dan dient dat gewoonweg gecommuniceerd te worden zodat er dan ook naar  gehandeld kan worden. Heel simpel. VO weet ruim op tijd wat er globaal komt. Heel grote veranderingen na de doorstroomtoets waren er niet. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit pas afgelopen week zo hebben bedacht. Dan hadden ze op z'n minst de basisscholen hierover kunnen berichten.

Of onze basisschool enkelvoudige adviezen moet gaan geven is discutabel. In principe staant de onze daar voor open ware het niet dat het VO hier dat dus niet wil. Dan kan iedereen op de kop gaan staan, dan kun je er van alles van vinden maar kennelijk hebben zij daarin de grootste stem. Dus hoe ik het ook bekijk, ik kan hierin echt de basisschool niet de zwarte Piet toespelen. Ze doen keurig het gevraagde.

Is het goed? Nee, dat blijkt in dit geval. Maar dat is dan voortvloeiend uit de vraag van VO. 

En de meest passende of beste gaat dus ook niet op. Als dat zo was geweest was dat in elk geval duidelijk. Maar VO geeft behalve " cognitieve vaardigheden passend bij mentor" geen enkel ander argument. Daarbij weten we, voordeel van een kleine gemeenschap😉, van elkaars kinderen wel hoe ze scoren. Rapporten e.d liggen hier bij de koffie open en bloot. 

Komt VO met degelijke argumentatie, top! Kunnen we er wat mee, maar dit lijkt een soort van natte vingerwerk of jouw smoeltje past wel en geen enkele duidelijke duiding.

Fien_80

Fien_80

06-07-2024 om 01:32 Topicstarter

CharlieB schreef op 06-07-2024 om 00:58:

[..]

Dat jouw dochter niet in de vwo gerichte klas zit net zoals nu, maar de rest dan in ieder geval ook niet? En dat de school zit opgezadeld met 2 halve klassen?

Die klas kan toch prima blijven bestaan? School kan misschien nog po scholen de ruimte geven om wat leerlingen naar voren te schuiven voor die klas. Maar op een gegeven moment is het ook wat het is.

Maar die po scholen kunnen niet alleen naar vo school wijzen. Ze moeten ook naar hun eigen rol kijken. Zij verzaken goed advies te geven. Het doet niemand pijn en het kost niks om een duidelijke vwo leerling vwo advies te geven. Vo school probeert nu een oplossing te vinden voor het probleem van twee halve klassen, dat zij niet het volledige plaatje hebben is niet geheel aan hen te wijten.

Ho, geen aannames doen. "Mijn dochter niet, dan een ander ook niet". Zo steek ik zeker niet in elkaar! En zo is bovenstaande ook niet bedoeld. Jammer dat je het zo leest.

De uitkomst gaan we zien. En wat het ook is ik zal geen wrok koesteren. Het enige dat ik vraag is duiding. Degelijke argumentatie van het wie, wat en waarom. Aangezien het allemaal anders is dan door VO voorgelicht mag ik daar toch om vragen? Niks raars kennelijk, gezien we hier met een hele groep ouders dezelfde vraag hebben.

In dit geval, en dat heb ik al vaker uitgelegd, heeft onze basisschool keurig gedaan wat VO vraagt. Zij vragen om dubbeladvies. Ze doen dan ook niks met enkelvoudig  advies. In dit geval had VO aan kunnen geven aan PO dat er een verandering is doorgevoerd en dat daarom meer specifieke informatie over een kind gewenst was. Communicatie dus!

 En wanneer dit doorgevoerd wordt naar volgend jaar samen kijken naar een andere manier van advies.

Wat een rare, beperkt denkende regio. Er verhuist niemand uit, en er verhuizen ook geen kinderen heen die elders een enkelvoudig advies hebben gekregen (die worden dan geweigerd of zo?)
Wonen er geen ouders die buiten de regio denken en kijken, of zijn die allemaal gebraindraind naar studentensteden?

 De VO school heeft helemaal niet het recht om basisscholen  te 'verbieden' om vwo-adviezen te geven. De basisschool moet dat weten. Maar zoals ik al eerder zei, veel scholen kennen de wet niet.

Wat wint de VO er mee als het po dubbele adviezen geeft? Ik begrijp het niet.  Hier in de buurt zijn ook veel scholen met enkel  HAVO/ VWO brugklassen. Dan kom je dus met VWO advies ook in een HAVO/ VWO klas.  Maar heb je wel het passende advies.  Daarnaast is het verschil tussen VWO boeken en HAVO VWO boeken niet zo groot.  Ik heb vooral het idee dat VWO wat sneller door de stof gaat.  Mijn dochter gaat nu naar 6VWO maar heeft tot de vierde les uit boeken gehad voor HAVO/ VWO bij een heel aantal vakken.  

Zoals eerder gezegd worden VO scholen o.a. beoordeeld door de onderwijsinspectie op hoe leerlingen het doen t.o.v. hun advies. Een laag advies is dus gunstig voor het VO. Dan is namelijk de kans groter dat een leerling het gelijk of beter doet dan het advies.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2024 om 07:48:

Zoals eerder gezegd worden VO scholen o.a. beoordeeld door de onderwijsinspectie op hoe leerlingen het doen t.o.v. hun advies. Een laag advies is dus gunstig voor het VO. Dan is namelijk de kans groter dat een leerling het gelijk of beter doet dan het advies.

Toch hebben wij in het VO vrijwel standaard te maken met te hoge adviezen: de hele basisschool vmbo tot havo scores op begrijpend lezen en rekenen en dan doodleuk een havo-vwo of vwo-advies, want de basisschool denkt dat het er wel inzit. Vaak onder druk van ouders. Vervolgens zitten wij met zwaar overvraagde leerlingen die geen succeservaringen opdoen, veel leerlingen die alsnog naar havo gaan en inderdaad gedonder met de inspectie. Onze havo-vwo-brugklassen krijgen overigens allemaal les op vwo-niveau en uit vwo-boeken, en de toetsen zijn zo ingericht dat er een havo-cijfer en een vwo-cijfer uitkomt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.